Αλαλούμ με το δίπλωμα οδήγησης: Τι ισχύει τελικά με τα δίκυκλα έως 125 κυβικά
Μαρία ΛιλιοπούλουΣτα... προσεχώς και υπό προϋποθέσεις μετατίθεται η δυνατότητα οδήγησης δικύκλου με κινητήρα έως 125 κ.εκ. χωρίς ξεχωριστά μαθήματα και εξετάσεις, καθώς ύστερα από το αλαλούμ που προκάλεσε η σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργείων Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Υγείας και Υποδομών και Μεταφορών, το τελευταίο αναδιπλώθηκε στέλνοντας διευκρινίσεις, με τις οποίες όμως αφήνει ορθάνοιχτο το ενδεχόμενο η διάταξη να εισαχθεί στο νομοσχέδιο για τη μικροκινητικότητα που θα δοθεί σε διαβούλευση εντός του Οκτωβρίου.
«Με τη συγκεκριμένη απόφαση δεν αλλάζει το ισχύον πλαίσιο για τις άδειες οδήγησης» σημειώνει σε σχετική του ανακοίνωση το υπουργείο προσθέτοντας, πάντως, ότι «γενικότερα, στο πλαίσιο που παρέχει η σχετική ευρωπαϊκή οδηγία και με βάση τις καλές πρακτικές άλλων χωρών, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα εξετάσει το ζήτημα των ισοδυναμιών στο πλαίσιο της νομοθετικής παρέμβασης για τη Μικροκινητικότητα».
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο υπουργείο έχει ήδη εξεταστεί η δυνατότητα να μη χρειάζεται δίπλωμα για την οδήγηση μοτοσικλετών έως 125 κ.εκ. από οδηγούς που κατέχουν ήδη δίπλωμα αυτοκινήτου. Ωστόσο αυτό, όπως λένε πηγές του υπουργείου, εφόσον προχωρήσει θα γίνει με συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις, οι οποίες είναι:
- Η πρακτική εξέταση: εξετάζεται το ενδεχόμενο να παραμείνει ως υποχρέωση για τους μελλοντικούς οδηγούς μοτοσικλέτας ακόμα και αν έχουν δίπλωμα οδήγησης αυτοκινήτου.
- Ο κυβισμός του δικύκλου, δηλαδή το αν οι εξετάσεις θα είναι απαραίτητες και για τα δίκυκλα 50 κ.εκ. ή θα αφορούν αυτά έως 125 κ.εκ.
- Η ηλικία του οδηγού.
- Ο βαθμός εμπειρίας του οδηγού, δηλαδή πόσα χρόνια έχει δίπλωμα αυτοκινήτου.
Με την ΚΥΑ που έχει ήδη δημοσιευτεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, πάντως, ενσωματώνεται σχετική Ευρωπαϊκή Οδηγία και ανοίγει τυπικά ο δρόμος για τους κατόχους διπλώματος οδήγησης αυτοκινήτου κατηγορίας Β να οδηγούν και μοτοσικλέτα μέχρι και 125 κ.εκ χωρίς εξετάσεις και εκπαίδευση εφόσον στη συνέχεια ψηφιστεί σχετικός νόμος. Εάν αυτό γίνει, όλοι οι οδηγοί αυτοκινήτου θα μπορούν νόμιμα να οδηγούν σε όλη την επικράτεια μοτοσικλέτες μέχρι 125 κ. εκ. χωρίς την υποχρέωση να έχουν δίπλωμα οδήγησης μοτοσικλέτας.
Προς το παρόν, πάντως, σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών «η συγκεκριμένη ρύθμιση αφορά μόνο στην προσαρμογή του Πληροφοριακού Συστήματος του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα συμπλήρωσης του εντύπου των αδειών οδήγησης. Συνεπώς, δεν δίνεται αυτόματα το δικαίωμα οδήγησης δικύκλου κατηγορίας Α1 από κάτοχο άδειας οδήγησης κατηγορίας Β, για το οποίο απαιτείται νόμος, ο οποίος, αν και εφόσον εκδοθεί, θα περιγράφει τους όρους και προϋποθέσεις για την ισοδυναμία των αδειών οδήγησης».
Το ζήτημα προκάλεσε ήδη την σφοδρή αντίδραση του Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης, η οποία κάνει λόγο για «νομοθεσία-ντροπή» που θα εκτοξεύσει περαιτέρω τον αριθμό των τροχαίων σε μια χώρα που ήδη πληρώνει βαρύ φόρο αίματος στην άσφαλτο. «Μόνο το 2018 καταγράφηκαν 6.638 παθόντα πρόσωπα σε τροχαία συμβάντα με μοτοσικλέτα, εκ των οποίων 220 νεκροί και 356 βαριά τραυματισμένοι ή παραπληγικοί», επισημαίνει στο «ethnos.gr» ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης, Αρης Ζωγράφος.
Ο ίδιος συμπληρώνει ότι μια τέτοια ρύθμιση θα απογειώσει τα τροχαία συμβάντα στη χώρα μας σημειώνοντας πως ο νομοθέτης αγνοεί ότι: «η μοτοσικλέτα συμπεριφέρεται διαφορετικά από τα άλλα οχήματα επειδή έχει διαφορετική φιλοσοφία κατασκευής. Είναι όχημα μονής γραμμής, ο οδηγός βρίσκεται πάνω και όχι μέσα σ' αυτό και γι αυτό το λόγο ο χειρισμός της είναι πολύ πιο δύσκολος από το χειρισμό ενός αυτοκινήτου» τονίζει προσθέτοντας πως «η μοτοσικλέτα απαιτεί καλή ισορροπία και πλήρη συντονισμό άκρων από τον αναβάτη».
Σήμερα, πάντως, για να βγάλει κάποιος άδεια οδήγησης δικύκλου είναι υποχρεωτικές 14 ώρες πρακτικών μαθημάτων καθώς επίσης και η εξέτασή του, ενώ ο αριθμός των θεωρητικών μαθημάτων εξαρτάται από το εάν διαθέτει δίπλωμα άλλης κατηγορίας. Συνολικά στη χώρα μας εκτιμάται ότι εκδίδονται περίπου 60.000 άδειες οδήγησης μοτοσικλέτας ετησίως και περίπου 100.000 διπλώματα για αυτοκίνητα, Θα πρέπει να σημειωθεί, πάντως, ότι η δυνατότητα να οδηγεί κάποιος δίκυκλο έως 125 κ.εκ. έχοντας μόνο το δίπλωμα αυτοκινήτου ήδη έχει θεσμοθετηθεί σε αρκετές χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Ωστόσο τόσο έντονη παρουσία δικύκλων στο κυκλοφοριακό μίγμα των δρόμων όσο έχει η Ελλάδα υπάρχει σε λίγα κράτη και κυρίως στο μεσογειακό νότο, όπου και οι καιρικές συνθήκες επιτρέπουν ευκολότερα την κίνηση σε δύο τροχούς. Από την άλλη η Ελλάδα εξακολουθεί να κατέχει τη θλιβερή πρωτιά και μαζί με τη Μάλτα, την Κύπρο, την Ιταλία και τη Γαλλία έχουν τα μεγαλύτερα ποσοστά θυμάτων δικυκλιστών και ποδηλατών, οι οποίοι άλλωστε εντάσσονται στους ευάλωτους χρήστες των οδών. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία του 2017, η Ελλάδα είχε 20,1 θανάτους μοτοσικλετιστών ανά εκατομμύριο κατοίκων, ενώ υπολογίζεται ότι ένα στα πέντε οχήματα στους δρόμους είναι δίκυκλα. Την ίδια στιγμή περίπου στο 1/3 των τροχαίων στη χώρα μας εμπλέκονται μοτοσικλέτες.
- «Φοβήθηκαν να την τιμήσουν»: Το ΑΠΘ δεν απένειμε τίτλο σπουδών στην οικογένεια της Κέλλυς που έχασε τη ζωή της στα Τέμπη - Η μητέρα της στο ethnos.gr
- Θεσσαλονίκη: 55χρονος χειρουργήθηκε για σκωληκοειδίτιδα, τελικά είχε καρκίνο και τον ενημέρωσαν 1 χρόνο μετά!
- Η κλήρωση της Εθνικής: Η Σκωτία αντίπαλος της Ελλάδας στα πλέι οφ του Nations League
- Συνεχίζει στο «Emily in Paris» ο Λούκας Μπράβο - Επιστρέφει στη Γαλλία η σειρά