«Είπαν στον μηχανοδηγό να ...προσέχει»! Βαθαίνει επικίνδυνα η εγκατάλειψη υποδομών στον ΟΣΕ
Μαρία ΛιλιοπούλουΒαθαίνει σε σημείο επικίνδυνο η εγκατάλειψη της σιδηροδρομικής υποδομής της χώρας με την κατάσταση να έχει χειροτερεύσει σε τέτοιο βαθμό ώστε να κλείνουν ο ένας μετά τον άλλον οι σιδηροδρομικοί σταθμοί της χώρας εξαιτίας της έλλειψης προσωπικού.
Οι συνεχείς συνταξιοδοτήσεις σταθμαρχών και κλειδούχων από τον ΟΣΕ σε συνδυασμό με τη μη έγκριση προσλήψεων από τα συναρμόδια υπουργεία έχουν δημιουργήσει μία ασφυκτική και εν δυνάμει επικίνδυνη κατάσταση, όπως σημειώνουν οι σιδηροδρομικοί.
Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι ο σταθμός της Έδεσσας παραμένει κλειστός εδώ και περίπου οκτώ μήνες παρά τις συνεχείς επιστολές και καταγγελίες μηχανοδηγών και σταθμαρχών, σύμφωνα με τις οποίες, η διακοπή λειτουργίας του σύρτη ασφαλείας που λειτουργούσε αδιάλειπτα από το 1972, έχει ουσιαστικά αφήσει τα διερχόμενα τρένα χωρίς δυνατότητα επικοινωνίας σε περίπτωση ανάγκης για μια απόσταση περίπου 200 χιλιομέτρων!
Από αναβολή σε αναβολή το «Βέλος»
Την ίδια στιγμή η έλλειψη προσωπικού καθιστά απαγορευτική και την πύκνωση των δρομολογίων αφού πρακτικά για να ξεκινήσει ένα τρένο από τη Θεσσαλονίκη και να πάει προς τη Φλώρινα (ή αντίστροφα) θα πρέπει να περιμένει να αφιχθεί στον τερματικό σταθμό το προηγούμενο καθώς υπάρχει μονή γραμμή.
Η κατάσταση αυτή, σύμφωνα με τους σταθμάρχες, καταστρατηγεί ουσιαστικά τον Γενικό Κανονισμό Κυκλοφορίας, ο οποίος αποτελεί νόμο του κράτους και δεν μπορεί να αλλάξει με απλές αποφάσεις της διοίκησης.
Και μπορεί οι φίλοι του τρένου να αναμένουν την εκκίνηση των δρομολογίων του «Βέλους», τα οποία πάνε από αναβολή σε αναβολή και το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών να διαφημίζει την αγορά τουλάχιστον 15 τρένων υδρογόνου, αλλά η σιδηροδρομική καθημερινότητα είναι πολύ διαφορετική. Στην πράξη υπάρχουν ολοένα μεγαλύτερα προβλήματα για την κυκλοφορία ακόμα και των υφιστάμενων αμαξοστοιχιών, οι βραδυπορείες στο δίκτυο αυξάνονται και σιδηροδρομικές πηγές μιλούν για σοβαρές ελλείψεις σε ανθρώπινους και οικονομικούς πόρους, οι οποίες μοιραία οδηγούν σε αρκετές «εκπτώσεις» στον σιδηρόδρομο.
Μείζον ζήτημα η ασφάλεια
Ειδικά σε ό,τι αφορά το θέμα της Έδεσσας, το μείζον ζήτημα που θέτουν οι μηχανοδηγοί είναι αυτό της ασφάλειας που γεννάται από την έλλειψη δυνατότητας επικοινωνίας. Ωστόσο, δε χρειάζεται να δουλεύει κανείς στον σιδηρόδρομο για να γνωρίζει ότι η επικοινωνία δεν είναι το ...φόρτε του. Ακόμα και όσοι έχουν απλά βρεθεί σε τρένο ως επιβάτες γνωρίζουν ότι στην Ελλάδα του 5G ακόμα και στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας Αθήνα – Θεσσαλονίκη η πραγματικότητα είναι δεκαετίες πίσω καθώς στο μεγαλύτερο κομμάτι της διαδρομής δεν υπάρχει καν σήμα κινητής τηλεφωνίας.
Τα ζητήματα ασφαλείας είχε θέσει εδώ και μήνες στους αρμόδιους η Πανελλήνια Ένωση Σταθμαρχών χωρίς ωστόσο να καταφέρει να εμποδίσει τελικώς το κλείσιμο του σταθμού. Σε επιστολή της είχε επισημάνει ότι «ο συρμός που θα εκτελεί το δρομολόγιο Πλατύ - Φλώρινα - Πλατύ θα διανύει 340 περίπου χιλιόμετρα κάνοντας 4 ώρες και 20 λεπτά χωρίς την εποπτεία της κυκλοφορίας του από Σταθμάρχη».
Κι αυτό ενώ υπάρχουν σοβαρές ιδιαιτερότητες στη γραμμή λόγω και της μορφολογίας του εδάφους. Μεταξύ αυτών ανέφεραν ότι «σε πολλά σημεία υπάρχουν κατολισθήσεις βράχων και είναι αδύνατη η επικοινωνία με οποιοδήποτε τρόπο, ότι υπάρχει σημαντική κλίση στη γραμμή, η οποία επιπλέον έχει 63 ισόπεδες διαβάσεις, 10 «τυφλές» διαβάσεις, 14 τούνελ και 5 γέφυρες».
Αντίστοιχες καταγγελίες και επιστολές διαμαρτυρίας έχουν αποστείλει και οι μηχανοδηγοί, οι οποίοι μάλιστα ύστερα από την αναμονή μηνών χωρίς απάντηση, είχαν προγραμματίσει για αύριο διαμαρτυρία σταματώντας τα τρένα στην Έδεσσα χωρίς να επιτρέπουν να συνεχίζουν για Φλώρινα. Σύμφωνα με πληροφορίες, η κινητοποίηση θα ανασταλεί μέχρι να πραγματοποιηθεί συνάντηση με τον ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι οποίοι τους κάλεσαν σήμερα σε διάλογο.
Να σημειωθεί ότι ο σταθμός της Έδεσσας δεν είναι η μοναδική περίπτωση κλειστού σταθμού. Εκτιμάται ότι περίπου τα 2/3 του συνόλου των σταθμών παραμένουν «κλειστοί». Αυτό σημαίνει ότι οι αμαξοστοιχίες διέρχονται απ΄ αυτούς κανονικά, αλλά δεν υπάρχει ούτε ένας υπάλληλος του ΟΣΕ, ο οποίος θα μπορούσε να αντιδράσει σε οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσλειτουργία προκύψει.
Σοβαρές αρρυθμίες και μετά τον σεισμό της Φλώρινας – Είπαν στον μηχανοδηγό να ...προσέχει
Στο μεταξύ εκτός του πολύμηνου προβλήματος με τον σταθμό της Έδεσσας, χωρίς να τηρηθεί αυστηρά το πρωτόκολλο επιχειρήθηκε να γίνει η σιδηροδρομική κυκλοφορία το πρωί της Δευτέρας μετά τον ισχυρό σεισμό των 5,3 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ στην περιοχή της Φλώρινας. Όπως εξηγεί στο «ethnos.gr», ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης (μηχανοδηγοί), Κώστας Γενιδούνιας, σε αυτές τις περιπτώσεις πριν εκκινήσουν οι συρμοί γίνεται επιθεώρηση των γραμμών που διασχίζουν τον ορεινό όγκο για τυχόν κατολισθήσεις και πτώσεις βράχων, διαδικασία η οποία δεν ακολουθήθηκε στην περίπτωση αυτή.
Ο μηχανοδηγός που οδηγούσε την πρώτη αμαξοστοιχία 3741 που εκτελούσε δρομολόγιο από τη Θεσσαλονίκη προς τη Φλώρινα στις 4.35 το πρωί, έλαβε γραπτή οδηγία από τον διαχειριστή υποδομής, δηλαδή τον ΟΣΕ, να κινηθεί προς την Φλώρινα κανονικά και με την ασαφή υποσημείωση ότι μεταξύ «Άγρας- Σκύδρας» και «Άρνισας-Αμυνταίου», δηλαδή στον ορεινό όγκο, να…προσέχει!
«Είναι προφανές ότι δεν είχε προηγηθεί κανένας έλεγχος της γραμμής για ενδεχόμενες κατολισθήσεις» λέει ο πρόεδρος της ΠΕΠΕ, η οποία έστειλε άμεσα επιστολή για το θέμα και στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ).
Απόδειξη ότι δεν είχαν τηρηθεί οι προβλεπόμενες διαδικασίες αποτελεί το γεγονός πως όταν ο μηχανοδηγός αρνήθηκε να εκκινήσει την αμαξοστοιχία, τονίζοντας ότι οι οδηγίες είναι ασαφείς και ζητώντας να πληροφορηθεί εάν η γραμμή είναι ανοικτή, το συγκεκριμένο δρομολόγιο καταργήθηκε. Ακολούθως η γραμμή μεταξύ Θεσσαλονίκης – Φλώρινας έκλεισε και παρέμεινε κλειστή για δύο ημέρες – όσες χρειάστηκαν για να διεξαχθεί η απαραίτητη έκτακτη επιθεώρηση για τυχόν κατολισθήσεις.
Αυτό που πρακτικά επιχειρήθηκε ήταν ουσιαστικά να παρακαμφθεί ο έλεγχος της γραμμής, κι αυτό την ώρα που – όπως επισημαίνουν οι μηχανοδηγοί – «στη διαδρομή μεταξύ Πλατέως – Φλώρινας δεν λειτουργεί κανένας ενδιάμεσος σταθμός και δεν υπάρχει δυνατότητα επικοινωνίας των συρμών μετά τον σταθμό της Έδεσσας λόγω του ανάγλυφου της γραμμής, ενώ από τον περασμένο Ιούνιο έχει τεθεί εκτός λειτουργίας και ο σύρτης ασφαλείας στην Έδεσσα, καθώς ο σταθμός έχει κλείσει λόγω έλλειψης προσωπικού».
- Παγκόσμια ανησυχία για τις απειλές Πούτιν μετά το χτύπημα με τον πύραυλο Oreshnik στην Ουκρανία: Τα χαρακτηριστικά του νέου όπλου της Ρωσίας
- Νέα αποκάλυψη για την υπόθεση της Αμαλιάδας: Είχε παντρευτεί εικονικά Ινδό η Ειρήνη Μουρτζούκου
- Πόλεμος της κυβέρνησης Μπάιντεν με τις εταιρείες τεχνολογίας: Ζητεί να διαχωριστεί η Google από το Chrome και το Android
- Βρετανία: Πόσο κόστισε η στέψη του βασιλιά Καρόλου – Το ιλιγγιώδες ποσό