Ελλάδα|04.07.2021 11:00

Μέσα μεταφοράς: Πότε βγαίνουν στους δρόμους τα καινούργια λεωφορεία

Μαρία Λιλιοπούλου

Το τρίτο τρίμηνο του 2022 αναμένεται να κυκλοφορήσουν στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη τα πρώτα λεωφορεία του μεγάλου διαγωνισμού για την προμήθεια 1.300 οχημάτων που θα ενισχύσουν το στόλο των αστικών συγκοινωνιών στις δύο πόλεις, στο πλαίσιο της διαδικασίας η οποία έως τώρα έχει λάβει αρκετές παρατάσεις.

Την ίδια στιγμή ο ΟΑΣΑ μελετά ήδη την ενσωμάτωση και άλλων υπηρεσιών στο ηλεκτρονικό εισιτήριο των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς συμπεριλαμβανομένων των οχημάτων μικροκινητικότητας αλλά και της πρόσβασης σε θεάματα.

Παράλληλα μέσω του Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών για την επόμενη δεκαετία που θα καταρτίσει, φιλοδοξεί να «μετρήσει» τις ανάγκες και τις επιθυμίες μετακίνησης του επιβατικού κοινού της Αθήνας.

Η επόμενη μέρα των συγκοινωνιών της πρωτεύουσας αναμφίβολα θα έχει τη σφραγίδα και των νέων υποδομών και των επέκτάσεων των μέσων σταθερής τροχιάς, από τις οποίες όμως ταχύτερα λειτουργικές θα είναι αυτές που αφορούν τον Πειραιά, όπου θα φτάσει το μετρό το προσεχές καλοκαίρι, ενώ από το φθινόπωρο του 2021 προγραμματίζεται να «πιάσει» λιμάνι και το τραμ ύστερα από το μπαράζ καθυστερήσεων, οι οποίες τελευταία αποδίδονται στην ύπαρξη ενώ επικινδύνου ετοιμόρροπου νεοκλασικού για το οποίο αναζητείται λύση.

Το σχέδιο για τις αστικές συγκοινωνίες

Αναφορικά με τα οδικά μέσα, σύμφωνα με τα όσα είπε ο γενικός γραμματέας Μεταφορών του υπουργείου, Γιάννης Ξιφαράς κατά την τοποθέτησή του στο 4ο Συνέδριο Υποδομών – Μεταφορών, που συνδιοργανώνουν οι ιστοσελίδες ypodomes.com και metaforespress.gr, ο μεγάλος διαγωνισμός για την απόκτηση περίπου 1.300 οχημάτων, θα εξελιχθεί σε δύο φάσεις. Στην α΄ φάση θα γίνει η προμήθεια 800 λεωφορείων εκ των οποίων περίπου 300 θα είναι ηλεκτρικά, 300 CNG και τα υπόλοιπα υβριδικά.

Παράλληλα μελετάται και η εγκατάσταση δικτύου φορτιστών που θα βρίσκονται σε κομβικα σημεία των διαδρομων των λεωφορείων ώστε τα ηλεκτρικά να μπορούν να εκμεταλλεύονται ακόμα και το τέταρτο της ώρας που θα παραμένουν σε αφετηρίες ώστε να φορτιζουν με ταχεία φόρτιση και να μειωθούν οι απώλειες σε οχηματοχιλιόμετρα.

Την ίδια στιγμή στροφή προς την ψηφιοποίηση κάνει και ο ΟΑΣΑ. Οπως επεσήμανε ο διευθυνων σύμβουλος του Οργανισμού, Νίκος Αθανασόπουλος, οι υπηρεσίες ενημέρωσης έχουν ψηφιοποιηθεί πλήρως και η αγορά όλων των εισιτηρίων μπορεί πλέον να γίνει μέσω διαδικτύου. Το υφιστάμενο δίκτυο στη ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) που υπό κανονικές συνθήκες εξυπηρετεί περί τις 1 εκατομμύριο μετακινήσεις ημερησίως, αναμένεται να εμπλουτιστεί με νέα αυτόματα μηχανήματα έκδοσης, ενώ ξεκίνησε η υλοποίηση ενός σημαντικού έργου για την προσβασιμότητα των ΑΜΕΑ, μέσω της τοποθέτησης των ειδικών προεξοχών σε περίπου 200 στάσεις σε όλο το λεκανοπέδιο.

Για το επόμενο διάστημα προγραμματίζεται η επέκταση του δικτύου των έξυπνων στάσεων τηλεματικής, η αναβάθμιση του δικτύου των λεωφορειολωρίδων και του ελέγχου τους και η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος πληροφόρησης για όλα τα μέσα που λειτουργούν στο λεκανοπέδιο. Στη συνέχεια θα επιχειρηθεί η επιπλέον αναβάθμιση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου με την ενσωμάτωση και άλλων υπηρεσιών προς τον πολίτη μέσα στην ίδια κάρτα, λόγου χάριν ενοικίαση ποδήλατου έως και αυτοκινήτου, πρόσβαση σε θεάματα και υπηρεσίες, κλπ. Μια τέτοια υλοποίηση θα ανοίξει το δρόμο στον ΟΑΣΑ να μετασχηματιστεί στο μέλλον σε Mobility As A Service Provider.

Επιπλέον το επόμενο διάστημα θα προκηρυχτεί το Γενικό Σχέδιο για τις μεταφορές την επόμενη 10ετία, το οποίο θα καταδείξει τη ζήτηση για Μέσα Μαζικής Μεταφοράς με μετρημένους αριθμούς και δείκτες, τις απαιτήσεις του επιβατικού κοινού ως προς τους προορισμούς, την επιθυμία του για on demand μετακίνηση και τη στάση του απέναντι στη μικροκινητικότητα.

Σταθερές συγκοινωνίες

Στο κομμάτι των σταθερών αστικών συγκοινωνιών, η επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό «Αγία Μαρίνα – Πειραιάς» προχωρά, με τους τρεις υπολειπόμενους σταθμούς Μανιάτικα, Πειραιάς και Δημοτικό Θέατρο να έχουν ολοκληρωθεί έως το καλοκαίρι του 2022 οπότε και η απόσταση από το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας προς το Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» θα μειωθεί στα 50 λεπτά, ενώ παράλληλα στον Πειραιά θα δημιουργηθεί ο μεγαλύτερος συγκοινωνιακός κόμβος της Αττικής.

Σε δύο μηνες, δηλαδή στις αρχές Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΣΤΑΣΥ, Νίκο Χαιρέτα θα παραδοθεί σε εμπορική λειτουργία η πολυαναμενόμενη επέκταση του τραμ στον Πειραια. Φυσικά εξαιτίας των καθυστερήσεων θα χρειαστεί νέος κύκλος 20ήμερων δοκιμαστικών δρομολογίων (είχαν ξαναγίνει και προ διετίας), ο οποίος προγραμματίζεται να γίνει τον Αύγουστο με στόχο τον επανέλεγχο του δικτύου. Στο τραμ θα προστεθούν και τα 25 κίτρινα οχήματα σύγχρονου σχεδιασμού, τα οποία η ΣΤΑΣΥ παραλαμβανει από την Αττικό Μετρό.

Φαίνεται ότι επίσης ξαναζεσταίνεται και ο σχεδιασμός επέκτασης του δικτύου προς Χατζηκυριάκειο και Φρεαττύδα, η οποία εάν αποφασιστεί, θα προσθέσει στο μέσο άλλες δέκα στάσεις.

Στα σχέδια του υπουργείου Μεταφορών βρίσκεται και το έργο της υπογειοποίησης των γραμμών του ηλεκτρικού από το Φάληρο μέχρι τον Πειραιά, το οποίο αναμένεται να δώσει και τον νέο σταθμό στον Κεράνη.

Παράλληλα θα αναβαθμιστεί η επισκευαστική ζώνη της γραμμής 1 στον Πειραιά με την αξιοποίηση των 33 στρεμμάτων ακίνητης περιουσίας και τη δημιουργία πρόσθετων χρήσεων, εμπορικών κτιρίων και ξενοδοχείου.

Αναφορικά με τη λειτουργία, ύστερα από περίπου 15 χρόνια εγκατάλειψής του αναμένεται να χρησιμοποιηθεί και το συστημα αυτόματης λειτουργίας του τρένου (ΑΤΟ), το οποίο αν και η εταιρία έχει προμηθευτεί και πληρώσει εδώ και χρόνια, δεν μπήκε στη γραμμή ποτέ παρά το γεγονός ότι μπορεί να εξοικονομήσει ενεργεια έως και κατά 30%.

Οσο για την κίνηση στη γραμμή 1, τον πρώην ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, στις ραγες του οποίου κινούνται τρενα ανω των 40 ετών, οι επιβάτες φαίνεται ότι πρέπει να κάνουν και άλλη υπομονή μέχρι να προχωρήσει η αναβάθμιση των τρένων 8ης γενιάς και 10ης παραλαβής (μιας δεύτερης ομάδας συρμών ηλικίας 30 ετών). Έως τις αρχές Οκτωβρίου, πάντως, σύμφωνα με τον κ. Χαιρέτα, θα έχει ολοκληρωθεί η ανάταξη 2-3 τρένων προκειμένου να βελτιωθεί η κατάσταση.

Οι νέες επεκτάσεις του μετρό

Η πλέον εμβληματική επέκταση του αγαπημένου μέσου των Αθηναιων είναι η γραμμή 4, η σύμβαση για την κατασκευη της οποίας υπεγράφη πριν λίγες ημέρες. Πρόκειται για το μεγαλύτερο δημόσιο έργο υποδομής με προυπολογισμό που φτάνει το 1,2 δισεκ. Ευρώ (συν ΦΠΑ). Η γραμμή στο τμήμα άλσος Βείκου – Γουδή θα περιλαμβάνει 15 νέους σταθμούς, θα διατρέχει τέσσερις δήμους (Γαλατσίου, Αθηναίων, Καισαριανής, Ζωγράφου), θα έχει μήκος 13 χιλιόμετρα, ενώ εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί περίπου 340.000 επιβάτες ημερησίως. Οι σταθμοί της γραμμής, η οποία στόχος είναι να παραδοθεί το 2029, είναι: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Ιλίσια, Γουδή.

Στην Αττικό Μετρό ήδη μελετώνται και οι επεκτάσεις της γραμμής 4, όπως επεσήμανε ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό, Νίκος Κουρέτας, οι οποίες είναι:

  • Άλσος Βεΐκου – Πετρούπολη με 6 σταθμούς. Η επέκταση βρίσκεται υπό ωρίμανση και έχει προϋπολογισμό 600 εκατομμύρια ευρώ. Θα έχει μήκος 8 χιλιομέτρων και οι νέοι σταθμοί θα είναι: Νέα Ιωνία, Πευκάκια, Νέα Φιλαδέλφεια, Πάρκο Τρίτση (Αγιοι Ανάργυροι), Ιλιον και Πετρούπολη.

  • Γουδή - Μαρούσι με 8 σταθμούς: υπό ωρίμανση. Ο προϋπολογισμός είναι 800 εκατομμύρια ευρώ. Υπάρχει προκαταρκτική μελέτη (τοπογραφικά, γεωτεχνικά, στοιχεία προμελέτης). Θα είναι η επέκταση που θα συνδέει τον άξονα της λεωφόρου Κηφισίας με το Μαρούσι.

  • Μαρούσι – Εθνική Οδός με 3 σταθμούς: Υπό ωρίμανση. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 300 εκατομμύρια ευρώ και έχουν ήδη ολοκληρωθεί οι τοπογραφικές εργασίες και η χάραξη. Συνολικά οι δύο επεκτάσεις από το Γουδή έως την Εθνική Οδό θα εξυπηρετούν 193.000 επιβάτες ημερησίως περνώντας από πυκνοδομημένες περιοχές κατά μήκος του άξονα της λεωφόρου Κηφισίας καθώς επίσης και του δήμου Πεύκης – Λυκόβρυσης.

  • Κλάδος Ευαγγελισμός – Υμηττός με 3 σταθμούς. Πρόκειται για διακλάδωση μετά το σταθμό του Ευαγγελισμού προς Παγκράτι, Βύρωνα και Υμηττό μήκους 4,5 χιλιομέτρων. Θα αποτελέσει τμήμα της γραμμής 5 και σχεδιάζεται ώστε να εξυπηρετήσει την περιοχή του παλαιού εργοστασίου της ΠΥΡΚΑΛ όπου προβλέπεται η εγκατάσταση υπουργείων και υπηρεσιών. Ο προϋπολογισμός της επέκτασης ανέρχεται σε 350 εκατομμύρια ευρώ.

    Μελλοντικά θα κατευθυνθεί νότια προς τη λεωφόρο Αγίου Δημητρίου και Καλαμακίου.

Παράλληλα σχεδιάζονται:

  • Επέκταση της γραμμής 2 προς Ιλιον: Εκπονείται μελέτη δημοπράτησης του έργου εντός του 2022. Η επέκταση θα περιλαμβάνει 3 νέους σταθμούς (Παλατιανή, Ιλιον, Αγιος Νικόλαος) και θα έχει συνολικό μήκος 4 χιλιομέτρων και θα εξυπηρετεί 51.000 επιβάτες ημερησίως. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 350 εκατομμύρια ευρώ.

    Σε επόμενη φάση σχεδιάζεται η περαιτέρω επέκτασή της με 3 πρόσθετους σταθμούς ώστε να φτάσει μέχρι τις Αχαρνές εξυπηρετώντας τις περιοχές του Καματερού, των Ανω Λιοσίων, του Ζεφυρίου και των Αχαρνών.

  • Επέκταση Γραμμής 1 προς Καλλιθέα και ΚΠΙΣΝ: Περιλαμβάνει την κατασκευή υπόγειου κλάδου μετά το σταθμό Θησείο με συνολικό μήκος περίπου 5 χιλιομέτρων. Η επέκταση θα έχει 4 υπόγειους σταθμούς (Χαμοστέρνας, πλατεία Δαβάκη, λόφος Φιλαρέτου στις Τζιτζιφιές με κατάληξη στο Κέντρο Πολιτισμού). Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 450 εκατομμύρια ευρώ και η αναμενόμενη ημερήσια επιβατική κίνηση φτάνει τα 65.000 άτομα. Εντός του έτους προγραμματίζεται να δημοπρατηθούν οι τοπογραφικές εργασίες και έρευνες. Σε επόμενη φάση ανάπτυξης το έργο θα επεκταθεί προς Παλαιό Φάληρο κατά μήκος της λεωφόρου Αμφιθέας.

  • Επέκταση Γραμμής 2 προς Γλυφάδα: Θα έχει συνολικό μήκος 4,4 χιλιομέτρων και βάσει πρόσφατης συγκοινωνιακής μελέτης αναμένεται να εξυπηρετεί περί τους 57.000 επιβάτες ημερησίως. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 300 εκατομμύρια ευρώ και θα εχει 3 νεους σταθμούς (Ανω Γλυφάδα, Λεωφόρος Βουλιαγμένης/Γρ. Λαμπράκη και Γλυφάδα).

Όλες οι ειδήσεις

Φωτιά στην Κύπρο: Τέσσερις νεκροί – Συνεχίζεται η μάχη με τις φλόγες

Αφιέρωμα ethnos.gr: Δύο χρόνια από τις εκλογές του 2019

Νέα μέτρα: Τι αλλάζει στην καθημερινότητα μας από Δευτέρα – Πώς θα διασκεδάζουμε, τι ισχύει για τα ταξίδια

Νέα μέτρα: Χρυσό… θα πληρώνουν τον καφέ όσοι δεν εμβολιάστηκαν

ΜΜΜλεωφορείο ΟΑΣΑΑττικό ΜετρόΟΑΣΑλεωφορείαμετρόηλεκτρικά λεωφορείαηλεκτρικόςαστικά λεωφορεία