Ελλάδα|20.10.2021 19:43

Επέστρεψε και ο συνωστισμός στα ΜΜΜ

Μαρία Λιλιοπούλου

Καταστάσεις έντονου συνωστισμού βιώνουν καθημερινά κυρίως κατά τις ώρες αιχμής οι επιβάτες ΜΜΜ τόσο των οδικών μέσων όσο και του μετρό σε συρμούς, αλλά και σε κεντρικούς σταθμούς, όπως αυτός του Συντάγματος, όπως μαρτυρούν φωτογραφίες που οι ίδιοι οι επιβάτες αναρτούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, την ώρα μάλιστα που ο αριθμός των κρουσμάτων κορονοιού αυξάνεται.

Βάσει των στοιχείων του ΟΑΣΑ για τον Σεπτέμβριο, φαινόμενα συνωστισμού παρατηρούνται μόνο στο 2% των δρομολογίων των οδικών μέσων όπου η πληρότητα ξεπερνά το 65%, ενώ η πληρότητα στο 4% των δρομολογίων κυμαίνεται μεταξύ 50% και 64% και στο 94% των δρομολογίων τα οχήματα μετακινούνται μισογεμάτα αφού η πληρότητα υπολογίζεται σε κάτω από 50%.

Ωστόσο, η εικόνα αυτή πόρρω απέχει από την εμπειρία που μοιράζονται πολλοί καθημερινοί χρήστες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς την περίοδο αυτή κατά την οποία η τηλεργασία έχει μειωθεί σημαντικά και όλες οι δραστηριότητες λειτουργούν κανονικά.

Κι αυτό την ώρα που δεν έχει εφαρμοστεί ακόμα ο δακτύλιος, το οποίο πρακτικά σημαίνει ότι όποιος ανησυχεί για τη μετακίνηση με μαζικά μέσα εξαιτίας της συνεχιζόμενης πανδημίας, μπορεί να προτιμήσει το ΙΧ του για την είσοδο στο κέντρο. Ωστόσο ακόμα και αυτή η συνθήκη θα αλλάξει από την προσεχή εβδομάδα καθώς από τη Δευτέρα 25 Οκτωβρίου θα επανέλθουν σε ισχύ τα περιοριστικά μέτρα του δακτυλίου και μάλιστα αυστηρότερα καθώς θα εξαιρεθούν από την ελεύθερη είσοδό τους στο κέντρο όλα τα οχήματα κατηγορίας EURO 5 και όσα οχήματα είναι EURO 6, αλλά εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα πάνω από 120 g/km.

Παρά το γεγονός ότι η επιβατική κίνηση με την αστική συγκοινωνία εξακολουθεί να καταμετράται μειωμένη συγκριτικά με το 2019, καθώς υπολογίζεται ότι τουλάχιστον 1/4 των επιβατών εξακολουθεί να αποφεύγει τα ΜΜΜ, υπάρχουν γραμμές και δρομολόγια ιδιαιτέρως δημοφιλή, από τα οποία δε λείπουν τα φαινόμενα συνωστισμού. Κι αυτό, ενώ ισχύουν τα μέτρα περιορισμού της πληρότητας στο 65%, ποσοστό το οποίο ενδεχομένως θα αυξηθεί και επισήμως δεδομένης της εφαρμογής του δακτυλίου.

Άλλωστε και ο υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής από το βήμα του Olympia Forum σήμερα Τετάρτη κάλεσε ουσιαστικά το επιβατικό κοινό να ξεπεράσει τη φοβία του: «Καταλαβαίνω ότι στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και όπως σε όλη την Ευρωπη λόγω του κορονοιού πολλοί συμπολίτες μας επέλεξαν να μη χρησιμοποιούν τα ΜΜΜ. Αυτό είναι κάτι όμως σταδιακά πρέπει να το ξεπεράσουμε και να αλλάξει», σημείωσε χαρακτηριστικά.

(Copyright: Intime)

Πηγές κοντά στα συγκοινωνιακά πράγματα εκτιμούν ότι η επανέναρξη του δακτυλίου δε σημαίνει αυτομάτως ότι αυτή η κρίσιμη μάζα επιβατών θα επιστρέψει σύσσωμη στα ΜΜΜ προσθέτοντας ότι θα κοπεί μεγάλο μέρος των άσκοπων μετακινήσεων. Είναι, ωστόσο δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι με το κυκλοφοριακό έμφραγμα που επικρατεί στους κεντρικούς δρόμους της Αθήνας τον τελευταίο 1,5 μήνα, οι οδηγοί επέλεγαν να μετακινηθούν με το ΙΧ τους άσκοπα και χωρίς συγκεκριμένο λόγο.

Ο υπουργός, πάντως, υπογράμμισε ότι έχουν γίνει πολλές βελτιωτικές κινήσεις στο ζήτημα της αστικής συγκοινωνίας την περίοδο της πανδημίας, ενώ υπενθύμισε ότι βρίσκεται ήδη στον αέρα ο διαγωνισμός για την προμήθεια 770 «πράσινων» λεωφορείων για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Απέδωσε την καθυστέρηση στο διαγωνισμό στο ότι δεν είχαν εξασφαλιστεί τα απαραίτητα κονδύλια, ενώ προσέθεσε ότι θα ακολουθήσει και ο διαγωνισμός στη ΣΤΑΣΥ για αγορά νέων συρμών. «Σύμφωνα με μελέτες που έχουν γίνει, η Αθήνα και το Σίδνει είναι οι μόνες πόλεις που στον κορονοιό αύξησαν τα ΜΜΜ, ενώ σε αλλες πόλεις λόγω της πτώσης της επιβατικής κίνησης μειώθηκαν τα δρομολόγια» τόνισε χαρακτηριστικά.

Τέλος στα σενάρια για διόδια εισόδου στο κέντρο

Τριπλή διαβεβαίωση ότι δε θα εφαρμοστούν διόδια για την είσοδο των ΙΧ στο κέντρο της Αθήνας έλαβαν σήμερα οι κάτοικοι του λεκανοπεδίου ύστερα από το αλαλούμ των προηγούμενων ημερών, το οποίο είχαν ενισχύσει και οι δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή που ερωτηθείς σχετικά είχε επισημάνει πως «πρόκειται για μια γενικότερη πολιτική που υπάρχει στην ΕΕ, «ο ρυπαίνων πληρώνει». Είναι μια πολιτική που υπάρχει τουλάχιστον εδώ και δύο χρόνια. Η ΕΕ έχει φιλόδοξους στόχους για την κλιματική αλλαγή. Είναι κάτι που έχει πέσει στο τραπέζι, το οποίο θα συζητήσουμε και θα δούμε, τίποτα δεν αποκλείεται».

Σήμερα, πάντως, το ζήτημα φαίνεται να έκλεισε με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο, Γιάννη Οικονόμου να απαντά με ένα κατηγορηματικό «όχι» σε σχετική ερώτηση κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών. Είχε προηγηθει η τοποθέτηση του υφυπουργού Υποδομών, Γιώργου Καραγιάννη σε τηλεοπτικό σταθμό, ο οποίος απέδωσε τη συζήτηση των τελευταίων ημερών για τα διόδια στον Σύλλογο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ). Ο υφυπουργός αφού επεσήμανε ότι ο κ. Καραμανλής δεν μίλησε για «διόδια» ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει καμία τέτοια σκέψη και διευκρίνισε ότι ήταν μια πρόταση των συγκοινωνιολόγων: «Σε μία από τις ομάδες εργασίας που διενεργήθηκαν και που δουλέψαμε όλο το προηγούμενο διάστημα, σε ό, τι αφορά στα ζητήματα τα κυκλοφοριακά, τέθηκε από το επίσημο όργανο των συγκοινωνιολόγων, από το Σύλλογό τους, ένα τέλος διέλευσης φιλοπεριβαλλοντολογικό. Αυτό είναι ένα ζήτημα που τέθηκε και δεν συζητείται πλέον», είπε.

«Ποτέ δεν είπε κανένας στο υπουργείο μεταφορών ή ο ομιλών τη λέξη διόδια» απάντησε και ο υπουργός Μεταφορών κατά την τοποθέτησή του στο συνέδριο Olympia Forum» προσθέτοντας πως «δεν έχουμε καμία πρόθεση να εφαρμοστεί κανένα τέλος διέλευσης. Αυτές οι προτάσεις είναι προτάσεις, οι οποίες υπάρχουν στο τραπέζι όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλη την Ευρώπη».

Τόνισε ότι η έμφαση δίνεται αυτήν την περίοδο στην εφαρμογή του «καθαρού» δακτυλίου, ο οποίος τίθεται σε εφαρμογή από την ερχόμενη Δευτέρα 25 Οκτωβρίου.

Ο κ. Καραμανλής χαρακτήρισε πολύ σημαντική την υλοποίηση της πρότασης του ΣΕΣ για δημιουργία ενός ενιαίου φορέα για το κυκλοφοριακό: «Πρέπει επιτέλους και σε αυτή τη χώρα όλοι οι φορείς, όλα τα υπουργεία να κάθονται σε ένα τραπέζι και να λύνουν τα ζητήματα αυτά διότι το κυκλοφοριακό δεν μπορεί να το αντιμετωπίσει ένας φορέας, ένα υπουργείο ή ένας δήμος από μόνος του».

Η κατάσταση στα ΜΜΜ της Αθήνας

Αναφορικά με τα λεωφορεία, βάσει των υπαρχόντων στοιχείων, τον περασμένο μήνα δρομολογούνταν 1.320 οχήματα όταν τον Μάρτιο του 202 έβγαιναν για δρομολόγια 1.020 με το ποσοστό εκτέλεσης συγκοινωνιακού έργου να έχει αυξηθεί στο 97% από 85% το 2019.

Οι επικυρώσεις εισιτηρίων έχουν αυξηθεί κατά 15% συγκριτικά με τον Ιούλιο.

Παράλληλα από το περασμένο φθινόπωρο έχει ανατεθεί στα ΚΤΕΛ η εκτέλεση του 20% του συγκοινωνιακού έργου της ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες), δηλαδή εξήντα περιφερειακές γραμμές, ενώ από τον Μάρτιο του 2021 είναι σε εξέλιξη η σταδιακή ένταξη στο στόλο των οχημάτων που εξασφαλίστηκαν μέσω Leasing.

Στόχος είναι με την ολοκλήρωση της διαδικασίας προσλήψεων τόσο στην ΟΣΥ όσο και στη ΣΤΑΣΥ, η οποία παρουσιάζει σκαμπανεβάσματα καθώς δεν είναι λίγοι οι νεοπροσληφθέντες που τελικά παραιτήθηκαν καθώς δεν έγινε δεκτή η προυπηρεσία που διέθεταν, στα τέλη της χρονιάς να δρομολογούνται συνολικά 1.400 οχήματα.

Σε ό,τι αφορά τις προσλήψεις, στην ΟΣΥ έχουν προσληφθεί 328 νέοι οδηγοί και 51 νέοι τεχνικοί και εκκρεμεί η πρόσληψη ακόμα 44 ατόμων (39 οδηγών και 5 τεχνικών). Στη ΣΤΑΣΥ οι προσλήψεις αφορούν 186 άτομα (75 οδηγούς και 111 τεχνικούς). Μέχρι τώρα έχει ολοκληρωθεί η πρόσληψη 142 ατόμων (58 οδηγών και 84 τεχνικών).

Όλες οι ειδήσεις

Κορονοϊός: 3.279 κρούσματα σήμερα, 38 θάνατοι, 351 διασωληνωμένοι

«Φώναζε βοήθεια» - Η οικογενειακή τραγωδία πίσω από τη δολοφονία στο Αιγάλεω

Σωτήρης Τσιόδρας: Η αποτελεσματικότητα ανά εμβόλιο – Τι γίνεται με τη μετάλλαξη Δέλτα

Δακτύλιος 2021 στην Αθήνα: Αυτό ορίζει η απόφαση στο ΦΕΚ

Κατεχόμενα: Σεισμός μετά το ροζ βίντεο με πρωταγωνιστή τον «πρωθυπουργό» - Προς παραίτηση ο Σανέρ

δακτύλιοςαστικά λεωφορείαΣΤΑΣΥμετρόΜΜΜ