Δασοπροστασία: «Καίνε» την πυροσβεστική οι ελλείψεις φωτιά στο Σώμα
Τίμος Φακαλής«Τρύπα» 4.000 πυροσβεστών, γερασμένος στόλος και ηλικιωμένο ανθρώπινο δυναμικό «καίει» την αντιπυρική προστασία της χώρας η οποία ξεκινάει σε λίγες μέρες. Από τα 3.500 οχήματα που διαθέτει το Σώμα μόλις το 10%-15% είναι καινούργιο και μέχρι 10 έτη ενώ ο μέσος όρος ηλικίας των πυροσβεστών ξεπερνά τα… 45 έτη, ηλικία σύμφωνα με του αξιωματικούς της πυροσβεστικής «δύσκολη» για να ανταποκριθεί κάποιος όταν βρεθεί σε συνθήκες πίεσης σε κάποιο βουνό.
Την ίδια ώρα, άλλη μία αντιπυρική περίοδος ξεκινά χωρίς να έχουν προχωρήσει τα περισσότερα δασαρχεία στους απαραίτητους καθαρισμούς εκτάσεων από ξερά κλαδιά στα δάση λόγω καθυστερημένης και μειωμένης χρηματοδότησης από την Πολιτεία, ανεβάζοντας το κίνδυνο πυρκαγιάς. Καμπανάκι χτύπησε και ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, τονίζοντας σε ευρεία σύσκεψη της Πολιτικής Προστασίας την περασμένη Δευτέρα (25.5) ότι «έχουμε μπροστά μας ένα δύσκολο καλοκαίρι».
«Οι πυροσβέστες καλούνται να δώσουν τη μάχη με τις φλόγες για ακόμη μια αντιπυρική περίοδο με ένα γερασμένο στόλο οχημάτων, εναέριων μέσων και προσωπικό. Και ο μέσος όρος του προσωπικού όσο και αν σας φανεί παράξενο ξεπερνά τα 45-46 έτη. Όσο και φαίνεται μικρή αυτή η ηλικία καταλαβαίνεται ότι πάνω στο βουνό ο άνθρωπος αυτός δεν μπορεί να προσφέρει τις ίδιες υπηρεσίες με έναν 25άρη» δήλωσε στο ethnos.gr ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Πυροσβεστικού Σώματος, Δημήτρης Σταθόπουλος
Διαβάστε ακόμη: Φωτιά στο Σχίνο: Σε κομμένο ιδιωτικό δασικό δρόμο «σκόνταψαν» οι Πυροσβέστες στα πρώτα κρίσιμα λεπτά
Από 20 εώς 30 ετών τα μισά πυροσβεστικά οχήματα
Τα μισά πυροσβεστικά οχήματα από τα συνολικά 3.500 που διαθέτει το Σώμα είναι ηλικίας 10 εώς 20 ετών, ενώ μόλις ένα 15% είναι καινούργια και μετρούν μονοψήφιο χρόνο ζωής. Ένα άλλο 15% των οχημάτων έχουν «γράψει» περισσότερα από 30 χρόνια ζωής και ένα 20% συμπλήρωσε από 20 εώς 30 χρόνια. «Αν και το 85% του στόλου είναι αξιόμαχο και σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα, αυτό είναι κάτι σχετικό. «Όσο ανεβαίνουν οι ώρες εργασίες τόσο περισσότερα προβλήματα εμφανίζουν. Και λόγω παλαιότητας και πολλών συσσωρευμένων προβλημάτων που έχουν τα οχήματα βγάζουν συνέχεια βλάβες από τις πρώτες κιόλας φωτιές της σεζόν και ουσιαστικά τίθενται εκτός λειτουργίας και-ουσιαστικά-σε αχρηστία» τόνισε μεταξύ άλλων ο κ. Σταθόπουλος. Αν και το Σώμα έχει αποκτήσει μέσω ΕΣΠΑ και διάφορων δωρεών καινούργια οχήματα ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας παραδέχεται ότι αυτά δεν είναι αρκετά για να αντικατασταθούν τα παλιά. «Έχουμε ελλείψεις φωτιά».
«Υπάρχει συσσώρευση καύσιμης ύλη στα δάση. Και αυτό μας προβληματίζει».
Την ίδια ώρα χωρίς να έχουν προχωρήσει στους απαραίτητους καθαρισμούς εκτάσεων από ξερά κλαδιά στα δάση ξεκινά άλλη μία αντιπυρική περίοδος στη χώρα λόγω καθυστέρησης της χρηματοδότησης. «Οι ανάγκες μας είναι διπλάσιες και τριπλάσιες σε σχέση με την ετήσια χρηματοδότηση για την αποσυμπίεση της καύσιμης ύλης. Και τα χρήματα έρχονται πάντα καθυστερημένα» δήλωσε στο ethnos.gr ο Νικήτας Φραγκισκάκης πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Δασολόγων Δημοσίων Υπαλλήλων (ΠΕΔΔΥ). Όπως εξηγεί ο ίδιος, αυτό έχει ως αποτέλεσμα όταν ξεκινάει η αντιπυρική περίοδος να μην είναι έτοιμα τα δασαρχεία, να μην έχουν κάνει όλες τις ενέργειες που πρέπει ενόψει της αντιπυρικής περιόδου. «Υπάρχει πολύ καύσιμη ύλη μέσα στα δάση και δεν έγιναν οι απαιτούμενες ενέργειες λόγω υποχρηματοδότησης ετών. Έχουμε μια συσσώρευση καύσιμης ύλη. Και αυτό μας προβληματίζει».
Από τους 1.200 δασολόγους δεν έμειναν στις υπηρεσίες ούτε 500
Αδύναμο κρίκο στη αντιπυρική προστασία αποτελεί και η συνεχής αποψίλωση της Πανελλήνιας Ένωσης Δασολόγων Δημοσίων Υπαλλήλων. Από τα 1.200 μέλη της Ένωσης δεν έχουν μείνει ούτε 500. Αντίστοιχη είναι η κατάσταση και στους δασοπόνους. «Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην έχουμε συνεχή παρουσία μέσα στο δάσος που να οδηγούμαστε σε ενέργειες που να προφυλάσσουν το δάσος» είπε ο κ. Φραγκισκάκης. Ο τελευταίος διαγωνισμός για μόνιμο προσωπικό έγινε το 2008, πάγωσε, όμως, λόγω των μνημονίων ενώ οι περίπου 50 επιτυχόντες της διαδικασίας είναι και οι τελευταίοι που προσλήφθηκαν στην υπηρεσία.
Ζητούν 4.000 προσλήψεις
Αύξηση από το Αρχηγείο των οργανικών θέσεων έχει ζητήσει και η Ομοσπονδία της Πυροσβεστικής προκειμένου να γίνει πρόσληψη πυροσβεστών και να καλυφθούν τα κενά. «Ζητάμε αύξηση των οργανικών θέσεων κατά 4.000 στο πυροσβεστικό Σώμα προκειμένου να βγει η δουλειά και να βοηθήσουμε κοινωνία και Πολιτεία». Συνολικά η Πυροσβεστική διαθέτει 12.000 μόνιμους πυροσβέστες, 2.500 πενταετούς θητείας, 2.500 εποχικούς και 2.500 εθελοντές.
Τα νέα όπλα της πυροσβεστικής
Την ίδια ώρα η Ελλάδα περιμένει να έρθει τον επόμενο μήνα το ρώσικο «θηρίο», ένα αμφίβιο τζετ πυροσβεστικό αεροπλάνο τύπου Beriev Be-200 πολλαπλών χρήσεων που μπορεί να μεταφέρει 12 τόνους νερού ή επιβραδυντικού υγρού. Εκτός από το ρωσικό αυτό αμφίβιο «θηρίο» η Πολιτική Προστασία έκλεισε και 6 ελικοφόρα αμφίβια αεροσκάφη Air- Tractor αμερικανικής κατασκευής πολλαπλών ρόλων. Για παράδειγμα τα αεροσκάφη αυτά (που τα ονομάζουν «μίνι Καναντέρ») έχουν τη δυνατότητα μεταφοράς τριών τόνων πυροσβεστικού υλικού και μπορούν να χρησιμοποιούν και για επιτήρηση δασών σε όλη την Ελλάδα αφού διαθέτουν πέντε ώρες αυτονομία πτήσεως. Έχει δύο άτομα πλήρωμα, ένα πιλότο και έναν παρατηρητή. Παράλληλα δημιουργήθηκαν δύο νέες αερομεταφερόμενες μονάδες, του Αιγαίου και του Ιουνίου οι οποίες έχουν έδρα την Σάμο και την Άραξο. Και με τις παλιές της Ελευσίνας και της Θεσσαλονίκης όπου είναι συγκροτημένα με πεζοπόρα τμήματα τα οποία μπαίνουν κατευθείαν σε αεροπλάνα προκειμένου να πάνε σε οποιοδήποτε μέρος της Ελλάδος.
«Όσα, όμως, εναέρια μέσα και να έρθουν εμείς στην πυροσβεστική λέμε ότι για να σβήσει μια φωτιά αν δεν την πατήσει μπότα πυροσβέστη δεν σβήνεται. Τα εναέρια μέσα βοηθούν να καταπολεμήσουν το μέτωπο προκειμένου να πάει στη συνέχεια ο πυροσβέστης να την σβήσει τελείως» είπε στο ethnos.gr o κ. Σταθόπουλος.
Ελικόπτερα
Καθοδόν για την Ελλάδα είναι τα S-64 Air Crane της Erickson Incorporated για την φετινή αντιπυρική περίοδο. Συνολικά φέτος θα έχουμε 10 ενώ πέρσι είχαμε 9 βαρέως τύπου, αντίστοιχα, ελικόπτερα. Στα πύρινα μέτωπα θα συνδράμουν φέτος και 12 μεσαίου τύπου ελικόπτερα Kamov 4 τόνων και δύο ιδιόκτητα Super Puma. Επίσης έχουμε τρία ελικόπτερα Σινούκ με εξωτερικό κάδο πέντε τόνων τα διατίθενται σε συνεργασία με την αεροπορία στρατού και ένα σε C 130 το οποίο μπορεί να παραχωρήσει η Αεροπορία Στρατού για την μεταφορά του προσωπικού.
Τα Καναντέρ
Συνολικά διαθέτουμε 14 Καναντέρ, εκ των οποίων 8 είναι CL-215 και 6 νεότερης γενιάς CL-415 η διαθεσιμότητα των οποίων αποφασίζεται κάθε μέρα από το ΓΕΑ. Στα Γεράνεια όρη ήταν 8 διαθέσιμα και πέταξαν και τα 8. Συνεχίζεται και φέτος το ειδικό μηχανοκίνητο τμήμα των πυροσβεστικών επιχειρήσεων, το ΜΕΤΠΕ, το οποίο αυτήν την στιγμή απαρτίζεται από 35 οχήματα και 100 πυροσβέστες.
Σε ανεκτά επίπεδα η συντήρηση του οδικού δικτύου
Σύμφωνα με τους δασολόγους τα δάση που έχουν πεύκη και είναι στην παραθαλάσσια ζώνη είναι αυτά τα οποία βρίσκονται σε πρώτο βαθμό της επικινδυνότητας σε όλη την Ελλάδα. «Η συντήρηση το οδικού δικτύου γίνεται σε ένα πλαίσιο ανεκτό. Ωστόσο, σε ότι αφορά τους καθαρισμούς δασών εκεί μπορεί να υπάρξουν προβλήματα» τόνισε από την πλευρά του στο ethnos.gr οΝίκος Μπόκαρης, αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Δασολόγων Δημοσίων Υπαλλήλων . Λόγω της κλιματικής αλλαγής αλλά και εξαιτίας της αύξησης των ημερών ξηρασία και ανομβρίας στη χώρα μας αυτός ο κίνδυνος πυρκαγιάς έχει απλωθεί και στις υπόλοιπες κατηγορίες των δασών. «Όλη η Ελλάδα βρίσκεται σε μεγάλο κίνδυνο» κατέληξε ο κ. Μπόκαρης.
Διαβάστε ακόμη: Φωτιά στο Σχίνο - Οδοιπορικό: Προσπαθούσαν να μας κάψουν εδώ και τρία χρόνια - Eμπρησμός 100%
- Επίθεση στο Μαγδεμβούργο: Ο εφιάλτης της τρομοκρατίας επέστρεψε στην Ευρώπη – Οι χώρες ενισχύουν τα μέτρα ασφαλείας υπό τον φόβο «τυφλών» χτυπημάτων
- «Στην περιοχή υπάρχουν και άλλα ρήγματα»: Τι λένε οι επιστήμονες για τον σεισμό στο Θέρμο Αιτωλοκαρνανίας
- Ρόδος: Ο μεγάλος νικητής του ελληνικού τουρισμού - Εντυπωσιακή αύξηση επισκεπτών το 2024
- Το χαριτωμένο υποκοριστικό που έχουν δώσει στον Πρίγκιπα Τζορτζ οι συμμαθητές του