SOS συγκοινωνιολόγου: «Κόλαση» η κίνηση στους δρόμους της Αθήνας το 2020 (aud)
Γιώργος ΜαρήςΗ κυκλοφοριακή συμφόρηση που «πνίγει» το κέντρο της πρωτεύουσας τις ημέρες των εορτών φαίνεται πως θα επεκταθεί χρονικά μέσα στην ημέρα και θα αποτελεί μοτίβο για τους Αθηναίους. Όπως προβλέπει ο συγκοινωνιολόγος, Παναγιώτης Παπαδάκος, αν το κράτος δεν λάβει τα μέτρα του, το μέλλον προβλέπεται δυσοίωνο για τις μετακινήσεις. Στη συνέντευξη που έδωσε στο ethnos.gr, μιλά για τους παράγοντες που συμβάλλουν στο κυκλοφοριακό «έμφραγμα» στους δρόμους της Αθήνας και το οποίο γίνεται ακόμα πιο έντονο την περίοδο των εορτών.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η αυξημένη κίνηση κατά την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς είναι «μια απόδειξη» για το τι έρχεται στο μέλλον σε καθημερινή βάση και αυτό γιατί κυρίως τα μέσα μαζικής μεταφοράς υστερούν τόσο σε ποιότητα, ορισμένες φορές, όσο και σε μέγεθος, αφού δεν επαρκούν για την εξυπηρέτηση του όγκου των πολιτών. Και όταν αυτό συμβαίνει δεν γίνεται με την απαραίτητη ποιότητα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο κόσμος να τους γυρίζει την «πλάτη».
Που οφείλεται, λοιπόν, η μεγάλη κυκλοφοριακή συμφόρηση στους δρόμους της Αθήνας; Όπως εξηγεί ο κ. Παπαδάκος, «είναι καθαρά θέμα μετακινήσεων. Ο καθένας από εμάς κάνει περισσότερες μετακινήσεις κατά την εορταστική περίοδο. Μιλάμε για μετακινήσεις για αγορές, κοινωνικές εκδηλώσεις, συναναστροφές ή κάτι άλλο. Οι μετακινήσεις αυτές δεν έχουν να κάνουν με την κλασική μετακίνηση από και προς την εργασία. Είναι κυρίως μετακινήσεις αναψυχής για λόγους εμπορίου και οι πιο πολλές από αυτές δεν γίνονται με μέσα μαζικής μεταφοράς».
«Προβολή» οι σημερινές εικόνες για το μέλλον
Το δίκτυο των μέσων μαζικής μεταφοράς δεν μπορεί να καλύψει τις μετακινήσεις που θα πραγματοποιούνται στην πόλη μετά από μερικά χρόνια και αυτό φαίνεται από σήμερα με τις εικόνες που έχουν οι δρόμοι την περίοδο των εορτών.
Σύμφωνα με τον κ. Παπαδάκο, «είναι μία απόδειξη για το τι έρχεται στο μέλλον. Είναι μία προοπτική που μπορεί να συμβεί ακόμη και αύριο, αν εξετάσει κανείς ότι ο κυκλοφοριακός φόρτος αυξάνεται χρόνο με το χρόνο, ο οποίος εξαρτάται και από πολλούς κοινωνικό-οικονομικούς παράγοντες. Άρα μπορούμε να δούμε την προβολή μετά από μερικά χρόνια, πώς θα είναι η καθημερινότητα και το τι θα γίνεται τις ημέρες των γιορτών».
Να γίνουν πιο ελκυστικά τα μέσα μεταφοράς
Παρόλο που η Αθήνα διαθέτει πολλά Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, το μετρό που διαθέτουμε «για μια πόλη 4,5 εκατομμυρίων κατοίκων είναι πάρα πολύ μικρό». Το ίδιο και τα άλλα μέσα. Σύμφωνα με τον κ. Παπαδάκο, «τα μέσα μεταφοράς πρέπει να γίνουν πιο ελκυστικά για τον μετακινούμενο και για να γίνει αυτό, είτε πρέπει να επεκταθούν, είτε να ληφθούν κάποια μέτρα, ώστε τα υφιστάμενα δίκτυα να λειτουργούν πιο αποδοτικά και να τα διαλέγει ο κόσμος σε σχέση με τα Ι.Χ.»
«Ο κόσμος πιστεύει ότι μάλλον θα εξυπηρετηθεί καλύτερα με το αυτοκίνητο και μάλλον έχει δίκιο»
Αναφορικά με το οδικό δίκτυο, σύμφωνα με τον καθηγητή «προφανώς θα μπορούσε να ήταν καλύτερο, αλλά δείτε και πολλές χώρες στο εξωτερικό που έχουν μεγαλύτερο οδικό δίκτυο. Υπάρχουν κάποιες περίοδοι που αυτό δεν επαρκεί, λειτουργεί σε συνθήκες κορεσμού και χειρότερα. Είδαμε πριν από ένα μήνα αεροφωτογραφίες από τις Ηνωμένες Πολιτείες, τι γινόταν την Ημέρα των Ευχαριστιών. Όλοι έκαναν μετακίνηση την ίδια ημέρα και την ίδια ώρα. Άρα λοιπόν όσους δρόμους και να έχεις όσες λωρίδες και να έχεις δεν βοηθούν».
Μια βιώσιμη λογική για να λυθεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα στους δρόμους της πρωτεύουσας «δεν είναι να χτίσουμε παραπάνω δρόμους και περισσότερες λωρίδες. Είναι να αλλάξουμε τη μίξη στις μετακινήσεις τον τρόπο με τον οποίο επιλέγουμε το μέσο για να μετακινηθούμε»
Σχετικά με το τι μας επιφυλάσσει το άμεσο μέλλον και αν υπάρχει κάποια σχετική μελέτη για βελτιωμένη μετακίνηση, ο κ. Παπαδάκος τόνισε πως «δεν υπάρχει κάποια σχετική μελέτη», ενώ συμπλήρωσε ότι δεν είναι εύκολο να υπάρξει. «Η γραμμή 4 του μετρό που έχει δημοπρατηθεί και ανατεθεί για να ξεκινήσει η κατασκευή της είναι κάτι καλό και απαραίτητο «αλλά θα περάσει τουλάχιστον μία εξαετία μέχρι να αρχίσουμε να συζητάμε ότι θα μπει στην καθημερινότητά των Αθηναίων», αναφέρει χαρακτηριστικά
«Μία ενδεχόμενη επέκταση του τραμ δεν νομίζω ότι αλλάζει ουσιαστικά την εικόνα. Από κει και πέρα σε βραχυπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο ορίζοντα μέχρι να γίνουν όλα αυτά είναι απαραίτητο να ληφθούν διαχειριστικά μέτρα και αυτά πρέπει να ληφθούν σήμερα, στην υφιστάμενη λειτουργία των σημερινών συγκοινωνιών. Μιλάμε για τα επιφανειακά μέσα, καθώς το μετρό λειτουργεί άριστα».
Όπως αναφέρει, «τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ σε συνδυασμό με τον καλύτερο έλεγχο της στάθμευσης μπορεί βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα να δώσει κάτι καλύτερο».
Η λεγόμενη «ώρα αιχμής» θα επεκταθεί χρονικά
Η καθημερινή κυκλοφοριακή συμφόρηση αναμένεται να επεκταθεί κατά την διάρκεια της ημέρας καθώς σε συνθήκες κορεσμού δεν μπορούν να χωρέσουν περισσότερα αυτοκίνητα άρα το φαινόμενο αναπόφευκτα θα επεκτείνεται χρονικά.
Σε ποιο διάστημα, όμως, θα φτάσει αυτός στο μέγιστο βαθμό, σε σημείο κορεσμού; Σύμφωνα με τον κ. Παπαδάκο ουσιαστικά και σήμερα κάποιες ώρες της ημέρας το δίκτυο λειτουργεί σε αυτές τις συνθήκες και συγκεκριμένα τις ώρες όταν οι πολίτες πηγαίνουν και γυρνούν από την εργασία τους.
«Αυτό το φαινόμενο τα επόμενα χρόνια θα επεκταθεί σε διάρκεια μέσα στην ημέρα. Θα ξεκινάει από τις 6:00 και θα τελειώνει στις 10:30-11:00. Διότι παραπάνω αυτοκίνητα σε συνθήκες κορεσμού δεν μπορούν να χωρέσουν. Άρα τι συμβαίνει; Αυτό το φαινόμενο επεκτείνεται χρονικά, δηλαδή μεγαλώνει η διάρκεια του. Κάποιοι θα φεύγουν ακόμη πιο νωρίς όπως γίνεται και στο εξωτερικό, για να γλιτώσουν την κίνηση. Αντί να φεύγουν στις 7:00, φεύγουν στις 6:00 και στις 6:30. Το ίδιο θα γίνει και στην Αθήνα».
Στο ερώτημα πότε αναμένεται να συμβεί αυτός ο κορεσμός, απαντά ότι εξαρτάται από πολλούς παράγοντες καθώς, «στα χρόνια της κρίσης, είδαμε ότι υπήρχε μία κάμψη στο πώς αυξανόταν ο αριθμός των αυτοκινήτων και αυτή η κάμψη ήταν σημαντική τα τρία με τέσσερα χρόνια της κρίσης. Αν αυτό το πράγμα συνεχίζει να εξισορροπείται και έχουμε μία αυξητική πορεία με τις εικόνες που βλέπουμε στις γιορτές ή όταν βρέχει», τότε σύντομα θα είναι πραγματικότητα.
Σύμφωνα με τον καθηγητή, αυτές οι εικόνες ενδέχεται να είναι καθημερινότητα το 2020. «Εξαρτάται από την οικονομική δραστηριότητα και τις δυνατότητες του κόσμου να μετακινηθεί με τα Ι.Χ. του. Αλλά είναι θέμα χρόνου να έρθει αυτό το φαινόμενο και το ζήτημα είναι τι κάνει η πολιτεία για να το αντιμετωπίσει».
- Επίθεση σε χριστουγεννιάτικη αγορά στη Γερμανία: Σαουδάραβας γιατρός ο δράστης – Υποστηρικτής του AfD και θαυμαστής του Μασκ
- Δύο χρόνια μετά και με οικονομικές «πληγές» στην τοπική κοινωνία, ανοίγει ξανά το χιονοδρομικό κέντρο Περτουλίου
- Σε πριμ... έγκαιρης καθυστέρησης μετατρέπεται το πριμ έγκαιρης παράδοσης: Η επέκταση του Τραμ και οι παρατάσεις 409 ημερών
- Από πού συμφέρει να ψωνίσετε για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι; Οι τιμές σε Βαρβάκειο και σούπερ μάρκετ