Από τον Οκτώβριο τα πρώτα δρομολόγια αστικής συγκοινωνίας με τα ΚΤΕΛ
Μαρία ΛιλιοπούλουΕντός του Οκτωβρίου θα πρέπει να αναμένεται η εκτέλεση των πρώτων δρομολογίων αστικής συγκοινωνίας από τα ΚΤΕΛ ύστερα από την υπογραφή του σχετικού προσυμφώνου μεταξύ του ΟΑΣΑ και του ΚΤΕΛ Αττικής. Βάσει του προγραμματισμού, σειρά περιφερειακών γραμμών της περιοχής ευθύνης του ΟΑΣΑ θα παραχωρηθεί στα ΚΤΕΛ με στόχο την ενίσχυση των δρομολογίων ως ένα μέτρο αποφυγής του συνωστισμού και της διασποράς του κορονοϊού δεδομένης της έλλειψης οχημάτων και οδηγών της εταιρίας οδικών μέσων (ΟΣΥ).
Αν και το προσύμφωνο μεταξύ των δύο πλευρών έχει ήδη υπογραφεί, το ακριβές περιεχόμενό του παραμένει επτασφράγιστο μυστικό καθώς γι΄αυτό δεν έχουν ενημερωθεί ούτε οι εργαζόμενοι στα λεωφορεία. Η λίστα με τις γραμμές που θα δοθούν στα ΚΤΕΛ έχει σχεδόν «κλειδώσει» και θα αφορά κυρίως τις περιφερειακές, δηλαδή δρομολόγια προς τη Γλυφάδα, τον Ασπρόπυργο, τις περιοχές μετά την Παιανία και την Κηφισιά. Ωστόσο δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα ούτε ο αριθμός αλλά ούτε και οι ακριβείς γραμμές που θα εκτελούνται από τα ΚΤΕΛ. Σύμφωνα με πληροφορίες, πάντως, τα ΚΤΕΛ θα ξεκινήσουν σταδιακά από τον επόμενο μήνα να εκτελούν κάποιες γραμμές, ενώ η αμοιβή τους θα είναι με το χιλιόμετρο χωρίς ούτε αυτή να έχει γνωστοποιηθεί ακόμα.
Το βέβαιο είναι ότι στην Αθήνα θα εκτελούν δρομολόγια 203 περισσότερα λεωφορεία με 550 οδηγούς. Από την πλευρά τους, πάντως, οι τεχνίτες της εταιρίας επισημαίνουν ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν στα αμαξοστάσια τουλάχιστον 170 οχήματα, τα οποία αν και είναι παλαιά, έχουν σχετικά ελαφρές βλάβες και εφόσον υπήρχαν τα απαραίτητα κονδύλια για ανταλλακτικά θα μπορούσαν να επισκευαστούν ώστε να αποσυμφορηθεί κάπως η κατάσταση.
Εντύπωση, πάντως, προκαλεί το γεγονός ότι παρόλο που τα οχήματα των ΚΤΕΛ θα πρέπει να συνδεθούν τόσο με την τηλεματική όσο και κυρίως με το ηλεκτρονικό εισιτήριο, δε θα χρησιμοποιηθεί ο παλαιός και επαρκής εξοπλισμός γι΄αυτό, ο οποίος έχει τοποθετηθεί σε εκατοντάδες παροπλισμένα λεωφορεία της ΟΣΥ, τα οποία δεν εκτελούν πια δρομολόγια, αλλά θα τοποθετηθεί καινούριος από τους επιχειρηματίες των ΚΤΕΛ. Επισήμως το ζήτημα αποδίδεται στο μοντέλο των ΣΔΙΤ που επελέγη και βάσει του οποίου δεν μπορεί να τοποθετηθεί ο εξοπλισμός σε οχήματα, τα οποία δεν ανήκουν στο στόλο του ΟΑΣΑ. Πρακτικά όμως ο εν λόγω εξοπλισμός θα συνεχίσει να είναι αναξιοποίητος και παραδομένος στη φθορά του χρόνου.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να υπενθυμιστεί ότι εξοπλισμός τηλεματικής είχε τοποθετηθεί στο σύνολο των 2.000 οχημάτων της εταιρίας καθώς αυτό όριζε η σχετική σύμβαση του 2014 χωρίς να έχει συνυπολογιστεί το γεγονός ότι χρόνο με το χρόνο μεγάλος αριθμός οχημάτων έβγαινε εκτός κυκλοφορίας. Ετσι, σήμερα ακόμα και αποχαρακτηρισμένα λεωφορεία, τα οποία δεν πρόκειται να επισκευαστούν ποτέ, φέρουν εξοπλισμό τηλεματικής. Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι πλέον για δρομολόγια βγαίνουν περίπου 900 λεωφορεία, ενώ τα υπόλοιπα παραμένουν στα αμαξοστάσια κουβαλώντας όμως πάνω τους πανάκριβο εξοπλισμό.
Αντιδράσεις
Την ίδια στιγμή οι πρώτες αντιδράσεις για τη σύμπραξη του ΟΑΣΑ με τα ΚΤΕΛ έφτασαν από τους εργαζομένους στα λεωφορεία. Ο κλάδος κατά τη διάρκεια της σημερινής συνεδρίασης του Δ.Σ. του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ αποφάσισε την πραγματοποίηση γενικής συνέλευσης στις 29 Σεπτεμβρίου προκειμένου να καταρτιστεί το σχέδιο αντίδρασης τόσο στη σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ, η οποία σε πολλούς θύμισε την περίοδο ΄92 όταν τις συγκοινωνίες είχαν αναλάβει ιδιώτες, όσο και την απόκτηση 300 μεταχειρισμένων οχημάτων μέσω leasing και κόστος 50 εκατομμυρίων ευρώ. Από την προσεχή Δευτέρα μάλιστα θα πραγματοποιούνται ενημερωτικές συναντήσεις των εργαζομένων σε όλα τα αμαξοστάσια της εταιρίας.
Στόχος είναι η γενική συνέλευση να μπορέσει να πραγματοποιηθεί παρά την ύπαρξη των μέτρων για τον κορονοϊό και γι΄αυτό το λόγο εξετάζεται η δυνατότητα να διεξαχθεί σε ανοιχτό χώρο, πιθανότατα σε κάποιο από τα μεγάλα αμαξοστάσια της εταιρίας ώστε να καλύπτεται ο κανόνας της τήρησης αποστάσεων.
Στην εκτέλεση αστικής συγκοινωνίας από τα ΚΤΕΛ στην Αθήνα αντέδρασε σήμερα και η Ομοσπονδία Συνδικάτων Μεταφορών Ελλάδας (ΟΣΜΕ), η οποία εκπροσωπεί και τους εργαζομένους των ΚΤΕΛ. Στην ανακοίνωσή της η ΟΣΜΕ κάνει λόγο για «“βίαιη”, και κατά παρέκκλιση των εθνικών διατάξεων, πανηγυρική εισοδο των ιδιωτών στη Δημόσια Συγκοινωνία». Χαρακτηρίζει «πρόσχημα» το επιχείρημα της αποφυγής συνωστισμού εξαιτίας του κορονοϊού υπογραμμίζοντας την «υπαρκτή δυνατότητα της άμεσης επισκευής και δρομολόγησης τουλάχιστον 500 οχημάτων της ΟΣΥ, με ελάχιστο κόστος, η οποία παρακάμπτεται και παρεμποδίζεται προς όφελος των ιδιωτικών συμφερόντων και του σχεδίου της Κυβέρνησης ξεπουλήματος του γνήσιου κοινωνικού αγαθού της συγκοινωνίας».
Η Ομοσπονδία επισημαίνει επίσης ότι το ΚΤΕΛ Αττικής, με το οποίο υπεγράφη το προσύμφωνο «έχει επανειλημμένα καταγγελθεί για την αντεργατική του πολιτική, την μη καταβολή δεδουλευμένων αποδοχών και τη στέρηση της μισθοδοσίας του προσωπικού για περισσότερο των έξι μηνών».
- Τα μηνύματα Μητσοτάκη για το 2025 και τα δύο σενάρια για τον ανασχηματισμό: Τι θα συζητηθεί στο υπουργικό
- Ξεκινά η μετακίνηση προσωπικού στα νοσοκομεία τους πρώτους μήνες του 2025 – Το σχέδιο του υπουργείου Υγείας
- Διπλωματική αντεπίθεση του Τζολάνι: Πετά την προβιά του τζιχαντιστή και βάζει δυτικό κοστούμι
- Ζεστά ιγκλού, πολύχρωμα σπιτάκια και ένα μεγάλο υπαίθριο τζάκι περιμένουν τον Αϊ-Βασίλη στην Ακρόπολη των Σερρών