Ελλάδα|15.11.2021 20:23

ΜΜΜ: Διπλή μάσκα και ενίσχυση δρομολογίων ΚΤΕΛ τα σενάρια που εξετάζονται

Μαρία Λιλιοπούλου

Με τον αριθμό των κρουσμάτων κορονοιού να καλπάζει, τα μαύρα ρεκόρ διασωληνωμένων και νεκρών να διαδέχονται το ένα το άλλο μέρα με την ημέρα και παρά το γεγονός ότι τα φαινόμενα συνωστισμού στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις περιορίζονται στο 4% των δρομολογίων, επανέρχονται στην ατζέντα τα μέτρα προστασίας στις αστικές συγκοινωνίες.

Αυτήν την εβδομάδα αναμένεται να γίνει γνωστό εάν τελικώς θα εφαρμοστεί το μέτρο της χρήσης διπλής προστατευτικής μάσκας στα ΜΜΜ, το οποίο συζητείται ήδη εδώ και κάποιες εβδομάδες, αλλά ακόμα δεν έχει οριστικοποιηθεί η απόφαση εφαρμογής του.

Την ίδια στιγμή και ο ΟΑΣΑ φαίνεται να προετοιμάζεται για τα χειρότερα δεσμεύοντας πρόσθετο ποσό άνω των 5 εκατομμυρίων ευρώ προκειμένου να προβεί σε συμπληρωματική σύμβαση με τα ΚΤΕΛ εφόσον αυτό κριθεί απαραίτητο από την κατάσταση της πανδημίας.

Σύμφωνα με το σχετικό αίτημα δέσμευσης δαπάνης, το οποίο υπεγράφη την 1η Νοεμβρίου από τη Γενική Διεύθυνση Συγκοινωνιακής και Εμπορικής Λειτουργίας του ΟΑΣΑ και έχει αναρτηθεί στον ιστότοπο του Εθνικού Συστήματος Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΣΗΔΗΣ), αντικείμενο είναι η δέσμευση ποσού 5.116.189,27 ευρώ για την «ανάθεση εκτέλεσης αστικών και ειδικών τοπικού χαρακτήρα δρομολογίων στην παροχή αρμοδιότητας ΟΑΣΑ – συμπληρωματική σύμβαση» με απευθείας ανάθεση.

Όπως μεταδίδουν πηγές του ΟΑΣΑ, πάντως, το εν λόγω ποσό – εάν κριθεί αναγκαίο να χρησιμοποιηθεί – δε θα αφορά την ανάθεση πρόσθετων γραμμών στα ΚΤΕΛ, πέραν των 60 που ήδη εκτελούν, αλλά την ενίσχυση της συχνότητας των δρομολογίων στις λεωφορειακές γραμμές, το έργο των οποίων έχουν αναλάβει και πραγματοποιούν.

Να σημειωθεί ότι η ενίσχυση του συγκοινωνιακού έργου μέσω της σύμπραξης με τα ΚΤΕΛ Αττικής ξεκίνησε εδώ και πάνω από ένα χρόνο και συγκεκριμένα τον Οκτώβριο του 2020 με στόχο την πύκνωση των δρομολογίων σε όλο το δίκτυο λόγω της πανδημίας του Covid 19. Έτσι, 60 περιφερειακές λεωφορειακές γραμμές της ΟΣΥ ανατέθηκαν μέσω σύμβασης εκτέλεσης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ Ν. Αττικής ώστε να αποδεσμευτούν πόροι (οχήματα και οδηγοί της ΟΣΥ) για την πύκνωση των δρομολογίων στις κεντρικές γραμμές του δικτύου με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση.

Η σύμβαση για την ανάθεση του 20% του συγκοινωνιακού έργου της ΟΣΥ υπεγράφη με τα ΚΤΕΛ Αττικής και υπεκμισθώτριες εταιρίες τα ΚΤΕΛ Κορίνθου, Εύβοιας και Θήβας με την ετήσια αποζημίωση να ανέρχεται στο ποσό των 24,13 εκατομμυρίων ευρώ υπολογιζόμενη με προσφερόμενη τιμή ανά οχηματοχιλιόμετρο 1,41 ευρώ.

Συνυπολογίζοντας τον ΦΠΑ η συνολική ετήσια αποζημίωση ανέρχεται σε περίπου 30 εκ. ευρώ και επιμερίζεται ως εξής:

  • ΚΤΕΛ Αττικής: 17,5 εκ. ευρώ.
  • ΚΤΕΛ Κορίνθου: 8,34 εκ. ευρώ.
  • ΚΤΕΛ Εύβοιας: 2,37 εκ. ευρώ και
  • ΚΤΕΛ Θήβας: 1,65 εκ. ευρώ.

Η τηλεματική σε αναμονή

Παρά το γεγονός ότι έως σήμερα έχει παρέλθει η μισή διάρκεια της διετούς σύμβασης (μπορεί να παραταθεί για ένα χρόνο ακόμα με αίτημα του ΟΑΣΑ), η εφαρμογή της τηλεματικής στα λεωφορεία των ΚΤΕΛ με τα οποία εκτελείται αστικό συγκοινωνιακό έργο, δεν έχει λειτουργήσει ακόμα αν και αποτελεί το κύριο αντικειμενικό κριτήριο εκτέλεσης των δρομολογίων βάσει των οποίων προκύπτει και η χιλιομετρική αποζημίωση των ΚΤΕΛ.

Κι αυτό γιατί εξακολουθεί να βρίσκεται σε εκκρεμότητα η διασύνδεση του εξοπλισμού της τηλεματικής των οχημάτων αυτών με το σύστημα του ΟΑΣΑ καθώς στην υπογραφείσα σύμβαση αναφερόταν η υποχρεωτικότητα εγκατάστασης συμβατού εξοπλισμού από τα ΚΤΕΛ, αλλά δεν υπήρχε όρος που να αφορά στο σύστημα διασύνδεσης.

Συγκεκριμένα στη σύμβαση μεταξύ ΟΑΣΑ και ΚΤΕΛ αναφέρεται ότι η ΚΤΕΛ Αττικής «υποχρεούται να εγκαταστήσει με δαπάνες της, κατά την έναρξη ισχύος της σύμβασης, σε όλα τα λεωφορεία που θα χρησιμοποιεί για την εκτέλεση του οριζόμενου συγκοινωνιακού έργου, κατάλληλο σύστημα τηλεματικής, συμβατό με τα αντίστοιχα συστήματα τηλεματικής του ΟΑΣΑ και της Ο.ΣΥ. Α.Ε., προκειμένου να πιστοποιείται η εκτέλεση του προγραμματισμένου έργου (γραμμές – αριθμός δρομολογίων – πρόγραμμα δρομολογίων) και να επιμελείται με μέριμνα και δαπάνες της την συντήρηση και την αξιόπιστη λειτουργία αυτού».

Έρχονται νέες «έξυπνες» στάσεις

Στην αύξηση του αριθμού των «έξυπνων» στάσεων, οι οποίες είναι σήμερα 1.000 στο συγκοινωνιακό σύστημα του ΟΑΣΑ προτίθεται να προχωρήσει ο Οργανισμός. Το εν λόγω project έχει ανακοινωθεί αρκετές φορές, ενώ έχει συμπεριληφθεί και στους στόχους σε εκθέσεις πεπραγμένων παλαιότερων ετών, χωρίς ωστόσο να μπει ποτέ σε τροχιά υλοποίησης.

Η κατάσταση φαίνεται να αλλάζει τώρα καθώς ο ΟΑΣΑ ήδη έβγαλε στον αέρα τη διακήρυξη ηλεκτρονικού διαγωνισμού με ανοικτή διαδικασία και κριτήριο κατακύρωσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομικής άποψης προσφορά για την ανάθεση υπηρεσιών για την «Τεχνική Βοήθεια για την Επέκταση του Συστήματος Τηλεματικής ΟΑΣΑ», προϋπολογισμού 80.000 € (99.200 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Η διάρκεια της σύμβασης ορίζεται σε 12 μήνες από την υπογραφή της.

Υπενθυμίζεται ότι οι «έξυπνες» στάσεις για πληροφόρηση σε πραγματικό χρόνο μπήκαν στη ζωή του επιβατικού κοινού της Αθήνας τον Μάρτιο του 2016. Μέσω των στάσεων αυτών αναγγέλλονται οι επικείμενες αφίξεις των οχημάτων ανά γραμμή και κατεύθυνση καθώς και άλλες χρηστικές πληροφορίες και μηνύματα (τακτικά, έκτακτα, μόνιμα ή περιοδικά).

Ο ΟΑΣΑ εξετάζει αυτήν την περίοδο τη δυνατότητα περαιτέρω επέκτασης του συστήματος της τηλεματικής με την ανάπτυξη επιπλέον αριθμού «έξυπνων στάσεων». Το έργο της νέας αυτής υποδομής τηλεματικής θα αφορά στην προμήθεια, εγκατάσταση, λειτουργία νέων «έξυπνων στάσεων» οι οποίες θα πρέπει να διασυνδεθούν πλήρως λειτουργικά προς το υφιστάμενο σύστημα τηλεματικής. Για το έργο ο Οργανισμός προτίθεται να υποβάλλει πρόταση χρηματοδότησης προς την ΕΥΔ Ε.Π. Περιφέρειας Αττικής για την ένταξή του σε συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ.


ΚορονοϊόςΜΜΜΟΣΥΚΤΕΛδρομολόγιαΟΑΣΑαστικά λεωφορεία