Ελλάδα|22.06.2020 16:10

Πανελλαδικές εξετάσεις 2020: Οι απαντήσεις στα Λατινικά

Newsroom

Με το παλαιό σύστημα, σήμερα οι υποψήφιοι εξετάστηκαν στη Φυσική (Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών) και στα Λατινικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών). Το ethnos.gr θα δημοσιεύει τις απαντήσεις των θεμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων σε συνεργασία με το «Νέο Φροντιστήριο» και την ομάδα των καθηγητών του. 

Οι απαντήσεις στα θέματα των Λατινικών

A1.      Νόμιζε πως ερχόταν προς αυτόν  άνθρωπος με πελώριο ανάστημα και βρόμικη όψη,  όμοιος με το είδωλο νεκρού. Μόλις τον είδε ο Κάσσιος, τον έπιασε φόβος και θέλησε να πληροφορηθεί το όνομά του.

Καθώς  ο Οκταβιανός επέστρεφε στη Ρώμη μετά τη νίκη του στο Άκτιο, τον προϋπάντησε κάποιος άνθρωπος κρατώντας ένα κοράκι. Το είχε εκπαιδεύσει να λέει τα εξής: «Χαίρε, Καίσαρα, νικητή στρατηγέ». Ο Καίσαρας ενδιαφέρθηκε πολύ να αγοράσει το κοράκι. Το αγόρασε λοιπόν για είκοσι χιλιάδες σηστερτίους. Το παράδειγμα αυτό παρακίνησε κάποιον παπουτσή να μάθει σε ένα κοράκι τον ίδιο χαιρετισμό. Για πολύ καιρό κόπιαζε μάταια. Κάθε φορά που το πουλί δεν απαντούσε, ο παπουτσής συνήθιζε να λέει: «Κρίμα στον κόπο μου!».

Ενώ η Καικιλία, η σύζυγος του Μετέλλου, αναζητούσε  γαμήλιο οιωνό για την κόρη της αδερφής της σύμφωνα με τις πατροπαράδοτες συνήθειες, η ίδια δημιούργησε τον οιωνό. Δηλαδή,  μια νύχτα καθόταν σε ένα μικρό ιερό με την κόρη της αδερφής της και περίμενε μέχρι να ακουστεί κάποια φωνή που να ανταποκρινόταν στο σκοπό τoυς.

Β1.      squalidā: squalidiores

similem: simillimum

effigiēi: effigies

quidam: cuiusdam

parem salutatiōnem: parium salutationum

diu: diutius

more prisco: mos priscus

omen  nuptiāle: omina nuptialia

sacello quodam: sacellum quoddam

nocte: noctium

aliqua: aliqui

Β2.       Existimāvit: existimavissemus

venīre: veniendo

aspexit: aspicereris / aspicerere

concēpit: concipere

cupīvit: cupient

redīret: redeuntis

instituerat: institutu

dicere (το πρώτο του κειμένου): dic

Ave: avete

interfuit: interesse

emere: emisse

docēret:  docuissetis

petit: petendo

fēcit: fieret

persedēbat: persederint

Γ1.α.   magnitudinis: είναι γενική της ιδιότητας  στο hominem

effigiei:  είναι δοτική αντικειμενική στο similem

Caesaris: είναι  γενική του ενδιαφερομένου προσώπου στο  απρόσωπο interfuit

milibus: είναι αφαιρετική της αξίας (συγκεκριμένης υλικής αξίας) στο ρ. emit

filiae: είναι δοτική προσωπική χαριστική στο ρ.  petit

Γ1.β.   Sutor quidam eo exemplo incitatus est.

Γ2 α.   ut corvum doceret parem salutationem:

  • Δευτερεύουσα ουσιαστική βουλητική πρόταση (καταφατική).
  • Εκφέρεται με υποτακτική, όπως όλες οι βουλητικές προτάσεις, διότι το περιεχόμενό της είναι απλώς κάτι το επιθυμητό. Ειδικότερα εκφέρεται με υποτακτική παρατατικού,  διότι εξαρτάται από ρήμα ιστορικού χρόνου (incitavit) και αναφέρεται στο παρελθόν. Ισχύει ο κανόνας της ιδιομορφίας στην ακολουθία των χρόνων, καθώς η βούληση είναι ιδωμένη τη στιγμή που εμφανίζεται στο μυαλό του ομιλητή και όχι τη στιγμή της πιθανής πραγματοποίησής της (συγχρονισμός της  δευτερεύουσας  με την κύρια πρόταση, στο μυαλό του ομιλητή).
  • Συντακτικά λειτουργεί ως  έμμεσο αντικείμενο στο  ρήμα incitavit της κύριας πρότασης.

dum aliqua vox congruens proposito audiretur:

  • Δευτερεύουσα επιρρηματική χρονική πρόταση (καταφατική).
  • Εκφέρεται με  έγκλιση υποτακτική (dum + υποτακτική) διότι εκφράζει προσδοκία- επιδίωξη. Eιδικότερα με χρόνο παρατατικό (audiretur), διότι εξαρτάται από ρήμα ιστορικού χρόνου (persedebat) και δηλώνει το υστερόχρονο στο παρελθόν.
  • Συντακτικά λειτουργεί ως επιρρηματικός προσδιορισμός του χρόνου στο ρήμα expectabat της κύριας πρότασης.

Γ2β.    Quo aspecto,  Cassius timorem concepit. (νόθη αφαιρ. απόλυτη)

Caecilia, uxor Metelli, more prisco omen nuptiale petens filiae sororis, ipsa fecit omen. (συνημμένη στο Υ Caecilia)

Γ2γ.    Caecilia, quae uxor Metelli erat.

Δείτε εδώ τα θέματα των εξετάσεων

ΦΥΣΙΚΗ με το νέο σύστημα

ΦΥΣΙΚΗ (Ημερήσια) - παλαιό σύστημα

ΦΥΣΙΚΗ (Εσπερινά) - παλαιό σύστημα

ΛΑΤΙΝΙΚΑ (Ημερήσια)

ΛΑΤΙΝΙΚΑ (Εσπερινά)

Ακολουθούν την επόμενη εβδομάδα, η εξέταση στις 24 Ιουνίου στην Ιστορία και την Πληροφορική. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με την εξέταση στις 26 Ιουνίου στην Χημεία (ΟΠ Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας) και την Οικονομία (ΟΠ Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής).

Νέο Φροντιστήριο: 52 χρόνια επιτυχίες

Ο όμιλος Νέο Φροντιστήριο, ιδρύθηκε το 1968 & σήμερα  αριθμεί πάνω από 80 εκπαιδευτικά κέντρα με 600 καθηγητές, 100 συνεργάτες διευθυντές σπουδών κάθε ειδικότητας, πλήρη σειρά εκδόσεων και πλούσιο ηλεκτρονικό εκπαιδευτικό υλικό. Η πλούσια ακαδημαϊκή του παράδοση διατηρείται αναλλοίωτη, αφού οι άνθρωποι του βρίσκονται σε συνεχή εγρήγορση αφουγκραζόμενοι τις νέες εξελίξεις & προκλήσεις της εποχής, κάτι που επιβεβαιώθηκε περίτρανα στην πρόσφατη περιπέτεια της πανδημίας.   Η  διαχρονική πρωτοκαθεδρία του οργανισμού στην προετοιμασία των μαθητών για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ανεξαρτήτως του τρόπου εισαγωγής τους, καταδεικνύεται από τα αποτελέσματα, αφού κάθε χρόνο πάνω από 1200 μαθητές των  φροντιστηρίων μας εισάγονται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Υπολογίζεται ότι πάνω από 60000 σημερινοί επιστήμονες πέρασαν από τα θρανία του όλα αυτά τα χρόνια!

Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε το https://neo.edu.gr/

Λατινικάπανελλήνιες εξετάσεις 2020πανελλαδικέςπανελλήνιες