Ελλάδα|17.12.2021 20:31

Μπλακ άουτ στο FIR Αθηνών: Με το σταγονόμετρο οι πόροι για εκπαιδεύσεις, εξοπλισμό και συντηρήσεις λένε οι ηλεκτρονικοί της ΥΠΑ

Μαρία Λιλιοπούλου

Στη διαρκή απαξίωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) μέσω του οικονομικού και διοικητικού στραγγαλισμού της αποδίδουν σε μεγάλο βαθμό το πρωτοφανές περιστατικό που άφησε χθες εκτός λειτουργίας για περίπου 1,5 ώρα το κεντρικό ραντάρ του FIR Αθηνών η Ένωση Ηλεκτρονικών Μηχανικών Ασφαλείας Εναέριας Κυκλοφορίας (ΕΝΗΜΑΕΚ).

Σε σημερινή της ανακοίνωση, η Ένωση κάνει λόγο για βλάβη, η οποία προκάλεσε απώλεια στο κύριο σύστημα επεξεργασίας πληροφοριών επιτήρησης PALLAS-3G, το οποίο παρέχει εικόνα θέσης των αεροσκαφών. Η βλάβη ξεκίνησε στις 11:42 π.μ. και αποκαταστάθηκε πλήρως στις 1:12 μ.μ.

Όπως επισημαίνουν, «καθ' όλη τη διάρκεια του συμβάντος, το εφεδρικό σύστημα HERMES παρείχε αδιάλειπτα εικόνα για τις θέσεις των αεροσκαφών και σε καμία περίπτωση δεν υπήρξε «μαύρο» προσθέτοντας ότι σημειώθηκαν καθυστερήσεις στις πτήσεις χωρίς ωστόσο να προκύψει κανένα θέμα ασφάλειας πτήσεων στο ελληνικό FIR.

Οι ηλεκτρονικοί της ΥΠΑ αν και διαχωρίζουν το τεχνικό πρόβλημα της χθεσινής ημέρας αναγνωρίζοντας, πάντως, ότι ήταν ένα πολύ δύσκολα διαχειρίσιμο περιστατικό, κάνουν λόγο για απαξίωση διαρκείας της Υπηρεσίας, μόλις 24 ώρες μετά τις αντίστοιχες καταγγελίες των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας. Επισημαίνουν και εκείνοι από την πλευρά τους ότι οι παρά το γεγονός ότι τα τέλη αεροναυτιλίας έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα, οι πόροι για εκπαιδεύσεις του προσωπικού, εξοπλισμό, ανταλλακτικά και συντηρήσεις «βγαίνουν με το σταγονόμετρο».

Τι αναφέρουν οι ηλεκτρονικοί της ΥΠΑ 

Ο επαγγελματισμός των ηλεκτρονικών όλο και συχνότερα τα τελευταία χρόνια, αγγίζει και ξεπερνά τα όρια της αυτοθυσίας, λόγω της διαρκούς γήρανσης και συνταξιοδότησης του προσωπικού. Οι τελευταίες προσλήψεις στον κλάδο πραγματοποιήθηκαν πριν από 12 χρόνια και πρέπει επιτέλους να προσληφθούν νέοι Ηλεκτρονικοί Μηχανικοί ΧΘΕΣ. Για την ΕΝΗΜΑΕΚ αποτελεί επένδυση η διαρκής ανανέωση και επαγγελματική κατάρτιση (εκπαίδευση) του ανθρώπινου δυναμικού. Όσα συστήματα και να εγκατασταθούν, ο ανθρώπινος παράγοντας θα έχει πάντοτε τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο για την αξιόπιστη λειτουργία τους.

Θα πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη η σταθερή και τεκμηριωμένη άποψη των ηλεκτρονικών σχετικά με την πλήρη ανεξαρτησία κύριων και εφεδρικών συστημάτων για την αποφυγή φαινομένου domino λόγω ύπαρξης μοναδικών σημείων αστοχίας (single point of failure).

Τα αίτια του χθεσινού συμβάντος δεν είναι μόνο τεχνικά. Η διαρκής απαξίωση της ΥΠΑ μέσω του οικονομικού και διοικητικού στραγγαλισμού της έχει και αυτή μεγάλο μερίδιο ευθύνης. Καταδεικνύεται πλέον με τον πιο εμφατικό τρόπο, ότι το δύσκολο έργο της μετεξέλιξης της ΥΠΑ στη νέα της μορφή πρέπει να γίνει με τρόπο που να διασφαλίζεται η ομαλότητα και η συνέχεια της λειτουργίας των υπηρεσιών αεροναυτιλίας. Δεν μπορεί να υπάρξει νέο πλαίσιο λειτουργίας της ΥΠΑ χωρίς ουσιαστικό διάλογο και χωρίς επίσημη συμμετοχή και ενημέρωση, τόσο των υπηρεσιακών παραγόντων όσο και των εκπροσώπων των εργαζομένων.

Ταυτόχρονα πρέπει η οικονομική αυτοτέλεια να γίνει επιτέλους πράξη από την στιγμή που τα τέλη αεροναυτιλίας έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα. Πόροι για εκπαιδεύσεις, ανανέωση προσωπικού, νέα συστήματα, για ανταλλακτικά και για το πρόγραμμα προληπτικών συντηρήσεων βγαίνουν με το σταγονόμετρο. Η διαδικασία έκτακτων μετακινήσεων έχει καταντήσει πλέον ανέκδοτο στις τάξεις των ΗΜΑΕΚ. Καλούμε την ηγεσία της ΥΠΑ και του Υπουργείου να αναλάβουν πρωτοβουλίες για τη διενέργεια ουσιαστικού και κοινού διαλόγου με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς της αεροναυτιλίας, κόντρα στην τακτική που επιλέχθηκε κατά την ψήφιση του νομοσχεδίου για την ΑΠΑ.

Ελληνικά αεροδρόμιαελεγκτές εναέριας κυκλοφορίαςΥπηρεσία Πολιτικής ΑεροπορίαςραντάρFIR