Σχολεία: Οι μαθητές επιστρέφουν στα θρανία με μάσκες και self test - Όλα τα μέτρα
NewsroomΗ Δευτέρα 13 Σεπτεμβρίου σηματοδοτεί την έναρξη του σχολικού έτους, καθώς το πρώτο κουδούνι για τα σχολεία χτυπά και οι μαθητές επιστρέφουν σε νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια. Όπως έχει ξεκαθαρίσει το υπουργείο Παιδείας, βασικό στόχος είναι να παραμείνουν ανοιχτά όλα τα τμήματα τη φετινή σχολική περίοδο και τα σχολικά μαθήματα να γίνονται δια ζώσης και όχι με τηλεκπαίδευση, όπως τις προηγούμενες χρονιές.
Για το λόγο αυτό θα εφαρμοστούν για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας μέτρα, ώστε να μην υπάρχει διασπορά των κρουσμάτων κορονοϊού μέσα στις σχολικές εγκαταστάσεις αλλά και στην υπόλοιπη κοινότητα. Το υπουργείο Παιδείας επιδιώκει να εφαρμοστούν με αυστηρότητα όλα τα μέτρα που έχουν εξαγγελθεί και βέβαια να προχωρήσουν οι εμβολιασμοί σε όλους όσοι εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία (μαθητές, εκπαιδευτικοί, φοιτητές και λοιπό προσωπικό) καθώς θεωρεί ότι έτσι θα «θωρακιστεί» το νέο σχολικό έτος.
«Ο στόχος μας για φέτος είναι διττός: αφ' ενός η διασφάλιση της διά ζώσης εκπαιδευτικής διαδικασίας με όπλο τον εμβολιασμό, και τα πρόσθετα μέτρα προστασίας που έχει εισηγηθεί η Επιτροπή Ειδικών, όπως οι εντατικοί εργαστηριακοί και αυτοδιαγνωστικοί έλεγχοι και η υποχρεωτική χρήση της μάσκας, αφετέρου η υλοποίηση των σημαντικών καινοτομιών για ένα σχολείο πιο σύγχρονο, πιο ελεύθερο και αυτόνομο», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως.
Τεστ, μάσκες και….παγουράκια με νερό
Η διενέργεια αυτοδιαγνωστικού ελέγχου (self-test) είναι υποχρεωτική για τους μαθητές όλων των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Εξαιρούνται του μέτρου, τα παιδιά που έχουν ιστορικό νόσησης εντός του τελευταίου 6μήνου. Η είσοδος των μαθητών-μαθητριών στο σχολείο γίνεται με επίδειξη και όχι προσκόμιση βεβαίωσης αρνητικού αποτελέσματος. Ο υποχρεωτικός αυτοδιαγνωστικός έλεγχος διενεργείται δύο φορές την εβδομάδα, προ Τρίτης και Παρασκευής και έως είκοσι τέσσερις (24) ώρες πριν από την προσέλευση στη σχολική μονάδα.
Η σωστή χρήση κατάλληλης προστατευτικής μάσκας (υφασμάτινης ή απλής χειρουργικής) είναι υποχρεωτική για τους/τις μαθητές/τριες σε όλες τις τάξεις, τους εκπαιδευτικούς και το λοιπό προσωπικό, καθώς και για τους επισκέπτες των σχολικών μονάδων. Χρήση μάσκας δεν πρέπει να γίνεται κατά το μάθημα της γυμναστικής ή όταν τα παιδιά έχουν έντονη σωματική άσκηση, οπότε πρέπει να τηρούνται οι απαραίτητες αποστάσεις καθώς και κατά τη διάρκεια της σίτισης. Απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή στη σωστή χρήση της μάσκας από τα παιδιά. Η αποτελεσματική εφαρμογή της μάσκας σε διάφορα επίπεδα των εκπαιδευτικών βαθμίδων προϋποθέτει τη συνεκτίμηση των αναπτυξιακών δεξιοτήτων των παιδιών και τη συστηματική εκπαίδευσή τους στις ορθές διαδικασίες εφαρμογής και απόρριψης όπως και την καθοδήγηση και ενεργητική επίβλεψη της συμμόρφωσης σε αυτές. Οι μαθητές από αύριο θα προσέρχονται στα σχολεία με τα ατομικά δοχεία νερού και οι εκπαιδευτικοί θα επισημάνουν στα παιδιά να μην τα…μοιράζονται με συμμαθητές τους κάτι το οποίο πρέπει να κάνουν και οι γονείς.
Οι εκπαιδευτικοί rapid test προ Τρίτης και Παρασκευής
Οι εκπαιδευτικοί, τα μέλη του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) και του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.), καθώς και το διοικητικό και λοιπό προσωπικό, οι οποίοι δεν έχουν ολοκληρώσει τον εμβολιασμό τους έναντι COVID-19, καθώς και όσοι δεν έχουν ιστορικό νόσησης εντός του τελευταίου εξαμήνου, υποβάλλονται με δαπάνη τους σε εργαστηριακό διαγνωστικό έλεγχο (ταχεία δοκιμασία ανίχνευσης αντιγόνου, rapid test) δύο φορές την εβδομάδα, προ Τρίτης και Παρασκευής και έως είκοσι 48 ώρες πριν από την προσέλευσ τους στη σχολική μονάδα και προσέρχονται με την επίδειξη βεβαίωσης αρνητικού αποτελέσματος.
Αυστηρά μέτρα και για τα κυλικεία
1.Τα κυλικεία θα λειτουργήσουν επίσης με αυστηρές προϋποθέσεις. Σε κάθε περίπτωση:
- α) Το προσωπικό των κυλικείων πρέπει να εφαρμόζει σχολαστικά τους γενικούς κανόνες καθαριότητας, απολύμανσης χώρων και ατομικής υγιεινής (π.χ. καλό και συχνό πλύσιμο χεριών με σαπούνι και νερό ή/και εφαρμογή αντισηπτικού χεριών, ιδιαίτερα πριν και μετά τον χειρισμό τροφίμων, εφαρμογή απολύμανσης επιφανειών).
- β) Το προσωπικό των κυλικείων πρέπει επίσης να εφαρμόζει τα γενικά μέτρα προφύλαξης για πρόληψη της μετάδοσης του ιού SARS-CoV-2, ο οποίος είναι υπεύθυνος για τη νόσο COVID-19 (π.χ. αποχή από την εργασία σε περίπτωση εμφάνισης πυρετού ή άλλων συμπτωμάτων συμβατών με COVID-19, χρήση προστατευτικής μάσκας σε εσωτερικούς χώρους και σε εξωτερικούς χώρους).
- γ) Η χρήση γαντιών από το προσωπικό κατά τη διάρκεια της εργασίας στο κυλικείο (προετοιμασία ή διανομή προϊόντων) είναι υποχρεωτική.
- δ) Τα κυλικεία των σχολείων πρέπει να διαθέτουν μόνο τρόφιμα και υγρά που είναι συσκευασμένα ή έχουν ετοιμαστεί από το κυλικείο πριν την ώρα διάθεσής τους σε ατομικές συσκευασίες που προστατεύονται από κατάλληλο υλικό.
- ε) Οι μαθητές/τριες πρέπει να τηρούν τις απαραίτητες αποστάσεις κατά την αναμονή για εξυπηρέτηση από το κυλικείο (προτείνεται σήμανση στο έδαφος με τις προβλεπόμενες αποστάσεις).
- στ) Συστήνεται οι μαθητές-τριες να χρησιμοποιούν αλκοολούχο αντισηπτικό διάλυμα χεριών μετά τη συναλλαγή με το κυλικείο και πριν τη λήψη του γεύματος. Είναι υποχρεωτική η ύπαρξη αλκοολούχου αντισηπτικού διαλύματος χεριών δίπλα στο ταμείο του κυλικείου, το οποίο θα μπορούν να χρησιμοποιούν οι μαθητές/τριες.
2. Η σίτιση μαθητών-τριών, όπου αυτή προβλέπεται, γίνεται σύμφωνα με τους υγειονομικούς όρους και τις συστάσεις των από 8-9-2021 εισηγήσεων της Εθνικής Επιτροπής Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19, όπως επικαιροποιείται και εξειδικεύεται με οδηγίες του ΕΟΔΥ που κοινοποιούνται με εγκυκλίους του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και σε κάθε περίπτωση με μέριμνα για την αποφυγή ανάμειξης και αλληλεπίδρασης μαθητών διαφορετικών τμημάτων κατά τη χρήση τραπεζαρίας, εάν υπάρχει. Εναλλακτικά, προκρίνεται η σίτιση των μαθητών σε άλλο χώρο (π.χ. στο θρανίο των μαθητών στην τάξη τους, στο προαύλιο τηρώντας την ενδεδειγμένη απόσταση κ.λπ.).
Πότε θα κλείνει μια τάξη
Η απόφαση της κυβέρνησης και του υπουργείου Παιδείας για τα κρούσματα στα σχολεία προβλέπει ότι μία τάξη θα κλείνει μόνο εάν έχει νοσήσει πάνω από το 50% των μαθητών και συγκεκριμένα οι (50%+1) μαθητές του τμήματος. Με δεδομένη την αύξηση των κρουσμάτων στους ανήλικους έως 17 ετών τις πρώτες ημέρες του Σεπτεμβρίου, το υπουργείο Παιδείας έχει ανακοινώσει και την απόφαση για την παροχή τηλεκπαίδευσης για τη νέα χρονιά .Σύμφωνα με την απόφαση, τηλεκπαίδευση θα μπορεί να παρέχεται καθ' όλη την διάρκεια του διδακτικού έτους 2021-2022 και εφόσον παραμένει ο κίνδυνος διασποράς του κορονοιού.
Πότε θα «λειτουργεί» η τηλεκπαίδευση. Η τηλεκπαίδευση θα παρέχεται σε δύο «μορφές» και θα αφορά είτε αμιγώς εξ αποστάσεως εκπαίδευσης είτε ταυτόχρονη με την διδασκαλία στην τάξη. Συγκεκριμένα η τηλεκπαίδευση θα αποφασίζεται είτε όταν τα σχολικά τμήματα τελούν σε καθεστώς προσωρινής αναστολής ή απαγόρευσης λειτουργίας που λειτουργούν κανονικά υπάρχουν μαθητές ή μαθήτριες , οι οποίοι δεν δύνανται να παρακολουθήσουν με φυσική παρουσία την εκπαιδευτική διαδικασία.
Στην πρώτη περίπτωση θα παρέχεται σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, όπου τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι μαθητές θα συμμετέχουν αποκλειστικά εξ΄αποστάσεως στην εκπαιδευτική διαδικασία. Στην δεύτερη περίπτωση θα παρέχεται ταυτόχρονη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, υπό τη μορφή ταυτόχρονης διδασκαλίας σε μαθητές, οι οποίοι συμμετέχουν στο μάθημα με φυσική παρουσία και σε μαθητές και μαθήτριες οι οποίοι δεν δύνανται να παρακολουθήσουν με φυσική παρουσία την εκπαιδευτική διαδικασία.
Να σημειωθεί ότι στις περιπτώσεις όπου καθίσταται δυσχερής η εφαρμογή της ταυτόχρονης σύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας, κατόπιν αιτιολογημένης αποφάσεως του/της Διευθυντή/ντριας της σχολικής μονάδας, παρέχεται υπό προϋποθέσεις η εναλλακτική δυνατότητα σχηματισμού τμημάτων, στα οποία τόσο ο/η εκπαιδευτικός όσο και οι μαθητές/τριες συμμετέχουν αποκλειστικά εξ αποστάσεως στην εκπαιδευτική διαδικασία («διαδικτυακά τμήματα»).
Τι ισχύει με τις απουσίες
Η εξ αποστάσεως παρακολούθηση των μαθημάτων θα είναι υποχρεωτική για όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες. Έτσι οι εκπαιδευτικοί θα είναι υποχρεωμένοι να καταγράφουν ως «απουσία» κάθε χαμένη, διδακτική ώρα, σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Η απουσίες αυτές θα προσμετρώνται στο γενικό σύνολο των απουσιών που θα πραγματοποιήσει κάθε μαθητής κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους και λαμβάνονται υπόψη για τον χαρακτηρισμό της φοίτησής. Να σημειωθεί ότι για τον έλεγχο των απουσιών των μαθητών θα τηρείται Βιβλίο Φοίτησης (απουσιολόγιο), το οποία θα ανατίθεται σε εκπαιδευτικό, ο οποίος θα ορίζεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων.
Ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να τηρεί το απουσιολόγιο ηλεκτρονικά. Επιπλέον οι «απουσίες» θα ισχύουν και για τους εκπαιδευτικούς, αφού σύμφωνα με την απόφαση, εάν δεν διαθέτουν ηλεκτρονικά μέσα με τα οποία μπορούν να παράσχουν εξ αποστάσεως εκπαίδευση, τότε υποχρεούνται να προσέρχονται κατά τις ώρες διδασκαλίας τους στις σχολικές μονάδες, όπου υπηρετούν, οι οποίες συνεχίζουν κανονικά την διοικητική τους λειτουργία, προκειμένου να προσφέρουν τις εκπαιδευτικές τους υπηρεσίες κάνοντας χρήση των υποδομών και του εξοπλισμού που διαθέτει η σχολική μονάδα.
Το ωρολόγιο πρόγραμμα της τηλεκπαίδευσης
Στην περίπτωση που κριθεί υποχρεωτική η τηλεκπαίδευση, τότε την ευθύνη για το κατ’ ελάχιστον Ωρολόγιο Πρόγραμμα της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης έχουν οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων. Να σημειωθεί ότι στην περίπτωση της εξ' αποστάσεως εκπαίδευσης, η έναρξη των μαθημάτων ορίζεται στις 08:00 για τα ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, στις 08:30 για τα Γυμνάσια και στις 08:15 για τα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά. Η διάρκεια της διδακτικής περιόδου ορίζεται για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση στα 30 λεπτά. Η διάρκεια των διαλειμμάτων στα Δημοτικά σχολεία ορίζεται στα 10 λεπτά, ενώ στα Νηπιαγωγεία η διάρκεια των διαλειμμάτων ορίζεται στα 20 λεπτά. Το ημερήσιο Ωρολόγιο Πρόγραμμα περιλαμβάνει σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά Σχολεία τουλάχιστον τρεις (3) και πέντε (5) διδακτικές ώρες αντίστοιχα.
Η διάρκεια της διδακτικής περιόδου ορίζεται για την Δευτεροβάθμια Γενική και Επαγγελματική Εκπαίδευση στα 40 λεπτά και η διάρκεια των διαλειμμάτων ορίζεται στα 10 λεπτά. Το ημερήσιο Ωρολόγιο Πρόγραμμα σε Γυμνάσια, ΓΕΛ και ΕΠΑΛ περιλαμβάνει τουλάχιστον έξι (6) ή επτά (7) διδακτικές ώρες, ανάλογα με το γενικότερο Ωρολόγιο Πρόγραμμα.
Με ανάλογο τρόπο διαμορφώνεται το πρόγραμμα διδακτικής ώρας - διαλείμματος των Εσπερινών Γυμνασίων και των Εσπερινών Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων και υλοποιείται κατά τη διάρκεια του ισχύοντος ωραρίου λειτουργίας τους.
Βήμα βήμα η διαδικασία για την σχολική κάρτα
Σημειώνεται ότι τη σχολική κάρτα για κορονοϊό πρέπει να έχουν συμπληρωμένη οι μαθητές κατά την προσέλευσή τους. Για την έκδοση της σχολικής κάρτας πρέπει να επισκεφτείτε τον δικτυακό τόπο για τη δήλωση αυτοδιαγνωστικών τεστ COVID-19 - Self tests ΕΔΩ
Στη συνέχεια κάνετε εισαγωγή με τους κωδικούς taxisnet - Επιλέγετε: Σχολική κάρτα για COVID-19 - Συμπληρώνετε τα πεδία και εκτυπώνετε
Διαφορετικά μπορείτε να εκτυπώσετε ΕΔΩ την σχολική κάρτα και να την συμπληρώσετε χειρόγραφα.
Ανησυχούν οι επιστήμονες
Ωστόσο, πολλοί επιστήμονες δηλώνουν ανήσυχοι για το άνοιγμα των σχολικών μονάδων εκφράζοντας φόβους για μεγάλη διασπορά στην κοινότητα, καθώς τα παιδιά θεωρούνται υπερμεταδότες της μετάλλαξης Δέλτα. «Περιμένουμε να δούμε αυξητική πορεία τις επόμενες ημέρες με το άνοιγμα των σχολείων» σημείωσε ο καθηγητής Περιβαλλοντικής Μηχανικής του ΑΠΘ, Δημοσθένης Σαρηγιάννης, ο οποίος τόνισε ότι από τις 18/9 και μετά θα δούμε αύξηση των κρουσμάτων κορονοϊού λόγω της επιστροφής των πολιτών στα αστικά κέντρα και των μαθητών στα σχολεία.
«Με το άνοιγμα των σχολείων υπολογίζουμε αύξηση μεταδοτικότητας 16-20%. Θα μειωθεί αν πάμε γρήγορα σε εμβολιασμούς παιδιών», ανέφερε. «Θα ήθελα να ήταν πιο αραιές οι τάξεις των παιδιών. Να μοιράζονταν σε άλλες αίθουσες. Σε ένα τμήμα με 17 παιδιά αντί για 25, μειώνεται η μεταδοτικότητα κατά 33%» είπε χαρακτηριστικά, ενώ ανέφερε ότι το μέτρο 50% + 1 για το κλείσιμο μιας τάξης είναι υπερβολικό. Ο καθηγητής υπογράμμισε τη σημασία των καθαριστών αέρα, ενώ αναφορικά με τον αριθμό των κρουσμάτων, επεσήμανε ότι στις αρχές Οκτωβρίου ίσως δούμε 4.600 κρούσματα και κορύφωση στα μέσα Οκτωβρίου.
Καπραβέλος: Τα δύσκολα είναι μπροστά μας, περιμένουμε εξάπλωση της διασποράς
Ο διευθυντής ΜΕΘ του νοσοκομείου «Γ. Παπανικολάου», Νίκος Καπραβέλος μίλησε για την ανησυχία που υπάρχει λόγω κορωνοϊού και διασωληνωμένων αλλά και για το άνοιγμα των σχολείων.
«Είμαστε στην 4η φάση της πανδημίας παγκοσμίως με μία πολύ επικίνδυνη μετάλλαξη του ιού. Όμως για πρώτη φορά μπορούμε να ανοίξουμε με αισιοδοξία», σημείωσε μιλώντας στο Open. Ο κ. Καπραβέλος χαρακτήρισε πολύ ανησυχητικό τον αριθμό των θανάτων - 700 - 800 το μήνα, ενώ τόνισε ότι και ο αριθμός διασωληνωμένων πιέζει το σύστημα.
Αναφορικά με το άνοιγμα των σχολείων, υπογράμμισε ότι υπάρχει ανησυχία γιατί αυτή η παραλλαγή κολλάει και στα παιδιά. «Τα δύσκολα είναι μπροστά μας - περιμένουμε εξάπλωση της διασποράς. Πρέπει να εφαρμοστούν αυστηρά τα πρωτόκολλα», είπε.
Σχολιάζοντας την ομιλία του Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ ανέφερε: «Δεν ακούσαμε χθες από τον πρωθυπουργό, κάποια μέτρα ή αναγνώριση για το σύστημα υγείας».
Νέα μέτρα: Εκδόθηκε η ΚΥΑ με όσα ισχύουν από 13 Σεπτεμβρίου
ΣΥΡΙΖΑ για Μητσοτάκη στη ΔΕΘ: Δίωρη κοροϊδία - Θα εξαντλήσει μόνο την υπομονη των πολιτών
Φωτιά στη Βαρυμπόμπη: Υπέκυψε εγκαυματίας μετά από πολυήμερη νοσηλεία στη ΜΕΘ
Formula 1: Τρομερό τρακάρισμα Χάμιλτον - Φερστάπεν, από θαύμα γλίτωσε ο Βρετανός
- Τα μηνύματα Μητσοτάκη για το 2025 και τα δύο σενάρια για τον ανασχηματισμό: Τι θα συζητηθεί στο υπουργικό
- Ξεκινά η μετακίνηση προσωπικού στα νοσοκομεία τους πρώτους μήνες του 2025 – Το σχέδιο του υπουργείου Υγείας
- Διπλωματική αντεπίθεση του Τζολάνι: Πετά την προβιά του τζιχαντιστή και βάζει δυτικό κοστούμι
- Ζεστά ιγκλού, πολύχρωμα σπιτάκια και ένα μεγάλο υπαίθριο τζάκι περιμένουν τον Αϊ-Βασίλη στην Ακρόπολη των Σερρών