Ελλάδα|18.12.2020 21:24

Αναστολή αδειών σε λεωφορεία και τρόλει με αποζημίωση 500 ευρώ

Μαρία Λιλιοπούλου

Τη δυνατότητα αναστολής των αδειών οδηγών και τεχνιτών της ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) έως τις 15 Φεβρουαρίου 2021, πλην εκείνων που έχουν χορηγηθεί ως άδειες ειδικού σκοπού λόγω της πανδημίας δίνει στη διοίκηση της εταιρίας άρθρο του νομοσχεδίου - «σκούπα» του υπουργείου Υγείας για τις ρυθμίσεις προστασίας της δημόσιας υγείας, στο οποίο περιλαμβάνονται 160 άρθρα αρμοδιότητας 15 διαφορετικών υπουργείων. Στόχος του μέτρου της ανάκλησης των αδειών, όπως επισημαίνεται, είναι η αντιμετώπιση των έκτακτων και επειγουσών αναγκών που έχουν προκύψει από την έξαρση της πανδημίας και η ανάγκη αύξησης των δρομολογίων και αποφυγής του συνωστισμού στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Στους εργαζομένους, των οποίων η άδεια θα ανασταλεί – οικειοθελώς όπως διευκρίνισε λίγο νωρίτερα στη Βουλή ο υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής - θα δοθεί εφάπαξ αποζημίωση ύψους 500 ευρώ μικτά, ενώ ορίζεται ρητά ότι μπορούν κατά παρέκκλιση να μεταφέρουν την άδειά τους έως και τις 30 Ιουνίου 2021. Στόχος της ρύθμισης είναι να αυξηθούν τα εκτελούμενα δρομολόγια των οδικών μέσων μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία προσλήψεων οδηγών και τεχνιτών στην εταιρία, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη αυτήν την περίοδο.

Η δαπάνη που έχει προυπολογιστεί για το σκοπό αυτό ανέρχεται σε 1,3 εκατομμύρια ευρώ. Η πρόβλεψη αυτή έχει ήδη προκαλέσει αντιδράσεις μεταξύ των εργαζομένων της εταιρίας δεδομένου ότι δεν αφορά το σύνολο του προσωπικού, αλλά περίπου τους μισούς απασχολούμενους από την ΟΣΥ. Παράλληλα το νομοσχέδιο προβλέπει ότι για την ταξινόμηση των 300 λεωφορείων που θα αποκτηθούν μέσω leasing και θα ενταχθούν στο στόλο της ΟΣΥ, θα αρκεί η υποβολή μόνο του Δελτίου Τεχνικού Ελέγχου από τα ΚΤΕΟ, στο οποίο θα αναγράφονται όλα τα προβλεπόμενα στην άδεια κυκλοφορίας στοιχεία καθώς και η πρωτότυπη άδεια κυκλοφορίας της χώρας προέλευσης, ενώ απαλλάσσονται για 4 μήνες τόσο από την καταβολή των τελών κυκλοφορίας όσο και από την υποχρέωση καταβολής τεχνικής μελέτης μηχανολόγου – μηχανικού για τη διαδικασία ταξινόμησης.

Στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους επισημαίνεται ότι θα προκύψει δαπάνη από την εν λόγω απαλλαγή, χωρίς να αναφέρεται το ύψος της παρά το γεγονός ότι ο αριθμός των οχημάτων που θα αποκτηθούν είναι συγκεκριμένος. Να σημειωθεί ότι ο εν λόγω διαγωνισμός έχει λήξει από τις 30 Οκτωβρίου χωρίς ακόμα να έχει ανακοινωθεί ο ανάδοχος, ο οποίος πιθανότατα θα είναι παραπάνω από ένας. Δίνεται επίσης η δυνατότητα έκτακτης επιχορήγησης και υπαγωγής σε επενδυτικά προγράμματα στις συγκοινωνιακές εταιρίες της Θεσσαλονίκης, ενώ παρατείνεται το διάστημα αναστολής πληρωμών των χρεων του ΟΣΕ προς το Δημόσιο έως το τέλος του 2021.

Επιπλέον το σχέδιο νόμου αυξάνει κατά ακόμα ένα χρόνο στα 28 έτη το όριο ηλικίας απόσυρσης από την κυκλοφορία των οχημάτων ΚΤΕΛ, των τουριστικών λεωφορείων, αλλά και των σχολικών λεωφορείων. Αντίστοιχα και στα ταξί δίνεται παράταση έως το τέλος της επόμενης χρονιάς στην αντικατάστασή τους, η οποία προβλεπόταν για το τέλος Μαρτίου. Επίσης με τις διατάξεις του νομοσχεδίου ανοίγει παράθυρο για την αύξηση της αποζημίωσης των ΚΤΕΛ, των τουριστικών λεωφορείων και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με στόχο τον περιορισμό των ζημιών στις επιχειρήσεις που πλήττονται από τον αναγκαστική περιστολή των οδικών και σιδηροδρομικών επιβατικών μεταφορών. Με προηγούμενη Κοινή Υπουργική Απόφαση είχαν οριστεί ως συνολικό ποσό αποζημίωσης τα 49 εκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο το ποσό θα αναθεωρηθεί πιθανότατα προς τα πάνω δεδομένων και των νέων περιορισμών από το δεύτερο lockdown.

Παράταση στις απευθείας αναθέσεις

Σε άλλο άρθρο του νόμου παρατείνεται έως και το τέλος Ιουνίου του 2021 (έληγε στο τέλος του χρόνου) η προθεσμία των κατά παρέκκλιση απευθείας αναθέσεων προμηθειών και υπηρεσιών στον ΟΑΣΑ και τον ΟΣΕΘ και τον ΟΑΣΘ στη Θεσσαλονίκη για ζητήματα που αφορούν τη χρήση και τον έλεγχο των μέσων κομίστρου, την προμήθεια ανταλλακτικών, την τηλεματική, τη διασφάλιση της επάρκειας στόλου και την ασφάλεια στόλου και επιβατών.

Παράταση της προθεσμίας απευθείας αναθέσεων προβλέπεται και για άλλα υπουργεία μεταξύ των οποίων το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Η σχετική προθεσμία, η οποία λήγει στις 31 Δεκεμβρίου, παρατείνεται μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου 2021 και δίνει τη δυνατότητα σύναψης συμβάσεων προμηθειών και παροχής υπηρεσιών με απευθείας ανάθεση κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων για ένα «μπουκέτο» υπηρεσιών, στις οποίες – όπως αναφέρεται - περιλαμβάνονται η συντήρηση κρίσιμων πληροφοριακών συστημάτων του δημοσίου και του ευρύτερου δημοσίου τομέα, η ανάπτυξη νέων μέσων Τεχνολογίας, Πληροφορικής και Επικοινωνιών, η ανάπτυξη και συντήρηση ιστοσελίδων, η παροχή υπηρεσιών φύλαξης, καθαριότητας και απολύμανσης του κτιρίου του υπουργείου και των εποπτευόμενων φορέων, η προμήθεια φορητών υπολογιστών, κλπ.

ΤΡΑΙΝΟΣΕλεωφορείαΚΤΕΛνομοσχέδιοΥπουργείο Υποδομών και ΜεταφορώνΜΜΜ