«Νάρκη» στην προσπάθεια των μαθητών εσπερινών Λυκείων η ελάχιστη βάση εισαγωγής
Μαρία ΛιλιοπούλουΗ Χριστίνα είναι μαθήτρια της Β' Λυκείου. Ξυπνάει τα πρωινά όπως όλοι οι συνομήλικοί της, αλλά όχι για να πάει στο σχολείο. Το δικό της πρόγραμμα ξεκινά με δουλειά το πρωί και τελειώνει με σχολείο το βράδυ. Μερικές ημέρες καταφέρνει να στριμώξει και κάποια ελάχιστα ενισχυτικά μαθήματα, τα οποία αναγκάζεται να πληρώσει η ίδια από τα μεροκάματά της για να μπορέσει να κάνει τα όνειρά της πραγματικότητα.
Η οικογένειά της βρίσκεται στο πλευρό της, αλλά η οικονομική τους κατάσταση την οδήγησε από νωρίς στη δύσκολη ισορροπία ταυτόχρονης εργασίας και εκπαίδευσης σε μια ηλικία στην οποία η πλειονότητα των παιδιών μοιράζει το χρόνο της μεταξύ σχολείου και φροντιστηρίου για να μπορέσει να διασφαλίσει το εισιτήριο στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Η Χριστίνα είναι μία από τις μαθήτριες και τους μαθητές των εσπερινών Λυκείων, μιας σχολικής κατηγορίας που περιλαμβάνει ανθρώπους όλων των ηλικιών που ελπίζουν για κάτι καλύτερο. Δυσκολεύονται, αλλά έχουν μια χαραμάδα ελπίδας να αλλάξουν τις συνθήκες καταφέρνοντας να σπουδάσουν. Και είναι αυτή η ελπίδα που βλέπουν εδώ και λίγους μήνες να γίνεται καπνός μέσα από τη θέσπιση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής από το υπουργείο Παιδείας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, η οποία είναι κοινή και για τους μαθητές των εσπερινών λυκείων και τους μαθητές των ημερησίων λυκείων.
Μέχρι τώρα οι μαθητές των εσπερινών λυκείων διαγωνίζονταν μεταξύ τους για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και σε κάθε σχολή εισαγόταν ένα μικρό ποσοστό μαθητών των εσπερινών λυκείων, επιπλέον των εισαγομένων από τα ημερήσια λύκεια. Πρόκειται για το γνωστό ποσοστό του 1%, το οποίο μπορεί τυπικώς να μην καταργήθηκε, αλλά ουσιαστικά εξαφανίζεται δεδομένου ότι οι μαθητές των εσπερινών Λυκείων θα πρέπει πλέον να ανταγωνιστούν επί ίσοις όροις στις πανελλαδικές εξετάσεις τους απόφοιτους των ημερησίων, την ώρα που δεν έχουν ούτε τον ίδιο διαθέσιμο χρονο για μελέτη, αλλά τις περισσότερες φορές ούτε και τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν φροντιστηριακά μαθήματα. Πρακτικά πρόκειται για περίπου 600 άτομα στο σύνολο των εισακτέων κάθε χρονιάς.
«Δουλεύω από τα 15. Επρεπε να δουλέψω, τα οικονομικά μας ήταν τέτοια που δεν υπήρχε άλλη λύση» λέει στο ethnos.gr, η Χριστίνα Αναστασοπούλου, η οποία θέλει να σπουδάσει Φιλολογία.
Στα 17 της εργάζεται ήδη εδώ και δύο χρόνια στην εστίαση και είναι από τις καλύτερες μαθήτριες στην τάξη της: «Ξεκινάω τη δουλειά στις 10 το πρωί, συνεχίζω στο σχολείο από όπου σχολάω στις 10.25 το βράδυ. Οι μέρες μου είναι κουραστικές, μετά βίας βρίσκω χρόνο να διαβάσω. Θέλω όμως να έχω την ευκαιρία να προοδεύσω».
Αυτήν την ευκαιρία βλέπει τώρα να της στερούν: «Αναζητούσαμε κατανόηση. Αντί το υπουργείο να είναι αρωγός στην προσπάθεια των ανθρώπων που πραγματικά παλεύουν για κάτι καλύτερο, αδιαφορεί και στέκεται απέναντί τους. Θεωρούν ότι αν λείψει το απειροελάχιστο δικό μας ποσοστό, το οποίο δε στερεί από κανέναν συνυποψήφιό μας την εισαγωγή, θα αναβαθμιστεί το κύρος των ελληνικών Πανεπιστημίων. Στην πραγματικότητα όμως το μόνο που κάνουν είναι να μας καταδικάζουν» λέει η Χριστίνα.
Στο διάστημα που μεσολάβησε από τον περασμένο Φεβρουάριο έχουν κάνει πολλές προσπάθειες να συναντηθούν με την ηγεσία του υπουργείου: «Η κυρία Κεραμέως δε βρήκε ούτε ένα τέταρτο της ώρας για μια τηλεδιάσκεψη μαζί μας. Δεν είπε ποτέ όχι, αλλά δε μας είδε και ποτέ» μας λέει η Κωνσταντίνα Δάρρα, υποψήφια για τις εξετάσεις, η οποία αυτή τη στιγμή κάθεται ξανά στα θρανία του 1ου Εσπερινού ΕΠΑΛ Αιγάλεω μαζί με το γιο της και συνυποψήφιό της στον ναυτιλιακό τομέα.
Στα 43 της και μητέρα δυο παιδιών σε μονογονεική οικογένεια, βρέθηκε για άλλη μια φορά στα θρανία. Η ίδια αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το σχολείο σε μικρή ηλικία καθώς χρειάστηκε να δουλέψει και δεν μπόρεσε να επιστρέψει παρά μόνο τώρα που τα παιδιά της μεγάλωσαν αφού όσο ήταν μικρά δεν είχε καμία βοήθεια γι΄αυτά.
«Πραγματικά η συμπεριφορά που αντιμετωπίζουμε μας έχει πικράνει πολύ. Πιστεύουν πως θα δεχόμαστε να περάσουμε με 2 και με 3 σε κάποια σχολή; Και πως θα συνεχίζαμε μετά;» σημειώνει προσθέτοντας πως οι μαθητές των εσπερινών δεν αντιτίθενται στην ελάχιστη βάση εισαγωγής. «Η ενιαία βάση όμως με τα πρωινά σχολεία ουσιαστικά αφανίζει την εσπερινή εκπαίδευση. Θα μπορούσαν να εφαρμόσουν αυτό που και εμείς οι ίδιοι προτείναμε την ελάχιστη βάση μεταξύ των υποψηφίων των εσπερινών».
Η κυρία Δάρρα επισημαίνει πως η «Πολιτεία σχεδόν έχει ξεχάσει ότι υπάρχουμε. Συμμαθητές μου παραλίγο να μείνουν στην ίδια τάξη διότι τους έλειπε ο εξοπλισμός για την τηλεκπαίδευση. Μας λένε διαρκώς για τους αιώνιους φοιτητές. Εμείς θα βρωμίσουμε τα πανεπιστήμια; Δεν είπαμε ότι το σύνολο των μαθητών των εσπερινών είναι άγιοι. Γνωρίζουμε πρώτοι εμείς ποιοι γράφονται για το πάσο, για τις εκπτώσεις. Αλλά μήπως αυτό το φαινόμενο δεν υπάρχει και σε άλλα σχολεία»; καταλήγει.
Ξεχασμένοι ετοιμάζουν προσφυγή στο ΣτΕ
Ξεχασμένοι από εκπαιδευτικά μέτρα όπως τα voucher των 200 ευρώ για την αγορά ηλεκτρονικού εξοπλισμού για την τηλεκπαίδευση, καθώς αυτά τα έλαβαν μόνον όσοι ήταν έως 24 ετών, τη στιγμή που το σύνολο των μαθητών έκανε διαδικτυακά μαθήματα και η οικονομική κατάσταση στις περισσότερες περιπτώσεις δεν επιτρέπει τέτοιες αγορές, ξεχασμένοι αρχικά και από τα self tests, καθώς στο άνοιγμα των σχολείων χρειάστηκε να πάνε στα εκπαιδευτήρια προκειμένου να τα λάβουν από εκεί μετά τη σύγχυση που είχε προκληθεί από τις αντιφατικές πληροφορίες, οι μαθητές των εσπερινών λυκείων της Ελλάδας αισθάνονται μαθητές όχι δεύτερης ευκαιρίας, αλλά δεύτερης κατηγορίας.
Ο Θανάσης Καρελιώτης μαθητής στο ΕΠΑΛ Αγίων Αναργύρων, μέλος του πανελλαδικού Συντονιστικού των μαθητών των εσπερινών Λυκείων και ταυτόχρονα αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Γονέων Αττικής καθώς έχει και έξι παιδιά, αποκαλύπτει ότι πλέον η προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) είναι μονόδρομος: «Θα την καταθέσουμε εντός της εβδομάδας. Δεν μπορεί στη μέση μιας πορείας το ένα μέρος να αλλάζει τους κανόνες του παιχνιδιού. Για ποιο λόγο; Για να τιμωρήσει αυτόν που δεν κατάφερε να συνεχίσει το σχολείο στα 17 και προσπαθεί για μια καλύτερη ζωή στα 35»;
Ο ίδιος ξεκαθαρίζει ότι το ζήτημα των αιωνίων φοιτητών δεν έχει καμία σχέση με το ποσοστό εισαγωγής από τα εσπερινά: «Τα στοιχεία λένε ότι από τους 100 μαθητές εσπερινών που θα εισαχθούν στο Πανεπιστήμιο, οι 70 θα αποφοιτήσουν. Οι περισσότεροι στα εσπερινά είμαστε ενήλικες. Ξαναμπαίνουμε στην εκπαιδευτική διαδικασία γιατί είμαστε αποφασισμένοι να την ολοκληρώσουμε».
Αυτό που ζητούν οι μαθητές είναι η εξαίρεσή τους από την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής: «Είναι αδύνατο να ανταγωνιστούμε τα παιδιά των πρωινών. Μόνη λύση είναι η εξαίρεσή μας, όπως συμβαίνει με τους Έλληνες πολίτες της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης, τους Ελληνες του εξωτερικού και τα παιδιά Ελλήνων υπαλλήλων στο εξωτερικό» επισημαίνει.
Στο πλευρό τους έχουν ταχθεί ήδη τα κόμματα της αντιπολίτευσης με την κατάθεση τροπολογιών και ερωτήσεων. Πριν λίγες ημέρες αναφορά στη Βουλή για την ουσιαστική κατάργηση του 1% έκανε και ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Τσίπρας, ενώ το ΜΕΡΑ25 τους παρέχει τη νομική κάλυψη για τις επόμενες κινήσεις τους.
Δυο συλλήψεις για 24 εκτελέσεις από το 2017 - Ανεξέλεγκτο το οργανωμένο έγκλημα
Κορονοϊός: 1.007 κρούσματα, 41 θάνατοι, 481 διασωληνωμένοι
Διπλωματικές πηγές – Τι είπε ο Δένδιας σε Τσαβούσογλου: Απαράδεκτη η εμμονή στο «casus belli»
Απόπειρα αρπαγής στη Ραφήνα: Τι είπε η ανήλικη στους αστυνομικούς
- Το σχέδιο της Τουρκίας για τη νέα κατάσταση στη Συρία: Η Άγκυρα αναλαμβάνει τον ρόλο του προστάτη - Τα μηνύματα στις ΗΠΑ
- Γεράσιμος Χουλιάρας για σεισμό στην Τριχωνίδα: Η λίμνη έχει γίνει από πολλά ρήγματα - Έχει δώσει και 6 Ρίχτερ
- Πόσο θα αλλάξει το dating τα επόμενα χρόνια η τεχνητή νοημοσύνη – Οι καινοτομίες που έρχονται
- «Τρίμπαλο» και τρίποντο για τον ΠΑΟΚ που παρέμεινε σε απόσταση αναπνοής απ' την κορυφή