Ελλάδα|18.01.2019 15:48

ΟΑΣΘ: Τα δρομολόγια της καθυστέρησης - Πόσο αργούν τα λεωφορεία ανά δήμο

Ρωμανός Κοντογιαννίδης

Μέχρι και δύο ώρες αναγκάζονται να περιμένουν στις στάσεις αστικό λεωφορείο πολίτες στην περιφέρεια του νομού Θεσσαλονίκης, ενώ και μέσα στην πόλη η αναμονή συχνά αγγίζει τα 30 ή 40 λεπτά. Εργαζόμενοι αργούν να πάνε στη δουλειά τους το πρωί, λόγω μεγάλων καθυστερήσεων στα δρομολόγια των αστικών λεωφορείων, ενώ μαθητές αναγκάζονται καθημερινά να διανύσουν μέχρι και χιλιόμετρα με τα πόδια, για να πάνε στο σχολείο, αφού περιοχές της Θεσσαλονίκης εξυπηρετούνται ανεπαρκώς, εξαιτίας μείωσης των δρομολογίων που φτάνει μέχρι και το 50%.

Αστικά λεωφορεία χαλάνε συχνά και αφήνουν τον κόσμο στο δρόμο, ενώ σε υπερφορτωμένες γραμμές οι πολίτες βρίσκονται σε συνθήκες… ασφυξίας μέσα στα λεωφορεία από την πολυκοσμία, κάτι που αποτελεί «βούτυρο στο ψωμί» των κλεφτών. Μάλιστα, υπάρχουν περιπτώσεις, που οι οδηγοί ούτε καν ανοίγουν τις πόρτες των λεωφορείων σε κάποιες στάσεις, αφού δε χωράνε άλλοι επιβάτες μέσα σε αυτά. Επίσης, σε κάποια λεωφορεία εισέρχεται από τα κλειστά παράθυρα το νερό της βροχής, ενώ σε πολλά δε λειτουργεί η θέρμανση το χειμώνα και ο κλιματισμός το καλοκαίρι.

Αυτή είναι η εικόνα που παρουσιάζει σήμερα η μοναδική αστική συγκοινωνία της Θεσσαλονίκης, όπως την παρουσίασαν στο ethnos.gr οι δήμαρχοι του νομού.
Από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, Σάββας Παναγιωτίδης, παραδέχεται στο ethnos.gr ότι υπάρχουν προβλήματα και υποστηρίζει ότι στόχος της διοίκησης του ΟΑΣΘ είναι να αλλάξει το συγκοινωνιακό σχέδιο, κυρίως με την ευρεία εφαρμογή του μέτρου της μετεπιβίβασης, με εφαρμογή ψηφιακού εισιτηρίου, με επέκταση της τηλεματικής στις στάσεις, με προμήθεια 350 νέων λεωφορείων και με προσλήψεις οδηγών.

Υποστηρίζει ότι οι δήμαρχοι δε θέλουν τη μετεπιβίβαση, για να ικανοποιήσουν μικροπολιτικά τους συμφέροντα και τονίζει ότι η σημερινή διοίκηση του ΟΑΣΘ παρέλαβε τον Αύγουστο του 2017 μία κατάσταση, που χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια, για να αλλάξει.  «Δυστυχώς, οι δήμαρχοι λειτουργούν με ανάθεση ευθυνών. Τόσα χρόνια το σχέδιο του ΟΑΣΘ ήταν να εξυπηρετηθεί ο κάθε δήμαρχος, που θέλει να κάνει ψηφοθηρική πολιτική, δηλαδή, βάλε μια στάση εδώ και μία εκεί. Υπάρχουν προβλήματα σήμερα με καθυστερήσεις και περιορισμένα δρομολόγια, αλλά παραλάβαμε μία κατάσταση που δεν μπορεί να αλλάξει εύκολα. Δεν κλείνουμε τα μάτια στα προβλήματα και προσπαθούμε να τα αλλάξουμε», τονίζει ο κ. Παναγιωτίδης

Η κατάσταση ανά δήμο

Με βάση τα όσα παρουσίασαν οι δήμοι στο ethnos.gr, η κατάσταση με την αστική συγκοινωνία σε κάθε δήμο είναι η εξής:

Δήμος Θεσσαλονίκης: Εξυπηρετούνται όλες οι περιοχές, ωστόσο, επειδή η συντριπτική πλειοψηφία των λεωφορείων του νομού περνάει από το κέντρο της πόλης, για αρκετά χιλιόμετρα οι επιβάτες είναι «παστωμένοι» μέσα στα οχήματα. Επίσης, υπάρχουν πολλά παράπονα για μη λειτουργία ψύξης και θέρμανσης.  

Δήμος Θέρμης: Κατά 20%-33% έχουν μειωθεί τα δρομολόγια προς το Δήμο Θέρμης, σύμφωνα με το δήμαρχο, Θόδωρο Παπαδόπουλο. Καθημερινά μόνο δύο λεωφορεία εξυπηρετούν το Τριάδι, τρία την έδρα του δήμου και τέσσερα το Πλαγιάρι, περιοχές που σημειώθηκε τεράστια ανοικοδόμηση τα προηγούμενα χρόνια. Για τα Βασιλικά η συγκοινωνία είναι υποτυπώδης, ενώ υπάρχουν οικισμοί (Περιστερά, Λιβάδι κτλ.) που γίνονται μόνο τέσσερα δρομολόγια την ημέρα. Πολίτες να περιμένουν στις στάσεις μέχρι μία ώρα και είκοσι λεπτά.

Δήμος Αμπελοκήπων–Μενεμένης: «Παστωμένοι» σα σαρδέλες είναι οι επιβάτες που χρησιμοποιούν τα λεωφορεία που φτάνουν στο Δήμο Αμπελοκήπων-Μενεμένης, σύμφωνα με το δήμαρχο, Λάζαρο Κυρίζογλου. Ο ίδιος υποστηρίζει ακόμα ότι οι καθυστερήσεις στα δρομολόγια είναι μεγάλες και συχνά χαλάνε λεωφορεία.

Δήμος Ωραιοκάστρου: Ανά δύο ώρες φτάνουν λεωφορεία του ΟΑΣΘ σε έξι οικισμούς της περιοχής της Καλλιθέας, ενώ… ατέλειωτο, λόγω κακού σχεδιασμού της μετεπιβίβασης, μοιάζει το ταξίδι για τους κατοίκους στην περιοχή της Μυγδονίας, σύμφωνα με το δήμαρχο, Αστέριο Γαβότση. Ο ίδιος κάνει λόγο για μεγάλες καθυστερήσεις στα δρομολόγια σε όλο το δήμο, ο οποίος αριθμεί περίπου 50.000 κατοίκους.

Δήμος Δέλτα: Σύμφωνα με το δήμαρχο, Μίμη Φωτόπουλο, απελπιστική, λόγω των πολλών επιβατών, είναι η κατάσταση, για όσους χρησιμοποιούν το δρομολόγιο προς το ΤΕΙ της Θεσσαλονίκης. Ίδια και χειρότερη είναι η κατάσταση προς το Διαβατά, όπου λειτουργεί το camp με περίπου 1.500 πρόσφυγες και μετανάστες, οι οποίοι χρησιμοποιούν καθημερινά αστικά λεωφορεία. Κατά τον ίδιο πολύ συχνά επιβάτες δε χωράνε στα λεωφορεία μετά το camp, αφού ο ΟΑΣΘ δε φρόντισε να πυκνώσει τα δρομολόγια προς την περιοχή. Σε Μάλγαρα, Κύμινα, Χαλάστρα και στη Βιομηχανική Περιοχή Σίνδου η αναμονή στις στάσεις φτάνει τα 45 λεπτά.

Δήμος Καλαμαριάς: Από 20 έως 30 λεπτά φτάνει η αναμονή στις στάσεις στο Δήμο Καλαμαριάς, σύμφωνα με το δήμαρχο, Θεοδόση Μπακογλίδη, ο οποίος υποστηρίζει ακόμα ότι ο στόλος των λεωφορείων είναι πολύ παλιός και παρουσιάζει συχνά προβλήματα.

Δήμος Νεάπολης-Συκεών: Άθλια χαρακτηρίζει την κατάσταση σε όλες τις γραμμές του δήμου του ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών, Σίμος Δανιηλίδης. Όπως υποστηρίζει, η αναμονή στις στάσεις φτάνει τα 40 λεπτά, συχνά λεωφορεία δεν ανοίγουν τις πόρτες, λόγω των ήδη υπερβολικά πολλών επιβατών μέσα σε αυτά, ενώ τα λεωφορεία είναι παλιά, ασυντήρητα και ενδεχομένως επικίνδυνα. Σε αρκετά λεωφορεία εισέρχεται μέσα το βρόχινο νερό, δε λειτουργούν ψύξη και θέρμανση, ενώ γειτονιές γεμίζουν καυσαέρια από τις εξατμίσεις.

Δήμος Θερμαϊκού: Μέχρι και 50% έχουν μειωθεί τα δρομολόγια προς το Δήμο Θερμαϊκού, ενώ τα λίγα λεωφορεία που φτάνουν στην περιοχή, συχνά παρουσιάζουν βλάβες, σύμφωνα με το δήμαρχο, Γιάννη Μαυρομάτη. Η αναμονή στις στάσεις κυμαίνεται μεταξύ 1-2 ώρες, ενώ μαθητές, για να μη χάσουν το κουδούνι στα σχολεία, αναγκάζονται να περπατούν πολύ μεγάλες αποστάσεις. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Αγγελοχωρίου, όπου το πρωινό λεωφορείο φτάνει στις 7:00 και το επόμενο στις 9:10.

Δήμος Παύλου Μελά: Πρόβλημα με την αστική συγκοινωνία υπάρχει σε όλες τις περιοχές του Δήμου Παύλου Μελά, σύμφωνα με το δήμαρχο, Δημήτρη Δεμουρτζίδη, αφού, όπως υποστηρίζει, η περιοχή εξυπηρετείται με τα μισά λεωφορεία, από όσα χρειάζεται. Αναφέρει ακόμα ότι τρεις στάσεις μετά το τέρμα τα λεωφορεία γεμίζουν ασφυκτικά, ενώ η αναμονή στις στάσεις φτάνει τη μία ώρα.

Δήμος Κορδελιού-Ευόσμου: Κάθε 45-50 λεπτά φτάνει λεωφορείο στον Εύοσμο, μια περιοχή που σημείωσε τεράστια πληθυσμιακή αύξηση τα προηγούμενα χρόνια, σύμφωνα με το δήμαρχο, Πέτρο Σούλα. Το αποτέλεσμα είναι τα λεωφορεία να φτάνουν υπερβολικά γεμάτα και συχνά επιβάτες στις στάσεις να περιμένουν το… επόμενο.

Δήμος Λαγκαδά: Συχνές είναι οι βλάβες στα λεωφορεία κατά την εκτέλεση των δρομολογίων, ενώ τα λίγα και μικρά λεωφορεία που φτάνουν στην περιοχή, γεμίζουν από το κέντρο της πόλης, σύμφωνα με το δήμαρχο, Γιάννη Καραγιάννη. Όπως είπε ο ίδιος, ο μέσος όρος αναμονής στις στάσεις κυμαίνεται στη μία ώρα.

Δήμος Χαλκηδόνας: Ανά μία ή 1,5 ώρα περνούν τα πρωινά αστικά λεωφορεία από την περιοχή, σύμφωνα με το δήμαρχο, Γιάννη Τσουκνιδά, με αποτέλεσμα συχνά εργαζόμενοι να αργούν στις δουλειές τους. Ο ίδιος υποστηρίζει ότι οι βλάβες στα λεωφορεία είναι συχνές, ενώ η μείωση των δρομολογίων έχει φτάσει στο 20%.

Δήμος Πυλαίας-Χορτιάτη: Καθημερινές είναι οι καθυστερήσεις στα δρομολόγια της περιοχής και πολύ συχνές οι βλάβες στα λεωφορεία, σύμφωνα με το δήμαρχο, Ιγνάτιο Καϊτεζίδη. Πολύ αραιά είναι τα δρομολόγια προς Χορτιάτη και Φίλυρο και υπερφορτωμένα τα λεωφορεία προς Πυλαία και Πανόραμα.

Θεσσαλονίκηστάση λεωφορείουΟΑΣΘ