Ηράκλειο: Ανάστατη η κοινωνία για την αξιοποίηση του αεροδρομίου από το ΤΑΙΠΕΔ
Ζήτημα ημερών η προκήρυξη του διαγωνισμού για τη μελέτη εκπόνησης του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου του δήμου Μινώα Πεδιάδας🕛 χρόνος ανάγνωσης: 12 λεπτά ┋
Ανάστατη είναι η τοπική κοινωνία του Ηρακλείου Κρήτης ύστερα από τις αποκαλύψεις ότι η αξιοποίηση του ακινήτου του σημερινού αεροδρομίου της πόλης «Νίκος Καζαντζάκης» μετά τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι περνά ουσιαστικά στο ΤΑΙΠΕΔ ερήμην του δήμου, ο οποίος ειναι συγκύριος του ακινήτου.
Το οικόπεδο συμπεριλαμβάνεται στη λίστα των έργων ύψους ανω των 2 δισεκατομμυρίων ευρώ της νέας Μονάδας Ωρίμανσης Έργων του ΤΑΙΠΕΔ, όπως υποστήριξε ο εντεταλμένος σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Παναγιώτης Σταμπουλίδης, από το βήμα ημερίδας του Υπερταμείου στη Θεσσαλονίκη.
«Δεν περιμέναμε ότι θα προχωρούσαν»
Οπως επισημαίνει στο ethnos.gr ο δήμαρχος Ηρακλείου, Βασίλης Λαμπρινός, ο δήμος όχι μόνο ενδιαφέρεται άμεσα για την έκταση, αλλά είναι κύριος και νομέας ενός μεγάλου ποσοστού του οικοπέδου, το οποίο φτάνει το 1/3 της συνολικής έκτασης των 3.600 στρεμμάτων.
«Δεν περιμέναμε ότι θα προχωρούσαν σε οποιαδήποτε ενέργεια χωρίς να μας ενημερώσουν. Δε μας ενημέρωσαν! Όφειλαν να μας ενημερώσουν» σημειώνει ο κ. Λαμπρινός υπογραμμίζοντας ότι υπήρχαν δεσμεύσεις εκ μέρους της κυβέρνησης ότι θα υπάρξει συνεννόηση με τον δήμο πριν την κατάρτιση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου: «Τις εξελίξεις τις πληροφορηθήκαμε το πρωί του περασμένου Σαββάτου και σήμερα Δευτέρα συνεκλήθη εκτάκτως σύσκεψη για το θέμα με τη συμμετοχή όλων των φορέων. Ο δήμος είναι συγκύριος του ακινήτου. Ακόμα και ιδιώτες να ήμαστε δε θα γινόταν έτσι απλά να προχωρήσει μόνο το Δημόσιο. Υπάρχει στη χώρα ένα Σύνταγμα που είναι ακόμα σε ισχύ», τονίζει στο «ethnos.gr» ο κ. Λαμπρινός συστήνοντας «στην κυβέρνηση να είναι πιο προσεκτική στην διαχείριση του θέματος».
Υπενθυμίζει μάλιστα ότι μόλις λίγους μήνες νωρίτερα, τον περασμένο Μάιο ο δήμος είχε αποστείλει στο υπουργείο Περιβάλλοντος την τεχνική μελέτη που είχε διενεργηθεί για λογαριασμό του με την πρόταση για τη διπλή ανάπλαση της περιοχής: «Σε τηλεδιάσκεψη με τον αρμόδιο υφυπουργό κ. Νίκο Ταγαρά και τον γ.γ. κ. Ευθύμιο Μπακογιάννη η μελέτη είχε αποσπάσει μόνο θετικά σχόλια για την προετοιμασία που είχε κάνει ο δήμος από πέρυσι ωστε να είναι έτοιμος όταν θα του ζητείτο».
«Λήψη αποφάσεων ερήμην του δήμου δε θα γίνει αποδεκτή»
Δήμος και Περιφέρεια συναποφάσισαν σήμερα να έρθουν σε άμεση επικοινωνία με τα συναρμόδια υπουργεία ώστε αναλόγως της ενημέρωσης που θα έχουν, να καθορίσουν τις επόμενες κινήσεις τους. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, δηλώνουν ότι η λήψη αποφάσεων ερήμην του δήμου δε θα γίνει αποδεκτή.
Στο πλευρό του δήμου στέκεται και η Περιφέρεια Κρήτης, με τον Περιφερειάρχη Σταύρο Αρναουτάκη να δηλώνει ότι «με τη στήριξη των Επιμελητηρίων και όλων των φορέων θα προχωρήσουμε σε μια οργανωμένη διεκδίκηση. Δεν πρέπει να μείνει το ζήτημα αυτό χωρίς διεκδίκηση και θα πρέπει να υπάρξει έντονη αντίδραση σε ότι σχεδιάζουν, χωρίς εμάς».
Κάποιες πρώτες απαντήσεις για το ζήτημα από την πλευρά του υπουργείου Περιβάλλοντος, πάντως, αναμένεται να δοθούν την τρέχουσα εβδομάδα καθώς είναι θέμα ελάχιστων ημερών η προκήρυξη του διαγωνισμού για την εκπόνηση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου του δήμου Μινώα Πεδιάδας καθώς το εν λόγω σχέδιο έχει ενταχθεί στην πρώτη πεντάδα ΕΠΣ προς προκήρυξη.
Βάσει του χρονοδιαγράμματος του υπουργείου, το οποίο είχε περιγράψει προ μηνών στη Βουλή ο κ. Ταγαράς η μελέτη του Ειδικού Πολεοδομικού αναμένεται να είναι έτοιμη εντός του 2022 ώστε στη συνέχεια να συνταχθεί το απαραίτητο Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που θα αποσταλεί προς γνωμοδότηση στο Συμβούλιο της Επικρατεία (ΣτΕ) προκειμένου να ακολουθήσει η έκδοση του επίσημου ΠΔ.
Αλλωστε ο χρόνος πιέζει καθώς υπενθυμίζεται ότι βάσει του αρχικού χρονοδιαγράμματος για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, ο τερματικός σταθμός θα πρέπει να ολοκληρωθεί εντός 36 μηνών από την έναρξη της περιόδου παραχώρησης (δηλαδή το 2023) και ο διάδρομος προσαπογείωσης σε διάστημα 54 μηνών.
Ποια είναι η πρόταση του δήμου βάσει της τεχνικής μελέτης
Στην απόδοση προς τους πολίτες περίπου του 50% της συνολικής έκτασης του υφιστάμενου αεροδρομίου Ηρακλείου στηρίζεται η τεχνική μελέτη, η οποία έχει εκπονηθεί για λογαριασμό του δήμου ενόψει της εκπόνησης του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου.
Σε επίπεδο χωρικής οργάνωσης προτείνει τον διαχωρισμό σε πέντε ενότητες ως εξής:
1η Χωρική Ενότητα – Υπερτοπικό Πάρκο πρασίνου
Η πρώτη χωρική ενότητα, αφορά στην περιοχή που αναπτύσσεται το υπερτοπικό πάρκο, στο κεντρικό τμήμα της περιοχής επέμβασης. Ουσιαστικά αναπτύσσεται στην τομή των δύο υφιστάμενων διαδρόμων του αεροδρομίου. Το Πάρκο καταλαμβάνει έκταση της τάξης των 1.200 στρεμμάτων και σε αυτό θα ενταχθεί σημαντικός αριθμός πολιτιστικών, αθλητικών και εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων.
2η Χωρική Ενότητα – Οικιστική περιοχή διπλής ανάπλασης
Η διπλή ανάπλαση αποτελεί κυρίαρχο στοιχείο της πρότασης του χωρικού προορισμού της περιοχής επέμβασης. Οπως επισημαίνεται, η απελευθέρωση της έκτασης του αεροδρομίου δίνει τη δυνατότητα στο Δήμο να επιλύσει θέματα επάρκειας κοινόχρηστων χώρων στις πυκνοδομημένες περιοχές του αστικού ιστού της πόλης. Η συνολική έκταση της Χωρικής Ενότητας ανέρχεται περίπου σε 580 στρέμματα.
Οπως αναφέρεται «οι εκτάσεις αυτές προτείνεται να αποτελέσουν οικιστικές περιοχές στις οποίες θα μπορέσουν να εγκατασταθούν κάτοικοι της πόλης του Ηρακλείου που θα επιλέξουν να ανταλλάξουν υπάρχοντα οικόπεδα ή και κτίσματα σε πυκνοδομημένες περιοχές με οικόπεδα ή και διαμερίσματα (που θα υλοποιηθούν από στεγαστικά προγράμματα) στην περιοχή επέμβασης. Επιπλέον εντός των περιοχών μπορούν να μεταφερθούν διοικητικές υπηρεσίες ή/και κοινωφελούς λειτουργίας από το κέντρο της πόλης ή και να καλυφθούν επιπρόσθετες ανάγκες σε αντίστοιχες υπηρεσίες, είτε με τη δημιουργία νέων κτιρίων ή μέσω της επανάχρησης του κτηρίου των φυλακών, όταν αυτό θα καταστεί δυνατό. Στην εν λόγω έκταση εντάσσονται και τμήματα του αστικού ιστού της Νέας Αλικαρνασσού, τα οποία είτε δεν έχουν πολεοδομηθεί ή έχουν αναπτυχθεί αυθαίρετα, για τα οποία προβλέπεται η πολεοδόμηση και ανάπλασή τους από το ΓΠΣ της Δημοτικής Ενότητας».
Δημιουργούνται επιπλέον δύο πυρήνες κοινωφελών λειτουργιών συνολικής έκτασης 145στρ. περίπου, εντός των οποίων τμήμα των υφιστάμενων αθλητικών εγκαταστάσεων επαναχρησιμοποιούνται (γήπεδα), ενώ στη θέση άλλων δημιουργούνται νέες εγκαταστάσεις, με σκοπό να δημιουργηθούν δύο αθλητικοί πόλοι πλησίον του Πάρκου. Οι πυρήνες αυτοί πλαισιώνονται από πολιτιστικές εγκαταστάσεις και δομές πρόνοιας, ενώ στον νότιο πυρήνα προτείνεται να χωροθετηθεί το νέο γήπεδο του ΟΦΗ.
3η Χωρική Ενότητα – Θεματικό Πάρκο
Το Θεματικό Πάρκο χωροθετείται στο νοτιοδυτικό τμήμα της περιοχής επέμβασης, σε γειτνίαση με τον αστικό ιστό της Νέας Αλικαρνασσού και σε άμεση σύνδεση με το ΒΟΑΚ. Πρόκειται για την έκταση που σήμερα βρίσκονται οι εγκαταστάσεις ΣΕΑΠ και ΜΟΜΑ, η οποία ανέρχεται σε 540 στρέμματα.
Αναμένεται να συγκεντρώσει κυρίως δραστηριότητες του τριτογενούς τομέα με κυρίαρχες του εμπορίου, των εδρών επιχειρήσεων και διοίκησης, αλλά και αναψυχής και εστίασης. Αναμένεται να αποτελέσει υπερτοπικό κέντρο ανάπτυξης τριτογενών δραστηριοτήτων.
Εντός της Ζώνης περιλαμβάνεται και το κτίριο του σημερινού αεροσταθμού, το οποίο θα μπορούσε να καλύψει ανάγκες σε εκθεσιακούς/συνεδριακούς χώρους ή/και χώρων διοίκησης.
4η Χωρική Ενότητα – Επιχειρηματικό Πάρκο - Τεχνόπολη
Το προτεινόμενο Επιχειρηματικό Πάρκο - Τεχνόπολη εκτείνεται στο νοτιοανατολικό τμήμα της περιοχής επέμβασης σε περίπου 540 στρέμματα. Έχει άμεση πρόσβαση από τον ΒΟΑΚ και επί της ουσίας αφορά στις εγκαταστάσεις της 126 ΣΜ.
Στο τμήμα αυτό αναμένεται η δημιουργία ενός Επιχειρηματικού Πάρκου– Τεχνόπολη, δηλαδή χώρος όπου εγκαθίστανται επιχειρηματικές δραστηριότητες νέας και υψηλής τεχνολογίας, ερευνητικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες, επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, ο οποίος χαρακτηρίζεται παράλληλα από υψηλή ποιότητα περιβάλλοντος. Αναμένεται να φιλοξενήσει φορείς και επιχειρήσεις (υπάρχουσες ή/και νεοφυείς - θερμοκοιτίδες) που δραστηριοποιούνται στην βιοτεχνολογία, την πληροφορική, την τηλεϊατρική, τον αγροτοδιατροφικό τομέα αλλά και σε λοιπές ερευνητικές/εκπαιδευτικές δραστηριότητες σε συνέργεια ειδικότερα με τα Εκπαιδευτικά & Ερευνητικά Ιδρύματα της Κρήτης και της χώρας.
Επίσης εντός της έκτασης προτείνεται η δημιουργία Εκθεσιακού Κέντρου για την ανάπτυξη του αγροτοδιατροφικού τομέα, το οποίο θα μπορέσει να φιλοξενήσει εκθέσεις διεθνούς επιπέδου σχετικές με την ανάπτυξη του κλάδου, αλλά και εγκαταστάσεις εφοδιαστικής λόγω των αναγκών που προκύπτουν από τη δραστηριότητα του λιμένα Ηρακλείου και της παρακείμενης ΒΙΠΕ Ηρακλείου.
5η Χωρική Ενότητα – Ήπιας τουριστικής ανάπτυξης
Η προτεινόμενη ενότητα ήπιας τουριστικής ανάπτυξης χωροθετείται στο βορειοανατολικό τμήμα της περιοχής επέμβασης σε επαφή με το παραλιακό μέτωπο και εκτείνεται σε 720 στρέμματα.
Η εν λόγω περιοχή προτείνεται να προσελκύσει χρήσεις ήπιου και ειδικού τουρισμού, καθώς και παραθεριστικής κατοικίας με όρους και περιορισμούς δόμησης που θα αποτρέπουν μορφές μαζικού τουρισμού. Προτείνεται η πολεοδόμηση της περιοχής ώστε να εξασφαλιστεί ένα ποιοτικά αναβαθμισμένο οικιστικό περιβάλλον πλαισιωμένο από τους αναγκαίους χώρους σε κοινωνική και τεχνική υποδομή.
Πίνακας: Ποσοστιαία κατανομή χωρικών ενοτήτων περιοχής επέμβασης, βάσει του προτεινόμενου σχεδίου
ΕΚΤΑΣΗ (στρ.) |
% ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΧΩΡ. ΕΝΟΤΗΤΩΝ |
|
ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΕΚΤΑΣΗ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΕΠΕΜΒΑΣΗΣ |
3.587,00 |
100% |
ΧΩΡΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 1 - ΥΠΕΡΤΟΠΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΠΟΛΗΣ |
1.208,00 |
34% |
ΧΩΡΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 2 – ΔΙΠΛΗ ΑΝΑΠΛΑΣΗ |
583,00 |
16% |
ΧΩΡΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ / ΠΟΛΕΟΔ. ΚΕΝΤΡΟ |
540,00 |
15% |
ΧΩΡΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΕΙΔΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ |
536,00 |
15% |
ΧΩΡΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 5 – ΗΠΙΑΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ |
720,00 |
20% |
Στη Βουλή το θέμα
Ερωτήσεις για το ζήτημα της ένταξης του αεροδρομίου Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης» στο ΤΑΙΠΕΔ, ερήμην του Δήμου Ηρακλείου και των τοπικών φορέων, κατέθεσαν βουλευτές από τον ΣΥΡΙΖΑ και το Κίνημα Αλλαγής ζητώντας απαντήσεις από τον υπουργό Υποδομών, Κώστα Καραμανλή, τον οποίο μάλιστα κατηγορούν για αθέτηση δεσμεύσεων.
Ο αν. Τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Βουλευτής Ηρακλείου, Χάρης Μαμουλάκης και οι Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Ηρακλείο Σωκράτης Βαρδάκης και Νίκος Ηγουμενίδης, με τη συνυπογραφή του Τομεάρχη Νίκου Παππά και 12 ακόμα Βουλευτών επισημαίνουν σε ερώτηση που κατέθεσαν ότι η δήλωση του κ. Σταμπουλίδη «διαψεύδει πανηγυρικά ακόμα και τον ίδιο τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, που σε επανειλημμένα ερωτήματα εκπροσώπων του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει διαβεβαιώσει ότι για την εκμετάλλευση του ακινήτου, θα γίνει σεβαστή η άποψη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της τοπικής κοινωνίας για την μορφή και τον χαρακτήρα της εκμετάλλευσης».
Οι βουλευτές επισημαίνουν ότι η κυβέρνηση της ΝΔ, επί δύο σχεδόν χρόνια «εξακολουθεί να μην σέβεται τις κοινοβουλευτικές διαδικασίες και αρνείται πεισματικά να δημοσιοποιήσει την σύμβαση που έχει υπογράψει με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για την χρηματοδότηση της κατασκευής του αεροδρομίου Καστελλίου» και ζητούν απαντήσεις στα εξής ερωτήματα:
- Προτίθεται η κυβέρνηση να προχωρήσει στην μελετητική ωρίμανση και στην προκήρυξη του διαγωνισμού για την εκμετάλλευση του αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκη μέσω ΤΑΙΠΕΔ;
- Ποια είναι η μορφή και ο χαρακτήρας της εκμετάλλευσης που προωθεί η κυβέρνηση για την έκταση του πρώην αεροδρομίου;
- Με ποιόν τρόπο σκοπεύει να εμπλέξει τον Δήμο Ηρακλείου στον σχεδιασμό της αξιοποίησης της έκτασης του πρώην αεροδρομίου Νίκου Καζαντζάκης;
Επίκαιρη ερώτηση για το ίδιο θέμα κατέθεσε σήμερα και ο Γραμματέας της Κ.Ο του Κινήματος Αλλαγής και Βουλευτής Ηρακλείου, Βασίλης Κεγκέρογλου επισημαίνοντας ότι η τοπική κοινωνία προβληματίζεται και ανησυχεί για την πορεία της αξιοποίησης του χώρου στο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης».
«Σύμφωνα με δημοσιεύματα του τοπικού τύπου, ο φάκελος της αξιοποίησης της έκτασης των 3.500 στρεμμάτων που καταλαμβάνει το σημερινό αεροδρόμιο Ηρακλείου έχει περάσει πλέον στα χέρια του ΤΑΙΠΕΔ και μάλιστα βρίσκεται στη λίστα της λεγόμενης Ομάδας Ωρίμανσης Έργων του Ταμείου, χωρίς όμως να έχει προηγηθεί καμία διαβούλευση και χωρίς την σύμφωνη γνώμη του Δήμου Ηρακλείου, που αποτελεί και τον κύριο ιδιοκτήτη της έκτασης», σημειώνει ο κ. Κεγκέρογλου υπενθυμίζοντας ότι ο δήμος Ηρακλείου έχει εκδηλώσει την πρόθεση του να εκπονήσει ο ίδιος το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο της περιοχής του αεροδρομίου Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης», ενώ έχει υποβάλλει και στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σχετική πρόταση και προμελέτη.
«Επειδή η Κυβέρνηση είχε δεσμευτεί ότι δεν τίθεται θέμα παραχώρησης στο ΤΑΙΠΕΔ
Ερωτάσθε κε Υπουργέ:
- Γιατί αθετήσατε τις δεσμεύσεις σας και προχωρείτε στη παραχώρηση του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης» στο ΤΑΙΠΕΔ;
- Προτίθεστε άμεσα και ύστερα από διαβούλευση με τον Δήμο Ηρακλείου και τους εμπλεκόμενους φορείς να καταρτίσετε σχέδιο αξιοποίησης του αεροδρομίου «Ν.Καζαντζάκης» προς όφελος της τοπικής κοινωνίας του Ηρακλείου;».
Εμβόλιο: Ποιοι θα κάνουν τρίτη δόση – Οι επίσημες ανακοινώσεις
ΕΟΠΥΥ: Σαρωτικές αλλαγές σε γιατρούς, κλινικές, διαγνωστικά – Σαφάρι ελέγχων για «μαϊμού» εξετάσεις
Ιωάννα Παλιοσπύρου για την επίθεση με βιτριόλι: Εγώ θα πονάω κι εκείνη θα είναι ελεύθερη
Εξαφάνιση Πετίτο: Συνελήφθησαν από το FBI οι γονείς του συντρόφου της αγνοούμενης blogger
Πήγαν να πουλήσουν μωρό για 5.000 ευρώ - Πώς ξετύλιξαν το κουβάρι της υπόθεσης
Παγκόσμια ανησυχία για τις απειλές Πούτιν μετά το χτύπημα με τον πύραυλο Oreshnik στην Ουκρανία: Τα χαρακτηριστικά του νέου όπλου της Ρωσίας
Νέα αποκάλυψη για την υπόθεση της Αμαλιάδας: Είχε παντρευτεί εικονικά Ινδό η Ειρήνη Μουρτζούκου
Πόλεμος της κυβέρνησης Μπάιντεν με τις εταιρείες τεχνολογίας: Ζητεί να διαχωριστεί η Google από το Chrome και το Android
Βρετανία: Πόσο κόστισε η στέψη του βασιλιά Καρόλου – Το ιλιγγιώδες ποσό
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr