Ταξί: Δεν... κινήθηκαν ηλεκτρικά – Τι δείχνουν τα στοιχεία του υπουργείου Περιβάλλοντος
Στόχος η προσέλκυση περισσότερων αυτοκινητιστών μέσω του διπλασιασμού της επιδότησης από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋
Τα ηλεκτροκίνητα «πράσινα» ταξί φαίνεται ότι θα αργήσουν να αποτελέσουν τον κανόνα στην Ελλάδα, όπως τουλάχιστον καταδεικνύει η εκκωφαντική αποτυχία της δράσης «Κινούμαι Ηλεκτρικά», η οποία είχε πανηγυρικά ανακοινωθεί ακριβως προ ενός έτους, αλλά στο διάστημα αυτό κατάφερε να κινήσει το ενδιαφέρον μόλις... 8 επαγγελματιών του κλάδου που κατέθεσαν αίτηση επιδότησης για την αντικατάσταση του συμβατικού τους οχήματος με ηλεκτρικό.
Το κίνητρο των 10.500 ευρώ (τα 2.500 εκ των οποίων προέρχονται από την υποχρεωτική απόσυρση του παλαιού οχήματος) δεν κατάφερε να προσελκύσει τους αυτοκινητιστές, οι οποίοι ύστερα από τη 10ετή οικονομική κρίση αλλά και τη διετία της πανδημίας είδαν τον τζίρο τους να μειώνεται έως και κατά 90% κατά περιόδους. Κι αυτό γιατί παρά το κίνητρο θα έπρεπε να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη πληρώνοντας κατά μέσο όρο ακόμα 30.000 ευρώ για να αποκτήσουν νέο ηλεκτρικό ταξί.
Σε μία νέα προσπάθεια να πείσουν ακόμα περισσότερους αυτοκινητιστές ταξί να αντικαταστήσουν τα οχήματά τους με ηλεκτρικά, το υπουργείο Περιβάλλοντος δια στόματος του υπουργού, Κώστα Σκρέκα ανακοίνωσε την επιδότηση της αγοράς με διπλάσιο ποσό, δηλαδή με 20.000 ευρώ ως κίνητρα συν τα 2.500 ευρώ της απόσυρσης για τα πρώτα 2.000 ταξί με χρηματοδότηση περίπου 40 εκατομμυρίων ευρω από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Να σημειωθεί ότι στο τέλος της χρονιάς περίπου 6.000 – 8.000 ταξί θα πρέπει να αντικατασταθούν καθώς στις 31 Δεκεμβρίου λήγει και η τελευταία παράταση που έχει δώσει το υπουργείο Μεταφορών για την ανανέωση του στόλου τους, αυξάνοντας ουσιαστικά ακόμα περισσότερο την ηλικία των κυκλοφορούντων ταξί, ορισμένα εκ των οποίων (εξαιτίας των παρατάσεων και ειδικά στην επαρχία) μετρούν ήδη 25 χρόνια στους δρόμους. Η μέση ηλικία των ταξί στους ελληνικούς δρόμους υπολογίζεται σε 11,1 έτη, αλλά πολλά είναι εκεινα που είναι παλαιότερα. Οπως προκύπτει από προηγούμενα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, το 60% του στόλου των ταξί είναι τεχνολογίας Euro 3 ή παλαιότερα, ενώ αρκετά δεν θεωρούνται επαρκώς συντηρημένα.
Επίσης υπολογίζεται ότι ένας στόλος που αριθμεί περί τα 16.000 ταξί όπως συμβαίνει στην Αττική, κατά τη διάρκεια της ζωής του εκπέμπει περίπου 46.000 τόνους αιωρούμενα σωματίδια και 600.000 τόνους οξείδια του αζώτου.
Δεδομένης μάλιστα και της συνεχούς κυκλοφορίας του στο κέντρο της πόλης, εκτιμάται ότι η αντικατάσταση ενός συμβατικού ταξί με ηλεκτρικό έχει πολλαπλάσια περιβαλλοντικά οφέλη συγκρινόμενη με την αντικατάσταση ενός Ι.Χ. Συγκεκριμένα υπολογίζεται ότι με την αντικατάσταση ενός επαγγελματικού ταξί εξοικονομούνται 85 τόνοι CO2 ενώ με την αντικατάσταση ενός συμβατικού ΙΧ 30 τόνοι CO2, στη διάρκεια ζωής τους.
Πηγές του κλάδου των αυτοκινητιστών ταξί αν και άκουσαν με ενδιαφερον τη νέα πρόταση κινήτρων του υπουργού Περιβάλλοντος, εξακολουθούν να προβληματίζονται δεδομένου ότι οι περισσότεροι προσανατολίζονται να στραφούν σε ελαφρώς μεταχειρισμένα οχήματα φυσικού αερίου, η τιμή των οποίων μπορεί να ξεκινά από τα 15.000 ευρώ και να φτάνει στα 22.000 ευρώ.
Αλλά ακόμα και αν υποτεθεί ότι θα υπάρξει ζήτηση για την επιδότηση των 22.500 ευρώ, αυτή θα μπορέσει να καλύψει μόνο 2.000 από τα ταξί που θα πρέπει να αντικατασταθούν, πράγμα που σημαίνει ότι οι ιδιοκτήτες τους μπορεί να αντικαταστήσουν τα γηρασμένα οχήματά τους, αλλά θα το κάνουν με νεώτερα, αλλά στην καλύτερη περίπτωση φυσικού αερίου.
Τα στοιχεία του «Κινούμαι Ηλεκτρικά»
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε στη Βουλη, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Νίκος Ταγαράς απαντώντας σε σχετική ερώτηση του βουλευτή του ΜέΡΑ 25, Κρίτωνα Αρσένη, από την έναρξη του προγράμματος τον περασμένο Αύγουστο έως σήμερα έχουν κατατεθεί 13.944 αιτήσεις. Με στόχο τα 1.315 οχήματα του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα, το 2020 ταξινομήθηκαν 2.135 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με μερίδιο στις νέες ταξινομήσεις 2,6%.
Το πρώτο εξάμηνο του 2021 οι νέες ταξινομήσεις αυτοκινήτων ανέρχονται σε 3.187 και έχουν καλύψει ήδη το 84% του στόχου, που είναι 3.795 που έχει τεθεί στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα για την χρονιά αυτή.
Το δεύτερο τρίμηνο του 2021 οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αυξήθηκαν κατά εννέα φορές σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020.
Για την κατηγορία των ταξί, πάντως, οι αριθμοί δεν είναι τόσο αισιόδοξοι αφού έως τις 24 Ιουνίου 2021 το πληροφορικό σύστημα της δράσης είχε υποδεχθεί έντεκα αιτήσεις για ταξί, εκ των οποίων οι οκτώ αφορούν αμιγώς ηλεκτρικά ταξί και τρεις υβριδικά εξωτερικής φόρτισης.
Η δημόσια δαπάνη του προγράμματος για τα ταξί, ανέρχεται σε 15 εκατομμύρια ευρώ σε σύνολο 45.800.000 ευρώ, με δυνατότητα τροποποίησης της κατανομής της ανάλογα με την απορρόφηση των διαθέσιμων πόρων ανά κατηγορία. Επίσης, όπως ανέφερε και ο κ. Ταγαράς, εξετάζεται σημαντική αύξηση του ποσού του οικολογικού μπόνους για τα ταξί, με πόρους που θα προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Υπενθυμίζεται ότι στο πλαίσιο της δράσης «Κινούμαι Ηλεκτρικά», οι ιδιοκτήτες επιβατικών οχημάτων δημόσιας χρήσης ταξί, δικαιούνται αγοράς ή σύναψης επαγγελματικής μίσθωσης ενός αμιγώς ηλεκτρικού ή υβριδικού ηλεκτρικού οχήματος εξωτερικής φόρτισης και υποχρεούνται να προβούν σε οριστικό αποχαρακτηρισμό και απόσυρση παλαιού οχήματος, παραδίδοντας τα οχήματα σε συστήματα εναλλακτικής διαχείρισης ή σε σημεία συλλογής τους.
Για αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα επιβατικά δημόσιας χρήσης, ταξί, με λιανική τιμή προ φόρων έως 50.000 ευρώ το οικολογικό μπόνους ανέρχεται σε ποσοστό 25% επί της λιανικής τιμής προ φόρων με μέγιστο ποσό τις 8.000 ευρώ, που φτάνει τις 10.500 αθροίζοντας το ποσό της υποχρεωτικής απόσυρσης οχήματος παλαιού ύψους 2.500 ευρώ.
Γηρασμένος ο στόλος οχημάτων στην Ελλάδα
Σήμερα ο μέσος όρος ηλικίας των επιβατικών οχημάτων (συμπεριλαμβανομένων και των ταξί) στη χώρα μας αγγίζει τα 16 έτη, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος που θεωρείται σχετικά υψηλός είναι τα 11,5 χρόνια. Αποτέλεσμα είναι ο στόλος της Ελλάδας να θεωρείται ο τεταρτος πιο γηρασμένος της Ευρώπης καθώς είναι νεότερος μόνο απ΄αυτόν της Λιθουανίας (16,8 έτη), της Εσθονίας (16,7 έτη) και της Ρουμανίας (16,5 έτη).
Τα στοιχεία μάλιστα για τις υπόλοιπες κατηγορίες οχημάτων, είναι ακόμα πιο απογοητευτικά καθώς η χώρα μας κρατάει τα σκήπτρα των πιο ...ηλικιωμένων οχημάτων. Συγκεκριμένα, βάσει των στοιχείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, στα ελαφρά φορτηγά ο μέσος όρος ηλικίας στην Ελλάδα φτάνει τα 19,5 έτη όταν ο ευρωπαϊκός Μ.Ο. είναι 11,6, ενώ στα βαρέα οχήματα η μέση ηλικία στη χώρα μας είναι τα 21,2 έτη. Ο Μ.Ο της Ευρώπης για την κατηγορία είναι τα 13 έτη, ενώ ο δεύτερος πιο γηρασμένος στόλος φορτηγων εντοπίζεται στην Εσθονία με 18 έτη.
Αρνητική πρωτιά κατέχουμε όμως και ως προς την ηλικία των λεωφορείων, η οποία φτάνει στην Ελλάδα κατά μέσο όρο τα 19,9 χρόνια απέχοντας σημαντικά και από τη δεύτερη από το τέλος Πολωνία (15,6 έτη). Το αντίστοιχο νούμερο για την Ευρώπη των 27 είναι τα 11,7 χρόνια.
Γιατί κρίθηκε προφυλακιστέος ο Πέτρος Φιλιππίδης - «Μπορεί να τελέσει και νέα εγκλήματα»
Μεγάλη φωτιά στην Πάτρα: Νέα προειδοποίηση στους πολίτες – Μαίνεται η πυρκαγιά
Καιρός - Καύσωνας: Οι 12 περιοχές που θα «φλερτάρουν» με τους 40 βαθμούς Κελσίου
Ολυμπιακοί Αγώνες 2021: Τα σορτς που «κόλασαν» στην Τουρκία
Κατέρρευσε ψηφιακά το Νοσοκομείο της Νίκαιας: Εξετάσεις, εξιτήρια, μισθοδοσίες... στο χέρι - Αγνοούνται και τα οικονομικά αρχεία
Η μάχη των... ντεσιμπέλ στη Θεσσαλονίκη: Κάθε μέρα 10 επιχειρηματίες οδηγούνται με χειροπέδες στο κρατητήριο
Φοβερός και «τριπλός» ο Γιάννης Αντετοκούνμπο! Κυπελλούχοι οι Μπακς
Πρεμιέρα σήμερα για το «Καλάθι του Αϊ-Βασίλη»: Ποια μαγαζιά με παιχνίδια αφορά - Τι περιλαμβάνει
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr