Ελλάδα|26.02.2021 19:06

Καραμανλής: Χωρίς αποζημίωση το κλείσιμο στην Εθνική Οδό

Μαρία Λιλιοπούλου

Απόλυτα λειτουργικός ήταν ο αυτοκινητόδρομος της «Νέας Οδού» το διήμερο που έπληξε τη χώρα η κακοκαιρία «Μήδεια», όπως επεσήμανε σήμερα Παρασκευή στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή της «Ελληνικής Λύσης», Βασίλη Βιλιάρδου για το κλείσιμο της Εθνικής Οδού αυτοκινητοδρόμου στις 15 και 16 Φεβρουαρίου.

Ο κ. Καραμανλής τόνισε κατηγορηματικά ότι ο παραχωρησιούχος δε δικαιούται αποζημίωση για το κλείσιμο της Εθνικής Οδού δεδομένου ότι οι παραχωρησιούχοι σε όλη την Ελλάδα και στην περίπτωση της Μαλακάσας πέτυχαν οι αυτοκινητόδρομοι να παραμείνουν απόλυτα λειτουργικοί κατά τη διάρκεια της κακοκαιρίας. Οπως εξήγησε, η Eλληνική Aστυνομία αποφάσισε το κλείσιμο του αυτοκινητόδρομου όχι επειδή ανησυχούσε για την κατάσταση της οδού, αλλά για το εάν οι οδηγοί θα μπορούσαν να οδηγήσουν υπό αυτές τις επικίνδυνες συνθήκες.

Διαβάστε επίσης: ΕΟΦ: Ανακαλεί φαρμακευτικό προϊόν

«Καθώς το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και η Ελληνική Αστυνομία έλαβαν την απόφαση να κλείσει η Εθνική Οδός με γνώμονα τη διασφάλιση της Δημόσιας Υγείας και της ασφάλειας των πολιτών, ο παραχωρησιούχος δεν δύναται να προβεί και δεν έχει προβεί σε αίτημα αποζημίωσης», επεσήμανε ο κ. Καραμανλής.

Υπενθύμισε μάλιστα ότι ήταν η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας που το 2019 για πρώτη φορά θεσμοθέτησε ειδική διαδικασία για την επιβολή προστίμων σε περίπτωση που ο παραχωρησιούχος δεν κρατήσει το δρόμο ανοιχτό.

Ο κ. Καραμανλής ξεκαθάρισε ότι η απόφαση για το κλείσιμο δεν οφείλεται σε αδυναμία του παραχωρησιούχου να διατηρήσει την οδό ανοικτή, αλλά η Ελληνική Αστυνομία, όπως έχει εξηγήσει και ο αρμόδιος υπουργός Προστασίας, «ανησυχούσε όχι για την κατάσταση του δρόμου, αλλά για την αδυναμία ορισμένων οδηγών να οδηγήσουν κάτω από τέτοιες επικίνδυνες συνθήκες». Υπενθύμισε δε ότι το 2017 και πάλι ήταν ανοιχτή η Εθνική Οδός, αλλά είχαν «διπλώσει» μία νταλίκα και δύο λεωφορεία, με αποτέλεσμα να εγκλωβιστούν πάνω από 10 ώρες εκατοντάδες πολίτες.

Ο κ. Καραμανλής αποσαφήνισε επίσης ότι πριν την έναρξη των ισχυρών καιρικών φαινομένων, οι ιδιωτικές εταιρείες παραχώρησης, οι οποίες είναι αρμόδιες για τη λειτουργία και συντήρηση οδικών αξόνων, είχαν τεθεί σε αυξημένη ετοιμότητα και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μέσω της αρμόδιας Υπηρεσίας που εποπτεύει την τήρηση των συμβατικών υποχρεώσεων των παραχωρησιούχων, είχε προβεί σε ενδελεχή έλεγχο για να εξασφαλίσει την ορθή υλοποίηση των προβλεπομένων στα Σχέδια Αποχιονισμού.

Ειδικότερα, για τα τμήματα της Νέας Οδού Μεταμόρφωση - Σκάρφεια- Ράχες διαπιστώθηκε ότι ο Παραχωρησιούχος είχε 68 εκχιονιστικά μηχανήματα, 32 λοιπά μηχανήματα αποχιονισμού και 4.000 τόνους διαθέσιμο αλάτι. Τα αντίστοιχα νούμερα για το Ξυνιάδα- Τρίκαλα είναι 25 μηχανήματα και 1.100 τόνοι αλάτι.

Σημείωσε επίσης ότι για τις ώρες που άνοιξε η Εθνική Οδός, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ζήτησε από τον παραχωρησιούχο να μην επιβληθούν διόδια σε όσους κινούνταν στο οδικό δίκτυο, ώστε όλοι οι οδηγοί – και κυρίως οι μεταφορείς εμπορευμάτων – να εξυπηρετηθούν.

Από την πλευρά του ο κ. Βιλιάρδος υπογράμμισε ότι «είναι καίριας σημασίας η λειτουργία ενός πανάκριβου αυτοκινητοδρόμου, που έχει πληρωθεί με χρήματα του Δημοσίου. Υπάρχουν άνθρωποι που πρέπει να μετακινηθούν για λόγους υγείας ή για άλλες προσωπικές και επιχειρηματικές υποθέσεις και εμπορεύματα που πρέπει να παραδοθούν και ενδεχομένως καταστρέφονται». Προσέθεσε ότι με βάση το ν. 4663/2020, άρθ. 65, απαγορεύεται η διακοπή λειτουργίας σε οποιοδήποτε τμήμα του εθνικού ή δευτερεύοντος οδικού δικτύου και σε περίπτωση που αυτή γίνεται εξ αιτίας ανικανότητας του παραχωρησιούχου να κρατήσει τον δρόμο ανοικτό του επιβάλλεται πρόστιμο από 5.000 έως 1.000.000 ευρώ.

Σε ό,τι αφορά ενδεχόμενη αποζημίωση του παραχωρησιούχου για το κλείσιμο του αυτοκινητοδρόμου, ο υπουργός Υποδομών ξεκαθάρισε ότι δεν τίθεται τέτοιο ζήτημα.

Να σημειωθεί, πάντως, ότι και το συγκεκριμένο διήμερο εντάσσεται στην περίοδο του δεύτερου lockdown που διανούουμε ακόμα για την οποία το σύνολο των παραχωρησιούχων με βάση τους όρους των συμβάσεων παραχώρησης, έχουν δικαίωμα να αξιώσουν αποζημιώσεις τόσο για διαφυγόντα έσοδα από τη μη είσπραξη διοδίων, όσο και για τις καθυστερήσεις άλλων προβλεπόμενων εργασιών.

Υπενθυμίζεται ότι βάσει πέντε αποφάσεων του κ. Καραμανλή που εκδόθηκαν τον περασμένο Δεκέμβριο, το Ελληνικό Δημόσιο θα καταβάλει 40 εκατομμύρια ευρώ σε αποζημιώσεις στις εταιρείες παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων, για την περίοδο του πρώτου lockdown την περασμένη άνοιξη και των τότε ισχυουσών απαγορεύσεων κυκλοφορίας, έως τον Ιούνιο του 2020.

Η δυνατότητα αξίωσης αποζημίωσης προβλέπεται στις συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων ώστε να υπάρχει κάλυψη διαφυγόντων εσόδων σε περιπτώσεις που υφίσταται «ανωτέρα βία» ή περιορισμός της κυκλοφορίας, για τον οποίο δεν ευθύνεται ο παραχωρησιούχος, αλλά η ευθύνη βαρύνει το Ελληνικό Δημόσιο.

ΣΥΡΙΖΑ: Φαιδρές κυβερνητικές δικαιολογίες

Για φαιδρές κυβερνητικές δικαιολογίες ως προς το κλείσιμο της Αθηνών-Λαμίας, κάνει λόγο ο τομεάρχης Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς υπογραμμίζοντας ότι ο κ. Καραμανλής παραδέχτηκε σήμερα ότι έκλεισε ένας «καθαρός» δρόμος.

«Έντεκα μέρες μετά την απόφαση της κυβέρνησης Μητσοτάκη να κόψει την Ελλάδα στα δύο, με αφορμή την έλευση της «Μήδειας», σήμερα παραδέχονται ότι η Αθηνών - Λαμίας ήταν καθαρή και το οδόστρωμά της προσπελάσιμο, όπως είχαμε αναδείξει από την πρώτη στιγμή. Και ενώ η χώρα βρίσκεται σε lockdown και η κίνηση στην Εθνική Οδό είναι περιορισμένη, μας λένε ότι ανησυχούσαν για τις μειωμένες, όπως τις χαρακτηρίζουν, ικανότητες ορισμένων οδηγών. Αυτό δεν είναι παιχνίδι με τη νοημοσύνη μας. Αγγίζει, πλέον, τη φαιδρότητα», επισημαίνει ο κ. Παππάς.

Διαβάστε επίσης: Εισαγγελική έρευνα μετά την επιστολή των αποφοίτων στο Αρσάκειο

Κώστας ΚαραμανλήςαποζημίωσηΜήδειααυτοκινητόδρομοιΥπουργείο Υποδομών και Μεταφορών