Ελλάδα|12.03.2021 19:53

Ξεκινά η διαδικασία προμήθειας 800 λεωφορείων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Μαρία Λιλιοπούλου

Τη διαδικασία απόκτησης των πρώτων 800 καινούριων λεωφορείων για τους στόλους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης ξεκινά το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο προχώρησε σήμερα Παρασκευή στην ανάρτηση της ανοικτής δημόσιας διαβούλευσης με τίτλο «Ανανέωση του στόλου αστικών λεωφορείων για τις μείζονες περιοχές της Αττικής και της Θεσσαλονίκης».

H διαβούλευση αφορά διεθνή ανοικτό ηλεκτρονικό δημόσιο διαγωνισμό συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού 372 εκ. Ευρώ (με ΦΠΑ), ενώ αναλυτικά η προμήθεια θα αφορά:

  • 200 απλά αστικά λεωφορεία 12m υβριδικής τεχνολογίας EURO VI,
  • 200 απλά αστικά λεωφορεία 12m συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) EURO VI,
  • 100 αρθρωτά αστικά λεωφορεία 18m συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) EURO VΙ και
  • 300 απλά αστικά ηλεκτρικά λεωφορεία 12m και τους παρελκόμενους αυτών φορτιστές βραδείας φόρτισης.
  • Από τα ηλεκτρικά λεωφορεία, τα 80 θα έχουν ελάχιστη αυτονομία 150 χιλιομέτρων και τα 220 θα έχουν ελάχιστη αυτονομία 200 χιλιομέτρων.

Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, η διαβούλευση, η οποία θα διαρκέσει 20 ημέρες, έχει στόχο την διαμόρφωση δημόσιας σύμβασης που θα είναι ρεαλιστική με βάση τις υπάρχουσες τεχνολογικές δυνατότητες και παράλληλα θα ικανοποιεί την στρατηγική για τις αστικές συγκοινωνίες στις περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

Αυτά τα 800 λεωφορεία εντάσσονται στην Α’ Φάση ενίσχυσης του στόλου. Θα ακολουθήσει η δεύτερη φάση, εντός του έτους για την προμήθεια άλλων 500 λεωφορείων.

Σύμφωνα με τους τεχνικούς όρους της διαβούλευσης, στα νέα οχήματα η καμπίνα του οδηγού θα είναι πλήρως απομονωμένη σε όλο το ύψος από το υπόλοιπο όχημα, το οποίο ο οδηγός θα ελέγχει μέσω καμερών και κατόπτρων. Οσον αφορά την τηλεματική και τον εξοπλισμό του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, ο ανάδοχος ενδέχεται να κληθεί να τοποθετήσει μόνο τις καλωδιώσεις. Αυτό, το οποίο πάντως ξεκαθαρίζεται ρητά είναι ότι «η τοποθέτηση της συσκευής επικύρωσης ηλεκτρονικού εισιτηρίου, στην εμπρόσθια θύρα, θα πρέπει να γίνει σε θέση που να παρέχεται, για έλεγχο της διαδικασίας, πλήρης οπτική επαφή στον οδηγό».

Σε κάθε περίπτωση τα νέα λεωφορεία έχουν ακόμα αρκετό μέλλον μέχρι να φτάσουν στα αμαξοστάσια της ΟΣΥ και του ΟΑΣΘ και να ενσωματωθούν στους δύο στόλους, καθώς σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου, η διαβούλευση θα κρατήσει 20 ημέρες. Στη συνέχεια και έπειτα από ένα μήνα θα βγει στον αέρα ο ηλεκτρονικός διαγωνισμός και θα ακολουθήσει η υποβολή προσφορών, η επιλογή αναδόχου/χων, ο έλεγχος και η υπογραφή της σύμβασης. Από το σημείο αυτό έως τη συνολική παράδοση των 800 λεωφορείων το κείμενο της διαβούλευσης δίνει προθεσμία άνω του ενός έτους και συγκεκριμένα 430 ημερών.

Την ίδια στιγμή και ενώ η κατάσταση της πανδημίας είναι έως τώρα ανεξέλεγκτη, άγνωστο παραμένει το πότε θα μπορέσουν να ενταχθούν στο στόλο της ΟΣΥ στην Αθήνα τα 300 λεωφορεία που η εταιρία θα αποκτούσε με τη μέθοδο του leasing. Τις συμβάσεις έχει φρενάρει εδώ και αρκετές ημέρες το Ελεγκτικό Συνέδριο με βασική ένσταση ότι τα εν λόγω οχήματα δε διέθεταν ανοιγόμενα παράθυρα, προϋπόθεση απαραίτητη για τη διαφύλαξη της δημόσιας υγείας εν μέσω πανδημίας.

Οι πρώτοι νεοπροσληφθέντες οδηγοί της εταιρίας έχουν ξεκινήσει ήδη την εκπαίδευσή τους στα υπάρχοντα οχήματα. Μένει να φανεί αν μέχρι την ολοκλήρωσή της θα βρουν νέα λεωφορεία να οδηγήσουν καθώς στόχος είναι η ενίσχυση των δρομολογίων της εταιρίας προκειμένου να μειωθούν τα φαινόμενα συνωστισμού.

ΣΥΡΙΖΑ: «Ο διαγωνισμός για 800 λεωφορεία έρχεται με καθυστέρηση, λόγω της “ανεμελιάς” Μητσοτάκη-Καραμανλή» 

Για «επικίνδυνη και αποδεδειγμένη ανεμελιά» κατηγορεί τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη και τον υπουργό Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, ο αρμόδιος τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς. Σε δήλωσή του επισημαίνει ότι «έως σήμερα:

  • Δεν παραδέχονταν ότι ο κορoνοϊός «κολλάει» στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
  • Αγνοούσαν τις καταγγελίες για απίστευτους συνωστισμούς.
  • Είχαν ακυρώσει τον διαγωνισμό του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία για 750 νέα οχήματα και είχαν απεντάξει την προμήθεια 92 οχημάτων από το ΠΕΠ Αττικής.
  • Είχαν δεχτεί διπλό «χαστούκι» από Ελεγκτικό Συνέδριο και ΑΣΕΠ για προμήθεια λεωφορείων μέσω leasing και προσλήψεις οδηγών και τεχνιτών, αντίστοιχα.

Η αποδεδειγμένη «ανεμελιά» των Μητσοτάκη – Καραμανλή είναι επικίνδυνη. Ελπίζουμε η νέα διαδικασία να ολοκληρωθεί άμεσα και με διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος».

διαγωνισμόςλεωφορείαΥπουργείο Υποδομών και ΜεταφορώνΜΜΜ