Καραμανλής: Θα καταργηθούν οι εξαιρέσεις από τον Κανονισμό Δικαιωμάτων επιβατών του σιδηροδρόμου
Μαρία ΛιλιοπούλουΣτην ομολογία ότι η ελληνική Πολιτεία «θυσίασε» τα δικαιώματα των επιβατών του σιδηροδρόμου εξαιρώντας την ΤΡΑΙΝΟΣΕ από κρίσιμα άρθρα του Ευρωπαϊκού Κανονισμού προκειμένου να μην αναζητούνται αποζημιώσεις από την ιδιωτική εταιρία, η οποία ενδεχομένως θα τις μετακύλιε στον δημόσιο ΟΣΕ με την αιτιολογία της ευθύνης για την εγκατάλειψη του σιδηροδρομικού δικτύου, προχώρησε ουσιαστικά ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής απαντώντας σε ερώτηση της βουλευτή του ΜέΡΑ25, Σοφίας Σακοράφα.
Ο κ. Καραμανλής ανακοίνωσε ότι στις προθέσεις του υπουργείου είναι η κατάργηση των εξαιρέσεων του Κανονισμού 1371 ανεξαρτήτως χρόνου και ισχύος τους επιβεβαιώνοντας πλήρως σχετικό δημοσίευμα του «ethnos.gr». Παραδέχτηκε όμως επί της ουσίας ότι ήταν επιλογή και ευθύνη της Πολιτείας οι επιβάτες να παραμένουν απροστάτευτοι και απογυμνωμένοι από τα δικαιώματά τους, καθώς εξαιτίας της κακής κατάστασης του δικτύου τα αιτήματα για αποζημιώσεις πιθανώς να έφταναν τελικά στον ΟΣΕ, ο οποίος δε θα είχε τους πόρους για να τις καλύψει εξαιτίας της εγκατάλειψης των τελευταίων 15 ετών, για την οποία όμως ουδεμία ευθύνη φέρουν οι επιβάτες. Επέρριψε μάλιστα τις ευθύνες για την πλειονότητα των καθυστερήσεων όχι στην εταιρία λειτουργίας του σιδηροδρόμου (ΤΡΑΙΝΟΣΕ), αλλά στον ΟΣΕ:
«Οι περισσότερες καθυστερήσεις που υπάρχουν δεν οφείλονται στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά οφείλονται στον ΟΣΕ, δηλαδή σ΄αυτόν που είναι διαχειριστής της υποδομής. Αυτό συμβαίνει δυστυχώς διότι εδώ και 10 – 15 χρόνια λόγω της οικονομικής κρίσης δεν έχει πέσει επί της ουσίας ούτε 1 ευρώ στη συντήρηση του δικτύου. Αυτό λοιπόν έχει αλλάξει και έχουμε δρομολογήσει μια σειρά από έργα και ΣΔΙΤ για να μπορέσουμε να κάνουμε μία ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου για να μην υπάρχυν καθυστερήσεις. Εάν λοιπόν δεν είχαμε αυτήν την εξαίρεση τι θα γινόταν; Θα γινόταν το εξής: η ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τον τρόπο με τον οποίο έχει ιδιωτικοποιηθεί από τον ΣΥΡΙΖΑ έχει το δικαίωμα να πάει στον ΟΣΕ και να ζητήσει την αποζημίωση να την πληρώσει ο ΟΣΕ, δηλαδη τον διαχειριστή της υποδομής και η αλήθεια είναι ότι αυτή τη στιγμή αν γινόταν αυτό, ο ΟΣΕ δε θα μπορούσε να ανταποκριθεί, να καλύψει αυτό το κόστος».
Υπενθυμίζεται ότι ορισμένα από τα άρθρα του Κανονισμού από τα οποία έχει εξαιρεθεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είναι το άρθρο 15 για τις ευθύνες για καθυστερήσεις, απώλειες ανταπόκρισης και ακυρώσεις, το 16 για επιστροφή χρημάτων και επαναδρομολόγηση, το 17 για αποζημίωση κομίστρου και το 28 για τα πρότυπα ποιότητας των υπηρεσιών. Η τελευταία απόφαση εξαίρεσης ισχύει έως το 2024 αν και στο σύνολό τους οι εν λόγω αποφάσεις θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν άκυρες καθώς δεν είχαν δημοσιευτεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και δεν είχαν αναρτηθεί στη «Διαύγεια».
Ο υπουργός Μεταφορών αφού αναγνώρισε «το κενό» ως προς τα δικαιώματα των επιβατών, υπενθύμισε ότι μετά την κακοκαιρία «Ελπίδα» της 24ης Ιανουαρίου και την απίστευτη ταλαιπωρία των περίπου 600 εγκλωβισμένων επιβατών σε τέσσερεις αμαξοστοιχίες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η ελληνική κυβέρνηση ζήτησε και έγινε δεκτό από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να δώσει αποζημιώσεις ύψους 1.000 ευρώ «που είναι αρκετά γενναιόδωρο και για ευρωπαϊκά δεδομένα», όπως τις χαρακτήρισε προσθέτοντας ότι η διαδικασία των αιτήσεων έχει ήδη ξεκινήσει.
Χρήστος Σπίρτζης: Καλή συνέχεια στο ρόλο του υπουργού Παραπληροφόρησης και Προπαγάνδας
Στο πλαίσιο της απάντησής του στην κυρία Σακοράφα, ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι μία εκ των αποφάσεων εξαίρεσης είχε υπογραφεί το 2016 επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Ο υπουργός Μεταφορών είτε δεν ήταν σωστά ενημερωμένος είτε επέλεξε να αναφέρει λανθασμένη χρονολογία, καθώς η αλήθεια είναι ότι οι τρεις αποφάσεις εξαίρεσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ απ΄ αυτές τις υποχρεώσεις είχαν υπογραφεί το 2009, το 2014 και το 2019 μετά την ανάληψη της διακυβέρνησης από την ΝΔ.
«Τόσο το 2009 όσο και στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2016 είχε εξαιρεθεί η χώρα μας από αυτή τη διαδικασία. Μάλιστα ο ΣΥΡΙΖΑ δεν τις κατάργησε (σσ. τις εξαιρέσεις) ούτε καν μετά την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ» ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός.
Πιο προσεκτική ήταν η ανακοίνωση που ακολούθησε από πλευράς υπουργείου, στην οποία αναφέρεται: «Από την πλευρά μας, παρόμοιες εξαιρέσεις είχαν θεσμοθετηθεί από το 2014, έτος δηλαδή που η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ανήκε ακόμα στο δημόσιο και δεν είχε ιδιωτικοποιηθεί».
Στο θέμα παρενέβη με tweet ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και τ. Υπουργός Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος χαρακτήρισε τον κ. Καραμανλή «υπουργό παραπληροφόρησης και προπαγάνδας» κατηγορώντας τον για ψεύδη.
Κοινοποίησε τα τρία έγγραφα εξαιρέσεων από την εφαρμογή των διατάξεων του Κανονισμού 1371/2007 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2007 σχετικά με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των επιβατών σιδηροδρομικών γραμμών, τα οποία τόνισε ότι «δεν έχουν, προφανώς, υπογραφεί από τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ» καθώς έχουν ημερομηνίες 17 Δεκεμβρίου 2009, 1 Δεκεμβρίου 2014 και 27 Δεκεμβρίου 2019.
«Είναι αδιανόητο, κύριε Καραμανλή, να μην σας ενημέρωσε ο σημερινός υφυπουργός σας ότι είχε υπογράψει τις σχετικές εξαιρέσεις το 2014.
Είναι αδιανόητο, κύριε Καραμανλή, να μην γνωρίζετε ότι, επί υπουργίας σας, υπογράφηκαν και πάλι οι εξαιρέσεις, δεσμεύοντας τη χώρα.
Ή ο πρώην υφυπουργός σας, κ. Κεφαλογιάννης με τον νυν κ. Παπαδόπουλο, υποκρύπτουν με μεγάλη μαεστρία τις εξαιρέσεις από εσάς ή είστε πολύ μεγάλος ψεύτης.
Την απάντηση την έχουν, ήδη, δώσει οι πολίτες.
Κι επειδή, ως υπουργός Υποδομών και Μεταφορών δεν έχετε καλές επιδόσεις, καλή συνέχεια στο ρόλο του υπουργού Παραπληροφόρησης και Προπαγάνδας», καταλήγει ο κ. Σπίρτζης.
- Reuters: Συζητήσεις με το Ισραήλ για ελληνικό Iron Dome αξίας 2 δισ. ευρώ – Όσα αλλάζουν στις Ένοπλες Δυνάμεις
- Αγρίνιο: Οι απειλές του δράστη στη Δώρα και τον σύντροφό της λίγο πριν τη γυναικοκτονία - Βίντεο από το καρτέρι θανάτου
- Η Τουρκία σε επιχειρησιακή προετοιμασία στη Συρία: «Είναι φυσικό δικαίωμά μας», λέει το υπουργείο Άμυνας
- Προβλήματα στο «Emily in Paris»: Αποχωρεί ο Λούκας Μπράβο από τη σειρά του Netflix;