Νέος ΚΟΚ με μειωμένα πρόστιμα-Όλες οι αλλαγές
Μαρία ΛιλιοπούλουΚατά 50% μειωμένα θα είναι, τελικά, τα πρόστιμα των παραβάσεων του νέου, αναθεωρημένου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, αντί για 40% που προβλεπόταν στο αρχικό κείμενο του σχεδίου νόμου, σύμφωνα με σχετική νομοτεχνική βελτίωση που κατέθεσε χθες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης.
Η μείωση δεν αφορά στις υψηλής επικινδυνότητας τροχαίες παραβάσεις, οι οποίες σχετίζονται με την πρόκληση θανατηφόρων τροχαίων. Ως εκ τούτου, από την οριζόντια μείωση των προστίμων εξαιρούνται οι παραβάσεις που αφορούν στην κατανάλωση αλκοόλ, στην παραβίαση ερυθρού σηματοδότη και STOP, στην τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων, στην αντικανονική προσπέραση και στην παράλειψη ή πλημμελή σήμανση εργασιών που εκτελούνται στις οδούς.
Σε περίπτωση υποτροπής του οδηγού στις συγκεκριμένες παραβάσεις (πλην της τελευταίας) για τρίτη φορά σε διάστημα πέντε ετών, η άδεια οδήγησης θα αφαιρείται δια βίου. Ουσιαστικά, με τη νέα ρύθμιση και την αύξηση του ποσοστού μείωσης του προστίμου οι παραβάτες θα πληρώνουν μισό πρόστιμο, όπως ακριβώς συνέβαινε έως τώρα εφόσον αυτό πληρωνόταν εντός δεκαημέρου από τη βεβαίωση της παράβασης (να σημειωθεί ότι το σχέδιο νόμου καταργεί τις εκπτώσεις για έγκαιρη πληρωμή των προστίμων).
Εισοδηματικά κριτήρια
Ο νέος ΚΟΚ θα δίνει επίσης τη δυνατότητα τριπλασιασμού του κύριου προστίμου με βάση μόνο τα εισοδηματικά κριτήρια του παραβάτη. Αρχικώς, το νομοσχέδιο προέβλεπε τον συνυπολογισμό βάσει και περιουσιακών κριτηρίων, κάτι το οποίο απαλείφθηκε ύστερα από την επεξεργασία του νομοσχεδίου στις επιτροπές. Τα κριτήρια αυτά θα θεσπιστούν με κοινή υπουργική απόφαση των υπουργείων Οικονομικών και Μεταφορών.
Υπενθυμίζεται ότι ο νέος Κώδικας διαχωρίζει τις παραβάσεις σε τρεις βασικές κατηγορίες, με βάση την επικινδυνότητά τους: Στη χαμηλή προβλέπονται πρόστιμα έως 100 ευρώ, στη μεσαία τα πρόστιμα είναι από 101 έως 300 ευρώ και στην υψηλή τα πρόστιμα κυμαίνονται από 301 έως 600 ευρώ.
Επίσης, οι παραβάσεις θα διαχωρίζονται με υπουργικές αποφάσεις και σε δύο άλλες κατηγορίες: Σε αυτές της συχνής πρόκλησης ατυχημάτων και της αντικοινωνικής οδηγικής συμπεριφοράς.
Συγκεκριμένα, προβλέπεται κατάργηση του προστίμου αλλά αφαίρεση της άδειας οδήγησης και των πινακίδων κυκλοφορίας του οχήματος για διάστημα 60 ημερών για τους οδηγούς που εντοπίζονται να μιλούν στο κινητό τους τηλέφωνο χωρίς ασύρματο ακουστικό ή χρήση της ανοιχτής ακρόασης, αλλά και για όσους παρεμποδίζουν ράμπες ή σταθμεύουν σε θέσεις για ΑμεΑ, παραβιάζουν τη λωρίδα έκτακτης ανάγκης, δεν φορούν ζώνη ασφαλείας ή κράνος, δεν χρησιμοποιούν τα ειδικά μέσα προστασίας βρεφών και παιδιών, για αυτούς που πετούν τσιγάρα ή άλλα εύφλεκτα αντικείμενα και ουσίες από το παράθυρο και για τους οδηγούς βαρέων οχημάτων που παραμένουν συνεχώς στην αριστερή λωρίδα.
Στις αλλαγές του νομοσχεδίου περιλαμβάνεται και η περαιτέρω μείωση του χρονικού διαστήματος ακινησίας ενός οχήματος πριν από την καταστροφή των πινακίδων κυκλοφορίας του, η οποία ορίζεται σε 18 μήνες (αντί για 2 χρόνια). Επίσης, ορίζεται ότι οι πινακίδες θα καταστρέφονται με ανακύκλωσή τους, ενώ από την πληρωμή παραβόλου ύψους 30 ευρώ για την άρση ακινησίας εξαιρούνται όσες καταστράφηκαν λόγω ανωτέρας βίας πριν από την παρέλευση του 18μηνου.
Χωρίς την πληρωμή τέλους θα γίνεται η οριστική διαγραφή από το μητρώο των οχημάτων που καταστράφηκαν από φυσικές καταστροφές του 2017. Επίσης, παρατείνεται μέχρι τα 67 έτη (από τα 65) το όριο ηλικίας των οδηγών λεωφορείων (συμπεριλαμβανομένων των οδηγών σχολικών λεωφορείων), ενώ εξαιρούνται από την υποχρέωση της μεταφοράς κατοικιδίων σε ειδικό καλάθι οι σκύλοι-οδηγοί ή οι συνοδοί ατόμων με αναπηρία.
Οι νομοτεχνικές βελτιώσεις δίνουν νέα παράταση, αυτήν τη φορά έως τις 30 Οκτωβρίου 2018, στην προθεσμία λειτουργίας πρατηρίων υγρών καυσίμων σταθμών αυτοκινήτων με αντλίες σε ισόγεια κτιρίων με ορόφους, η οποία λήγει τον Ιούνιο.
Επίσης, με άλλη νομοτεχνική βελτίωση ορίζεται ότι μπορεί να ιδρυθεί ιδιωτικό ΚΤΕΟ ακόμα και κοντά σε σημείο που έχει χαρακτηριστεί ως μνημείο ή ευαίσθητος χώρος, στην περίπτωση που η έκδοση οικοδομικής άδειας έχει προηγηθεί του χαρακτηρισμού του.
Για τα ταξί
Στο νέο κείμενο του νομοσχεδίου προστέθηκε η λέξη «παράνομες» στις εκπτώσεις και στις επιδοτήσεις κομίστρου στα ταξί, ενώ αυστηροποιήθηκε το πλαίσιο και για τους προϊσταμένους και υπαλλήλους υπηρεσιών, οι οποίοι καθυστερούν να διεκπεραιώσουν εμπρόθεσμα την έκδοση άδειας για τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες ταξί, καθώς πλέον θα προβλέπονται πειθαρχικές ποινές ίσες με τις αποδοχές τριών μηνών.
Στις αλλαγές που κατατέθηκαν περιλαμβάνεται και η παράταση έως το τέλος του 2020 του διαστήματος αναστολής πληρωμών, συμψηφισμών και διαδικασίας είσπραξης χρεών του ΟΣΕ έναντι του Δημοσίου σε βάρος κινητής και ακίνητης περιουσίας του Οργανισμού ή εις χείρας τρίτων κατασχέσεις.
- ΣΥΡΙΖΑ: Η απώλεια της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το τάιμινγκ και οι κινήσεις των στρατοπέδων
- ΠΑΣΟΚ: Restart στην Αξιωματική Αντιπολίτευση - Το μεγάλο crash test
- Γιατί ο ΟΑΣΑ προσανατολίζεται σε περισσότερους ιδιώτες στις συγκοινωνίες - Οι γραμμές... ανά παραγγελία
- Στεγαστικό επίδομα για τους σπουδαστές των ΙΕΚ: Οι προθεσμίες για τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά