Το ρομποτάκι από τη Θεσσαλονίκη που «κέρδισε» τον Mozilla, την Nike, και την Shopify
NewsroomΌταν τον περασμένο Μάρτιο η πανδημία έκλεισε δισεκατομμύρια ανθρώπους στα σπίτια τους, χιλιάδες εργοδότες ανακάλυψαν αίφνης ότι το να συντονίζεις ομάδες εργαζομένων, που δουλεύουν από τον ...καναπέ στο σαλόνι τους, είναι γρίφος για δυνατούς λύτες.
Στη Θεσσαλονίκη όμως, η εταιρεία VentureGeeks, με συνιδρυτές τους μηχανικούς λογισμικού Νίκο Παπανώτα και Κώστα Θεοδώρου, είχε ήδη τη λύση, χάρη στην οποία μάλιστα «κέρδισε» τα τελευταία χρόνια πελάτες-γίγαντες, όπως οι Mozilla, Nike, ZenDesk και Shopify: πρόκειται για το geekbot, ένα ρομποτάκι τύπου slackbot, ικανό να συντονίζει ομάδες που δουλεύουν απομακρυσμένα, αντλώντας πληροφορίες για το σε ποιο στάδιο του project βρίσκεται καθένας, πότε αναμένεται να το ολοκληρώσει, ακόμα και τι χρειάζεται για να εργαστεί αποδοτικότερα.
Τετραπλάσια ζήτηση και 2000 νέοι χρήστες ημερησίως
«Με την Covid-19 έγινε το "μπαμ", η ζήτηση τετραπλασιάστηκε. Στις αρχές Μαρτίου, είχαμε 2000 νέους χρήστες ημερησίως! Σήμερα χρησιμοποιούν το geekbot 80.000 άνθρωποι, το 60% από τη Β. Αμερική, ενώ έχουμε ως πελάτες 1600 εταιρείες» εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο CEO της VentureGeeks, Νίκος Παπανώτας, επισημαίνοντας ότι με την ευκαιρία της Covid-19 «ανακάλυψαν» το geekbot και ελληνικές επιχειρήσεις/επαγγελματίες.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα ιατρού σε κλινική ύπνου, ο οποίος ενώ πριν από την πανδημία έκλεινε ραντεβού στο ιατρείο με τους ασθενείς του, για να καταγράψει τα μοτίβα του ύπνου τους (πώς/πόσο κοιμήθηκαν, αν είδαν όνειρα), τώρα χρησιμοποιεί το geekbot, κι οι ασθενείς δίνουν την πληροφορία μέσω του υπολογιστή τους.
Το geekbot δημιουργήθηκε αρχικά για να λύσει ένα πρόβλημα της ίδιας της ομάδας της VentureGeeks: η ιδρυθείσα το 2009 startup δεν είχε γραφεία, τα μέλη της δούλευαν από το σπίτι κι ο συντονισμός μεταξύ τους ήταν άθλος. «Τον Αύγουστο του 2015 δεν είχα λεφτά για να πάω διακοπές, οπότε πέρασα το καλοκαίρι κάνοντας αυτό που αγαπώ από τα οκτώ μου: γράφοντας κώδικα. Τότε ανέπτυξα το πρωτότυπο του geekbot, αρχικά για την ομάδα» γνωστοποιεί ο 39χρονος μηχανικός, που πρόσφατα συμπεριλήφθηκε στη λίστα «40 under 40» του Fortunegreece.
Το προϊόν ήταν καλό, αλλά βοήθησε και το timing, «ο σούπερ παράγοντας, για να πετύχει μια startup»: όταν γεννήθηκε το geekbot, στη Silicon Valley υπήρχε τεράστια έλλειψη ταλέντου και γρήγορα οι τεχνολογικές εταιρείες αναγκάστηκαν να αξιοποιούν απομακρυσμένες ομάδες …όπου γης. Και φυσικά, χρειάζονταν τον τρόπο να τις συντονίσουν. Οι ικανοποιημένοι χρήστες του geekbot έγιναν, όπως λέει, οι καλύτεροι πρεσβευτές του, αφού ακόμα και τους μεγάλους πελάτες της όπως η Nike, η εταιρεία τούς κέρδισε χάρη στο «word of mouth» από τους «οπαδούς» του.
Το γεγονός ότι η εταιρεία είχε ως έδρα μια ελληνική πόλη, άγνωστη στις ΗΠΑ, ουδόλως απασχόλησε τους Αμερικανούς: «ο πελάτης στη Β.Αμερική αγοράζει το πώς μπορείς να του λύσεις το πρόβλημα. Το από πού είμαστε ήταν το τελευταίο πράγμα που ρωτούσαν» λέει.
Η αποτυχία είναι ο τρόπος για να δημιουργείς
Ο Ν. Παπανώτας επισημαίνει, τέλος, τη μεγάλη χρησιμότητα της αποτυχίας. Οπως λέει, η αποτυχία είναι ο τρόπος για να δημιουργείς. Η πρώτη δική του επιχειρηματική προσπάθεια τον οδήγησε στη χρεοκοπία κι ήταν ό,τι καλύτερο του συνέβη, επισημαίνει. Έκτοτε ακολούθησαν πολλές αποτυχίες και αν στην Ελλάδα τον χαρακτήριζαν loser μέχρι το geekbot, στις ΗΠΑ οι αποτυχίες του λειτούργησαν σαν τα παράσημά του.
«Για τα μεγέθη των ΗΠΑ το να φτιάξεις κάτι σαν το geekbot είναι τίποτα. Δεν βρέθηκα όμως σε καμία συζήτηση, που ο συνομιλητής μου να μη δείξει ότι εκτιμά και σέβεται το γεγονός ότι έμαθα από τις αποτυχίες και συνέχισα μετά από αυτές» καταλήγει.
Το παράδειγμα της ComeTogether: Αλλάζοντας αντικείμενο εν μέσω πανδημίας
«Όλοι έχουν ένα σχέδιο μέχρι να δεχτούν μια γροθιά στο στόμα»: χρησιμοποιώντας και το συγκεκριμένο ρητό του πυγμάχου Μάικ Τάισον, ο Λάζαρος Πεντερίδης, CEO της νεοφυούς επιχείρησης «ComeTogether», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «ακόμα και αν έχεις το καλύτερο προϊόν, το τέλειο πλάνο, δεν θα τα καταφέρεις, αν δεν μπορείς να προσαρμόσεις άμεσα το σχέδιό σου όταν δεχτείς μια γροθιά όπως αυτή της Covid-19».
Ο ίδιος, μηχανικός λογισμικού, όπως και οι τρεις συνιδρυτές της «ComeTogether», Σταύρος Αντωνιάδης, Νίκος Χατζηβασιλειάδης και Στάθης Μήτσκας, διείδε νωρίς ότι οι επιπτώσεις της πανδημίας δεν θα ήταν βραχυπρόθεσμες κι έτσι η «ComeTogether», που είχε βγει στην αγορά το φθινόπωρο του 2019, έκανε βραχυπρόθεσμο «pivot» στις αρχές Μαρτίου.
Με απλά λόγια, η ομάδα άλλαξε το αρχικό αντικείμενο της εταιρείας, που ήταν η έκδοση εισιτηρίων για θεάματα μέσω του blockchain. Και χρησιμοποιώντας την «πρώτη ύλη» της -δηλαδή την τεχνολογία του blockchain και τους εξειδικευμένους μηχανικούς συνιδρυτές της- ανέπτυξε εφαρμογή αποθήκευσης πιστοποιητικών ανοσίας στον νέο κορονοϊό. Στόχος της ομάδας παραμένει όταν η κατάσταση εξομαλυνθεί κι αν οι συνθήκες το επιτρέψουν, η startup να επιστρέψει στο αρχικό της αντικείμενο.
«Η ComeTogether δημιουργήθηκε, γιατί ως φίλοι των θεαμάτων είχαμε ζήσει και οι ίδιοι την αγανάκτηση τού να μη βρίσκεις εισιτήριο στο επίσημο σάιτ προπώλησης και να αναγκάζεσαι να το πληρώσεις ακριβά στη δευτερογενή αγορά σε κερδοσκόπους μεταπωλητές. Κι είχαμε αρχίσει να πηγαίνουμε καλά, "ξεκλειδώνοντας" έναν καινούργιο τζίρο από τις μεταπωλήσεις για διοργανωτές και καλλιτέχνες, ενώ ταυτόχρονα το κοινό έβρισκε εισιτήρια σε τιμές κοντά στην ονομαστική αξία τους. Την ώρα όμως που περνούσαμε σε κλίμακα μεγαλύτερων πελατών ...μάς πρόλαβε ο κορονοϊός» εξηγεί.
Τότε συνειδητοποίησαν, λέει, ότι το να περιμένουν να ...περάσει η κρίση, δεν ήταν βιώσιμη στρατηγική επιβίωσης και αποφάσισαν να κάνουν pivot, στρεφόμενοι στα πιστοποιητικά ανοσίας, μέσω του blockchain, που λειτουργεί άψογα σε τέτοια αντικείμενα, λόγω της υψηλής διαφάνειας που διασφαλίζει.
Τη "στροφή" βοήθησε η συμμετοχή τους στον μαραθώνιο ανάπτυξης καινοτόμων εφαρμογών για την πανδημία, Antivirus Crowdhackathon, όπου αναδείχτηκαν ανάμεσα στους νικητές. «Μέσω του Hackathon αρχίσαμε να κάνουμε κάποιες επαφές με την Περιφέρεια Αττικής και κάποια διαγνωστικά κέντρα. Θα θέλαμε να βγούμε στην αγορά ακόμα και στα τέλη Ιουνίου» σημειώνει.
Η ComeTogether προσπαθεί τώρα να χτίσει υγιή παρουσία και πελατολόγιο πάνω στο νέο της αντικείμενο, ευελπιστώντας ταυτόχρονα ότι η ύπαρξη πιστοποιητικών ανοσίας μπορεί να βοηθήσει στην επανεκκίνηση εκδηλώσεων για άτομα που αποδεδειγμένα την έχουν -δεν αναζητά επενδυτές ως αυτοσκοπό. «Όταν μια επιχείρηση είναι υγιής και έχει πελάτες, οι επενδύσεις θα έρθουν» εκτιμά ο συνιδρυτής της ComeTogether, η οποία βοηθήθηκε στα πρώτα της βήματα από το οικοσύστημα καινοτομίας Θεσσαλονίκης, OK!Thess.
- Εντείνεται η πίεση της Δύσης στον Ζελένσκι να ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με τον Πούτιν πριν αναλάβει ο Τραμπ
- Αμαλιάδα: Κλιμάκιο του Ανθρωποκτονιών βρίσκεται στον Πύργο - Στον θάνατο του Παναγιωτάκη επικεντρώνονται οι έρευνες
- Απεργία 20 Νοεμβρίου: Πώς θα κινηθεί το Μετρό
- Αγωνία για τον πρίγκιπα Ουίλιαμ και την Κέιτ Μίντλετον: Κινδύνεψε η ζωή τους μετά από επίθεση μασκοφόρων διαρρηκτών στο κάστρο του Ουίνδσορ