Ελλάδα|28.12.2021 08:10

Πράσινο φως για εκτέλεση συγκοινωνίας με ΙΧ οχήματα

Μαρία Λιλιοπούλου

Το πράσινο φως για την εκτέλεση συγκοινωνίας με Ι.Χ. επιβατηγά οχήματα ανάβουν για πρώτη φορά οι διατάξεις του τελευταίου νομοσχεδίου που ψηφίστηκε πριν τη διακοπή των εργασιών της Βουλής για τις γιορτές.

Οι ρυθμίσεις αυτές, οι οποίες αποτελούν πλέον νόμο του κράτους, κρίθηκαν απαραίτητες προκειμένου να μπορέσει να εφαρμοστεί η εκτέλεση συγκοινωνίας κατά παραγγελία (on demand), με αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα στην Αστυπάλαια στο πλαίσιο του σχετικού προγράμματος που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη. Ωστόσο δεδομένου ότι όπως ανέφερε και η σχετική ανάλυση των συνεπειών της ρύθμισης, η έως τώρα ισχύουσα νομοθεσία δεν επέτρεπε την εκτέλεση συγκοινωνίας με επιβατηγά οχήματα ιδιωτικής χρήσης, η σχετική νομοθέτηση έπρεπε να προηγηθεί δίνοντας ταυτόχρονα για πρώτη φορά τη δυνατότητα σε ΙΧ οχήματα να εκτελούν συγκοινωνία.

Αναλυτικά, βάσει του νέου νόμου που ρυθμίζει τη λειτουργία της υπηρεσίας επιβατικών μεταφορών κατά παραγγελία που εκτελείται αποκλειστικά με ηλεκτρικά οχήματα στα όρια της Νήσου Αστυπάλαιας, ορίζεται ότι η υπηρεσία διενεργείται από πάροχο υπηρεσίας επιβατικών μεταφορών, στον οποίο δύνανται να συμμετέχουν αυτοτελώς ή από κοινού, o Δήμος Αστυπάλαιας, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, η Αναπτυξιακή Εταιρεία Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και κάθε Αναπτυξιακή Εταιρεία ή αναπτυξιακός οργανισμός που συστήνεται από τους ανωτέρω φορείς, καθώς και σε σύμπραξη με φορείς του δημοσίου ή ιδιωτικού τομέα.

Ως «επιβατική μεταφορά κατά παραγγελία («transport on demand») νοείται η υπηρεσία μεταφοράς επιβατών, η οποία χαρακτηρίζεται από ευέλικτη δρομολόγηση και για την οποία απαιτείται διάδραση μεταξύ του παρόχου της υπηρεσίας επιβατικών μεταφορών κατά παραγγελία και των τελικών χρηστών πριν την παροχή της υπηρεσίας. Ως «εικονική στάση» νοείται το σημείο ενδιαφέροντος ή κόμβος μεταφορών που έχει προκαθοριστεί ως στάση των οχημάτων που εκτελούν την υπηρεσία επιβατικών μεταφορών κατά παραγγελία, χωρίς να ανήκει σε συγκεκριμένη διαδρομή και το οποίο δύναται να επιλέγεται ελεύθερα από τους τελικούς χρήστες της υπηρεσίας ως σημείο επιβίβασης ή αποβίβασής τους.

Στις αρμοδιότητες του Παρόχου Υπηρεσίας Επιβατικών Μεταφορών κατά Παραγγελία (ΠΥΕΜΠ) περιλαμβάνονται:

  • η εκτέλεση επιβατικών μεταφορών κατά παραγγελία με ηλεκτρικά αυτοκίνητα οχήματα είτε επιβατηγά έως εννέα (9) θέσεων μαζί με τη θέση του οδηγού είτε με λεωφορεία,

  • η προμήθεια και αξιοποίηση των απαιτούμενων οχημάτων και η δημιουργία και χρησιμοποίηση των αναγκαίων εγκαταστάσεων για τη φόρτιση, τη συντήρηση και επισκευή τους, καθώς και τη στάθμευση,

  • ο καθορισμός του τρόπου διάδρασης της υπηρεσίας της επιβατικής μεταφοράς κατά παραγγελία με τους τελικούς χρήστες, καθώς και η προμήθεια, λειτουργία και συντήρηση της απαιτούμενης υλικοτεχνικής υποδομής,

  • η εκπόνηση μελετών συναφών με την οργάνωση και λειτουργία του συγκοινωνιακού έργου της υπηρεσίας επιβατικών μεταφορών κατά παραγγελία («transport on demand»),

  • η εισήγηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών σχετικά με την έκδοση της απόφασης για το κόμιστρο,

  • η είσπραξη και ο έλεγχος είσπραξης του κομίστρου,

  • ο καθορισμός των προκαθορισμένων εικονικών στάσεων, στις οποίες δύνανται να επιβιβάζονται και να αποβιβάζονται οι τελικοί χρήστες της υπηρεσίας,

  • η εκμετάλλευση και αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων που διαχειρίζεται.

Ο Πάροχος Υπηρεσίας Επιβατικών Μεταφορών κατά παραγγελία, εντός τριών μηνών από τη σύστασή του, εκδίδει εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας, στον οποίο καθορίζονται ο τρόπος άσκησης των αρμοδιοτήτων του, ο τρόπος πρόσληψης, οι λόγοι και η διαδικασία απόλυσης του προσωπικού, η συμπεριφορά και οι υποχρεώσεις αυτού, ο χρόνος εργασίας και ανάπαυσης, οι πειθαρχικές ευθύνες, οι πειθαρχικές ποινές, τα όργανα και η διαδικασία επιβολής αυτών.

Ο εσωτερικός κανονισμός κοινοποιείται στη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.

Το κόμιστρο

Στην υπηρεσία των επιβατικών μεταφορών κατά παραγγελία μπορούν να έχουν πρόσβαση επιχειρήσεις που εκμισθώνουν Επιβατηγά Ιδιωτικής Χρήσης (ΕΙΧ) αυτοκίνητα με οδηγό, όταν αυτά είναι αμιγώς ηλεκτροκίνητα, αλλά και επιβατηγά Δημοσίας Χρήσης (Ε.Δ.Χ.) αυτοκίνητα ΤΑΞΙ, με την ίδια προυπόθεση.

Αν και το ύψος του κομίστρου δεν έχει καθοριστεί ακόμα από το υπουργείο Μεταφορών, ορίζεται ότι εφόσον η συγκοινωνία εκτελείται με ταξί, στην περίπτωση αυτή και για όσο το όχημα δε θα δουλεύει ως ταξί, δε θα είναι υποχρεωμένο να χρησιμοποιεί ταξίμετρο και να εφαρμόζει τις διατάξεις περί καθορισμού κομίστρου για τα ταξί.

Αντίστοιχα, εάν η συγκοινωνία εκτελείται με ΙΧ αυτοκίνητο με οδηγό, δε θα εφαρμόζονται οι ισχύουσες διατάξεις περί ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής διαμεσολάβησης, συμβάσεων μίσθωσης και σημείου έναρξης της μίσθωσης, περί ελάχιστης διάρκειας της σύμβασης μίσθωσης, καθώς και περί του ελαχίστου τιμήματος της μίσθωσης.

Το κόμιστρο της υπηρεσίας ή η αναπροσαρμογή του θα καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, ύστερα από εισήγηση του ΠΥΕΜΠ. Με την ίδια απόφαση θα καθορίζονται επίσης τα όρια βάρους των αποσκευών χωρίς καταβολή κομίστρου, οι συντελεστές κομίστρου για μεταφορά υπερβάλλοντος βάρους αποσκευών και ασυνόδευτων μικροδεμάτων, καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια για τον τρόπο είσπραξης, διάθεσης εισιτηρίων, καρτών πολλαπλών διαδρομών ή καθορισμένης χρονικής διάρκειας και επιβαλλόμενων επιβαρύνσεων ή εκπτώσεων επί της τιμής αυτών.

συγκοινωνίαηλεκτροκίνησηΑστυπάλαιαλεωφορείααστική συγκοινωνίαταξί