Πανελλαδικές εξετάσεις 2020: Οι απαντήσεις στα Λατινικά
NewsroomΜε το παλαιό σύστημα, σήμερα οι υποψήφιοι εξετάστηκαν στη Φυσική (Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών) και στα Λατινικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών). Το ethnos.gr θα δημοσιεύει τις απαντήσεις των θεμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων σε συνεργασία με το «Νέο Φροντιστήριο» και την ομάδα των καθηγητών του.
Οι απαντήσεις στα θέματα των Λατινικών
A1. Νόμιζε πως ερχόταν προς αυτόν άνθρωπος με πελώριο ανάστημα και βρόμικη όψη, όμοιος με το είδωλο νεκρού. Μόλις τον είδε ο Κάσσιος, τον έπιασε φόβος και θέλησε να πληροφορηθεί το όνομά του.
Καθώς ο Οκταβιανός επέστρεφε στη Ρώμη μετά τη νίκη του στο Άκτιο, τον προϋπάντησε κάποιος άνθρωπος κρατώντας ένα κοράκι. Το είχε εκπαιδεύσει να λέει τα εξής: «Χαίρε, Καίσαρα, νικητή στρατηγέ». Ο Καίσαρας ενδιαφέρθηκε πολύ να αγοράσει το κοράκι. Το αγόρασε λοιπόν για είκοσι χιλιάδες σηστερτίους. Το παράδειγμα αυτό παρακίνησε κάποιον παπουτσή να μάθει σε ένα κοράκι τον ίδιο χαιρετισμό. Για πολύ καιρό κόπιαζε μάταια. Κάθε φορά που το πουλί δεν απαντούσε, ο παπουτσής συνήθιζε να λέει: «Κρίμα στον κόπο μου!».
Ενώ η Καικιλία, η σύζυγος του Μετέλλου, αναζητούσε γαμήλιο οιωνό για την κόρη της αδερφής της σύμφωνα με τις πατροπαράδοτες συνήθειες, η ίδια δημιούργησε τον οιωνό. Δηλαδή, μια νύχτα καθόταν σε ένα μικρό ιερό με την κόρη της αδερφής της και περίμενε μέχρι να ακουστεί κάποια φωνή που να ανταποκρινόταν στο σκοπό τoυς.
Β1. squalidā: squalidiores
similem: simillimum
effigiēi: effigies
quidam: cuiusdam
parem salutatiōnem: parium salutationum
diu: diutius
more prisco: mos priscus
omen nuptiāle: omina nuptialia
sacello quodam: sacellum quoddam
nocte: noctium
aliqua: aliqui
Β2. Existimāvit: existimavissemus
venīre: veniendo
aspexit: aspicereris / aspicerere
concēpit: concipere
cupīvit: cupient
redīret: redeuntis
instituerat: institutu
dicere (το πρώτο του κειμένου): dic
Ave: avete
interfuit: interesse
emere: emisse
docēret: docuissetis
petit: petendo
fēcit: fieret
persedēbat: persederint
Γ1.α. magnitudinis: είναι γενική της ιδιότητας στο hominem
effigiei: είναι δοτική αντικειμενική στο similem
Caesaris: είναι γενική του ενδιαφερομένου προσώπου στο απρόσωπο interfuit
milibus: είναι αφαιρετική της αξίας (συγκεκριμένης υλικής αξίας) στο ρ. emit
filiae: είναι δοτική προσωπική χαριστική στο ρ. petit
Γ1.β. Sutor quidam eo exemplo incitatus est.
Γ2 α. ut corvum doceret parem salutationem:
- Δευτερεύουσα ουσιαστική βουλητική πρόταση (καταφατική).
- Εκφέρεται με υποτακτική, όπως όλες οι βουλητικές προτάσεις, διότι το περιεχόμενό της είναι απλώς κάτι το επιθυμητό. Ειδικότερα εκφέρεται με υποτακτική παρατατικού, διότι εξαρτάται από ρήμα ιστορικού χρόνου (incitavit) και αναφέρεται στο παρελθόν. Ισχύει ο κανόνας της ιδιομορφίας στην ακολουθία των χρόνων, καθώς η βούληση είναι ιδωμένη τη στιγμή που εμφανίζεται στο μυαλό του ομιλητή και όχι τη στιγμή της πιθανής πραγματοποίησής της (συγχρονισμός της δευτερεύουσας με την κύρια πρόταση, στο μυαλό του ομιλητή).
- Συντακτικά λειτουργεί ως έμμεσο αντικείμενο στο ρήμα incitavit της κύριας πρότασης.
dum aliqua vox congruens proposito audiretur:
- Δευτερεύουσα επιρρηματική χρονική πρόταση (καταφατική).
- Εκφέρεται με έγκλιση υποτακτική (dum + υποτακτική) διότι εκφράζει προσδοκία- επιδίωξη. Eιδικότερα με χρόνο παρατατικό (audiretur), διότι εξαρτάται από ρήμα ιστορικού χρόνου (persedebat) και δηλώνει το υστερόχρονο στο παρελθόν.
- Συντακτικά λειτουργεί ως επιρρηματικός προσδιορισμός του χρόνου στο ρήμα expectabat της κύριας πρότασης.
Γ2β. Quo aspecto, Cassius timorem concepit. (νόθη αφαιρ. απόλυτη)
Caecilia, uxor Metelli, more prisco omen nuptiale petens filiae sororis, ipsa fecit omen. (συνημμένη στο Υ Caecilia)
Γ2γ. Caecilia, quae uxor Metelli erat.
Δείτε εδώ τα θέματα των εξετάσεων
ΦΥΣΙΚΗ (Ημερήσια) - παλαιό σύστημα
ΦΥΣΙΚΗ (Εσπερινά) - παλαιό σύστημα
ΛΑΤΙΝΙΚΑ (Ημερήσια)
ΛΑΤΙΝΙΚΑ (Εσπερινά)
Ακολουθούν την επόμενη εβδομάδα, η εξέταση στις 24 Ιουνίου στην Ιστορία και την Πληροφορική. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με την εξέταση στις 26 Ιουνίου στην Χημεία (ΟΠ Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας) και την Οικονομία (ΟΠ Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής).
Νέο Φροντιστήριο: 52 χρόνια επιτυχίες
Ο όμιλος Νέο Φροντιστήριο, ιδρύθηκε το 1968 & σήμερα αριθμεί πάνω από 80 εκπαιδευτικά κέντρα με 600 καθηγητές, 100 συνεργάτες διευθυντές σπουδών κάθε ειδικότητας, πλήρη σειρά εκδόσεων και πλούσιο ηλεκτρονικό εκπαιδευτικό υλικό. Η πλούσια ακαδημαϊκή του παράδοση διατηρείται αναλλοίωτη, αφού οι άνθρωποι του βρίσκονται σε συνεχή εγρήγορση αφουγκραζόμενοι τις νέες εξελίξεις & προκλήσεις της εποχής, κάτι που επιβεβαιώθηκε περίτρανα στην πρόσφατη περιπέτεια της πανδημίας. Η διαχρονική πρωτοκαθεδρία του οργανισμού στην προετοιμασία των μαθητών για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ανεξαρτήτως του τρόπου εισαγωγής τους, καταδεικνύεται από τα αποτελέσματα, αφού κάθε χρόνο πάνω από 1200 μαθητές των φροντιστηρίων μας εισάγονται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Υπολογίζεται ότι πάνω από 60000 σημερινοί επιστήμονες πέρασαν από τα θρανία του όλα αυτά τα χρόνια!
Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε το https://neo.edu.gr/
- Το σχέδιο της Τουρκίας για τη νέα κατάσταση στη Συρία: Η Άγκυρα αναλαμβάνει τον ρόλο του προστάτη - Τα μηνύματα στις ΗΠΑ
- Γεράσιμος Χουλιάρας για σεισμό στην Τριχωνίδα: Η λίμνη έχει γίνει από πολλά ρήγματα - Έχει δώσει και 6 Ρίχτερ
- Πόσο θα αλλάξει το dating τα επόμενα χρόνια η τεχνητή νοημοσύνη – Οι καινοτομίες που έρχονται
- «Τρίμπαλο» και τρίποντο για τον ΠΑΟΚ που παρέμεινε σε απόσταση αναπνοής απ' την κορυφή