Η αμαρτωλή ιστορία του σιδηρόδρομου: Δρομολόγια ΗΣΑΠ με συρμούς 37 ετών
Μαρία ΛιλιοπούλουΜε συρμούς ηλικίας άνω των 37 ετών εξακολουθούν να μετακινούνται οι πολίτες στην Αττική, στην οποία μπορεί να εγκαινιάζονται υπερσύγχρονοι σταθμοί μετρό αλλά το δίκτυο του πρώην ηλεκτρικού σιδηροδρόμου εξακολουθεί να αποτελεί μαζί με τα λεωφορεία το ...φτωχό συγγενή του συστήματος των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας. Το σημερινό περιστατικό στον σταθμό της Κηφισιάς, στο οποίο από τύχη δε σημειώθηκε κάποιος βαρύτερος τραυματισμός επιβάτη ή και του ίδιου του ηλεκτροδηγού, έφερε ξανά στην επιφάνεια το ζήτημα της παλαιότητας του τροχαίου υλικού της Γραμμής 1 της ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες).
Σύμφωνα με την εταιρία, συρμός της Γραμμής 1, εισερχόμενος στο σταθμό «ΚΗΦΙΣΙΑ», προσέκρουσε λόγω ολισθηρότητας στους προστατευτικούς προσκρουτήρες που ορίζουν το τέλος της Γραμμής. Αποτέλεσμα ήταν να τραυματιστούν ελαφρά 8 επιβάτες, οι οποίοι για προληπτικούς λόγους μεταφέρθηκαν από το ΕΚΑΒ στα νοσοκομεία Ερυθρός Σταυρός και Ευαγγελισμός, ενώ ο οδηγός του συρμού οδηγήθηκε στην Τροχαία για κατάθεση. Ήδη γίνεται έρευνα του συμβάντος από ειδικό πραγματογνώμονα, ενώ βάσει των πρώτων ενδείξεων, φαίνεται ότι ο οδηγός φρέναρε εισερχόμενος στο σταθμό και τα μήκη της πέδησης εμφανίζονται φυσιολογικά.
Ως πιθανότερη αιτία του ατυχήματος εξετάζεται η μηχανική βλάβη και συγκεκριμένα καποιο πρόβλημα στο αντιολισθητικό σύστημα του συρμού, η ηλικία του οποίου προσεγγίζει τα 39 χρόνια, σύμφωνα με τους ηλεκτροδηγούς της εταιρίας καθώς ήταν από τους πρώτους της συγκεκριμένης παρτίδας που εντάχθηκαν στο στόλο. «Δεν μπορείς να περιμένεις τα ίδια επίπεδα ασφάλειας με αυτά που υπήρχαν πριν 20 χρόνια με ένα τροχαίο υλικό 37 και πλέον ετών σε μία εταιρία, στην οποία έχουν να γίνουν προσλήψεις εδώ και είκοσι χρόνια» επισημαίνει στο «ethnos.gr» ο γενικός γραμματέας του Σωματείου Ηλεκτροδηγών στη Γραμμή 1, Μιχάλης Μαρτίνης.
Την ίδια στιγμή από παράταση σε παράταση πάει και ο διαγωνισμός για την ανακατασκευή των παλαιότερων συρμών του ηλεκτρικού, των λεγόμενων συρμών 8ης γενιάς, οι οποίοι είχαν παραληφθεί το 1983 και το 1985. Πρόκειται για 14 συρμούς, για τους οποίους έχει ήδη ληφθεί η απόφαση ανακατασκευής εδώ και περίπου 3 χρόνια, χωρίς ωστόσο έως τώρα να έχει προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός και παρά το γεγονός ότι οι υφιστάμενοι συρμοί εξακολουθούν να καλύπτουν περί τα 16 εκατομμύρια οχηματοχιλιόμετρα το χρόνο εκτελώντας πάνω από 115.300 δρομολόγια ετησίως. Ο επικαιροποιημένος προγραμματισμός ήθελε τον διαγωνισμό εκτιμώμενου προυπολογισμού 70 – 80 εκατομμυρίων ευρώ να «τρέχει» εντός του καλοκαιριού, αλλά οι τελευταίες πληροφορίες κάνουν ήδη λόγο για φθινόπωρο στην καλύτερη περίπτωση.
Με τον διαγωνισμό αυτό εκτιμάται ότι οι εν λόγω συρμοί θα αυξήσουν κατά ακόμα 20 χρόνια το προσδόκιμο ζωής τους. Ωστόσο θα πρέπει να σημειωθεί ότι και οι υπόλοιποι συρμοί δεν είναι καινούριοι καθώς οι τελευταίοι προστέθηκαν στο στόλο το 1993 και το 2003. Συνολικά αυτή τη στιγμή από τους περίπου 40 συρμούς (244 βαγόνια) που διαθέτει ο πρώην ΗΣΑΠ στο δυναμικό του, λειτουργικοί ώστε να εκτελούν δρομολόγια είναι περίπου 25 – 27. Να σημειωθεί ότι διαχρονικά οι εργαζόμενοι είχαν εκφράσει την ανάγκη αγοράς νέων συρμών και όχι ανακατασκευής των παλαιών υπογραμμίζοντας ότι για να επιτευχθεί το μέγιστο της σιδηροδρομικής ασφάλειας διεθνώς επιλέγεται η ανακύκλωση του τροχαίου υλικού ανά 25-30 χρόνια. Σε κάθε περίπτωση ακόμα και με την ανακατασκευή, η οποία επελέγη για λόγους εξοικονόμησης πόρων δεδομένου ότι μειώνει το κόστος στο 15% της αγοράς νέων συρμών, θα πρέπει να περάσει αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα ώστε να ολοκληρωθεί ο κύκλος και για τους 14 συρμούς.
Παράλληλα, όπως σημειώνουν εργαζόμενοι στην εταιρία, υπάρχει ένα σύστημα ασφάλειας σηματοδότησης, το οποίο τοποθετείται και αφαιρείται από το 2004 καθώς ποτέ δεν έχει καταφέρει να λειτουργήσει κανονικά. Ορισμένοι μάλιστα υποστηρίζουν ότι εάν το συγκεκριμένο σύστημα λειτουργούσε θα μπορούσε να υπάρχει προειδοποιητική ένδειξη για το πρόβλημα ακόμα και στο σημερινό περιστατικό από τον προηγούμενο σταθμό. Σημαντικές ελλείψεις όμως υπάρχουν και στον αριθμό των εργαζομένων δεδομένου ότι οι τελευταίες προσλήψεις ηλεκτροδηγών έγιναν το 2003, ενώ κάθε χρόνο αποχωρούν εργαζόμενοι λόγω συνταξιοδότησης.
Οι εργαζόμενοι καλούν μάλιστα την πολιτική ηγεσία να αναλάβει τις ευθύνες της σ΄αυτό το ζήτημα καθώς ειδικά για τους ηλεκτροδηγούς από τη στιγμή της προκήρυξης των θέσεων έως τη στιγμή που θα μπουν στην καμπίνα για να οδηγήσουν συρμό, απαιτείται διάστημα τουλάχιστον18 μηνών ώστε να κινηθούν οι απαραίτητες διαδικασίες μέσω ΑΣΕΠ και να ολοκληρωθεί η σχετική εκπαίδευση που απαιτεί 6 - 8 μήνες. Ειδικά στον κλάδο των ηλεκτροδηγών στη γραμμή 1 απασχολούνται σήμερα 118 οδηγοί, όταν επί Ολυμπιακών Αγώνων ο αριθμός τους έφτανε τους 240 και οι χρονοαποστάσεις μεταξύ συρμών δεν ξεπερνούσαν τα 4 λεπτά, ενώ σήμερα ξεπερνούν και τα 7,5 λεπτά.
Επιπλέον έχει ήδη ζητηθεί από τις διοικήσεις της εταιρίας η επικαιροποίηση της εκτίμησης εκτάκτων αναγκών για τη γραμμή 1, η οποία έχει να αλλάξει περίπου δεκα χρόνια.
Δείτε και το ρεπορτάζ του OPEN TV
- Ερευνητές ανέπτυξαν ακουστικά που μπορούν να εντοπίσουν πρώιμα σημάδια Αλτσχάιμερ - Πώς λετουργούν
- Κατά της διαγραφής Σαμαρά ο Καραμανλής: Η κριτική δεν αντιμετωπίζεται με πειθαρχικά μέτρα - Δεν με ενδιαφέρει η Προεδρία
- Εορταστικό ωράριο 2024: Πότε ξεκινάει - Ποιες Κυριακές θα είναι ανοιχτά τα μαγαζιά
- Σε τροχιά κλιμάκωσης ο πόλεμος στην Ουκρανία; Το επόμενο βήμα του Πούτιν, τα πυρηνικά και ο παράγοντας Τραμπ