Ελλάδα|28.07.2021 16:55

ΚΟΚ: Πότε αρχίζει η εφαρμογή των ψηφιακών προστίμων – Αλλαγές σε παραβάσεις, όριο κυκλοφορίας, Point System

Μαρία Λιλιοπούλου

Μέχρι το τελος της χρονιάς φιλοδοξούν τα συναρμόδια υπουργεία να έχουν ολοκληρώσει την ψηφιοποίηση της διαδικασίας βεβαίωσης και είσπραξης των προστίμων που επιβάλλονται για παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ).

Πρόκειται για μία από τις πρώτες προτεραιότητες του υπουργείου Μεταφορών, η οποία συζητήθηκε διεξοδικά την Τρίτη στο πλαίσιο της δεύτερης συνεδρίασης της Κυβερνητικής Επιτροπής για την Οδική Ασφάλεια.

Συγκεκριμένα, στο υπουργείο επανεξετάζεται ήδη το πλαίσιο που αφορά στη βεβαίωση και είσπραξη των προστίμων, προκειμένου να επιταχυνθεί η διαδικασία, να αναβαθμιστεί η επικοινωνία των συναρμόδιων υπηρεσιών και να βελτιωθεί η εισπραξιμότητα.

Για τον σκοπό αυτό, οι εργασίες της Επιτροπής θα επικεντρωθούν:

  • Στην απλούστευση των διαδικασιών
  • Στην πλήρη ψηφιοποίηση της διαδικασίας είσπραξης
  • Στον προσδιορισμό του τρόπου απόδοσης των συγκεκριμένων ποσών στους Δήμους  
  • Στην ενίσχυση της χρήσης οπτικοακουστικών μέσων (καμερών) κατά τους ελέγχους

Παράλληλα σημαντικές αλλαγές προωθούνται και στο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών, πιο γνωστό ως point system με τους χρεωμένους πόντους των οδηγών να φτάνουν ως μήνυμα στο κινητό τους τηλέφωνο, ενώ από τη νέα σχολική χρονιά που ξεκινά τον Σεπτέμβριο θα είναι υποχρεωτική η διδασκαλία του μαθήματος της κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία με ταυτόχρονη αναβάθμιση της πλατφόρμας «e-drive academy».

Αλλαγές σε πρόστιμα, παραβάσεις και Point System

Ολες οι νέες ρυθμίσεις αναμένεται να ενσωματωθούν στο υπό κατάρτιση νομοσχέδιο του υπουργείου για την αναθεώρηση του ΚΟΚ, το οποίο θα είναι έτοιμο το φθινόπωρο.

Βασικοί άξονες του νέου ΚΟΚ θα είναι:

  • η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων του ΚΟΚ με βάση το βαθμό επικινδυνοτητας και συχνότητας,
  • ο διαχωρισμός των κυρώσεων με βασικό κριτήριο διαφοροποίησης την οδηγική συμπεριφορά ή την κατάσταση του οχήματος,
  • η μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30 χιλιόμετρα την ώρα στις κατοικημένες περιοχές,
  • η διασφάλιση της επιβολής και είσπραξης των προστίμων
  • η καθιέρωση ηλεκτρονικής διαδικασίας για την παρακολούθηση των παραβάσεων του ΚΟΚ.

Σε ό,τι αφορά το Point System οι αλλαγές συναποφασίζονται με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Σύμφωνα με το σχέδιο, θα εισαχθεί πρόβλεψη ώστε η ευθύνη για την παράβαση που επιβάλλεται απουσία του οδηγού (με κάμερες ή ραντάρ) να αποδίδεται στον ιδιοκτήτη του οχήματος. Θα δίνεται η δυνατότητα ηλεκτρονικής πληρωμής της παράβασης μέσω e-banking ή ΑΤΜ, ενώ στην βεβαίωση της υπερήμερης οφειλής θα ενημερώνεται το TAXIS.

Για την επίτευξη της εισπραξιμότητας των προστίμων, όπως προβλέπει το Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας, θα δημιουργηθεί το Ταμείο Οδικής Ασφάλειας, το οποίο θα αποτελεί νομικό πρόσωπο και θα τελεί υπό υπό την εποτεία του υπουργείου Εσωτερικών με τη συμμετοχή εκπροσώπων των υπουργείων Οικονομικών και Μεταφορών και της Κεντρικής Ενωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ).

Θα αποτελεί τον βασικό μηχανισμό υποδοχής των χρημάτων που προέρχονται από τα πρόστιμα του ΚΟΚ. Στη συνέχεια θα προχωρεί στην κατανομή των ποσών στου δήμους. Οι δήμοι θα δινουν αναφορά στο Ταμειο για τις δράσεις οδικής ασφάλειας που υλοποιούν π.χ. στο πλαίσιο των ΣΒΑΚ. Το ταμείο θα εγκαθιδρύει μηχανισμό εποπτείας των δράσεων στη βάση δεικτών επίτευξης/επίδοσης και θα παρέχει τεχνογνωσία και συμβουλτικό ρόλο στους δήμους.

Το υπουργείο Μεταφορών προχωρεί στην καθιέρωση ηλεκτρονικών διαδικασιών ελέγχου και παρακολούθησης παραβάσεων συγκεκριμένων διατάξεων του ΚΟΚ και της οδικής συμπεριφοράς των καθ΄έξιν παραβατών στηριζόμενο στα εξής βήματα:

  • Ανασχεδιασμό του συστήματος ώστε ο παραβάτης να γνωρίζει ότι οι προβλεπόμενοι πόντοι θα καταγράφονται μέσα σε εύλογο χρόνο.

  • Αμεση online ενημέρωση των οδηγών ακόμα και μέσω γραπτού μηνύματος στο κινητό τους τηλέφωνο για την καταγραφή των παραβάσεών τους και των πόντων που έχουν στο Point System.

  • Δυνατότητα άμεσης ενημέρωσης της Τροχαίας για την οδηγική συμπεριφορά όλων των οδηγών.

Ταυτόχρονα ήδη προωθείται η ενεργοποίηση του Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας, το οποίο θα έχει στόχο τη συλλογή δεδομένων καλής ποιότητας για την ενιαία και συστηματική καταγραφή των ατυχημάτων

Το Παρατηρητήριο θα συλλέγει κάθε χρόνο τα στοιχεία για τα τροχαία ατυχήματα στη χώρα και όπως επεσήμανε και κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Επιτροπής ο καθηγητής του ΕΜΠ, Γιώργος Γιαννής, προβλέπεται η οργάνωση συλλογής στοιχείων από κάθε έναν από τους εμπλεκόμενους φορείς, η υποστήριξη της συλλογής δεδομένων με συγκεκριμένες μεθοδολογίες και ο συντονισμός των δράσεων των φορέων για την υποστήριξη του Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας.

Με βάση τις καταγραφές αυτές θα μπορέσει να δημιουργηθεί μία βάση δεδομένων, η οποία θα περιλαμβάνει για πρώτη φορά ποιοτικά στατιστικά στοιχεία για το είδος και τη συχνότητα της παραβατικότητας των Ελλήνων οδηγών.

Η οδική ασφάλεια στα σχολεία

Η θεματική ενότητα Κυκλοφοριακή Αγωγή και Οδική Ασφάλεια, η οποία εντάχθηκε στο ωρολόγιο πρόγραμμα των δημοτικών σχολείων της χώρας για το έτος 2020-2021 με εκπαιδευτικό υλικό, το περιεχόμενο της πλατφόρμας «e-drive academy» του υπουργείου Μεταφορών, θα εμπλουτιστεί με την «Πλατφόρμα 21+: Εργαστήρια Δεξιοτήτων» που εφαρμόστηκε αρχικά πιλοτικά.

Η πλατφόρμα ανασχεδιάζεται ώστε να γίνει περισσότερο σύγχρονη και διαδραστική. Οι χρήστες με διαφορετικές μαθησιακές ανάγκες θα μπορούν να εκπαιδευτούν από οποιοδήποτε μέσο διαθέτει ο καθένας (Tablet, Υπολογιστή, κινητό). 

Προωθείται η διαδικασία μεταφοράς του υλικού σε ανασχεδιασμένο ψηφιακό χώρο, ώστε το υλικό που μέχρι σήμερα ήταν καταχωρημένο σε φυλλάδια και PDF να μετατραπεί σε διαδραστικά «video animation» για παιδιά. Επιπλέον, θα υπάρχει η δυνατότητα να δημιουργηθούν έξυπνα διαδραστικά παιχνίδια quiz, ώστε να επαληθεύουν οι χρήστες τη γνώση τους μέσα από το παιχνίδι.

Επίσης, μέσω της αξιοποίησης παιχνιδομηχανών (gamification) οι χρήστες θα μαζεύουν «πόντους ή σήματα» ανάλογα με τις επιδόσεις τους και θα επιβραβεύονται για την εξέλιξη τους.

Ο χρήστης θα έχει τη δυνατότητα μέσω της συγκεκριμένης πλατφόρμας και για μαθήματα με ζωντανή διαδικτυακή μετάδοση, ενώ η πλατφόρμα ικανοποιεί όλα τα πρωτόκολλα για άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Υπενθυμίζεται ότι την Κυβερνητική Επιτροπή για την Οδική Ασφάλεια απαρτίζουν ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης, πρόεδρος της Επιτροπής, ο Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη, Ελευθέριος Οικονόμου, αντιπρόεδρος της Επιτροπής, ο αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών, Στέλιος Πέτσας, η Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Ζέττα Μακρή, ο Υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γιώργος Γεωργαντάς και η συντονίστρια της Εκτελεστικής Επιτροπής για την Οδική Ασφάλεια Αμαλία Πολυδωροπούλου.

Όλες οι ειδήσεις

Εστίαση: Ενδεχόμενο υποχρεωτικού εμβολιασμού στους εργαζόμενους – Τι είπε ο Πέτσας

Πέτρος Φιλιππίδης: Στις φυλακές Τρίπολης μετά την προφυλάκιση για βιασμό και απόπειρες

Κορονοϊός – Γιατί νοσούν οι πλήρως εμβολιασμένοι: Αναλυτικά τα δεδομένα

Μετάλλαξη Δέλτα – Θωμαϊδης: 70 φορές πιο μεταδοτική από το αρχικό στέλεχος

Τουρκία: Κατηγορούσε την Ελλάδα για τον φράχτη στον Έβρο αλλά φτιάχνει παρόμοιο στα σύνορα με Ιράν

πρόστιμαοδική ασφάλειατροχαία παράβασηΚώδικας Οδικής Κυκλοφορίας