Ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας για μπλακ άουτ: Ουτε τα εφεδρικά συστήματα λειτούργησαν ικανοποιητικά
Μαρία ΛιλιοπούλουΣτη σοβαρή καταγγελία ότι ούτε τα εφεδρικά συστήματα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας λειτούργησαν όπως θα έπρεπε, προχωρούν οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας αναφορικά με το συμβάν της 16ης Δεκεμβρίου και τη βλάβη στο κεντρικό σύστημα ραντάρ εξαιτίας της οποίας χάθηκε η εικόνα της κάλυψης σε ολόκληρο τον εναέριο χώρο της χώρας για διάστημα 75 λεπτών.
Η Ενωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας (ΕΕΕΚΕ) επανέρχεται στο θέμα κάνοντας λόγο για συμβάν «πρωτοφανές στην έκτασή του» καταγγέλλοντας ότι ούτε τα εφεδρικά συστηματα λειτούργησαν ικανοποιητικά. Χαρακτηρίζει «τραγική» την κατάσταση, στην οποία έχει περιέλθει το σύστημα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας και κατηγορεί την Υπηρεσια Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) για «ελαφρότητα» στην επικοινωνία του περιστατικού καθώς στην ανακοίνωσή της μίλησε για σύντομη αποκατάσταση του προβλήματος ύστερα από 1 ώρα και 15 λεπτά, «διάστημα κατά το οποίο μια πτήση διασχίζει όλο τον εναέριο χώρο από άκρη ως άκρη», ενώ στο σύστημα εναέριας κυκλοφορίας είναι κρίσιμα ακόμα και τα δευτερόλεπτα, αναφέρουν οι ελεγκτές.
Παράλληλα καταγγέλλουν ότι δεν υπήρχε προηγούμενη ενημέρωση των ελεγκτών βάρδιας για τις εργασίες συντήρησης και την πιθανότητα πτώσης του συστήματος αν και αυτή είναι η προβλεπόμενη διαδικασία.
Αναλυτικά, η ΕΕΕΚΕ σημειώνει ότι το συμβάν που οφείλεται όπως δείχνει η προκαταρκτική διερεύνηση σε ηλεκτρολογική βλάβη «διήρκησε από 11:42 ως και 13:12 τοπική ώρα και ήταν πρωτοφανές στην έκταση του καθώς απωλέσθηκε η εικόνα της κάλυψης του κυρίως RADAR σε ολόκληρο τον εναέριο χώρο, ενώ δεν λειτούργησαν ικανοποιητικά και τα backup συστήματα, όπως θα έπρεπε σε μια τέτοια περίπτωση».
Προσθέτουν ότι οι ελεγκτές «δεν ενημερώθηκαν ποτέ για τις εργασίες και την πιθανότητα πτώσης του συστήματος, παρότι μια τέτοια διαδικασία προβλέπεται. Αφέθηκαν συνεπώς να εργάζονται εκτεθειμένοι στον κίνδυνο ολικής απώλειας του συστήματος RADAR και ενδεχομένως και άλλων συστημάτων με ευθύνη της Υπηρεσίας. Αποτέλεσμα της όλης κατάστασης ήταν οι συνάδελφοι που επιτελούσαν το καθήκον τους κατά τη διάρκεια του συμβάντος να υποχρεωθούν να εργαστούν κάτω από πρωτόγνωρες και υποβαθμισμένες συνθήκες προκειμένου να εξυπηρετηθεί με ασφάλεια η κυκλοφορία. Είναι προφανές ότι τα χειρότερα αποφεύχθηκαν μόνο χάρη στον επαγγελματισμό και την ετοιμότητα τους και αυτό μόνο καθησυχαστικό δεν είναι για το μέλλον» επισημαίνουν.
Υπενθυμίζουν ότι αυτή είναι η δεύτερη φορά που συμβαίνει τέτοιο περιστατικό σημειώνοντας: «Δεν μπορεί να μην στηλιτευτεί η ελαφρότητα με την οποία επικοινωνήθηκε το συμβάν από την Υπηρεσία, όπου αναφέρεται ως σύντομο χρονικό διάστημα η μία ώρα και δεκαπέντε λεπτά, διάστημα κατά το οποίο μια πτήση διασχίζει όλο τον εναέριο χώρο από άκρη ως άκρη. Η έκφραση αυτή υποδεικνύει μια νοοτροπία που δεν συμβαδίζει με την κουλτούρα ασφαλείας που επιβάλλεται να υπάρχει σε όλους τους τομείς των αερομεταφορών. Σε ένα σύστημα τόσο ουσιώδες, όσο η εναέρια κυκλοφορία, όπου ακόμα και μερικά δευτερόλεπτα μπορούν να είναι κρίσιμα, είναι αδιανόητο να θεωρείται σύντομο διάστημα αποκατάστασης η μια ώρα και δεκαπέντε λεπτά και ανεπίτρεπτο να συμβαίνει παρόμοια αστοχία δυο φορές σε μερικά χρόνια».
Η ΕΕΕΚΕ μιλά για ακόμα μία φορά για τις «τραγικές υλικοτεχνικές ελλείψεις και η υποχρηματοδότηση που διαχρονικά ταλανίζει την υπηρεσία, έχουν οδηγήσει στην απαξίωση των συστημάτων σε σημείο που μια αστοχία μπορεί να επεκταθεί ανεξέλεγκτα», δημιουργώντας καταστάσεις όπως η προχθεσινή.
Προειδοποιούν μάλιστα πως αν δεν αλλάξει κάτι ριζικά στο εγγύς μέλλον με την αναμενόμενη εκτίναξη της κυκλοφορίας ίσως τέτοιας σοβαρότητας συμβάντα να αποτελέσουν ρουτίνα. «Ως ευσυνείδητοι και σοβαροί επαγγελματίες του χώρου, καλούμε για μια ακόμη φορά τους αρμόδιους να λάβουν σοβαρά υπόψη την τραγική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει το σύστημα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας πριν να είναι πολύ αργά», καταλήγουν.
- Το σχέδιο της Τουρκίας για τη νέα κατάσταση στη Συρία: Η Άγκυρα αναλαμβάνει τον ρόλο του προστάτη - Τα μηνύματα στις ΗΠΑ
- Γεράσιμος Χουλιάρας για σεισμό στην Τριχωνίδα: Η λίμνη έχει γίνει από πολλά ρήγματα - Έχει δώσει και 6 Ρίχτερ
- Πόσο θα αλλάξει το dating τα επόμενα χρόνια η τεχνητή νοημοσύνη – Οι καινοτομίες που έρχονται
- «Τρίμπαλο» και τρίποντο για τον ΠΑΟΚ που παρέμεινε σε απόσταση αναπνοής απ' την κορυφή