Ελλάδα|18.11.2021 18:19

Εργατικό δυστύχημα στον ΗΣΑΠ: 8 κρίσιμα ερωτήματα για τη διαχείριση

Μαρία Λιλιοπούλου

Οκτώ νέα κρίσιμα ερωτήματα, τα οποία σχετίζονται άμεσα με τον τρόπο διαχείρισης της κατάστασης μετά την τραγωδία εκ μέρους της ΣΤΑΣΥ θέτουν οι εργαζόμενοι στο μετρό. Την ίδια ώρα η διοίκηση της εταιρίας με νέα της ανακοίνωση στον απόηχο των αποκαλύψεων και για παλαιότερο εκτροχιασμό της μηχανής που έγινε αιτία να χάσει τη ζωή του ο 41χρονος εργοδηγός, Πέτρος Γιάμαλης επιμένει ότι η προηγούμενη βλάβη δε σχετιζόταν με το σύστημα πέδησης.

Από την πλευρά της η αξιωματική αντιπολίτευση με δήλωση του αρμόδιου τομεάρχη Νίκου Παππά ζητεί την παραίτηση της διοίκησης και τη διερεύνηση των αιτιών του δυστυχήματος από ανεξάρτητη επιτροπή, την οποία δεν θα διορίσει η εταιρεία.

ΣΤΑΣΥ: Ο εκτροχιασμός του Αυγούστου δεν οφειλόταν σε βάβη στα φρένα

Ο φορέας λειτουργίας του μετρό στη νέα του ανακοίνωση επισημαίνει ότι ο γερανός που υπήρχε στο σημείο του εκτροχιασμού της μηχανής στις 22 Αυγούστου κλήθηκε προληπτικά και δε χρησιμοποιήθηκε καθώς η επαναφορά του τροχού έγινε με εργαλείο χειρός. Συγκεκριμένα αναφέρει ότι σύμφωνα με την ενημέρωση από την Ανάδοχο Εταιρεία, η βλάβη που έχει καταγραφεί στο εν λόγω μηχάνημα λείανσης στις 22 Αυγούστου, αφορούσε στο σύστημα λείανσης και ουδεμία σχέση είχε με το σύστημα πέδησης. Ο «εκτροχιασμός» ήταν η μικρή μετατόπιση ενός από τους 6 άξονες του μηχανήματος εκτός τροχιάς. Ο γερανός της ΣΤΑ.ΣΥ., που διακρίνεται στις φωτογραφίες που δημοσιεύτηκαν, κλήθηκε προληπτικά, δίχως να χρειαστεί να επιχειρήσει. Η επαναφορά του τροχού έγινε με εργαλεία χειρός.

Όσον αφορά στις καταγγελίες του εκπροσώπου των εργαζομένων στο Δ.Σ. της ΣΤΑ.ΣΥ. Σπύρου Ρεβύθη για περιστατικό φωτιάς σε ίδιο μηχάνημα λείανσης της Αναδόχου Εταιρείας στη Γραμμή 3 του Μετρό, διευκρινίζεται, πως οι εργασίες λείανσης με αντίστοιχο μηχάνημα δεν έχουν ακόμα ξεκινήσει στη Γραμμή 3.

Η ΣΤΑΣΥ επαναλαμβάνει ότι η συντήρηση των μηχανημάτων είναι αποκλειστικά και μόνο αρμοδιότητα της Αναδόχου Εταιρείας και ότι η “SCHWEERBAU GMBH & CO KG” κατά τη διενέργεια του Διαγωνισμού, προσκόμισε τα απαιτούμενα Πιστοποιητικά για την εκτέλεση του έργου, καθώς και Πιστοποιητικά Ασφάλειας και Υγιεινής για εργασίες λείανσης, που διαθέτει από αναγνωρισμένο, Διεθνή Φορέα Πιστοποίησης.

Επιπλέον υπενθυμίζει πως από την πρώτη στιγμή, η ΣΤΑ.ΣΥ. με εξώδικο που απέστειλε προς τη Γερμανική εταιρεία, ζήτησε την αναστολή εκτέλεσης των εργασιών μέχρι την ολοκλήρωση της διερεύνησης του δυστυχήματος, επιφυλασσόμενη ακόμη και για την καταγγελία της σύμβασης. Παράλληλα, συστήνεται Επιτροπή Διερεύνησης του δυστυχήματος με τη συμμετοχή εξωτερικού, ανεξάρτητου πραγματογνώμονα. «Η ΣΤΑ.ΣΥ. έχει ζητήσει εξηγήσεις και αναζητά ευθύνες από την Ανάδοχο Eταιρεία, ενώ συνδράμει τις Αρχές στο έργο της διερεύνησης της υπόθεσης» επισημαίνεται.

Εργαζόμενοι μετρό: «Ερασιτεχνική» η διαχείριση μετά την τραγωδία – Τα οκτώ κρίσιμα ερωτήματα

Σημαντικές παραλείψεις, αδυναμία τήρησης πρωτοκόλλου ασφαλείας σε σιδηροδρομική υποδομή, έλλειψη διαδικασιών και κανονισμού διαχείρισης εκτάκτων αναγκών εκ μέρους της διοίκησης της ΣΤΑΣΥ, καταγγέλλουν τα μέλη της Επιτροπής Υγιεινής και Ασφάλειας της Εργασίας στην εταιρία κατηγορώντας την για «ερασιτεχνική» λειτουργία.

Η Επιτροπή επισημαίνει πως η διοίκηση αρνείται να τους συναντήσει ακόμα και μετά απ΄αυτό το τραγικό συμβάν παρά το γεγονός ότι πρόκειται για θεσμοθετημένο όργανο από το νόμο.

Καταθέτουν μάλιστα οκτώ νέα κρίσιμα ερωτήματα ως προς τη διαχείριση του συμβάντος και συγκεκριμένα:

  • Ποιο είναι το σχέδιο ή και η διαδικασία διαχείρισης τέτοιων περιστατικών;
  • Γιατί δεν αποκλείστηκε εξαρχής ο χώρος του δυστυχήματος και υπήρξε πλήθος κόσμου γύρω από το συμβάν;
  • Γιατί δεν «δεσμεύτηκε» ως χώρος δυστυχήματος; Ποιος ήταν υπεύθυνος γι’ αυτό;
  • Γιατί δεν υπήρξε παρουσία αστυνομίας ή και άλλων αρμόδιων αρχών (π.χ. εισαγγελέας) στο συμβάν;
  • Γιατί η διαχείριση της οδικής κυκλοφορίας γινόταν από το προσωπικό της ΣΤΑ.ΣΥ. ;
  • Γιατί δεν υπήρξε πραγματογνωμοσύνη στο σημείο της σύγκρουσης;
  • Ο συρμός μετά την απομάκρυνσή του από το σημείο της σύγκρουσης που μεταφέρθηκε; Υπήρξε συνοδεία καθ’ οδόν; Φυλάσσεται, έτσι ώστε να αποφευχθεί η απομάκρυνση ή και παραποίηση στοιχείων;
  • Υπάρχουν συνοδευτικά έγγραφα του συρμού λείανσης; Πού βρίσκονται;

Νίκος Παππάς: «Να μην ορίσει εμπειρογνώμονα η ΣΤΑ.ΣΥ., να παραιτηθεί η διοίκηση της εταιρείας»

Στο περιστατικό του εκτροχιασμού της μηχανής που προκάλεσε το εργατικό δυστύχημα στον Ηλεκτρικό στις 22 Αυγούστου αναφέρεται με δήλωσή του ο τομεάρχης Υποδομών και μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς σημειώνοντας πως «η διοίκηση της ΣΤΑ.ΣΥ. είχε τηρήσει σιγή ιχθύος, αρνούνταν δε το τότε περιστατικό σε επικοινωνία της με δημοσιογράφους».

Ο κ. Παππάς υπογραμμίζει ότι η απόκρυψη και η επερωτώμενη αβελτηρία στη λήψη μέτρων καθιστούν υπόλογη τη διοίκηση και ρωτά αν όλα αυτά ήταν σε γνώση της ηγεσίας του υπουργείου: «Το ερώτημα είναι: Γνώριζε ο κ. Καραμανλής; Η απώλεια του 41χρονου εργαζόμενου δεν θα καλυφθεί από πέπλο σιωπής».

Αναφορικά με την διευρεύνηση των συνθηκών του δυστυχήματος, ο τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ σημειώνει πως πρέπει να γίνει από ανεξάρτητη επιτροπή, την οποία δεν θα διορίσει η εταιρεία: «Προφανώς, η ΣΤΑ.ΣΥ., που θα ελεγχθεί για πράξεις και παραλείψεις, δεν μπορεί να επιλέξει και να ορίσει εμπειρογνώμονα» τονίζει. Και καταλήγει: «Αυτονόητη η υποχρέωση παραίτησης της διοίκησης της ΣΤΑ.ΣΥ. πριν καν ξεκινήσει η διαδικασία διερεύνησης».

Αύριο η κηδεία του Πέτρου Γιάμαλη

Τρίωρη στάση εργασίας θα πραγματοποιήοσουν αύριο Παρασκευή οι εργαζόμενοι στα μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό, ηλεκτρικό και τραμ) από τις 11:00 π.μ. έως τις 14:00 για να αποχαιρετήσουν τον 41χρονο εργοδηγό, Πέτρο Γιάμαλη, ο οποίος έχασε τη ζωή του εν ώρα εργασίας.

Η κηδεία θα γίνει στις 12:30 το μεσημέρι στο Γ΄ νεκροταφείο Αθηνών.

ΣΤΑΣΥΝίκος Παππάςμετρόεργατικό δυστύχημαΗΣΑΠ