Ελλάδα|09.02.2022 19:38

Χαράτσι στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα: Με ευρω-πρόστιμο απειλείται η Ελλάδα

Μαρία Λιλιοπούλου

Αντιμέτωπη με ένα ακόμα ευρωπαϊκό πρόστιμο κινδυνεύει να βρεθεί η Ελλάδα εξαιτίας του περιβαλλοντικού τέλους έως 3.000 ευρώ που επιβάλλει στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και το οποίο επεκτείνει με την τροπολογία που αποκάλυψε από την Δευτέρα το «ethnos.gr» το υπουργείο Περιβάλλοντος και σε νεώτερα οχήματα 6ετίας και 8ετίας.

Το νέο χαράτσι που εισάγεται με τη σχετική τροπολογία που ψηφίζεται σήμερα Τετάρτη, αφορά στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα κατηγορίας εκπομπών Euro 5b, τα οποία θα επιβαρύνονται πλέον με 1.000 ευρώ.

Για το ζήτημα η χώρα μας έχει ήδη λάβει τη σχετική προειδοποιητική επιστολή από την Κομισιόν, η οποία αποτελεί στάδιο πριν την παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, ύστερα από την προσφυγή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδας (ΣΕΕΑΕ) σχετικά με την επιβολή διαφορετικών όρων στις πωλήσεις εγχώριων και εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων. Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο μάλιστα μπορεί να παραλειφθεί το στάδιο της παραπομπής και να επιβληθεί απευθείας πρόστιμο δεδομένου ότι υπάρχει δεδικασμένο. Ο ΣΕΕΑΕ ενημέρωσε την Κομισιόν και για τη νέα τροπολογία, η οποία επεκτείνει την επιβολή του περιβαλλοντικού τέλους.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την τροπολογία, επεκτείνεται η υποχρέωση καταβολής του έκτακτου περιβαλλοντικού τέλους, ύψους 1.000 ευρώ, η οποία ήδη προβλέπεται για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα Εuro 5a, και στα Εuro 5b με την υποχρέωση μάλιστα να ισχύει όχι μόνο για τα επιβατικά ΙΧ, αλλά και για τα φορτηγά αυτοκίνητα μικτού βάρους μέχρι 3,5 τόνους.

Πρόκειται βασικά για οχήματα ακόμα και 6ετίας ή 8ετίας, τα οποία ταξινομήθηκαν ως μεταχειρισμένα για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Να σημειωθεί ότι η υφιστάμενη νομοθεσία προέβλεπε ήδη την επιβολή επιπλέον του τέλους ταξινόμησης, του έκτακτου περιβαλλοντικού τέλους ύψους:

  • 3.000 ευρώ για τα οχήματα Ειιro 4 (ΙΧ και φορτηγά) και

  • 1.000 ευρώ, για τα οχήματα Euro 5a (ΙΧ και φορτηγά).

Στο εξής με το περιβαλλοντικό τέλος των 1.000 ευρώ θα επιβαρύνονται και τα οχήματα Εuro 5b. Υπενθυμίζεται επίσης ότι απαγορεύεται η ταξινόμηση οχημάτων που υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Εuro 1, 2 και 3.

Μεταβατική διάταξη προβλέπει ότι απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής του περιβαλλοντικού τέλους μόνο τα οχήματα των προαναφερόμενων περιπτώσεων, για τα οποία έχουν υποβληθεί, κατά δημοσίευση της εν λόγω ρύθμισης, δήλωση άφιξης οχήματος (Δ.Α.Ο.) ή δηλωτικά εισαγωγής. Επίσης, από το περιβαλλοντικό τέλος απαλλάσσονται επιβατικά αυτοκίνητα άνω των 30 ετών, τα οποία προορίζονται αποκλειστικά ως αυτοκίνητα ιστορικού ενδιαφέροντος.

ΣΥΡΙΖΑ: Κάνετε deal με τους μεγαλοεισαγωγείς εις βάρος των πολιτών

Για συμφωνία επ ωφελεία των εισαγωγέων αντιπροσώπων αυτοκινήτων εις βάρος των πολιτών, των χαμηλότερων κοινωνικών στρωμάτων και της αγοράς με μανδύα φιλοπεριβαλλοντικής διάταξης, κατηγόρησε την κυβέρνηση ο τομεάρχης Περιβάλλοντος του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Φάμελλος μιλώντας στη Βουλή.

«Θα γίνει μάλλον πράξη κι αυτό που θέλει ο κ. Σκυλακάκης να μην έχουν οι φτωχοί αυτοκίνητο. Θα το πετύχετε μάλλον. Βάζοντας χαράτσια και κάνοντας ένα μεγάλο deal με εισαγωγείς αυτοκινήτων, οδηγείτε τους καταναλωτές προς τα ακριβά αυτοκίνητα και επιβάλλετε χαράτσι στη μεσαία και μικρή οικογένεια διότι θέλετε να επιβαρύνετε όλο το κοινωνικό σύνολο και να μαζέψετε λεφτά, τα οποία θα πάνε μετά πιθανά για τη χρηματοδότηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων που μπορούν να πάρουν όμως μόνο όσοι έχουν μεγάλο εισόδημα» σημείωσε ο κ. Φάμελλος.

Προσέθεσε ότι η επίκληση της προστασίας του περιβάλλοντος είναι ψευδεπίγραφη αναφέροντας: «Αν το κάνετε προς όφελος του περιβάλλοντος, γιατί δεν το εφαρμόζετε και στην ελληνική αγορά, στα εσωτερικά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα; Για να ανέβουν οι τιμές στην εσωτερική αγορά και να ενισχυθούν οι εισαγωγείς καινούριων και μεγάλων αυτοκινήτων».

Τόνισε μάλιστα ότι με τον τρόπο αυτό και την απειλή του κόστους η μικρή και μεσαία οικογένεια θα υποχρεωθεί να κρατήσει το παλιό ρυπογόνο όχημα.

«Δεν αποσύρονται αυτοκίνητα. Θα μείνουν όλα αυτά. Σε 5 εκ. υπολογίζονται περίπου τα παλιά ρυπογόνα αυτοκίνητα. Θα μείνουν στην κυκλοφορία, θα μείνουν στις πόλεις γιατί δεν εφαρμόζετε κανένα εργαλείο απόσυρσης ούτε ενίσχυσης της αγοράς ή της ανανέωσης με ένα λιγότερο ρυπογόνο αυτοκίνητο και με αυτόν τον τρόπο έχετε δυναμιτίσει και το πρόγραμμα της ηλεκτροκίνησης, η οποία δούλεψε μόνο στα ποδήλατα».

Ο κ. Φάμελλος έκανε λόγο και για αλλοίωση του ανταγωνισμού, ενώ υπογράμμισε ότι εκτός των εμπόρων αυτοκινήτων, τους κινδύνους που απορρέουν απ΄αυτήν την τροπολογία επισημαίνει και ο Σύλλογος Εκτελωνιστών Τελωνειακών Αντιπροσώπων Θεσσαλονίκης, ο οποίος σε έγγραφό του σημειώνει ότι η υπό ψήφιση διάταξη «θα επιφέρει αναστάτωση στην αγορά, αδικαιολόγητη και υπέρμετρη οικονομική επιβάρυνση σε ασθενείς οικονομικά επαγγελματικές ομάδες, αγρότες μικροπωλητές, αυτοαπασχολούμενους» που δε θα βρισκουν να αγοράσουν ένα μεταχειρισμένο λίγο πιο καινούριο και λιγότερο ρυπογόνο. Προειδοποιούν μάλιστα ότι «Θα οδηγήσει τελικά μετά βεβαιότητος στην επιβολή κυρώσεων στο ελληνικό κράτος από την Ευρωπαϊκή Ένωση».

Σφοδρές οι αντιδράσεις των εμπόρων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων

Για «τροπολογία – σοκ» που ρίχνει στον Καιάδα τους εμπόρους μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, κάνει λόγο σε ανακοίνωσή του ο Σύνδεσμος Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινητων Ελλάδας.

Καταγγέλλει την αιφνιδιαστική κατάθεση της τροπολογίας το βράδυ της Δευτέρας προσθέτοντας πως η fast track ψήφισή της θα έχει ως άμεση συνέπεια «όσα χιλιάδες ήδη μέχρι σήμερα νομίμως αγορασμένα αυτοκίνητα βρίσκονται στο εξωτερικό να κληθούν τώρα – εκ των υστέρων – να πληρώσουν 1.000 ευρώ επιπλέον χαράτσι, αφού δεν υπάρχει πιθανότητα να προλάβουν να έρθουν και να δηλωθούν στα Ελληνικά Τελωνεία πριν την δημοσίευση του ΦΕΚ».

Κατηγορούν την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος ότι επιχειρεί να εξοντώσει έναν ολόκληρο κλάδο επιχειρηματιών «στο βωμό γνωστών κύκλων συμφερόντων».

Επισημαίνουν ότι ο Σύνδεσμος ενημέρωσε άμεσα την Κομισιόν για τη νέα εξέλιξη και προειδοποιούν ότι στο τέλος τον λογαριασμό από ένα επικείμενο υπέρογκο πρόστιμο, θα κληθούν για άλλη μια φορά να πληρώσουν οι πολίτες καθώς δημιουργούνται συνθήκες μονοπωλίου: «Η κυβέρνηση δια των μέτρων αυτών και της πολιτικής της διασφαλίζει καθεστώς σχεδόν μονοπωλιακής αγοράς στους εισαγωγείς καινούργιων αυτοκινήτων, δηλαδή στους γνωστούς κύκλους συμφερόντων!».

χαράτσιυπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειαςαυτοκίνηταειδήσεις τώρα