Ελλάδα|12.02.2022 21:39

«Τα Χρόνια της Αθωότητας»: Ντοκιμαντέρ για την ιστορία του ποδοσφαίρου το διάστημα 1920-1979

Newsroom

Να ρίξει φως στην ελληνική κοινωνία μέσα από το ποδόσφαιρο, θα επιχειρήσει η ωριαία σειρά ντοκιμαντέρ «Τα Χρόνια της Αθωότητας», η οποία θα προβάλλεται στην ΕΡΤ3, από τη Δευτέρα 21 Φεβρουαρίου και κάθε Δευτέρα, στις 11:00 το βράδυ, για οκτώ εβδομάδες. Θα πραγματεύεται την ποδοσφαιρική ιστορία της Ελλάδας από το 1920 και μέχρι το 1979, όταν το ποδόσφαιρο στη χώρα έγινε επαγγελματικό.


Μέσα από το πλουσιότατο αρχείο της ΕΡΤ αλλά και ιδιωτικών συλλογών και με τη βοήθεια περίπου εκατό μαρτυριών ποδοσφαιριστών, προπονητών και δημοσιογράφων, θα προβάλλεται μία εποχή που στο ποδόσφαιρο κυριαρχούσε το συναίσθημα και η αγνή αγάπη για τη φανέλα και έλειπαν τα επεισόδια και τα δραματικά γεγονότα του σήμερα, που μετράμε και νεκρούς στο όνομα του δημοφιλέστερου αθλήματος στον πλανήτη.

Όπως ανέφεραν σε συνέντευξη τύπου που δόθηκε στο κινηματοθέατρο «Ολύμπιον» της Θεσσαλονίκης, παρουσία του σκηνοθέτη του ντοκιμαντέρ Ηλία Γιανακκάκη και τεσσάρων πασίγνωστων ποδοσφαιριστών του ερασιτεχνικού ποδοσφαίρου (Κούλη Αποστολίδη, Νίκου Χρηστίδη, Κώστα Αϊδινίου και Κώστα Τσιρώνη), η σειρά δεν έχει ως σκοπό να ηρωποιήσει και να εξιδανικεύσει εκείνη την εποχή. Θα παρουσιαστούν και τα κακώς κείμενά της, όπως βάναυσες συμπεριφορές μεταξύ ποδοσφαιριστών εντός των τεσσάρων γραμμών του γηπέδου αλλά και προσπάθειες δωροδοκίας.

«Πριν δέκα χρόνια ξεκίνησα προσπάθεια σε επίπεδο διαμόρφωσης και εξεύρεσης πόρων. Οι δυσκολίες και οι απορρίψεις πολλές. Για μία πενταετία προσπαθούσα να κάνω γυρίσματα μόνος μου. Ήμουν πολύ χαρούμενος, όταν το 2020 εγκρίθηκε από την ΕΡΤ. Ποδόσφαιρο υπήρξε και πριν το 1920 στην Ελλάδα, όμως, από τότε και μετά έχουμε κάποιες μαρτυρίες», τόνισε ο κ. Γιαννακάκης.

Τι θα πραγματεύεται το ντοκιμαντέρ

Σύμφωνα με το σκηνοθέτη η σειρά θα ολοκληρωθεί σε οκτώ ωριαία ντοκιμαντέρ, με διαφορετικό θέμα το κάθε επεισόδιο. Στο πρώτο επεισόδιο θα γίνει μία ιστορική αναδρομή του ποδοσφαίρου στην Ελλάδα την περίοδο 1920-1979, ενώ τα επόμενα επεισόδια θα είναι περισσότερο στοχευμένα.

Ειδικότερα, στο δεύτερο επεισόδιο θα παρουσιαστούν οι μεγάλες ομάδες του Πανιωνίου, του Απόλλωνα Αθηνών και του Εθνικού, ενώ στο τρίτο θα παρουσιαστεί ο Παναθηναϊκός του Γουέμπλεϊ, από το ξεκίνημα της μεγάλης εκείνης ομάδας μέχρι το 1978. Το τέταρτο επεισόδιο θα γίνει μία εμβάθυνση στη μεγάλη ομάδα του ΠΑΟΚ της δεκαετίας του ’70, η οποία, όπως είπε ο σκηνοθέτης, «αδικήθηκε, αλλά και αδίκησε τον εαυτό της», το πέμπτο επεισόδιο θα είναι αφιερωμένο στον Ολυμπιακό του Γουλανδρή και το έκτο στην ΑΕΚ του Μπάρλου. Στο έβδομο επεισόδιο θα παρουσιαστούν οι μεγάλες επαρχιακές ομάδες της Παναχαϊκής, του ΠΑΣ Γιάννινα και της Καστοριάς, ενώ το τελευταίο επεισόδιο θα είναι αφιερωμένο στις μεγάλες ομάδες του Άρη και του Ηρακλή.

«Μέσα από την παρουσίαση του ποδοσφαίρου βλέπουμε τις επιπτώσεις στη χώρα της Μικρασιατικής Καταστροφής και της προσφυγιάς, παρουσιάζεται η μετεμφυλιακή Ελλάδα, αλλά και τα χρόνια της Χούντας. Θα δούμε παράλληλα το ποδόσφαιρο και την ελληνική ιστορία. Στηριζόμαστε στο αρχείο της ΕΡΤ αλλά και σε ιδιωτικά αρχεία όπως του Γιάννη Βώκου και του Αλκέτα Παναγούλια. Θα δούμε και μεγάλες μορφές του ποδοσφαίρου της προπολεμικής Ελλάδας. Υπάρχουν πολλές ανθρώπινες ιστορίες, δε μιλάμε για ένα απρόσωπο ποδόσφαιρο», σημείωσε ο κ. Γιαννακάκης.

«Ρομαντισμός και ηρωισμός»

Θέμα των φιλάθλων και όχι αμιγώς των παικτών είναι το ποδόσφαιρο, σύμφωνα με το βετεράνο τερματοφύλακα του Άρη και της ΑΕΚ, 78 ετών σήμερα, Νίκο Χρηστίδη, ο οποίος σημείωσε ότι την εποχή του ερασιτεχνικού ποδοσφαίρου κυριαρχούσε ο ρομαντισμός και ο ηρωισμός. «Μετά το 1979 στο ποδόσφαιρο έγινε ένα πάντρεμα μεταξύ του μάρκετινγκ και του συναισθήματος. Άλλαξε η κατάσταση. Αναρωτιέμαι, πώς βγήκα ζωντανός από τα γήπεδα εκείνης της εποχής, που δεν ήταν απλώς από χώμα, αλλά από γυαλόχαρτο. Το μεγαλύτερο συμβόλαιο που έκανα, ήταν η αναγνώριση του κόσμου», ανέφερε ο Νίκος Χρηστίδης.

Από την πλευρά του ο βετεράνος παίκτης του ΠΑΟΚ, Κούλης Αποστολίδης, τόνισε ότι και οι δύο εποχές είχαν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. «Και τότε υπήρχαν θέματα που δεν ήταν αθώα. Η βασική διαφορά είναι ότι τότε υπήρχε περισσότερο συναίσθημα, ενώ τώρα κυριαρχεί η λογική. Πλέον οι ομάδες είναι εταιρείες και κινούνται με βάση τους κανόνες του μάρκετινγκ», είπε ο Κούλης Αποστολίδης.

Ο βετεράνος επιθετικός του Ηρακλή Κώστας Αϊδινίου, ανέφερε ότι και τότε υπήρχαν βάναυσα χτυπήματα από αντιπάλους ποδοσφαιριστές την ώρα του αγώνα, ωστόσο, τα γήπεδα γέμιζαν με αγνότητα, ενώ ο βετεράνος επιθετικός της Καστοριάς Κώστας Τσιρώνης σημείωσε ότι η μεγάλη διαφορά του τότε με το σήμερα είναι ότι παλαιότερα σε μία ομάδα υπήρχαν δέκα Έλληνες κι ένας ξένος, ενώ πλέον συμβαίνει το αντίθετο.

«Μπαίνουμε στα βάθη της βρωμιάς εκείνης της εποχής, δεν εξιδανικεύουμε τη αθωότητα. Θέλουμε να δούμε όλες τις όψεις της εποχής, δεν πρόκειται για ένα νοσταλγικό ταξίδι. Μιλάμε για το ρόλο του ΠΟΚ, που άλλαξε την ισορροπία υπέρ των ομάδων της Αθήνας, λέμε ότι η Χούντα βοηθούσε, όποιον ήταν τότε στα πράγματα, διότι ήθελε να το εκμεταλλευτεί και με τρόπο γενναίο, χωρίς να μασάμε τα λόγια μας, αναφερόμαστε στα στημένα, τα οποία ήταν, όμως, περισσότερο αθώα. Τα περισσότερα ήταν συνεννοήσεις βιοπαλαιστών εντός των τεσσάρων γραμμών του γηπέδου. Βέβαια, κάποια ήταν περισσότερο σοβαρά. Η σειρά δεν ηρωποιεί εκείνα τα χρόνια. Ψάχνει να δει, πως ήταν εκείνα τα χρόνια», σημείωσε ο κ. Γιαννακάκης.

Τα επεισόδια στα γήπεδα

Αναφερόμενοι οι βετεράνοι ποδοσφαιριστές στα επεισόδια εκείνης της εποχής, σημείωσαν ότι γίνονταν μεταξύ ποδοσφαιριστών μέσα στο γήπεδο και αν συνέβαινε κάτι στην κερκίδα, υπήρχε κάποια αιτία γι’ αυτό. «Αν και υπήρχαν σύνδεσμοι και οργανωμένο οπαδικό κίνημα, οι φίλαθλοι δεν πήγαιναν στο γήπεδο για να μαλώσουν, πολύ περισσότερο για να… ‘’πολεμήσουν’’ εκτός γηπέδου. Η σημερινή βία στα γήπεδα είναι διαπλεκόμενη με άλλους χώρους. Δεν μπορείς να καταλάβεις, γιατί μαλώνουν. Το ποδόσφαιρο αποτελεί κομμάτι της κοινωνίας», τόνισε ο Κούλης Αποστολίδης.

«Θερμά συλλυπητήρια στην οικογένεια του Άλκη. Ας ελπίσουμε να αποτελέσει το τελευταίο θύμα», υπογράμμισε από την πλευρά του ο Κώστας Τσιρώνης.

ντοκιμαντέρΑΕΚποδόσφαιροΠΑΟΚΟλυμπιακόςΠαναθηναϊκός