Ελλάδα|25.06.2021 09:03

Αυτοκινητόδρομος Ε65: Το έργο που θα φέρει πιο κοντά την Αθήνα με την Καστοριά – Πότε ξεκινούν τα έργα στο βόρειο τμήμα

Newsroom

Σε τροχιά κατασκευής μπαίνει το βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Ε65, το οποίο θα έχει μήκος 70,5 χιλιομέτρων και προϋπολογισμό 442 εκατ. ευρώ. Τα έργα, όπως επισημάνθηκε την Πέμπτη κατά την τελετή υπογραφών θα ξεκινήσουν μέσα στο 2021, με το έργο να χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Ο Ε65 σχεδιάστηκε ως νέος αυτοκινητόδρομος 181 χιλιομέτρων, που ενώνει τον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο Αθηνών – Θεσσαλονίκης (στο ύψος της Λαμίας) με την Εγνατία Οδό και ήταν ένας από πέντε αυτοκινητοδρόμους που δημοπρατήθηκαν με Σύμβαση Παραχώρησης το 2007.

Το βόρειο τμήμα του θα τον συμπληρώσει τον Ε65, καθώς μέχρι τώρα υπήρξε ουσιαστικά ένας «τυφλός» αυτοκινητόδρομος δεδομένου ότι σε πρώτη φάση και εξαιτίας της οικονομικής κρίσης είχε υλοποιηθεί το ενδιάμεσο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου (Ξυνιάδα – Τρίκαλα) μήκους 77,5 χλμ, το οποίο δόθηκε σε κυκλοφορία το 2017, ενώ υπό κατασκευή είναι το Νότιο τμήμα (Λαμία – Ξυνιάδα) μήκους 32,5 χλμ, το οποίο ξεκίνησε τον Δεκέμβριο 2018. Εως τώρα η πρόοδος των εργασιών βρίσκεται στο 72% του έργου και μάλιστα τις επόμενες ημέρες θα δοθούν σε κυκλοφορία τα πρώτα 14 χιλιόμετρα. Το κόστος του Νοτίου Τμήματος είναι 300 εκατομμύρια ευρώ και χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2014-2020. 

Πόσο θα μειωθούν οι αποστάσεις

Η ολοκλήρωση του Ε65 αναμένεται να μειώσει σημαντικά τις αποστάσεις των ταξιδιών. Ενδεικτικά η απόσταση Αθήνα - Μέτσοβο θα μειωθεί σε μόλις 4 ώρες και η μετάβαση στην Καστοριά και στην Κοζάνη θα είναι υπόθεση 4,5 ωρών. Περιοχές με σημαντικό τουριστικό ενδιαφέρον όπως τα Μετέωρα, η Λίμνη Πλαστήρα, τα Άγραφα, το Μέτσοβο και το Καρπενήσι είναι πια προσβάσιμες, γρήγορα, εύκολα και με ασφάλεια.

Επίσης με τον αυτοκινητόδρομο Ε65 θα συνδέονται τα λιμάνια Ηγουμενίτσας και Βόλου, ενώ η χώρα αποκτά σύνδεση με τα ευρωπαϊκά δίκτυα. Το έργο θεωρείται στρατηγικής σημασίας για τη Δυτική Μακεδονία καθώς εκτιμάται ότι θα «σπάσει» την απομόνωσή ενόψει του εγχειρήματος της απολιγνιτοποίησης και της μετάβασης της περιοχής σε μια βιώσιμη ανάπτυξη.

Τεχνική περιγραφή του βόρειου τμήματος

Η χάραξη του έργου είναι από τον Α/Κ Τρικάλων έως την Εγνατία Οδό, συμβολή 15 χλμ. δυτικά των Γρεβενών.

Σήμερα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι περιβαλλοντικές μελέτες του τμήματος, ενώ ειδικότερα από το 111ο χλμ. έως και το 136ο χλμ. έχουν υλοποιηθεί οι τεχνικές μελέτες έχουν ολοκληρωθεί απαλλοτριώσεις, οι μετακινήσεις δικτυών και οι αρχαιολογικές έρευνες.

Η γενική κατασκευαστική πρόοδος, πριν την αναβολή των εργασιών, βρισκόταν στο 7%, ενώ για το τμήμα από Τρίκαλα έως Καλαμπάκα αυτό το ποσοστό ανέρχεται σε 25%. Έχουν ήδη κατασκευαστεί αντιπλημμυρικά, δίκτυο ομβρίων, χωματουργικά και μικρά τεχνικά έργα.

Η νέα χάραξη από το 136ο χλμ. έως το τέλος του έργου σε χαμηλότερο υψόμετρο από την αρχικά προβλεπόμενη (από τα 950 μέτρα στα 650 μέτρα), με μικρότερο μήκους υπόγειων έργων και 11,7 χλμ. επιπλέον ανοικτού έργου, ευνοεί τις συνθήκες ασφάλειας και λειτουργίας του Έργου, μειώνοντας το κόστος κατασκευής και βελτιώνοντας επίσης το περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Συνολικό μήκος: 70,5 χλμ.

2 Σήραγγες (στο 137ο χλμ & στο 176ο χλμ.)

20 Γέφυρες

11 Άνω & 48 Κάτω Διαβάσεις

3 αμφίπλευροι Χώροι Στάθμευσης & Ανάπαυσης (Parking & WC)

89 Κιβωτοειδείς Οχετοί και Διαβάσεις Πανίδας

6 Ανισόπεδοι Κόμβοι (Βασιλικής, Καλαμπάκας, Γρεβενών, Οξύνειας, Αγιόφυλλου-Καρπερού και Εγνατίας)

2 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (Ράξα Τρικάλων, Αγιόφυλλο - Καρπερό)

1 Μετωπικός Σταθμός Διοδίων (Οξύνεια) και 3 Πλευρικοί Σταθμοί Διοδίων (Α/Κ Τρικάλων, Α/Κ Καλαμπάκας, Α/Κ Αγιοφύλλου – Καρπερού)

2 Κέντρα Ελέγχου & Συντήρησης (Τρικάλων, Αγιόφυλλου – Καρπερού)

1 Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας & 1 Κέντρο Ελέγχου Σηράγγων

1 Κτήριο Τροχαίας

Η διάρκεια των αποστάσεων μετά την ολοκλήρωση του Ε65

Λαμία – Εγνατία Οδός

01:45’ (από 03:15’ σήμερα)

Αθήνα – Γρεβενά

04:00

Αθήνα – Μέτσοβο

04:00

Αθήνα – Καστοριά

04:35’

Αθήνα – Κοζάνη

04:30’

Αθήνα – Καρπενήσι

03:00

Αθήνα – Τρίκαλα

<03:00

Αθήνα – Καρδίτσα

02:35’

Όλες οι ειδήσεις

Μετάλλαξη Δέλτα: «Καμπανάκι» στην κυβέρνηση για το φθινόπωρο – Ανοιχτό ενδεχόμενο για νέα μέτρα

Μετάλλαξη Δέλτα κορονοϊού: Σε συναγερμό οι αρχές – Γιατί ανησυχούν οι ειδικοί

Κατάρρευση κτιρίου στο Μαϊάμι: Τρεις οι επιβεβαιωμένοι νεκροί – 99 οι αγνοούμενοι

Καιρός – Καύσωνας: Καμίνι η χώρα, που θα σημειωθούν 40αρια

αυτοκινητόδρομοςΔυτική ΜακεδονίαΚώστας Αχ. ΚαραμανλήςΥπουργείο Υποδομών και Μεταφορών