Ελλάδα|08.06.2021 20:13

Ενδυση: Απώλειες 1 δισ. ευρώ στην πανδημία

Newsroom

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε ο Θεόφιλος Ασλανίδης, γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ), ο κλάδος της ένδυσης στη χώρα μας έχασε σχεδόν 1 δις. Ευρώ (ή 32% σε ποσοστό), με τον τζίρο να υποχωρεί στα επίπεδα των 2 δις. ευρώ.

Στο ρεπορτάζ του imerisia.gr ο κ. Ασλανίδης συμπεριέλαβε τον συγκεκριμένο κλάδο στους μεγάλους χαμένους της πανδημίας, όπως ο Τουρισμός, οι Μεταφορές και η Εστίαση, ενώ σημείωσε ότι οι απώλειες ήταν μικρότερες για τις εξαγωγές και τις εισαγωγές, που διαμορφώθηκαν κατά μέσο όρο στο -20%.

Η εικόνα της ΕΕ

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο το μεγαλύτερο πλήγμα δέχθηκε η υπόδηση, χάνοντας 30% του τζίρου της, με την ένδυση να ακολουθεί με -30% ενώ η κλωστοϋφαντουργία είχε την μικρότερη μείωση (9.3%) κυρίως χάρη στην έκρηξη εισαγωγών από Κίνα κυρίως για μάσκες προστασίας, στολές κλπ.

Ο γενικός διευθυντής του ΣΕΠΕΕ έκανε αναφορά στην Ευρωπαϊκή Στρατηγική 2030 για τον κλάδο, εστιάζοντας σε πέντε επιμέρους στόχους:

Ειδικά για τον δεύτερο στόχο, κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική η μείωση της εξάρτησης από Τρίτες Χώρες – κυρίως την Ασία – καθώς σήμερα περίπου το 60% των πωλούμενων προϊόντων στην Ε.Ε. παράγονται σε αυτές τις χώρες.

Σε ποιες τάσεις πρέπει να δοθεί έμφαση

Ανέφερε ότι πρέπει να δοθεί έμφαση στις νέες τάσεις στον κλάδο όπως είναι:

  • Η ψηφιοποίηση
  • Η ενίσχυση των ηλεκτρονικών πωλήσεων (οι οποίες πέρυσι πραγματοποίησαν ένα άλμα 6-7 ετών)
  • Ο ενισχυμένος ρόλος των social media
  • Η πιο στοχευμένη και συνειδητή κατανάλωση
  • Τα sustainable προϊόντα
  • Οι νέες στρατηγικές μεγάλων retailers που αφορούν μεταξύ άλλων σε μικρότερες ποσότητες αλλά με ταχύτερες παραδόσεις

Οι επιπτώσεις στον κλάδο από τις κρίσεις της τελευταίας 25ετίας

Ο κ. Ασλανίδης θύμισε ότι ο κλάδος της ένδυσης στη χώρα μας άρχισε να χάνει δυναμική από το 1996 όταν ξεκίνησε σταδιακά η απελευθέρωση των ποσοτικών περιορισμών, η οποία ολοκληρώθηκε το 2007. Η μεταφορά της παραγωγής πήγε σε χώρες της Άπω Ανατολής, κυρίως στην Κίνα.

Από την εξέλιξη αυτή και τις κρίσεις που ακολούθησαν (η χρηματοπιστωτική του 2007-2008, η ελληνική οικονομική κρίση 2009-2016 και η πανδημία του 2020), οι βασικές επιπτώσεις στον κλάδο ήταν οι ακόλουθες:

  • Έκλεισαν πολλές επιχειρήσεις
  • Χάθηκαν χιλιάδες θέσεις εργασίας στην παραγωγή
  • Μεταφέρθηκαν παραγωγικές δραστηριότητες στις γειτονικές χώρες, κυρίως σε Βουλγαρία, Β. Μακεδονία και Αλβανία
  • Άλλαξε το μοντέλο από καθαρά παραγωγικό σε παροχής υπηρεσιών και εμπορικό
  • Έγινε στροφή σε προϊόντα μεγαλύτερης προστιθέμενης αξίας
  • Πραγματοποιήθηκε εκσυγχρονισμός και ανασυγκρότηση όλης της αλυσίδας
  • Αναπτύχθηκαν τα ελληνικά brands
  • Αναπτύχθηκαν οι επώνυμες εξαγωγές

Η ακτινογραφία του κλάδου

Ο κ. Ασλανίδης ανέφερε ότι στον κλάδο δραστηριοποιούνται συνολικά 36.000 επιχειρήσεις οι οποίες απασχολούν περί τους 180.000 εργαζομένους. Είναι κατά βάση εξαγωγικός κλάδος, καθώς οι πωλήσεις στο εξωτερικό αφορούν σχεδόν το 80% του συνολικού τζίρου.

Από γεωγραφικής άποψης, η Θεσσαλονίκη κρατάει τα σκήπτρα σε αριθμό επιχειρήσεων, τζίρου και εξαγωγών.

Σε ό,τι αφορά τις βασικές μας αγορές όπου εξάγονται τα ελληνικά προϊόντα, οι χώρες της Ε.Ε. αφορούν το 87%, με κυριότερους αποδέκτες:

  • Ιταλία
  • Γερμανία
  • Κύπρο
  • Βουλγαρία
  • Ισπανία

Σε επίπεδο εισαγωγών κυριαρχεί η Κίνα, ενώ το μερίδιο της ΕΕ ανέρχεται σε 57%:

  • Κίνα
  • Ισπανία
  • Ιταλία
  • Βουλγαρία
  • Τουρκία

Κορυφαία παραγωγός στην ΕΕ

Τέλος ο κ. Ασλανίδης έκανε ιδιαίτερη μνεία στην παραγωγή βαμβακιού, καθώς παράγουμε το 86% της ευρωπαϊκής παραγωγής, όντας παράλληλα και η 7η μεγαλύτερη παραγωγός σε παγκόσμιο επίπεδο.

Όλες οι ειδήσεις

Μητσοτάκης: Κανείς δεν μπορεί να απαγορεύσει σε επιχειρηματία της εστίασης να δέχεται μόνο εμβολιασμένους

Διαδικτυακό μπλακ άουτ στις μεγαλύτερες ειδησεογραφικές ιστοσελίδες

Αποκάλυψη OPEN: Το «βαθύ λαρύγγι» και η κατάθεση – «φωτιά» για τη δολοφονία στη Ζάκυνθο

Καιρός - Μαρουσάκης: Καταιγίδες και χαλάζι φέρνει η Ψυχρή Λίμνη

ενδυσηπανδημίαοικονομικές απώλειες