Ελλάδα|13.05.2021 22:13

Νέο θεσμικό πλαίσιο για τις δημόσιες συμβάσεις στρατηγικής σημασίας

Μαρία Λιλιοπούλου

Υπό την εποπτεία του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη θα τεθούν όλες οι δημόσιες συμβάσεις, οι οποίες χαρακτηρίζονται ως στρατηγικής σημασίας, όπως προβλέπει εκπρόθεση τροπολογία που κατέθεσε το υπουργείο Υποδομών σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για την κύρωση κοινοτικών οδηγιών προκαλώντας τις σφοδρές αντιδράσεις της αντιπολίτευσης.

Πρακτικά πρόκειται για το σύνολο των συμβάσεων που θα χρηματοδοτηθύν από τον ευρωπαϊκό Μηχανισμό Ανάκαμψης ανεξαρτήτως προυπολογισμού, όλες τις συμβάσεις με προυπολογισμό άνω των 50 εκατομμυρίων ευρώ, εάν πρόκειται για πόρους του ΕΣΠΑ και άνω των 30 εκατομμυρίων με την πρόβλεψη μάλιστα να μπορούν να ενταχθούν και συμβάσεις μικρότερο προυπολογισμό εφόσον αφορούν «εμβληματικά έργα» για την οικονομία.

Αρμόδια αρχή καθίσταται η Κυβερνητική Επιτροπή Συντονισμού Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, στην οποία θα προεδρεύει ο Πρωθυπουργός και αποτελεί τη μετονομασία της υφιστάμενης Κυβερνητικής Επιτροπής Μεγάλων Έργων, η οποία ως συντονιστή είχε τον υπουργό Υποδομών, Κώστα Καραμανλή.

Οπως ανακοίνωσε το υπουργείο Υποδομών, με την τροπολογία δημιουργείται το θεσμικό πλαίσιο για την κατάρτιση, την έγκριση, τον συντονισμό, τη διαχείριση, την αξιολόγηση, τον έλεγχο και την αναθεώρηση του Αναπτυξιακού Προγράμματος Δημοσίων Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, δηλαδή συμβάσεων μεγάλης προστιθέμενης αξίας για την κοινωνία και την οικονομία.

Στόχος είναι ο ουσιαστικός συντονισμός όλων των υπουργείων και κρατικών φορέων για δράσεις του στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης της χώρας.

Όπως ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, με την τροπολογία αυτή, «δημιουργείται ένα θεσμικό και διοικητικό πλαίσιο αξιοποίησης των διαθέσιμων πόρων και συντονισμού των κυβερνητικών και λοιπών δράσεων σε έργα υποδομής και κρίσιμες υπηρεσίες των φορέων του δημοσίου, στην εποχή που ακολουθεί την πανδημία».

Σύμφωνα με την τροπολογία, στο Πρόγραμμα δύναται να εντάσσονται δημόσιες συμβάσεις:

  • συμβάσεις που χρηματοδοτούνται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης ανεξαρτήτως προυπολογισμού.
  • συμβάσεις προϋπολογισμού άνω των 50.000.000 ευρώ και

  • σε εξαιρετικές περιπτώσεις εμβληματικών έργων για την εθνική ή την τοπική οικονομία μπορεί να εντάσσονται και συμβάσεις με μικρότερο προϋπολογισμό ή

  • συμβάσεις χρηματοδοτούμενες από πόρους του ΕΣΠΑ προϋπολογισμού άνω των 30.000.000 ευρώ.

Η διάρκεια κάθε Προγραμματικής περιόδου ορίζετα σε 5 έτη.

Δικαιούχοι του προγράμματος μπορεί να οριστούν είτε τα υπουργεία, είτε οι Περιφέρειες ή οι Δήμοι, είτε οι εταιρείες του χαρτοφυλακίου της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ, αλλά και όποιος άλλος φορέας ορίζεται με απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής.

Ο κ. Καραμανλής έκανε λόγο στοχευμένη και μεθοδική δημιουργία των συνθηκών για την ανάπτυξη της χωρας».

«Κοινή συνισταμένη των διατάξεων η βελτιστοποίηση των μεθόδων παρακολούθησης και υλοποίησης σημαντικών δημόσιων συμβάσεων, καθώς και η πλήρης εκμετάλλευση των χρημάτων του Ταμείου Ανάκαμψης, των πόρων του ΕΣΠΑ και η επίτευξη της μέγιστης μόχλευσης δημόσιων και ιδιωτικών χρηματοδοτικών εργαλείων», σημείωσε.

Να σημειωθεί ότι με την προτεινόμενη τροπολογία καθορίζονται τα κριτήρια αξιολόγησης και έγκρισης υπαγωγής των συμβάσεων στο πρόγραμμα, η διαδικασία υποβολής προτάσεων από τους φορείς, οι εφαρμοστέες διατάξεις για την επιτάχυνση των αδειοδοτήσεων, ενώ παρέχεται η δυνατότητα υποβοήθησης των δικαιούχων για την ωρίμανση δράσεων από το ΤΑΙΠΕΔ.

Η Κυβερνητική Επιτροπή θα προσκαλεί κάθε 6 μήνες τους φορείς να υποβάλουν προτάσεις.

Νίκος Παππάς: Ολοι οι πόροι οδηγούν στο Μαξίμου

«Ποιους εξυπηρετείτε, κ. Μητσοτάκη, με το “όλοι οι πόροι οδηγούν στο Μαξίμου”», αναρωτιέται σε δήλωσή του αναφορικά με την εν λόγω τροπολογία ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία, Νίκος Παππάς.

Ο ίδιος κάνει λόγο για τροπολογία «που ήρθε στο <και πέντε» της ψήφισης άσχετου νομοσχεδίου, <ξαναβαφτίζει> την κυβερνητική επιτροπή συντονισμού μεγάλων έργων υποδομής. Και, επιπλέον, όλοι οι δρόμοι και όλοι οι πόροι θα οδηγούν στο Μαξίμου. Θα βρίσκονται υπό τον έλεγχο του ίδιου του Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος, όχι μόνο μαζεύει όποιο ευρώ κινείται σε ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης, ταμεία συνοχής και ΣΔΙΤ, αλλά και φανερώνει τη μηδενική του εμπιστοσύνη σε υπουργούς και διοίκηση, αναλαμβάνοντας, παράλληλα, την ευθύνη της διετούς παράλυσης στον τομέα. Το υπερσυγκεντρωτικό μοντέλο Μητσοτάκη γεννά ερωτηματικά. Για την αξιοποίηση των πόρων, για την πιθανή εξυπηρέτηση «ημετέρων». Πραγματικός του στόχος ο πλήρης έλεγχος των κονδυλίων. Τα περί επιτάχυνσης των έργων είναι απλό επικοινωνιακό περιτύλιγμα», καταλήγει.

Υπουργείο Υποδομών και ΜεταφορώνΕΣΠΑΤαμείο Ανάκαμψηςσυμβάσεις