Ελλάδα|24.05.2022 12:34

Πώς θέλει να βάλει τάξη στο κυκλοφοριακό χάος της Αττικής η κυβέρνηση: Τα 4+4 σημεία του σχεδίου

Newsroom

Επεκτάσεις μετρό, νέα οδικά έργα, καινούρια λεωφορεία και η λειτουργία του Μητροπολικού φορέα είναι τα τέσσερα βήματα του σχεδίου που περιέγραψε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής από το βήμα του 5ου Autoforum για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού.

«Το σχέδιο αυτό απαντάει στα προβλήματα του σήμερα, αλλά αντιμετωπίζει και τις ανάγκες του αύριο. Βάζει τα θεμέλια για μια Αττική πιο εύκολη, πιο προσβάσιμη, πιο ανθρώπινη», σημείωσε.

Οι κινήσεις που σχεδιάζει το υπουργείο είναι:

1.Νέα, φιλικά προς το περιβάλλον λεωφορεία

 Σύμφωνα με το υπουργείο, βρίσκεται σε τελικό στάδιο ο διαγωνισμός για την προμήθεια των πρώτων 650 οχημάτων με έμφαση στην ηλεκτροκίνηση. «Θα ξεκινήσουν να ενισχύουν τον στόλο από τις αρχές του 2023”, δήλωσε ο κ. Καραμανλής».

2. Μεγάλα έργα μετρό

  • Γραμμή 4 του Μετρό. Το μεγαλύτερο δημόσιο έργο υποδομής που υλοποιείται αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη, ύψους 1,2 δισ. Το πρώτο τμήμα, από το Άλσος Βεΐκου στο Γουδή, με 15 νέους σταθμούς, θα εξυπηρετεί μερικές από τις πιο πυκνοκατοικημένες γειτονιές της Αθήνας. Διασφαλίζεται δε ότι το πράσινο ισοζύγιο στην πόλη όχι μόνο δε θα μειωθεί, αλλά θα αυξηθεί.
  • Προχωρά η μελετητική ωριμότητα και για τις μελλοντικές επεκτάσεις της Γραμμής 4, με προτεραιότητα προς Μαρούσι και Βόρεια Προάστια, περιοχές με μεγάλη ροή εργαζομένων και τεράστιο κυκλοφοριακό φόρτο.
  • Σε λίγους μήνες παραδίδονται και οι τρεις τελευταίοι νέοι σταθμοί της επέκτασης της Γραμμής 3 προς Πειραιά: Μανιάτικα, Δημοτικό Θέατρο και Πειραιά με στόχο να ενωθεί το αεροδρόμιο της Αθήνας με το λιμάνι του Πειραιά.
  • Επέκταση Γραμμής 2 προς Δυτικά Προάστια: Στόχος είναι έως το τέλος της χρονιάς νε έχουν δημοπρατηθεί οι τρεις νέοι σταθμοί, Παλατιανή, Ίλιον και Άγιος Νικόλαος.
  • Παράλληλα, μπαίνει μπρος και ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος Δυτικής Αττικής. Ένα έργο με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, που θα συμβασιοποιηθεί το επόμενο εξάμηνο και θα εξυπηρετεί τις περιοχές από τα Άνω Λιόσια ως τα Μέγαρα. 
  • Προχωρά – σύμφωνα με τον υπουργό - ικανοποιητικά και η διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου για την Επέκταση του Προαστιακού προς τα Ανατολικά, δηλαδή προς τα λιμάνια της Ραφήνας και του Λαυρίου.

3. Μεγάλα οδικά έργα

  • Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης έχει ήδη δημοπρατηθεί και αναμένεται να αρχίσει η υλοποίησή της ως τις αρχές του 2023.
  • Προχωρούν οι διαδικασίες για τις επεκτάσεις Αττικής Οδού προς Λαύριο και Ραφήνα. 
  • Προχωρούν οι μελέτες για την υπογειοποίηση της σήραγγας της Ηλιουπόλεως.
  • Στα Δυτικά Προάστια, είναι σε προχωρημένο στάδιο διαδικασιών το έργο της ολοκλήρωσης της Περιφερειακής του Αιγάλεω και του Κόμβου Σκαραμαγκά, που θα αποφορτίσει σημαντικά την Λεωφόρο Αθηνών αλλά και την Λεωφόρου Σχιστού. 

4. Σύσταση Μητροπολιτικού Φορέα

Με στόχο να αντιμετωπιστεί η πολυδιάσπαση των αρμοδιοτήτων, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υιοθέτησε την πρόταση του Συλλόγου Συγκοινωνιολόγων Ελλάδας για τη σύστασή του Μητροπολιτικού Φορέα «ώστε επιτέλους, όπως γίνεται και σε άλλες χώρες της Ευρώπης, όλοι οι συναρμόδιοι φορείς να κάθονται σε ένα τραπέζι και να λύνουν όλα τα ζητήματα που αφορούν το κυκλοφοριακό», σημείωσε ο κ. Καραμανλής.

Αναφερόμενος στα αίτια του κυκλοφοριακού, ο υπουργός Μεταφορών επεσήμανε πως πρόκειται για ένα πρόβλημα που παρατηρείται σε όλες τις μεγαλουπόλεις του κόσμου. Μίλησε για παντελή απουσία κατά τα προηγούμενα χρόνια, κεντρικού σχεδιασμού, ενώ υπογράμμισε την απόλυτη πολυδιάσπαση των αρμοδιοτήτων για όλα τα κρίσιμα ζητήματα που επηρεάζουν το κυκλοφοριακό. 

Ανέφερε ενδεικτικά ότι: 

  • Το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας, ανήκει στην αρμοδιότητα της Περιφέρειας Αττικής. 
  • Οι Κεντρικές Οδικές Αρτηρίες, όπως για παράδειγμα ο Κηφισός, ανήκει επίσης στην Περιφέρεια Αττικής. Τα τοπικά οδικά δίκτυα, ανήκουν στην αρμοδιότητα των Δήμων.
  • Το πολεοδομικό και χωροταξικό ζήτημα της Αθήνας, ένα τεράστιο ζήτημα, ανήκει στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
  • Η διαχείριση και ο προγραμματισμός των φαναριών, στην Περιφέρεια. 
  • Ο έλεγχος της παράνομης στάθμευσης, στους Δήμους και στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
  • Οι κανόνες για την φορτοεκφόρτωση και την τροφοδοσία των καταστημάτων, λίγο γκρίζα ζώνη, ανήκουν στην Περιφέρεια και τους Δήμους. 
  • Ο έλεγχος για την παράνομη κυκλοφορία οχημάτων στους λεωφορειόδρομος, στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. 
  • Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση μεγάλων έργων, στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. 

Ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι ο καθένας από αυτούς τους φορείς κάνει τη δουλειά του, αλλά αποσπασματικά και χωρίς πολλές φορές να διαθέτουν τα αναγκαία εργαλεία. Και υπογράμμισε πως το πρόβλημα είναι ότι μέσα στα χρόνια έχει δημιουργηθεί ένα δαιδαλώδες, βαρύ και πολύπλοκο σύστημα, που δεν μπορεί να ακολουθήσει τις κοινωνικές και δομικές αλλαγές που δημιουργούνται σε έναν νομό «σε μόνιμη κίνηση» όπως είναι η Αττική

Τι έγινε μέχρι τώρα

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, στις τέσσερεις κινήσεις που έχουν γίνει έως τώρα και αφορούν:

Τον «Καθαρό Δακτύλιο»: «Μειώσαμε τα οχήματα στο κέντρο της πόλης και κλείσαμε τα παραθυράκια για υπερβολικές και καταχρηστικές εξαιρέσεις. Το μόνιμο γαϊτανάκι του ελληνικού πολιτικού συστήματος: Να βγάζουμε σε όλο τον κόσμο άδειες για να κυκλοφορούν. Κι έτσι έχει ήδη δοθεί μια κυκλοφοριακή ανάσα στο κέντρο, αλλά έχει μειωθεί σημαντικά και η περιβαλλοντική επιβάρυνση», σημείωσε.

Τη δρομολόγηση περισσότερων λεωφορείων: Η Αθήνα -όπως και η Θεσσαλονίκη- είναι από τις ελάχιστες πόλεις στον κόσμο, που ενίσχυσε τους στόλους των αστικών συγκοινωνιών εν μέσω πανδημίας, τόνισε προσθέτοντας πως «παραλάβαμε περίπου 850 λεωφορεία στο δρόμο και σήμερα έχουμε 1.350».

Την ενίσχυση των μέσων σταθερής τροχιάς: Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε ότι:

  • Παραδόθηκαν τρεις νέοι σταθμοί μετρό στην επέκταση προς Πειραιά.
  • Στις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό δρομολογήθηκαν 39 συρμοί από 32 το 2019.
  • Είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την αναβάθμιση 70 οχημάτων της Γραμμής 1.
  • Ενισχύθηκε το Τραμ: Επανήλθε στο Σύνταγμα, παραδόθηκαν 12 νέες στάσεις στο κέντρο του Πειραιά, δρομολογήθηκαν 25 επιπλέον, νέοι συρμοί στο δίκτυο.

Το σύγχρονο πλαίσιο για τη μικροκινητικότητα και την αστική κινητικότητα: Με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, άνοιξε ο δρόμος ώστε η Τοπική Αυτοδιοίκηση να προχωρήσει χωρίς εμπόδια και γραφειοκρατία στη διαμόρφωση ενός πιο βιώσιμου και πιο πράσινου αστικού περιβάλλοντος.

Ο κ. Καραμανλής τόνισε επίσης ότι αντίστοιχο σχέδιο αντιμετώπισης του κυκλοφοριακού έχει εκπονηθεί και εφαρμόζεται και για τη Θεσσαλονίκη.

Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορώνμποτιλιάρισμαδακτύλιοςκίνησηειδήσεις τώρακίνηση στους δρόμους