Ελλάδα|27.02.2022 19:11

Σφίγγει ο κλοιός για ανέλεγκτα οχήματα και «χαλαρούς» ελέγχους στα ΚΤΕΟ

Μαρία Λιλιοπούλου

Στην ...τσιμπίδα των εποπτών ΚΤΕΟ κινδυνεύουν να πιαστούν ιδιοκτήτες οχημάτων και ΚΤΕΟ για τους «χαλαρούς» τεχνικούς ελέγχους που γίνονται με αποτέλεσμα μόνο ένα ελάχιστο ποσοστό των οχημάτων που ελέγχονται τελικά να «κόβεται». Την ίδια στιγμή με την ψηφιοποίηση των μηχανισμών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θα προχωρήσει η δισύνδεση των μητρώων του συγκεκριμένου υπουργείου με αυτά του υπουργείου Οικονομικών, το οποίο αν και ακούγεται από το 2015, δεν έχει γίνει ακόμα πράξη. Με τη διασύνδεση των μητρώων θα δοθεί και η δυνατότητα του αυτόματου καταλογισμού προστίμων για τα ανέλεγκτα οχήματα, ο αριθμός των οποίων σταθερά υπολογίζεται τα τελευταία χρόνια σε περίπου 1,5 εκατομμύριο.

Στην κατεύθυνση αυτή, στοιχεία θα παρέχει και ο ηλεκτρονικός φάκελλος οχήματος που θα τηρείται στην ψηφιακή υπηρεσία «myAuto», η οποία αναμένεται να κάνει πρεμιέρα το προσεχές διάστημα. Μέσω αυτής, αλλά και της δίδυμης υπηρεσίας «Audit-Car», οι ιδιοκτήτες οχημάτων αλλά και οι αρχές θα έχουν πρόσβαση, σε πραγματικό χρόνο, σε πληροφορίες που αφορούν στο όχημα και σχετίζονται, ιδίως, με:

  • την ημερομηνία έκδοσης και ανάκλησης της άδειας κυκλοφορίας και τα λοιπά βασικά στοιχεία αυτής,
  • την ημερομηνία καταβολής τελών κυκλοφορίας,
  • την περίοδο ασφαλιστικής κάλυψης σε ισχύ και το ιστορικό ασφαλιστικών αποζημιώσεων,
  • το ιστορικό Κέντρου Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό αν το όχημα εισήχθη μεταχειρισμένο, με βάση τις διελεύσεις και τα διανυθέντα χιλιόμετρα,
  • τον τύπο και το μοντέλο του οχήματος,
  • τη θέση του οχήματος σε προσωρινή ακινησία,
  • τον τεχνικό έλεγχο του οχήματος και
  • την ένταξή του στο Μητρώο Κλεμμένων Οχημάτων της Ελληνικής Αστυνομίας

Στις ίδιες πληροφορίες θα έχουν πρόσβαση και τα όργανα ελέγχου οχημάτων μέσω της ψηφιακής υπηρεσίας «Audit-Car». Για να καταστεί αυτό δυνατό, οι ανωτέρω ψηφιακές υπηρεσίες διασυνδέονται με πληροφοριακά συστήματα των φορέων του δημοσίου τομέα και ιδίως του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), της Ελληνικής Αστυνομίας και του Επικουρικού Κεφαλαίου Ασφάλισης Ευθύνης από Ατυχήματα Αυτοκινήτων.

Πότε ξεκινούν ελέγχους οι επόπτες ΚΤΕΟ

Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Μεταφορών, το Μητρώο Εποπτών ΚΤΕΟ θα είναι έτοιμο εντός του Μαρτίου, ενώ οι πρώτοι έλεγχοι στην ...πόρτα των ΚΤΕΟ θα πρέπει να αναμένονται σε περίπου έξι μήνες από τώρα καθώς στο διάστημα αυτό θα πρέπει να φτιαχτούν τα κατάλληλα εγχειρίδια ελέγχου και να εκπαιδευτούν οι επόπτες.

Στόχος της εφαρμογής των εποπτικών ελέγχων είναι – όπως μεταδίδουν οι ίδιες πηγές – να διασφαλιστεί ότι όλα τα ΚΤΕΟ σε όλη την επικράτεια λειτουργούν με το ίδιο κανονιστικό πλαίσιο και διεξάγουν ελέγχους με την ίδια αυστηρότητα. Κι αυτό διότι, όπως προσθέτουν στην Ελλάδα παρατηρείται εδώ και δεκαετίες το εξής παράδοξο: Ενώ διαθέτει έναν από τους γηραιότερους στόλους ΙΧ στην Ευρώπη, να είναι ελάχιστος ο αριθμός των οχημάτων που κόβονται στον έλεγχο.

Εν μέρει αυτό εξηγείται καθώς πολλά ΚΤΕΟ όταν εντοπίσουν ζήτημα στο ελεγχόμενο όχημα, συστήνουν στον ιδιοκτήτη να το επιδιορθώσει και να επιστρεψει για έλεγχο, κάτι το οποίο όμως συχνά δε γίνεται, αλλά το υπουργείο δεν το θεωρεί και αποδεκτό σε όρους οδικής ασφάλειας.

Βάσει των στοιχείων που είχε ανακοινώσει το υπουργείο παλαιότερα, στη χώρα μας «κόβεται» μόλις το 4,5% των οχημάτων που ελέγχονται, τη στιγμή που το αντίστοιχο ποσοστό στη Γερμανία, η οποία διαθέτει πολύ νεότερο στόλο οχημάτων είναι 35,5%.

Σήμερα εκτιμάται ότι περίπου ένας στους τρεις ιδιοκτήτες οχημάτων αποφεύγει τον τεχνικό έλεγχο. Πρακτικά στα ...υπόστεγα των ελέγχων οδηγούνται συνήθως από τους ιδιοκτήτες τους μόνο τα οχήματα που δεν πρόκειται να απορριφθούν.

Ο αριθμός των ανέλεγκτων οχημάτων υπολογίζεται σε περίπου 1,5 εκατομμύριο με τα μισά εξ αυτών να είναι δίκυκλα.

Την ίδια στιγμή από το υπουργείο Μεταφορών έχει εκτιμηθεί στο παρελθόν ότι το πρόστιμο για τους αμελείς οδηγούς ισούται πρακτικά με το κόστος ελέγχου (65 ευρώ), με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ισχυρό κίνητρο.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, από την ίδρυση τους, το 2001, έως και σήμερα, τα 204 ιδιωτικά και 28 δημόσια ΚΤΕΟ δεν ελέγχονται όσον αφορά την ποιότητα των ελέγχων τους. Αυτός είναι και ο λόγος, για τον οποίο θεσμοθετήθηκε η δημιουργία του Μητρώου Ελεγκτών ΚΤΕΟ. Οι επόπτες ΚΤΕΟ θα είναι διαπιστευμένοι ιδιώτες μηχανικοί Π.Ε. οι οποίοι θα πραγματοποιούν επανέλεγχο on the spot, δηλαδή στην “πόρτα” του ΚΤΕΟ, του οχήματος που μόλις διήλθε με επιτυχία, ενώ θα ελέγχουν επίσης την ποιότητα και την ακριβή λειτουργία των μηχανημάτων των ΚΤΕΟ.

Σε όσα οχήματα διαπιστώνεται ότι έγιναν πλημμελείς έλεγχοι θα υπάρχουν κυρώσεις που θα φτάνουν και στην αφαίρεση της άδειας λειτουργίας του ΚΤΕΟ. Στους αμελείς ιδιοκτήτες εκτός των αυστηρότερων προστίμων, θα επιβάλλονται και διοικητικές κυρώσεις, όπως η αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας.

Στο μεταξύ έχει ήδη γίνει σύσταση στους υπευθύνους των ΚΤΕΟ με πρόσφατη εγκύκλιο να εξετάζουν πολύ σχολαστικά τις ενδείξεις του μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων, καθώς όπως αναφέρεται «στο παρελθόν είχαν γίνει πολλά λάθη στην καταγραφή τους (π.χ. αναγραφή των μέτρων ως χιλιομέτρων, μετατροπή των μιλίων σε χιλιόμετρα, ο κατ’ εκτίμηση μηδενισμός σε κοντέρ κ.λπ.)».

«ΚΤΕΟ» και για τα αλλοδαπά φορτηγά

Παράλληλα στο υπουργείο συζητείται ήδη ένα από τα πάγια αιτήματα των Ελλήνων μεταφορέων που αφορά τους αυστηρούς ελέγχους και την πληρωμή των προστίμων για τις παραβάσεις των διεθνών φορτηγών που εισέρχονται στην Ελλάδα.

Στη βάση αυτή θεσπίζεται μια διαδικασία «τύπου ΚΤΕΟ» στα σημεία εισόδου της χώρας με στόχο να ελέγχεται εάν τα επαγγελματικά οχηματα που περνούν τα σύνορα πληρούν κάποιες συγκεκριμένες προδιαγραφές.

Το μετρο αυτό θεωρείται ότι είναι αφενός σημαντικό για την οδική ασφάλεια αλλά και κρίσιμο για τα ζητήματα ανταγωνισμού στον κλάδο των μεταφορέων. Με τον τροπο αυτό εκτιμάται ότι θα μπει τέλος στην πρακτική που θέλει οι παραβάσεις που καταλογίζονται σε πολλά ξένα επαγγελματικά οχήματα να μην έχουν συνέχεια καθώς οι μεταφορείς εγκαταλείπουν τη χώρα και τα πρόστιμα δεν πληρώνονται ποτέ. Με την εφαρμογή του μέτρου, ο μεταφορέας για τον οποίο εκκρεμεί πρόστιμο θα εντοπίζεται στο σημείο εξόδου του από τη χώρα και προκειμένου να αποχωρήσει θα πρέπει να πληρώσει επί τόπου το πρόστιμο. Οι λεπτομέρειες της τεχνικής εφαρμογής του μέτρου ήδη συζητούνται με την ΑΑΔΕ.

Σε λειτουργία και το Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων

Με υπουργική απόφαση, η οποία εκδόθηκε λίγες μέρες πριν τίθεται σε λειτουργία το Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων (Μ.Ε.Μ.Ο.), για την κεντρική εξ αποστάσεως εποπτεία και τον έλεγχο της τήρησης των δικαιολογητικών που απαιτούνται για την εισαγωγή και πρώτη ταξινόμηση μεταχειρισμένων οχημάτων στη χώρα μας.

Πρόκειται πρακτικά για μια ψηφιακή πλατφόρμα, στην οποία θα εισάγονται τα στοιχεία του κάθε οχήματος και θα γίνονται περιοδικοί δειγματοληπτικοί έλεγχοι των αριθμών πλαισίου και των κατασκευαστριών εταιριών του εξωτερικού ή τα ΚΤΕΟ από τη χώρα εισόδου. Από τη διαδικασία διασταύρωσης των στοιχείων, επισημαίνουν πηγες του υπουργείου, θα προκύπτουν βασικά χαρακτηριστικά για το αυτοκίητο, την παλαιότητά του, τα χιλιομετρα που έχει διανύσει.

Στο Μητρώο θα καταχωρούνται υποχρεωτικά από τους εισαγωγείς μεταχειρισμένων οχημάτων για κάθε εισαγόμενο μεταχειρισμένο όχημα τα εξής στοιχεία:

- ο αριθμός πλαισίου του,

- η κατηγορία του

- ο κατασκευαστικός του οίκος,

- το μοντέλο, ο τύπος, η παραλλαγή και η έκδοσή του,

- ο κυβισμός του κινητήρα του,

- το μέγιστο μικτό βάρος του, αν πρόκειται για όχημα κατηγορίας Ν1, Ν2, Ν3, 01, 02 ή 02,

- οι θέσεις καθημένων του, αν πρόκειται για όχημα κατηγορίας M1, Μ2 ή Μ3,

- η εκ κατασκευής αντιρρυπαντική του τεχνολογία,

- οι συνδυασμένες και οι σταθμισμένες εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα,

- η ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας του στο εξωτερικό,

- οι εκκρεμείς ανακλήσεις ασφαλείας του.

Στο Μητρώο επίσης καταχωρούνται ψηφιοποιημένα αντίγραφα για το εισαγόμενο μεταχειρισμένο όχημα: της βεβαίωσης του αντιπροσώπου και πληροφοριών εξοπλισμού στην περίπτωση κατά την οποία κατατίθενται υποχρεωτικά στο τελωνείο για τον υπολογισμό της φορολογητέας αξίας του, του Δελτίου Τεχνικού Ελέγχου στην αλλοδαπή, εφόσον το όχημα είχε καταστεί, σε προγενέστερο χρόνο, υπόχρεο για περιοδικό τεχνικό έλεγχο, σύμφωνα με τη συχνότητα ελέγχου του κράτους μέλους προηγούμενης κυκλοφορίας του, του πιστοποιητικού συμμόρφωσής του, του παραστατικού πώλησης από τον αλλοδαπό διανομέα, της διαγεγραμμένης άδειας κυκλοφορίας του της αλλοδαπής και του πιστοποιητικού ταξινόμησης.



Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορώνειδήσεις τώραΚΤΕΟέλεγχος