Ελλάδα|03.04.2021 08:19

Εργαζόμενοι ΟΣΥ: Ανεπαρκή μέτρα προστασίας - Καμπανάκι η επιστολή της αδερφής οδηγού

Μαρία Λιλιοπούλου

Αναστάτωση έχει προκαλέσει στους κύκλους των εργαζομένων της ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) η επιστολή της αδερφής του οδηγού της εταιρίας, ο οποίος πέθανε στις αρχές του προηγούμενου μήνα από κορονοϊό και δημοσίευσε την Πέμπτη, 3 Απριλίου, το ethnos.gr. Η Κατερίνα Μπλέτσα κάνει λόγο για «προχειρότητα έως ανεπάρκεια ως προς τη λήψη μέτρων πρόληψης, τόσο για τους οδηγούς, όσο και για τους επιβάτες» προσθέτοντας ότι «τα κατά τις ανακοινώσεις τους «προληπτικά μέτρα» θα έπρεπε πράγματι να τηρούνται, παρόλο το κόστος που συνεπάγονται».

Οι εργαζόμενοι μιλούν για ανεπαρκή μέτρα προστασίας, ενώ μόλις σήμερα ο Ηλίας Γκιουλάκης, μέλος του Δ.Σ. του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ και του ΕΚΑ προέβη ως εργαζόμενος σε καταγγελία για την αύξηση κρουσμάτων στο χώρο εργασίας στον ΕΟΔΥ καλώντας τον για αυτοψία: «Στην αίθουσα τηλεματικής όπου και σας ζητώ να κάνετε αυτοψία προς διαπίστωσή σας, η στέγαση της εν λόγω υπηρεσίας είναι στον 2ο όροφο εντός αμαξοστασίου στην οδό Π. Ράλλη 20 – 22 όπου θα διαπιστώσετε και εσείς ότι σε κλειστό χώρο περίπου 120 τ.μ. εργάζονται 25 άνθρωποι και στην αλλαγή βάρδιας το νούμερο των εργαζομένων διπλασιάζεται με αποτέλεσμα να υπάρξει κίνδυνος μετάδοσης του ιού».

Διαβάστε επίσης: «Μάσκες και αντισηπτικά δεν τον έσωσαν»: Επιστολή από αδελφή οδηγού λεωφορείου

Μέχρις στιγμής, πάντως, δεν έχει υπάρξει κάποια επίσημη αντίδραση αναφορικά με το περιεχόμενο της επιστολής είτε από την ΟΣΥ είτε από τον ΟΑΣΑ. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τα όσα επισημαίνει η Κατερίνα Μπλέτσα στην επιστολη της, ο αδερφός της Θανάσης που εργαζόταν 28 χρόνια στην ΟΣΥ «από την αρχή της πανδημίας φοβόταν πιθανή μετάδοση από τον εργασιακό του χώρο γιατί τόσο αυτός όσο και οι υπόλοιποι συνάδελφοί του εισέπρατταν ότι δεν λαμβάνεται κανένα ουσιαστικό μέτρο για την προστασία ανθρώπων που εργάζονται σε συνθήκες συνωστισμού. Χαρακτηριστικά ο αδελφός μου μετέφερε σε εμάς, την οικογένειά του, συζητήσεις μεταξύ συναδέλφων, που καθημερινά εξέφραζαν την ανησυχία τους, αγωνιούσαν και ένιωθαν ότι στηρίζονται μόνο στην τύχη για να μη νοσήσουν!!»

Η ίδια σε συνομιλία της με το «ethnos.gr» αφού σημείωσε πως «για μένα έκλεισε το θέμα, τον αδερφό μου τον έχασα», επανέλαβε αυτό που αναφέρει και στην επιστολή της, ότι έγραψε «αυτό το κείμενο προς τιμήν της μνήμης του αδελφού της αλλά και για να προστατέψει με την πρωτοβουλία της αυτή, τους συναδέλφους του οδηγούς που εργάζονται στο Αμαξοστάσιο της Ανθούσας, αλλά και τους επιβάτες που κάνουν χρήση στα προγραμματισμένα δρομολόγια του».

Ο άτυχος οδηγός της εταιρίας είχε μεταφέρει ότι «σε περίπτωση εμφάνισης κρουσμάτων το προσωπικό δεν ενημερωνόταν, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η ανησυχία των εργαζομένων. Η πληροφόρηση για κάθε κρούσμα προερχόταν αποκλειστικά από τους ίδιους τους συναδέλφους. Ακόμη και την ημέρα που νόσησε δεν γνώριζε αν υπήρχαν άλλοι συνάδελφοί του θετικοί και πόσοι ήταν στον αριθμό. Απόδειξη τα πολυάριθμα τηλεφωνήματα που δέχθηκα – όσο ο αδερφός μου νοσηλευόταν – στο υπηρεσιακό του τηλέφωνο από συναδέλφους του, που δεν γνώριζαν ότι νοσούσε».

Βάσει των όσων αναφέρονται στην επιστολή – χείμαρρο της κυρίας Μπλέτσα «Από την αρχή της πανδημίας ήταν σαφές τόσο από τον ίδιο, όσο και από τους συναδέλφους του, ότι, μέχρι και την ημέρα που βγήκε θετικός ο αδελφός μου, η υπηρεσία του δεν είχε προβεί σε κανένα προληπτικό δειγματοληπτικό έστω έλεγχο (test covid-19)». Ο ίδιος είχε ζητήσει από την πρώτη στιγμή να ενημερωθούν οι συνάδελφοί του, με τους οποίους είχε έρθει σε επαφή το τελευταίο επταήμερο μέχρι τον εντοπισμό του ως θετικού κρούσματος. «Παρ’ όλα αυτά ο υπεύθυνος με τον οποίο επικοινώνησε του ζήτησε να μην το διατυμπανίζει ότι είναι θετικός μέχρι να λάβει τα αποτελέσματα και του μοριακού ελέγχου !»

Αν και αρχικά τα συμπτώματά του ήταν ήπια, τελικώς χρειάστηκε να νοσηλευτεί. Ωστόσο ακόμα και κατά τις ημέρες της νοσηλείας του – όπως αναφέρει η αδερφή του - «το όνομά του συμπεριλαμβανόταν στη λίστα των εργαζομένων οδηγών και καλούσαν τον ίδιο προς εκτέλεση των δρομολογίων του, παρ’ ότι είχε ενημερώσει την υπηρεσία του, ήδη από την πρώτη στιγμή, ότι νοσούσε και ότι νοσηλεύεται». Αναπάντητα ερωτήματα προκύπτουν και ως προς τη στάση που κράτησε η εταιρία μετά το χαμό του οδηγού: «Ασύλληπτο και τραγικό ότι μου ζητήθηκε από την υπηρεσία του, μία ημέρα μετά την κηδεία του, ημέρα Κυριακή, το πιστοποιητικό του θανάτου ώστε να κλείσουν τον ιατρικό του φάκελο!!!».

Ιδιαιτέρως την ενόχλησε ότι η ΟΣΥ δεν αναφέρθηκε ούτε μία φορά στο χαμό του αδελφού της: «Μετά την ανακοίνωση της απώλειάς του ακολούθησαν πλείστες όσες ανακοινώσεις μεταξύ των οποίων διαφαίνεται στις 9 Μαρτίου 2021 και δελτίο τύπου της Ο.ΣΥ. Α.Ε. για αύξηση κρουσμάτων, τήρηση μέτρων προστασίας, και πρώτη φορά αναφορά για επιβεβαιωμένα κρούσματα. Ούτε λόγος όμως για το θάνατο του αδελφού μου!».

Για την αποφυγή οποιασδήποτε παρερμηνείας μάλιστα η κυρία Μπλέτσα ξεκαθαρίζει στην επιστολή της ότι «το παρόν υποδηλώνει τη θλίψη για τον άδικο χαμό του αδελφού μου και την αγωνία τόσο την δική μου όσο και της οικογένειας μου, αλλά και των συγγενών, όπως επίσης και των φίλων και συναδέλφων του και σε καμία περίπτωση ΔΕΝ αποτελεί καταγγελία προς περαιτέρω χρησιμοποίηση για επίκληση νόμιμων δικαιωμάτων της οικογένειας».

Υποχρεωτικά τεστ και για τους εργαζόμενους στις μεταφορές

Αναφορικά με τη διενέργεια τεστ μεταξύ των εργαζομένων να σημειωθεί ότι ο κλάδος των μεταφορών εντάσσεται σε αυτούς στους οποίους σύμφωνα με τροπολογία αυτής της εβδομάδας, μπορεί να ορίζεται ως προϋπόθεση προσέλευσης στον τόπο παροχής εργασίας, η προηγούμενη διαπίστωση μετά από διαγνωστικό έλεγχο νόσησης από τον κορονοϊό, ότι ο απασχολούμενος δεν έχει βρεθεί θετικός σε δοκιμασία διαγνωστικού ελέγχου.

Τι λένε οι εργαζόμενοι

Ηλίας Γκιουλάκης, μέλος του Δ.Σ. του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ και του ΕΚΑ: Όλα αυτά που αναφέρει η αδερφή του συναδέλφου στο κείμενο που δημοσιοποιεί, τα έχουμε καταγγείλει από την αρχή της πανδημίας. Η ολιγωρία της Διοίκησης και του υπουργείου στα θέματα πρόληψης είναι τραγική. Εδώ μετά τον θάνατο του συναδέλφου έβγαλε ανακοίνωση παραδοχής των κρουσμάτων στην εταιρεία μας ενώ τόσο καιρό μας έλεγαν ότι δεν κολλάει κανείς, φυσικά στην ανακοίνωση της την επόμενη μέρα του θανάτου του συναδέλφου ούτε μία αναφορά για το γεγονός. Και ξαφνικά ακούμε σήμερα ότι μετά την επιστολή της αδερφής του συναδέλφου μας ή διοίκηση ψάχνει να την βρει να της μιλήσει. Γιατί άραγε;; Τα μέτρα που λαμβάνει η εταιρία δεν είναι επαρκή. Εδωσε εχέγγυα η Διοίκηση στο Ελεγκτικό συμβούλιο και γίνεται παρέμβαση στο πλαίσιο των λεωφορείων leasing για να μπουν παράθυρα και να προχωρήσει ο διαγωνισμός και πουθενά δεν υπάρχει η πρόβλεψη για αεροστεγώς κλειστή καμπίνα οδηγού. Έχουμε έξαρση κρουσμάτων στην εταιρεία με αρκετούς διασωληνωμένους και σε κατ' οικον καραντίνα και η Διοίκηση σφυρίζει αδιάφορα γι αυτό και τόσο καιρό δεν γίνεται τεστ Covid-19 σε όλο το προσωπικό προληπτικά παρότι το ζητάμε συνεχώς. Στην τηλεματική στοιβάζονται σε κλειστό χώρο 120 τετραγωνικών 25 εργαζόμενοι και στην αλλαγή βάρδιας διπλασιάζεται το νούμερο με αποτέλεσμα να νοσεί το 20% αυτών και χωρίς να τους δίνει το δικαίωμα τηλεργασίας όπως ορίζει ο νόμος και να αποσυμφορηθεί η αίθουσα.

Αποστόλης Κασιμέρης, εκπρόσωπος Ανεξάρτητης Παρέμβασης: Η διοίκηση της ΟΣΥ δεν ανακοινώνει στοιχεία σχετικά με το πόσοι εργαζόμενοι νοσούν, ποιοι νοσούν, ούτε προχωρεί σε ιχνηλάτηση έτσι ώστε να μπορέσει να περιορίσει διάδοση της νόσου. Υπάρχει άγνωστος αριθμός κρουσμάτων, όπως άγνωστος και διασωληνωμένων, που γίνεται γνωστός στους εργαζόμενους από συνάδελφο σε συνάδελφο, κοκ. Δίνει μόνο μέσα ατομικής προστασίας τα οποία δεν είναι και αυτά επαρκή (πχ 50 μάσκες μίας χρήσης για ένα μήνα και αυτές κακής ποιότητας) ενώ σε καθολικά αιτήματα όπως πχ η δημιουργία καμπίνας οδηγού, οι λιγότερες ώρες εργασίας των οδηγών και ειδικοτήτων που έρχονται σε επαφή με επιβατικό κοινό, η καθημερινή απολύμανση των οχημάτων με νέφωση, τα καθημερινά τεστ, η προτεραιότητα στον εμβολιασμό των εργαζομένων όχι μόνο στα ΜΜΜ αλλά και στα σούπερ μάρκετ και αυτά δεν έχουν μέχρι στιγμής εισακουστεί. Ακόμη και η σιωπή της στο θάνατο του Θανάση Μπλέτσα είναι στάση ενοχής και αποποίησης των ευθυνών που έχει.

Διαβάστε επίσης: Παράταση ως τις 30 Σεπτεμβρίου για το μειωμένο εισιτήριο στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς

ΜΜΜΚορονοϊόςαστικά λεωφορείαΟΑΣΑλεωφορεία