Σολωμό και Παλαμά μελετούν φοιτητές από τη Βόρεια Μακεδονία - Trend οι σπουδές στην Ελλάδα
Τίμος ΦακαλήςΗ Rula Chalamani από το Μοναστήρι της Βόρειας Μακεδονίας είχε δύο επιλογές όταν τελείωσε πριν πέντε χρόνια το Λύκειο, θέλοντας να κυνηγήσει το ευρωπαϊκό όνειρο. Ή θα συνέχιζε τις σπουδές της στη Γαλλία, όπου είχε γίνει δεκτή, ή θα ακολουθούσε την προοπτική που της έδινε η Ελλάδα, έχοντας εξασφαλίσει και υποτροφία. Τελικά επέλεξε να σπουδάσει Οικονομικά στο ΑΠΘ, γιατί η Ελλάδα είναι η πλησιέστερη ευρωπαϊκή χώρα, διαθέτει οργανωμένα πανεπιστήμια, τα οποία μπορούν να προσφέρουν αναγνωρισμένες και υψηλού επιπέδου σπουδές, ενώ και το κόστος φοίτησης είναι πολύ χαμηλό.
Τα πλεονεκτήματα αυτά έλαβαν υπόψη τους και η Iskra Sotirovska τεταρτοετής φοιτήτρια στο τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης και ο Damjan Kozarov πρωτοετής φοιτητής του Τμήματος Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας στην Κοζάνη, οι οποίοι ακολούθησαν το δρόμο που χάραξε η Rula Chalamani. Και οι τρεις μέχρι πριν λίγα χρόνια επισκέπτονταν την Ελλάδα μόνο για διακοπές, γνωρίζοντας καλά τα... κατατόπια των ελληνικών παραλιών.
Διαβάστε ακόμη: Ισραήλ: Η ζωή μετά το εμβόλιο - Χαλάρωσαν τα μέτρα, γέμισαν καφέ και θέρετρα
Γιατί ψηφίζουν Ελλάδα για σπουδές
Η ευρωπαϊκή προοπτική που προσφέρουν τα ελληνικά πανεπιστήμια σε συνδυασμό με την απόσταση αναπνοής που απέχουν από τη γειτονική χώρα αποτελούν δέλεαρ για τους γείτονες. Συνολικά, περισσότεροι από 100 προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές από τη Βόρεια Μακεδονία -η πλειοψηφία των οποίων ήταν αριστούχοι μαθητές- σπουδάζουν αυτή την περίοδο σε ελληνικά πανεπιστήμια. Από την άλλη, έντονο είναι τελευταία και το ενδιαφέρον των ελληνικών ΑΕΙ να προσελκύσουν φοιτητές της γειτονικής χώρας στα εκπαιδευτικά τους προγράμματα.
Η κινητικότητα που καταγράφεται σε ακαδημαϊκό επίπεδο μεταξύ Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας αποτυπώθηκε πρόσφατα σε διαδικτυακή εκδήλωση με αντικείμενο την παρουσίαση του προγράμματος «Study in Greece». Εκατοντάδες ενδιαφερόμενοι μαθητές και φοιτητές της Βόρειας Μακεδονίας είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν το περασμένο Σάββατο τα προγράμματα σπουδών πέντε ελληνικών πανεπιστημίων, δηλαδή των πανεπιστημίων Δυτικής Μακεδονίας, Ιωαννίνων, Μακεδονίας (Θεσσαλονίκη), του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και του πανεπιστημίου Κρήτης.
«Γονείς και παιδιά ζητούσαν πληροφορίες για σπουδές στην Ελλάδα»
Στην εκδήλωση αυτή ο συντονιστής του προγράμματος «Study in Greece», Καθηγητής, κ. Χρήστος Μιχαλακέλης, παρουσίασε συνολικά τα προσφερόμενα προγράμματα για προπτυχιακές, μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές στην Ελλάδα, τρόπους χρηματοδότησης, δυνατότητες χορήγησης υποτροφιών και προγράμματα σπουδών στην αγγλική γλώσσα. Πίσω από την όλη προσπάθεια βρίσκεται ο Σύλλογος Φιλίας και Συνεργασίας με την Ελλάδα «Πελαγονία» ο οποίος λειτουργεί εδώ και 23 χρόνια στη γειτονική χώρα, προωθώντας την ελληνική γλώσσα και τον πολιτισμό. Η πρωτοβουλία ξεκίνησε από το ενδιαφέρον των παιδιών, τα οποία από το περασμένο Φθινόπωρο ρωτούσαν πώς μπορούσαν να σπουδάσουν οι μαθητές στην Ελλάδα. Οι γονείς ζητούσαν σχετικές πληροφορίες από μια αξιόπιστη πηγή για τον τρόπο εγγραφής, για τα προγράμματα σπουδών και κυρίως για τα έξοδα, εξηγεί στο ethnos.gr ο διευθυντής σπουδών του Συλλόγου «Πελαγονία» και απόφοιτος του ΑΠΘ, Kristijan Veljanov.
«Έσπασε» ο πάγος μεταξύ των ακαδημαϊκών κοινοτήτων των δύο χωρών
«Όσο κοντά και αν είναι η Ελλάδα χιλιομετρικά, είναι μια άγνωστη χώρα για εμάς και το ίδιο πιστεύω ότι συμβαίνει και για πολλούς Έλληνες ως προς τη χώρα μας», είπε στο ethnos.gr o κ. Veljanov και πρόσθεσε: «Νομίζω ότι τα ελληνικά πανεπιστήμια ανοίγονται σιγά-σιγά. Στο παρελθόν ήταν λίγο διστακτική η ελληνική ακαδημαϊκή κοινότητα απέναντι στους πολίτες της Βόρειας Μακεδονίας λόγω των πολιτικών ζητημάτων. Πλέον μετά τη Συμφωνία των Πρεσπών δεν τα βλέπουν ως εκκρεμότητα. Θέλω να πιστεύω ότι αυτά έχουν ξεπεραστεί στην ακαδημαϊκή κοινότητα, γιατί βλέπω ότι είναι διαφορετική και πιο άμεση πλέον η προσέγγιση. Εξάλλου, αυτά που μας ενώνουν είναι πολύ περισσότερα από αυτά που μας χωρίζουν».
Στα 400 ευρώ το κόστος εγγραφής στα ελληνικά πανεπιστήμια
Όπως εξήγησε ο ίδιος, η Ελλάδα θεωρείται, τουλάχιστον σε σχέση με τη Βόρεια Μακεδονία, σχετικά ακριβή χώρα, αλλά για σπουδές παραμένει ένας φτηνός προορισμός. «Το τελευταίο, όμως, δεν ήταν και τόσο γνωστό και με την εκδήλωση έγινε πιο σαφές». Στη Βόρεια Μακεδονία είναι εύκολο να εγγραφείς σε κάποια πανεπιστημιακή σχολή και το κόστος των διδάκτρων ξεκινά από 300 ευρώ το εξάμηνο. Στην Ελλάδα οι αλλοδαποί φοιτητές, αν δεν εξασφαλίσουν κάποια υποτροφία, πληρώνουν 400 ευρώ ως έξοδα εγγραφής.
Προτιμούν το ΑΠΘ - Ενδιαφέρον και για το ΕΚΠΑ
Παραδοσιακά η Θεσσαλονίκη και το ΑΠΘ «κερδίζουν» τους περισσότερους φοιτητές, ενώ τελευταία ενδιαφέρον παρατηρείται και για άλλα πανεπιστήμια, όπως το ΕΚΠΑ, το πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, το Δημοκρίτειο, το πανεπιστήμιο Κρήτης, όπου φοιτούν ήδη παιδιά από τη Βόρεια Μακεδονία. Στην εκδήλωση υπήρξε μεγάλο ενδιαφέρον και από φοιτητές για μεταδιδακτορικές έρευνες στον τομέα της ιατρικής. «Και παρόλο που η ευρωπαϊκή αγορά άνοιξε ακόμη περισσότερο, το τελευταίο χρονικό διάστημα, η Ελλάδα παραμένει ψηλά στις προτιμήσεις των πολιτών της Βόρειας Μακεδονίας».
Rula Chalamani: «Ήθελα να κάνω ένα βήμα παραπάνω. Για αυτό ήρθα στην Ελλάδα»
Με ρίζες ελληνικές και καταγωγή από τη Φλώρινα η Rula Chalamani από το Μοναστήρι ήθελε από μικρή να σπουδάσει στην Ελλάδα. Σε αντίθεση με τους περισσότερους φίλους της, οι οποίοι επέλεξαν να μεταναστεύσουν για σπουδές στην πόλη της Λιουμπλιάνας στη Σλοβενία. «Άκουγα από φίλους και γνωστούς ότι το ΑΠΘ έχει πολύ υψηλό επίπεδο σπουδών. Είναι διεθνώς αναγνωρισμένο πανεπιστήμιο σε αντίθεση με τα πανεπιστήμια της Βόρειας Μακεδονίας. Έμαθα την ελληνική γλώσσα. Και ήθελα να κάνω ένα βήμα παραπάνω, αλλά και να ζήσω κάποια στιγμή στη χώρα σας».
«Οι δυο λαοί έχουν πολλά κοινά»
Ολοκληρώνοντας το Λύκειο, κατάφερε να γίνει δεκτή στο ΑΠΘ με υποτροφία από το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών. Συναντώντας τους συμφοιτητές της στο πρώτο έτος, «όταν είχα πει ότι κατάγομαι από το Μοναστήρι, οι περισσότεροι δεν ήξεραν που βρίσκεται. Νόμιζαν ότι μένω σε κάποιο…μοναστήρι. Δεν ήξεραν ότι η πόλη Μπίτολα λέγεται Μοναστήρι». Στο ΑΠΘ, αν και βρέθηκε και με άλλους φοιτητές από τη Βόρεια Μακεδονία, οι περισσότεροι φίλοι της είναι Έλληνες.
«Οι δύο λαοί έχουν πολλά κοινά». Έχοντας συμπληρώσει τέσσερα χρόνια στη Θεσσαλονίκη, σχεδιάζει να μείνει στην πόλη και να κάνει μεταπτυχιακά στα χρηματοοικονομικά, αλλά και να ψάξει για δουλειά αργότερα στην πόλη. «Μοιάζει πάρα πολύ ο τρόπος ζωής στη Θεσσαλονίκη με το Μοναστήρι. Ο κόσμος βγαίνει έξω και ένας καλός καφές δεν είναι ακριβός».
Iskra Sotirovska: «Είμαι εδώ γιατί μου αρέσει η ελληνική γλώσσα και κουλτούρα»
Από δέκα χρονών η Ίσκρα ξεκίνησε να μαθαίνει ελληνικά, ενώ αμφιταλαντευόταν, αν θα σπουδάσει φιλολογία ή ψυχολογία μόλις τελείωνε το σχολείο. Ολοκληρώνοντας το Λύκειο, έκανε αιτήσεις στα αντίστοιχα τμήματα του ΑΠΘ και του πανεπιστημίου Κρήτης και έγινε δεκτή από το δεύτερο. «Οι γονείς μου στην αρχή φοβόνταν, γιατί η Κρήτη είναι μακριά, αλλά μόλις είδαν το πανεπιστήμιο, την οργάνωση και τις εγκαταστάσεις ησύχασαν». Αρκετοί εκτός πανεπιστημίου, είτε στη γειτονιά της τεταρτοετούς φοιτήτριας είτε στο σούπερ μάρκετ, την ρωτούσαν πώς επέλεξε την Κρήτη, αλλά και για τις διαφορές που είχαν οι δύο χώρες στο ονοματολογικό. «Τους εξηγούσα ότι είμαι εδώ γιατί μου αρέσει η ελληνική γλώσσα και γιατί θαυμάζω την ελληνική κουλτούρα. Μετά τη Συμφωνία των Πρεσπών άνοιξε μια νέα σελίδα για περισσότερη συνεργασία των δύο κρατών».
«Ξεχωρίζω τον Παλαμά και το Σολωμό»
Στο πανεπιστήμιο μελέτησε κορυφαίους έλληνες ποιητές, όπως το Δημήτρη Βικέλα, το Διονύσιο Σολωμό και τον Κωστή Παλαμά. «Ξεχωρίζω το Σολωμό και τον Παλαμά. Μου έκαναν εντύπωση η καθαρεύουσα, που χρησιμοποίησε ο Παλαμάς, και ο Σολωμός που έγραψε σε δημοτική γλώσσα. Μου έκαναν εντύπωση και τα θέματα της ποίησής τους, καθώς και η γλώσσα και το ύφος τους». Εδώ και ένα χρόνο παρακολουθεί τα μαθήματα διαδικτυακά από το σπίτι της στο Μοναστήρι λόγω της πανδημίας. «Περιμένω να επιστρέψω στην Κρήτη, να συναντήσω τους φίλους και τους καθηγητές μου, αλλά και να δοκιμάσω ρακόμελο και τζατζίκι».
Damjan Kozarov: Παιδικό μου όνειρο ήταν να σπουδάσω σε ελληνικό πανεπιστήμιο
Πρωτοετής φοιτητής του Τμήματος Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας στην Κοζάνη και υπότροφος του ελληνικού Υπουργείου Εξωτερικών είναι από φέτος ο Damjan Kozarov από τη Βόρεια Μακεδονία. Ένα χρόνο πριν παρακολούθησε για 12 μήνες μαθήματα ελληνικής γλώσσας στο ομώνυμο σχολείο του ΑΠΘ. Ο παππούς του μιλούσε ελληνικά στο σπίτι «και από μικρός ονειρευόμουν να φοιτήσω σε ένα ελληνικό πανεπιστήμιο. Για μένα η Ελλάδα είναι μια όμορφη χώρα με βαθιά κουλτούρα και πλούσια γλώσσα. Μου αρέσει η ιστορία σας, είναι πολύ ενδιαφέρουσα. Έχετε θάλασσα και πολλές όμορφες παραλίες». Οι συγγενείς που έχει στη Θεσσαλονίκη, η εγγύτητα του ελληνικού πανεπιστημίου με το σπίτι του στο Μοναστήρι, αλλά και το γεγονός ότι το ακαδημαϊκό περιβάλλον πληροί τα ακαδημαϊκά στάνταρντ έγειραν την πλάστιγγα υπέρ της απόφασης να σπουδάσει στην Κοζάνη σε αντίθεση με αρκετούς φίλους του, που επέλεξαν τη Λιουμπλιάνα της Σλοβενίας.
«Θέλω να μείνω μετά τις σπουδές στην Ελλάδα»
Και μπορεί να μετρά μόλις ένα χρόνο στην Ελλάδα, κατάφερε, ωστόσο, να διακριθεί και να βραβευθεί από το Γενικό Γραμματέα του ΝΑΤΟ, Jens Stoltenberg, για το βίντεο που δημιούργησε σχετικά με την υποχώρηση της στάθμης των υδάτων της λίμνης των Πρεσπών ως αποτέλεσμα της κλιματικής αλλαγής και τις συνέπειες αυτής τόσο στο οικοσύστημα της λίμνης όσο και στην τοπική οικονομία των τριών εθνών που συνορεύουν στη λίμνη. «Οι χώρες μας έχουν πολύ περισσότερα να κερδίσουν και να μοιραστούν παρά να χάσουν. Γι’ αυτό και είναι σημαντικό να συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε σε όλα τα επίπεδα». Ολοκληρώνοντας τις σπουδές του, ελπίζει να καταφέρει να μείνει στην Ελλάδα και να απασχοληθεί ως λογιστής.
Δύο τρόποι για να σπουδάσουν οι αλλοδαποί στα ελληνικά ΑΕΙ
Ένας αλλοδαπός μπορεί να σπουδάσει στην Ελλάδα είτε εξασφαλίζοντας κάποια υποτροφία από διάφορους φορείς είτε με κανονική εγγραφή. Απαιτείται η προσκόμιση του απολυτηρίου Λυκείου, οικογενειακά έγγραφα και πιστοποιητικό γλωσσομάθειας επιπέδου Β2. Τα δίδακτρα για την εγγραφή των προπτυχιακών στις περισσότερες σχολές αγγίζουν τα 400 ευρώ. Αυτά είναι και τα μόνα χρήματα που δίνουν οι φοιτητές. Όσοι φοιτητές δεν έχουν το επίπεδο γλωσσομάθειας Β2 κρατούν τη θέση για την επόμενη χρονιά, προκειμένου να εκπληρώσουν και αυτό το προαπαιτούμενο.
Τι λέει η ελληνική πλευρά
Τη διαδικτυακή εκδήλωση του Συλλόγου «Πελαγονία» χαιρέτησαν ο Γενικός Γραμματέας Απόδημου Ελληνισμού και Δημόσιας Διπλωματίας του ελληνικού Υπουργείου Εξωτερικών, Καθηγητής Γιάννης Χρυσουλάκης, ο Προϊστάμενος του Γραφείου Δημόσιας Διπλωματίας της Πρεσβείας της Ελλάδας στη Βόρεια Μακεδονία, κ. Κωνσταντίνος Προκάκης, και ο Πρόξενος της Ελλάδας στο Μοναστήρι, κ. Αχιλλέας Ρακίνας.
Ο κ. Χρυσουλάκης υπογράμμισε ότι πρωτοβουλίες, όπως αυτή του Συλλόγου «Πελαγονία», ενισχύουν τους επιστημονικούς δεσμούς μεταξύ της Βόρειας Μακεδονίας και της Ελλάδας. Επισήμανε, επίσης, ότι τα ελληνικά πανεπιστήμια έχουν αναπτύξει δυναμικές ερευνητικές ομάδες σε όλες τις επιστήμες και καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα σύγχρονων επιστημονικών πεδίων.
Ο κ. Κωνσταντίνος Προκάκης ανέφερε ότι η παρουσίαση των ακαδημαϊκών προγραμμάτων ελληνικών πανεπιστημίων στο κοινό της Βόρειας Μακεδονίας αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση της ανάδειξης της ανώτατης εκπαίδευσης ως πεδίου συνεργασίας μεταξύ της Ελλάδας και της Βόρειας Μακεδονίας.
Ο κ. Αχιλλέας Ρακίνας, υπογράμμισε από την πλευρά του το θετικό χαρακτήρα της προοπτικής να υποδεχθεί η Ελλάδα νέους από τη Βόρεια Μακεδονία ως φοιτητές των ελληνικών ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, κάτι το οποίο μπορεί να συμβάλει στην υποστήριξη των ευρωπαϊκών επιδιώξεων της χώρας.
Το βίντεο της εκδήλωσης είναι διαθέσιμο στην ιστοσελίδα του Συλλόγου «Πελαγονία» www.pelagonija.org και στο YouTube στη διεύθυνση Pelagonia Association.
Διαβάστε ακόμη: Σκόπια: Ξηλώνεται η... μακεδονική γαλέρα του Γκρουέφσκι - Τι λέει ο δήμαρχος στο ethnos.gr
- ΣΥΡΙΖΑ: Η απώλεια της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το τάιμινγκ και οι κινήσεις των στρατοπέδων
- ΠΑΣΟΚ: Restart στην Αξιωματική Αντιπολίτευση - Το μεγάλο crash test
- Γιατί ο ΟΑΣΑ προσανατολίζεται σε περισσότερους ιδιώτες στις συγκοινωνίες - Οι γραμμές... ανά παραγγελία
- Στεγαστικό επίδομα για τους σπουδαστές των ΙΕΚ: Οι προθεσμίες για τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά