Ελλάδα|16.07.2021 19:53

Ε65: Παραδόθηκαν στην κυκλοφορία τα πρώτα 14 χλμ του νότιου τμήματος

Μαρία Λιλιοπούλου

Παραδόθηκαν σήμερα σε πλήρη, αμφίπλευρη κυκλοφορία τα πρώτα 14,26 χλμ.του Νότιου Τμήματος του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας – Ε65, το οποίο ξεκινά από τον ημικόμβο της ΠΑΘΕ στο ύψος της Λαμίας, έως τον ανισόπεδο κόμβο του Καρπενησίου στην περιοχή Λιανοκλαδίου.

Η τελετή παράδοσης έγινε του τμήματος, το οποίο θα εξυπηρετεί τις διαδρομές προς Μακρακώμη και Καρπενήσι, πραγματοποιήθηκε παρουσία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, του υπουργού Οικονομικών, Χρήστου Σταϊκούρα, του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνη Γεωργιάδη, του Γενικού Γραμματέα Υποδομών, Γιώργου Καραγιάννη και του Περιφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας, Φάνη Σπανού.

Το τμήμα αυτό των 14,26 χλμ, έχει προϋπολογισμό 130 εκ. ευρώ και σύμφωνα με την Κεντρική Οδό, περιλαμβάνει:

  • 3 Γέφυρες
  • 9 Άνω & 6 Κάτω Διαβάσεις
  • 48 Κιβωτοειδείς Οχετούς, Κανάλια και Διαβάσεις Πανίδας
  • 2 Ανισόπεδους Κόμβους (Λαμίας, Καρπενησίου) & 2 Ημικόμβους
  • 1 αμφίπλευρο Σταθμό Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών– Μελλοντική κατασκευή
  • 1 Κέντρο Ελέγχου & Συντήρησης (Λιανοκλάδι)
  • 1 Κτήριο Τροχαίας (Λιανοκλάδι)

Παράλληλα στη διάθεση των οδηγών θα βρίσκονται οι υπηρεσίες οδικής ασφάλειας της Κεντρικής Οδού μεταξύ των οποίων 24ωρα Περίπολα Οδικής Ασφάλειας, 4ψήφιος αριθμός Έκτακτης Ανάγκης 24ωρης λειτουργίας, 1075 Τηλεφωνική Εξυπηρέτηση Πελατών στον αριθμό 801 700 7000 και δωρεάν Οδική Βοήθεια σε περιπτώσεις ακινητοποίησης.

 

«Ήδη, και μόνο από αυτό το τμήμα, περιμένουμε σοβαρά οφέλη», σημείωσε ο κ. Καραμανλής, αναφέροντας ότι το Καρπενήσι βγαίνει από μία ιδιότυπη απομόνωση, αλλά αποφεύγεται και η κίνηση μέσα στην πόλη της Λαμίας από και προς πόλεις της περιοχής.

Θα πρέπει να σημειωθεί, πάντως, ότι το νέο αυτό τμήμα, δε συνδέεται με το εν λειτουργία μεσαίο τμήμα του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας Ε65, που ξεκινά από την Ξυνιάδα και φθάνει έως τα Τρίκαλα. Συνεπώς, για τους προορισμούς σε Θεσσαλία, για ταξίδια σε Σοφάδες, Καρδίτσα και Τρίκαλα, οι επιλογές των οδηγών παραμένουν ως εξής:

α) οι οδηγοί που έρχονται από Νότο, ακολουθούν τον υφιστάμενο άξονα Λαμίας – Καρδίτσας και στο 24ο χλμ. του μέσω κυκλικού κόμβου (round about) οδηγούνται εντός του τμήματος Ξυνιάδα – Τρίκαλα.

β) οι οδηγοί που έρχονται από Βορρά, ακολουθούν τον υφιστάμενο άξονα Λαρίσης – Τρικάλων και στο 56ο χλμ του, βρίσκουν αντίστοιχο κυκλικό κόμβο που τους οδηγεί στο εν λειτουργία τμήμα.

Αναφερόμενος στα μεγάλα έργα, ο κ. Καραμανλής επεσήμανε ότι πλέον προχωρούν με περίπου δεκαπλάσιο ρυθμό συμβασιοποίησης σε σχέση με την προηγούμενη κυβέρνηση: «Έχουμε συμβασιοποιήσει έργα πάνω από 3,2 δισ. ευρώ. Για να σας δώσω ένα μέτρο σύγκρισης, η προηγούμενη κυβέρνηση σε 4,5 χρόνια συμβασιοποίησε έργα κάτω από 800 εκατομμύρια ευρώ. Εμείς σε δυο χρόνια, πάνω από 3,2 δισ. ευρώ. Πάνω από το τετραπλάσιο σε λιγότερο από το μισό χρονικό διάστημα», ανέφερε.

Από την πλευρά του ο υπουργός Ανάπτυξης υπενθύμισε ότι «όλα αυτά τα έργα που απολαμβάνουμε, δεν θα τα απολαμβάναμε εάν δεν ήμασταν μέλη της Ευρωπαϊκής Ενώσεως και αυτό πρέπει να το λέμε, διότι συχνά βλέπουμε τα στραβά και πολύ σπάνια προβάλλουμε τα καλά».

Ο κ. Σταικούρας αναφέρθηκε στα οφέλη που θα δημιουργήσει η ολοκλήρωση του Ε65 για τη γεωργική και την κτηνοτροφική παραγωγή, τη μεταποίηση, τη βιομηχανική παραγωγή και τις υπηρεσίες, ενώ ο γ.γ. Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης τόνισε πως «τα δημόσια έργα είναι μια διαρκής μάχη δυσκολιών και είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε και να αντιμετωπίσουμε με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα ό,τι και αν προκύψει. Και είμαστε σίγουροι ότι το 2024, από όπου και αν βρισκόμαστε, βλέποντας την ολοκλήρωση του Ε65 μόνο περηφάνια και χαρά θα αισθανόμαστε ότι τα καταφέραμε».

Μετά το πέρας των ομιλιών οι προσκεκλημένοι υπουργοί επιβιβάστηκαν σε αυτοκίνητα για να κάνουν την πρώτη διαδρομή μέχρι τον κόμβο Καρπενησίου και στη συνέχεια ο δρόμος δόθηκε και επισήμως στην κυκλοφορία.

Που βρίσκονται οι εργασίες στο Νότιο Τμήμα - Τι θα αλλάξει με την ολοκλήρωση του Ε65

Το Νότιο Τμήμα του Ε65, έχει συνολικό μήκος 32,5 χλμ. και η πρόοδος των κατασκευαστικών εργασιών του ξεπερνά ήδη το 70,3%. Με την ολοκλήρωσή του θα συνδεθεί με το εν λειτουργία τμήμα Ξυνιάδα – Τρίκαλα, στον Ανισόπεδο Κόμβο Ξυνιάδας.

Το Νότιο Τμήμα θα έχει δύο λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης. Περιλαμβάνει τη κατασκευή της Σήραγγας Δομοκού, συνολικού μήκους 3 χιλιομέτρων περίπου ανά κλάδο, τη κατασκευή 11 γεφυρών, τριών Ανισόπεδων Κόμβων στη Λαμία, το Καρπενήσι και τη Ξυνιάδα και δύο ημικόμβων στον ΠΑΘΕ και την Ανθήλη. Το συνολικό κόστος του Νοτίου Τμήματος ανέρχεται σε 305 εκατομμύρια ευρώ.

Εντός του 2021 αναμένεται να ξεκινήσουν και οι κατασκευαστικές εργασίες στο βόρειο τμήμα του Ε65, το οποίο ξεκινά από Α/Κ Τρικάλων και φθάνει έως την Εγνατία Οδό, 15 χλμ. δυτικά των Γρεβενών. Το συνολικό του μήκος είναι 70,5 χλμ. και έχει προϋπολογισμό 442,1 εκατ. ευρώ. Οι εργασίες κατασκευής θα διαρκέσουν 36 μήνες, εκτιμάται ότι θα τονώσουν την απασχόληση με περισσότερες από 1.000 θέσεις εργασίας, ενώ το έργο θα συνεισφέρει περίπου 0,5% στο ΑΕΠ της χώρας.

Η μεγάλη σημασία του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας – Ε65 έγκειται στο ότι θα συνδέει την Ανατολική με την Δυτική Ελλάδα και θα συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπτυξη της ελληνικής περιφέρειας και ειδικά των περιοχών της Θεσσαλίας αλλά και της Δυτικής Μακεδονίας ενόψει και του εγχειρήματος της απολιγνιτοποίησης και της μετάβασης της περιοχής αυτής σε μια βιώσιμη ανάπτυξη.

Με την ολοκλήρωσή του Ε65, το ταξίδι από τη Λαμία έως και την Εγνατία Οδό θα διαρκεί μόλις 1 ώρα και 45 λεπτά, η απόσταση Αθήνα-Γρεβενά και Αθήνα-Μέτσοβο θα μειωθεί σε μόλις 4 ώρες και η μετάβαση στην Καστοριά και στην Κοζάνη θα είναι υπόθεση 4,5 ωρών.

Περιοχές με σημαντικό τουριστικό ενδιαφέρον όπως τα Μετέωρα, η Λίμνη Πλαστήρα, τα Άγραφα, το Μέτσοβο και το Καρπενήσι θα είναι προσβάσιμες, γρήγορα, εύκολα και με ασφάλεια. Επίσης με τον αυτοκινητόδρομο θα συνδέονται τα λιμάνια Ηγουμενίτσας και Βόλου, ενώ η χώρα μας θα αποκτήσει σύνδεση με τα διευρωπαϊκά δίκτυα ΤΕΝ. Μέσω του λιμανιού της Ηγουμενίτσας, ο Ε65 θα διευκολύνει τις διεθνείς επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές από την Ελλάδα προς τη Δυτική και Κεντρική Ευρώπη προσφέροντας μια εναλλακτική διαδρομή, η οποία είναι συντομότερη της υφιστάμενης, ενώ παράλληλα θα εξυπηρετεί και τις οδικές μετακινήσεις προς την Αλβανία και τη Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας.

Υπενθυμίζεται ότι ο Ε65 σχεδιάστηκε ως νέος αυτοκινητόδρομος 181 χλμ, που ενώνει τον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο Αθηνών – Θεσσαλονίκης, στο ύψος της Λαμίας, με την Εγνατία Οδό.

Ήταν ένας από 5 αυτοκινητοδρόμους που δημοπρατήθηκαν με Σύμβαση Παραχώρησης το 2007. Εξαιτίας της οικονομικής κρίσης σε πρώτη φάση υλοποιήθηκε μόνο το ενδιάμεσο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου, Ξυνιάδα – Τρίκαλα, το οποίο δόθηκε σε κυκλοφορία το 2017.

Το Νότιο Τμήμα, το κομμάτι δηλαδή από τη Λαμία ως την Ξυνιάδα, μετά από μεγάλες καθυστερήσεις, ξεκίνησε να υλοποιείται τον Δεκέμβριο του 2018, χρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ 2014 – 2020.

Συνολικά, το Νότιο Τμήμα, εκτείνεται σε 32 χιλιόμετρα. Κατά συνέπεια το κομμάτι που δόθηκε σήμερα σε κυκλοφορία είναι σχεδόν το μισό. 

Νικος Παππάς: Στον αέρα η ολοκλήρωση του νότιου τμήματος του Ε65 στο τέλος του 2021. Καλά τα εγκαίνια των 14,5 χλμ αλλά χρειάζεται δουλειά

Ευθύνες για την καθυστέρηση υλοποίησης του Ε65 στο σύνολό του από το 2007 και για το «σπάσιμό» του σε τρία τμήματα επιρρίπτει με δήλωσή του ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Νίκος Παππάς, στη ΝΔ χαρακτηρίζοντας την «κόμμα των ημιτελών έργων και των μεγάλων αποζημιώσεων των παραχωρησιούχων».

Ο κ. Παππάς επισημαίνει ότι η κυβέρνηση εγκαινίασε σήμερα ένα κομμάτι 14,5 χλμ του νότιου τμήματος του οδικού άξονα Ε65, αλλά κάνει λόγο για 20μηνη καθυστέρηση στην έγκριση της ΕΕ για τον Ε65 προσθέτοντας ότι «φορτώνουν το έργο με καπέλο 38 εκατομμυρίων ευρώ», ενώ ακόμα δεν έχουν ξεκινήσει οι εργασίες στο δύσκολο κομμάτι του Δομοκού και έχουν ξεχαστεί τα ηλεκτρονικά αναλογικά διόδια ελεύθερης ροής και οι προβλέψεις για ελεύθερη μετακίνηση των ευάλωτων. Τα επτά σημεία που παραθέτει ο κ. Παππάς είναι:

- Η Ν.Δ. έχει τινάξει στον αέρα το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του νότιου τμήματος του Ε65, το οποίο θα έπρεπε να παραδοθεί στο τέλος του έτους.

- Οι εργασίες στο δύσκολο κομμάτι του δρόμου, στον Δομοκό, δεν έχουν ξεκινήσει ακόμα.

- Το υπουργείο Υποδομών καθυστέρησε τις διαδικασίες αλλαγής χάραξης σε δύσκολο σημείο του άξονα. Αναμένονται, έτσι, νέες καθυστερήσεις αλλά και διεκδίκηση αποζημίωσης από τον παραχωρησιούχο.

- Στο βόρειο τμήμα του Ε65, η κυβέρνηση Μητσοτάκη καθυστέρησε 20 μήνες να λάβει έγκριση από την Ε.Ε. και μας φόρτωσε με ένα αχρείαστο «καπέλο» 38 εκατ. ευρώ. Έκανε επτά μήνες να φέρει τη σύμβαση στη Βουλή, χωρίς να προετοιμάσει σε αυτό το διάστημα ούτε μια ενέργεια για την συντέλεση των απαλλοτριώσεων.

- Σε ό,τι αφορά τις απαλλοτριώσεις στο βόρειο τμήμα, έθεσε ως χρόνο ολοκλήρωσης (χωρίς κανένα λόγο) τους εννέα μήνες, κάτι που είναι αδύνατο να συμβεί. Έτσι, πριν καν ξεκινήσει το έργο, προβλέπει όρους που με ευθύνη του Δημοσίου δεν θα υλοποιηθούν, δίνοντας στη συνέχεια το δικαίωμα διεκδίκησης αποζημιώσεων εκατοντάδων εκατομμυρίων από τους παραχωρησιούχους.

- Δεν περιέλαβαν τη σύνδεση του Ε65 με τη Δεσκάτη, συνεχίζοντας μια επιλογή να διέρχονται αυτοκινητόδρομοι από διάφορες περιοχές χωρίς να συνδέονται με τα αστικά κέντρα. 

- Τα ηλεκτρονικά αναλογικά διόδια ελευθέρας ροής ξεχάστηκαν, ενώ οι κοινωνικές προβλέψεις (ελεύθερη μετακίνηση ΑμεΑ, ανέργων, μόνιμων κατοίκων σε περιοχές χωρίς ασφαλή εναλλακτική όδευση, κ.λπ.) είναι άγνωστοι όροι για την κυβέρνηση Μητσοτάκη.


Όλες οι ειδήσεις

Εστίαση - Διασκέδαση: Αποκλειστικά για εμβολιασμένους ή νοσήσαντες όλοι οι κλειστοί χώροι

Κεραμέως για υποχρεωτικό εμβολιασμό πανεπιστημιακών – φοιτητών: Εξετάζουμε όλα τα ενδεχόμενα

Κορονοϊός- Ζοφερή εκτίμηση από ECDC: Θα πενταπλασιαστούν τα κρούσματα στην Ευρώπη μέχρι την 1η Αυγούστου

Νέα μέτρα: Αρνητικό τεστ και για τα ταξίδια με τρένο εξετάζει το υπουργείο Μεταφορών


Κώστας ΚαραμανλήςαυτοκινητόδρομοςΥπουργείο Υποδομών και ΜεταφορώνΕ65