Οδηγός επιβίωσης για τις διακοπές: Τα κόλπα των… επαγγελματιών, οι αναφορές των καταναλωτών και τα δικαιώματα
Τίμος ΦακαλήςΙστορίες βγαλμένες από παραμύθι θυμίζουν οι αναφορές που φτάνουν στα γραφεία του Ινστιτούτου Καταναλωτών και της Ανεξάρτητης Αρχής «Συνήγορος του Καταναλωτή» σχεδόν δύο μήνες μετά το άνοιγμα της τουριστικής σεζόν με τους περισσότερους ταξιδιώτες να παραπονιούνται για τις τσουχτερές τιμές των προϊόντων και την κακή συμπεριφορά των επαγγελματιών σε αρκετές περιοχές της χώρας.
Από 4% εώς 20% οι αυξήσεις των τιμών σε τουριστικές περιοχές
Γαύρος 8.5 ευρώ η μερίδα, ντοματοσαλάτα 6.5 ευρώ, μονό σουβλάκι χοιρινό 3 ευρώ, βενζίνη σούπερ 1,99 είναι μερικές μόνο από τις φετινές καταγγελίες για τις τιμές που χτυπούν «κόκκινο» στις τουριστικές περιοχές, ζητώντας οι ταξιδιώτες από το ΙΝΚΑ να παρέμβει και να συμμορφωθούν οι επαγγελματίες. Συνολικά σε τρόφιμα (μακαρόνι, ρύζι, όσπρια, γάλα τυροκομικά, λάδια) και είδη περιποίησης και καθαριότητας (χαρτί υγείας χαρτοπετσέτες σαμπουάν και είδη περιποίησης) παρατηρείται φέτος μια αύξηση από 4% εώς 20% σε σχέση με πέρσι σύμφωνα με το ΙΝΚΑ.
«Κάντε κάτι να σωθούμε μας λένε συνήθως στα τηλέφωνα»
«Όταν σου αφαιρούν μέσα από την τσέπη το 15%-20% του εισοδήματος, αναγκαστικά δημιουργούνται παραπέρα προβλήματα. Το σίγουρο είναι ότι την πανδημία, δυστυχώς, θα την πληρώσουν οι καταναλωτές. Αυτές οι επιχειρήσεις που έκλεισαν επί έξι μήνες, τώρα που άνοιξαν αυξάνουν τις τιμές στα προϊόντα για να μπορέσουν να επιβιώαουν. Αυτό δεν το πληρώνει το κράτος, το πληρώνουν οι πολίτες και είναι ένα επιπλέον κόστος για την τσέπη τους». Όπως εξηγεί ο κ. Λεχουρίτης σε πάρα πολλά είδη διατροφής υπάρχουν καταναλωτές οι οποίοι διαμαρτύρονται και φέτος, ζητώντας τη βοήθεια του ΙΝΚΑ , θεωρώντας ότι οι αυξήσεις στα προϊόντα δεν είναι επιτρεπτές. «Κάντε κάτι να σωθούμε μας λένε συνήθως στα τηλέφωνα».
Αποφεύγουν με τρικ τα POS
Εκτός από τις τιμές-φωτιά στα γραφεί του ΙΝΚΑ φτάνουν και παράπονα για κακές συμπεριφορές των επαγγελματιών εστίασης. Πελάτες ζητούν αποδείξεις αλλά τους φέρνουν μια πρόχειρη απόδειξη παραγγελίας, άλλοι θέλουν να πληρώσουν με POS «δυστυχώς, όμως, το μηχάνημα είτε έχει…. χαλάσει, είτε δεν… έχει ίντερνετ για να συνδεθεί με την τράπεζα, είτε βγήκε το καλώδιο από την… πρίζα» με αποτέλεσμα να αναγκάζονται να πληρώνουν με… μετρητά.
Προϊόντα διατίμησης
Δυσάρεστες εμπειρίες καταγράφονται και φέτος στα προϊόντα διατίμησης. Πριν καλά-καλά προλάβει το καράβι να βγει από το λιμάνι τα μπουκάλια νερού των 500ml από την καντίνα του πλοίου που κοστολογούνται λόγω διατίμησης στο 1.5 ευρώ έχουν… τελειώσει με αποτέλεσμα όποιος διψάει θα πρέπει να βάλει βαθιά το χέρι την τσέπη αγοράζοντας το μπουκάλι των 750 ml που διατίθεται σε…. αναβαθμισμένη τιμή. Και τα τρικ δεν σταματούν εδώ…. Το απλό τοστ που κοστίζει στα λιμάνια και στα αεροδρόμια βάσει διατίμησης 1.50 ευρώ «εξαντλήθηκε πριν από… λίγο» και σερβίρεται ανάμεικτο τοστ με διάφορες παραλλαγές σε αλμυρό βαλάντιο, που σου… κόβει την πείνα. Ούτε όμως εύκολα μπορεί κάποιος να παραγγείλει εύκολα μονό ελληνικό καφέ (εντάσσεται στη διατίμηση) γιατί «η… μηχανή έχει πρόβλημα» και «μπορείς να πιείς φρέντο ή εσπρέσο σε τιμή… Ρώμης».
Τα παραπάνω αποτελούν περιπτώσεις-καταγγελίες και παράπονα καταναλωτών που φτάνουν και φέτος στα γραφεία του ΙΝΚΑ όπως είπε μιλώντας στο ethnos.gr ο Λεχουρίτης. «Ο καθένας πουλάει ό,τι θέλει. Έχουμε ένα Υπουργείο Ανάπτυξης το οποίο είναι απλώς θεατής, δεν παρεμβαίνει στην αγορά όπως και δεν παρεμβαίνει και στα καύσιμα. Αντιλαμβάνομαι γιατί δεν παρεμβαίνει. Γιατί έτσι αυξάνει τα έσοδα του κράτους. όταν το 80% της τιμής των καυσίμων είναι φόρος. Άρα το κράτος το συμφέρει να αυξάνεται η τιμή των καυσίμων για να εισπράττει περισσότερα λεφτά. Ωστόσο, άλλο είναι η ελεύθερη οικονομία και άλλο η ελεύθερη ασυδοσία».
Οι περιοχές-πρωταθλητές σε αναφορές στο ΙΝΚΑ
Πρωταθλητές παραπόνων παραμένουν οι πιο τουριστικές περιοχές της χώρας. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΙΝΚΑ κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού από τον Μάρτιο μέχρι και τον Οκτώβριο καταγράφεται το 50% των καταγγελιών. δηλαδή 40.000 καταγγελίες. «Με βάση τα δεδομένα που έχουμε δεν υπάρχει μεγάλη κινητικότητα εκτός συγκεκριμένων προορισμών. Εκεί όντως που έχουμε μεγάλη τουριστική κίνηση έχουμε και φέτος αλλά δεν έχουν καταγραφεί τόσες πολλές».
Όπως λέει η Μύκονος η Σαντορίνη και ορισμένες περιοχές τουριστικές όπως η Κέρκυρα, η Ρόδος, η Κρήτη, υπολογίζουμε ότι θα καταγράψουν και φέτος τις μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών και αντίστοιχα τα περισσότερα παράπονα, συγκεντρώνοντας πάνω από το 50% των αναφορών. Την ίδια ώρα κενό γράμμα παραμένει η ηθική βλάβη. Πρέπει αποδεδειγμένα να πάθεις ζημιά, είτε οικονομική, είτε ψυχολογική. Πρέπει να έχεις αποδεικτικά στοιχεία στο δικαστήριο για να δικαιωθείς στην αγωγή. Αλλιώς δεν δικαιώνεσαι ποτέ.
Η μεγάλη αλλαγή στις ακυρώσεις ταξιδιών λόγω κορονοϊού
Μέχρι την εμφάνιση του κορονοϊού για να ακυρώσεις ένα εισιτήριο και να πάρεις τα χρήματά σου πίσω θα μπορούσε αυτό να γίνει μέχρι 21 μέρες πριν το ταξίδι. «Τώρα από τη στιγμή που έχει διαπιστωθεί ότι έχεις κορονοϊό μπορείς να πάρεις τα χρήματά σου ακόμα και την ίδια μέρα απόπλου ή της πτήσης σου απευθυνόμενος στο λιμεναρχείο ή στην πολιτική αεροπορία. Είναι μια θετική αλλαγή για τους επιβάτες γιατί είναι μια ακραία κατάσταση δεδομένου ότι την ευθύνη δεν την έχει ευθύνη μόνο ο καταναλωτής».
Πληρώνεις δωμάτιο με θέα θάλασσα, σου δίνουν δωμάτιο με θέα κήπο
Λιγότερες αλλά υπαρκτές είναι και φέτος οι καταγγελίες για καταλύματα τα οποία δεν ανταποκρίνονται στις προδιαγραφές των πελατών. Όπως εξηγεί ο κ. Λεχουρίτης ένας ταξιδιώτης μπαίνει στο σάιτ ενός ξενοδοχείου, βλέπει τις προδιαγραφές, την τιμή και στέλνει προκαταβολή. Και όταν φτάνει στον προορισμό του βλέπει ότι αυτά που συμφώνησαν δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Αυτό είναι κατά κύριο λόγο μια κύρια αιτία ακύρωσης του δωματίου και ταλαιπωρίας του κόσμου. «Πολλές φορές οι ξενοδόχοι πιστεύουν ότι με το να σου δώσουν ένα άλλο κατάλυμα καλύπτονται. Στις περιπτώσεις που τα προβληματα με το κκατάλυμα δεν λυθεί, οι καταναλωτές μπορούν να προσφεύγουν στο τμήμα της τουριστική Αστυνομίας και στον ΕΟΤ.
Ζαγορίτης: Μειωμένες οι αναφορές σε σχέση με πέρσι
Και μπορεί πέρσι να γινόταν βομβαρδισμός αναφορών, κυρίως, σε ότι αφορά τις κρατήσεις των ξενοδοχείων και τις επιστροφές χρημάτων στους καταναλωτές, αγγίζοντας τις 14.000 καταγγελίες, φέτος τα πράγματα είναι πιο ήρεμα και τα ζητήματα που έχουν να αντιμετωπίσουν είναι πολύ πιο λίγα σύμφωνα με τον. κ Ζαγορίτη. Όπως εξηγεί ο πρόεδρος του Συνηγόρου του Καταναλωτή τα περισσότερα ζητήματα προέκυψαν με τα ξενοδοχεία και την επιστροφή των προκαταβολών είτε με την αλλαγή των ημερομηνιών τα οποία όμως λύθηκαν τα περισσότερα.
«Φέτος έχουμε πολλά ερωτήματα αλλά όχι αναφορές για τα ταξίδια. Βέβαια καταγράφονται κάποια παράπονα από καταναλωτές που ασθένησαν από κορονοϊό. Θέλουν την προκαταβολή τους πίσω και το ξενοδοχείο δεν τους την δίνει αλλά δεν είναι πάρα πολλά αυτά τα ξενοδοχεία. Εξάλλου υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός και πολλά ξενοδοχεία δεν ζητούν προκαταβολή για μια κράτηση. Οπότε αν ματαιωθεί η μετάβαση, δεν τίθεται ζήτημα επιστροφής των χρημάτων» προσθέτει ο κ. Ζαγορίτης.
Μεσοσταθμικά 84 μέρες για την επίλυση μιας διαφοράς
Η ολοκλήρωση μιας προσφυγής μεσοσταθμικά διαρκεί 84 μέρες. Ανάλογα βέβαια με την υπόθεση μπορεί να διαρκέσει από μία βδομάδα μέχρι και 6 μήνες. Σε ότι αφορά την περσινή περίοδο όπου ο όγκος των ακυρώσεων λόγω της πανδημίας ήταν μεγάλος ο κόσμος προσανατολίστηκε είτε να πάρει κουπόνια είτε να μεταθέσει το ταξίδι του στη συνέχεια ενώ όσοι θέλαν να πάρουν τα χρήματά τους από την αεροπορική εταιρία τα πήραν. «Βέβαια αν και λύθηκαν τα περισσότερα ζητήματα από πέρσι, υπάρχουν ακόμη εκκρεμείς υποθέσεις». Συνολικά ο Συνήγορος του Καταναλωτή δέχεται 12.500-13.000 ερωτήσεις, διευκρινήσεις, παράπονα και αναφορές κάιε χρόνο.
Τα δικαιώματα των επιβατών στα πλοία
Ταξιδεύοντας με πλοίο. Τι δικαιώματα έχει ο καταναλωτής αν καθυστερήσει το πλοίο
Σε περίπτωση καθυστέρησης αναχώρησης του πλοίου πάνω από 90 λεπτά από την προγραμματισμένη ώρα, λόγω βλάβης ή ζημιάς του πλοίου ή για λόγους που ανάγονται σε υπαιτιότητα του μεταφορέα, ο επιβάτης δικαιούται:
- Να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση και να του καταβληθεί ως αποζημίωση το αντίτιμο του εισιτηρίου επιβάτη και οχήματος (εάν υπάρχει).
- Πλήρη κάλυψη των εξόδων διατροφής και διαμονής μέχρις ότου αναχωρήσει το πλοίο.
- Να λάβει αποζημίωση 25% επί του εισιτηρίου ή άλλη αντισταθμιστική παροχή κατόπιν συμφωνίας μόνο εφόσον ο επιβάτης προωθήθηκε στον προορισμό του με το ίδιο ή άλλο πλοίο με μέριμνα και δαπάνη της εταιρείας και η καθυστέρηση είναι:
- 1 ώρα για προγραμματισμένη διάρκεια ταξιδιού μέχρι 4 ώρες.
- 2 ώρες για προγραμματισμένη διάρκεια ταξιδιού πάνω από 4 ώρες και μέχρι 8 ώρες.
- 3 ώρες για προγραμματισμένη διάρκεια ταξιδιού πάνω από 8 ώρες και μέχρι 24 ώρες.
- 6 ώρες για προγραμματισμένη διάρκεια ταξιδιού πάνω από 24 ώρες. Εάν η καθυστέρηση είναι διπλάσια του χρόνου που αναφέρεται στις παραπάνω περιπτώσεις, ο επιβάτης δικαιούται αποζημίωση 50% επί του εισιτηρίου.
- Να λάβει αποζημίωση διπλάσια του ναύλου του επιβάτη καθώς και την επιστροφή του ναύλου οχήματος που κατέβαλε ή κατόπιν συμφωνίας άλλη αντισταθμιστική παροχή, εφόσον με υπαιτιότητα της εταιρείας δεν προωθήθηκε στον προορισμό του με το ίδιο ή άλλο πλοίο εντός 24 ωρών από τον προγραμματισμένο απόπλου.
- Σε περίπτωση ακύρωσης του εισιτηρίου, δικαιούται ολόκληρο τον ναύλο ή ποσοστό του ως εξής:
- Ποσοστό 50% εφόσον επιστραφεί το εισιτήριο έως και 12 ώρες πριν από τον προγραμματισμένο απόπλου.
- Ποσοστό 75% εφόσον επιστραφεί το εισιτήριο έως και 7 ημέρες πριν από τον προγραμματισμένο απόπλου.
- Ολόκληρο τον ναύλο εφόσον επιστραφεί το εισιτήριο έως και 14 ημέρες πριν από τον προγραμματισμένο απόπλου.
- Ολόκληρο τον ναύλο ανεξαρτήτως του χρόνου ειδοποίησης για αποδεδειγμένους λόγους ανωτέρας βίας.
- Σημειώνεται ότι στις παραπάνω περιπτώσεις ακύρωσης επιστρέφονται και οι κρατήσεις υπέρ τρίτων και ο ΦΠΑ. Υπεύθυνος για την καταβολή του εισιτηρίου είναι ο ναυτικός πράκτορας.
- Εάν ο επιβάτης δεν ταξιδέψει λόγω δικής του ευθύνης, χάνει το εισιτήριο.
- Ο επιβάτης δικαιούται να τροποποιήσει το εισιτήριό του εφόσον διατίθενται θέσεις μέχρι και 48 ώρες πριν τον προγραμματισμένο απόπλου.
- Οι όροι που αναφέρονται στο εισιτήριο καθώς και στην απόδειξη μεταφοράς οχήματος πρέπει να είναι εγκεκριμένοι από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.
- Ο επιβάτης δικαιούται να μεταφέρει χειραποσκευές βάρους μέχρι 50 κιλών. Τα άτομα μειωμένης κινητικότητας, δικαιούνται, επιπλέον των χειραποσκευών, να μεταφέρουν κάθε εξοπλισμό που απαιτείται για την αυτόνομη μετακίνησή τους.
- Εφόσον οι αποσκευές έχουν παραδοθεί για φύλαξη και έχει εκδοθεί σχετική απόδειξη, σε περίπτωση φθοράς ή απώλειάς τους, ευθύνεται η εταιρεία.
- Απαγορεύεται η έκδοση εισιτηρίων εντός των επιβατικών πλοίων. Επιτρέπεται η έκδοση συμπληρωματικού εισιτηρίου, με αναφορά στο αρχικό εισιτήριο λόγω αλλαγής θέσης ή ανακριβών στοιχείων στο αρχικό εισιτήριο.
- Σε περίπτωση άρνησης έκδοσης εισιτηρίου από τον πράκτορα με την αιτιολογία ότι έχει καλυφθεί ο αριθμός, εάν διαπιστωθεί ότι αυτό δεν ισχύει, πρέπει να καταγγέλεται στις κατά τόπο αρμόδιες λιμενικές αρχές για την επιβολή διοικητικών προστίμων.
- Πού μπορώ να απευθυνθώ για να υποβάλω παράπονα-καταγγελία σε περίπτωση που η εταιρεία δεν πληροί τις υποχρεώσεις της;
- Για κάθε παράπονο ή καταγγελία που αφορά στη μη τήρηση των υποχρεώσεων της εταιρείας ή του εκδότη του εισιτηρίου, ή του φορέα εκμετάλλευσης του λιμενικού τερματικού σταθμού όπως καθορίζονται στις διατάξεις του ν. 3709/2008, καθώς και για οποιαδήποτε απαίτηση που απορρέει από τις διατάξεις του ίδιου νόμου, ο επιβάτης μπορεί να απευθυνθεί εντός δύο μηνών, ανάλογα, αρχικά στην εταιρεία ή στον εκδότη του εισιτηρίου ή στον ναυτικό πράκτορα ή στον φορέα εκμετάλλευσης του λιμενικού τερματικού σταθμού. Επιπλέον, μπορεί να συμπληρώσει το ειδικό έντυπο παραπόνων που υπάρχει εντός του πλοίου, στα γραφεία έκδοσης εισιτηρίων, στις λιμενικές αρχές και στις εγκαταστάσεις των λιμανιών.
- - Μετά την παρέλευση δύο μηνών εφόσον δε δόθηκαν απαντήσεις ή επαρκείς εξηγήσεις από την εταιρεία ή τον εκδότη του εισιτηρίου ή τον φορέα εκμετάλλευσης του λιμενικού σταθμού σε καταγγελίες ή παράπονα, ο επιβάτης μπορεί να απευθυνθεί απευθείας:
Α) Στη Λιμενική Αρχή επιβίβασης ή αποβίβασης του.
Β) Στο ΥΝΑ/Δ/νση Θαλάσσιων Συγκοινωνιών που αναφέρεται στο πίσω μέρος του ειδικού εντύπου.
Πανελλήνιες 2021: Μεγάλες ανατροπές φέτος, στις βάσεις του μισού μηχανογραφικού δελτίου
Χρίστος Δήμας: Πάνω από 500 εκατομμύρια ευρώ για την ενίσχυση της έρευνας και της καινοτομίας
Ολυμπιακοί Αγώνες 2021: Σπουδαία νίκη της Εθνικής πόλο στην πρεμιέρα με Ουγγαρία
Δεν είναι μόνο ο Αντετοκούνμπο: 9 αθλητές - θρύλοι που πείνασαν στα παιδικά τους χρόνια
- Κλείνουν οι κάλπες σταδιακά στις ΗΠΑ: Τι δείχνουν τα exit poll – Ποιες πολιτείες κερδίζει η Χάρις και ποιες ο Τραμπ
- Σεσημασμένος ο 39χρονος άνδρας που δολοφονήθηκε στην Κυψέλη - Το σενάριο που εξετάζεται
- Γιατί απέπεμψε τον υπουργό Άμυνάς του ο Νετανιάχου; Οι σχέσεις του παρελθόντος και το χρονικό
- To Ιράν χαρακτηρίζει «διαταραγμένη» τη φοιτήτρια που «τα έβαλε» με το καθεστώς