Βαθαίνει το ρήγμα μεταξύ εργαζομένων στα αεροδρόμια και υπουργείου Μεταφορών
Μαρία ΛιλιοπούλουΒαθαίνει το ρήγμα μεταξύ των εργαζομένων στην αεροναυτιλία και του υπουργείου Μεταφορών με αιχμή το νομοσχέδιο για την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ). Τόσο οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας όσο και οι ηλεκτρονικοί ασφαλείας της εναέριας κυκλοφορίας βρίσκονται από σήμερα σε κινητοποιήσεις ζητώντας την απόσυρση του νομοσχεδίου, με το οποίο καταργείται η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), ως αυτοτελής δημόσια υπηρεσία ενώ στη θέση της προβλέπεται η σύσταση Ν.Π.Δ.Δ., το οποίο θα υπεισέλθει ως καθολικός διάδοχος στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του ελληνικού Δημοσίου στον βαθμό που αφορούν την εν λόγω καταργηθείσα αυτοτελή δημόσια υπηρεσία.
Ταυτόχρονα επισημαίνουν ότι για πρώτη φορά εδώ και 21 χρόνια δεν έχουν καταβληθεί δεδουλευμένα στο σύνολο των εργαζομένων της ΥΠΑ, τα οποία προέρχονται και αποδίδονται από το Eurocontrol χωρίς να επιβαρύνεται ο Ελληνας φορολογούμενος παρόλο που εγκαίρως είχαν κατατεθεί στο υπουργείο προτάσεις για στήριξη της αεροναυτιλίας μέσω των αποθεματικών της, όπως επισημαίνουν.
Παράλληλα σημειώνουν ότι το νομοσχέδιο για την ΑΠΑ αφήνει ανοικτά σοβαρά θεσμικά ζητήματα, τα οποία άπτονται και του κρίσιμου ζητήματος της ασφάλειας των πτήσεων, καθώς προβλέπεται ότι «το σχέδιο επιδόσεων της ΥΠΑ θα καταρτίζεται και θα υποβάλλεται προς έγκριση από την ΑΠΑ χωρίς να προβλέπεται η συμμετοχή της ΥΠΑ στην κατάρτιση και σύνταξή του κατά παράβαση των ευρωπαϊκών κανονισμών».
Τις προβλέψεις του νομοσχεδίου και τις συνέπειες που αυτό θα επιφέρει εξηγεί με συνέντευξή του στο «ethnos.gr» ο πρόεδρος της Ενωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, Σπύρος Ρολάκης σημειώνοντας ότι εάν δεν εισακουστούν από το υπουργείο θα προχωρήσουν σε νέες κινητοποιήσεις.
Από την πλευρά τους οι ηλεκτρονικοί μηχανικοί ασφαλείας ήδη εξήγγειλαν εκτός των αυριανών στάσεων εργασίας, μια 48ωρη απεργία από την Κυριακή, 11 Οκτωβρίου 2020 και ώρα 00:01 έως και την Δευτέρα, 12 Οκτωβρίου 2020, 23:59, τοπική.
Υπενθυμίζεται ότι στάσεις εργασίας θα πραγματοποιηθούν και αύριο ως εξής: Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας θα πραγματοποιήσουν στάση εργασίας από τις 8 το πρωί έως τις 12 το μεσημέρι και στο διάστημα αυτό δε θα εκτελείται καμία πτήση, ενω στη συνέχεια τη σκυτάλη θα πάρει η Ενωση Ηλεκτρονικών Μηχανικών Ασφαλείας Εναέριας Κυκλοφορίας με στάση από τις 12:00 έως και τις 16:00.
Για ποιον λόγο αντιδράτε στην αξιολόγηση σας από την ΑΠΑ και στην σύνδεση των αμοιβών σας με το σχέδιο επιδόσεων;
Καταρχήν να σας πω ότι ως ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας δεν φοβόμαστε καμία αξιολόγηση. Έχουμε αποδείξει και την εργατικότητά μας και την παραγωγικότητα μας, σε σημείο μάλιστα που έχουμε επαινεθεί γι’ αυτό δημόσια, ως οι καλύτεροι ελεγκτές σε όλη την Ευρώπη, από τον διευθυντή δικτύου (Network Manager) του Eurocontrol.
Όμως, σ’ αυτό το σχέδιο νόμου υπάρχουν δύο προβλέψεις που μας ανησυχούν πολύ. Η πρώτη είναι ότι το Σχέδιο Επιδόσεων καταρτίζεται, υποβάλλεται, αλλά και εγκρίνεται από μια άλλη υπηρεσία, χωρίς να περιγράφεται καμία συνεργασία με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.
Πώς είναι δυνατόν μία ξένη υπηρεσία, χωρίς γνώση των συνθηκών και του τι είναι εφικτό να πραγματοποιηθεί, να έχει αποκλειστική αρμοδιότητα και συγκεκριμένα ένα τμήμα της Διεύθυνσης Οικονομικών της, στην κατάρτιση του Σχεδίου Επιδόσεων;
Πώς είναι δυνατόν να γνωρίζει αν οι υποδομές και το προσωπικό επαρκεί για την πραγματοποίηση του σχεδίου αυτού; Θα σας δώσω ένα απλό παράδειγμα: Το τελευταίο προσχέδιο επιδόσεων που υποβλήθηκε, προέβλεπε την στελέχωση του Κέντρου Ελέγχου Περιοχής με 285 υπαλλήλους εργαζόμενους στον επιχειρησιακό τομέα. Αυτή την στιγμή υπηρετούν 170 υπάλληλοι. Καταρτίζεται λοιπόν ένα Σχέδιο που περιλαμβάνει ένα συγκεκριμένο στόχο καθυστερήσεων λόγω εναέριας κυκλοφορίας και έναν επιθυμητό αλλά εικονικό αριθμό υπαλλήλων για να τον πετύχει, ενώ στην πραγματικότητα οι υπάλληλοι που υπηρετούν είναι 40% λιγότεροι.
Τι σημαίνει για τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας η μη επίτευξη των στόχων που τίθενται; Θα έχει αυτό επιπτώσεις στην ασφάλεια πτήσεων;
Το υπό κατάθεση νομοσχέδιο συνδέει τις αμοιβές των υπαλλήλων με την επίτευξη των στόχων του Σχεδίου Επιδόσεων. Δηλαδή, αν δεν επιτευχθούν οι στόχοι λόγω υποστελέχωσης των υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας τιμωρούνται οι υπάλληλοι με την μερική, ή και καθόλου, καταβολή των προβλεπόμενων αποζημιώσεών τους. Αυτό είναι απολύτως απαράδεκτο! Σημειώστε δε, ότι οι αποζημιώσεις αυτές δεν επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό και αποτελούν τα 2/3 των συνολικών αποδοχών των εργαζομένων. Προβλέπεται δε, το οξύμωρο οι αποζημιώσεις αυτές να καταβάλλονται χωρίς καμία προϋπόθεση στους υπαλλήλους της ΑΠΑ. Δηλαδή αυτοί που παράγουν δεν θα ξέρουν αν θα πληρωθούν, ενώ αυτοί που «μετράνε» την παραγωγικότητά τους θα πληρώνονται βρέξει-χιονίσει και μάλιστα έχοντας εξασφαλίσει ότι οι αποδοχές τους δεν θα μειώνονται ποτέ λόγω μείωσης της κυκλοφορίας, όπως συμβαίνει τώρα. Ως εκ τούτου, γίνεται εύκολα αντιληπτό κάτω από ποιες συνθήκες θα αναγκάζεται ο ελεγκτής που δουλεύει στο μικρόφωνο να ασκεί τα καθήκοντά του και ποια πίεση θα υφίσταται για να μην γίνονται καθυστερήσεις! Κι ενώ το τρίπτυχο της διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας είναι η ασφαλής, ομαλή και ταχεία εξυπηρέτηση της, τα δύο πρώτα σκέλη πάνε περίπατο προς χάριν του τρίτου.
Αντιδράτε στην μη καταβολή των αποζημιώσεων σας. Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας αμείβεστε με βάση τα περσινά πεπραγμένα. Δεν είναι λογικό τώρα που τα έσοδα εναέριας κυκλοφορίας είναι μειωμένα, να μην επαρκούν πλέον τα χρήματα για να πληρωθείτε;
Δεν το βρίσκω καθόλου φυσικό αυτό. Πληρωνόμαστε βάσει των ισχυόντων νόμων. Για τις αμοιβές των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας είναι γνωστό από την αρχή του χρόνου το ποσό που απαιτείται για να πληρωθούμε. Δεν νομίζω ότι μπορεί να σταθεί σαν δικαιολογία ότι τώρα δεν υπάρχουν έσοδα. Και στις αστικές συγκοινωνίες και στο μετρό υπάρχουν μειωμένα έσοδα. Δεν καταβάλλει το Υπουργείο αυτά που προβλέπονται για την μισθοδοσία των εργαζομένων, τους λέει ότι δεν έχω να σας πληρώσω; Δεν εκτέλεσε το δρομολόγιο του ο οδηγός, άσχετα αν είχε 10 ή 20 επιβάτες; Εδώ και 15 χρόνια οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας πληρώνονται με τον ίδιο τρόπο και μάλιστα τις περισσότερες φορές έπαιρναν λιγότερα απ’ αυτά που δικαιούνταν λόγω της αεροπορικής κίνησης και σε δεύτερο χρόνο γινόταν αντιλογισμός και τους καταβαλλόταν η διαφορά.
Ούτε όμως ο ισχυρισμός περί μειωμένων εσόδων ευσταθεί. Έχει δεχθεί το υπουργείο ότι υπάρχουν αδιάθετα ποσά από τις χρήσεις των προηγούμενων ετών. Μόνο απ’ αυτά που προβλέπονται για τον κλάδο μας υπάρχουν αδιάθετα πλέον των 50 εκατομμυρίων, τα οποία θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν αν είχε ενεργοποιηθεί ο νόμος περί αποθεματικών που ισχύει από το 2013. Αυτό που γίνεται τώρα στην πραγματικότητα θέτει σε ομηρεία 2.500 οικογένειες και τους οδηγεί σε οικονομικό αδιέξοδο.
Τι συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας; Υπήρξαν αντίστοιχες μειώσεις στις αμοιβές τους;
Δεν είχαν μειώσεις . Από τους αποθεματικούς λογαριασμούς πληρώνονται κανονικά. Ξέρουν ότι μείωση μισθολογικού κόστους θα συμπαρασύρει και την τιμή της μονάδας για τα επόμενα χρόνια οπότε θα χάσουν περισσότερα χρήματα αν μειώσουν τις μισθούς.
Εχετε σκοπό να συνεχίσετε τις κινητοποιήσεις αν σας αγνοήσουν;
Αυτό είναι σίγουρο. Όμως θέλω να πω ότι δεν είμαστε εμείς υπεύθυνοι για αυτό. Τίποτα δεν θα πετύχουν με τον νέο νόμο γιατί είναι ανεφάρμοστος. Επίσης αν δεν δουν ότι η συνέχιση των πληρωμών μας είναι προς το συμφέρον της της χώρας μου θα κάνουν μεγάλο λάθος.
- Η... απώλεια βιντεοληπτικού υλικού «εξαφανίζει» τους υπεύθυνους για τα Τέμπη - Τα κραυγαλέα λάθη που στοιχειώνουν τη δικογραφία
- ΕΣΥ: Αλλαγές στον νόμο Κεραμέως για την επιλογή στελεχών στο δημόσιο ετοιμάζει η κυβέρνηση - Τι είπε ο Άδωνις Γεωργιάδης
- Οι πρώτες κινήσεις της κυβέρνησης μετά τη διαγραφή Σαμαρά - Τέλος στα σενάρια για πρόωρες κάλπες
- Πού θα ταξιδέψουν οι Έλληνες φέτος τα Χριστούγεννα; Πού κυμαίνονται οι τιμές και τι ισχύει για το εξωτερικό