Ελλάδα|25.05.2022 14:59

Γραμμή 4 Μετρό: Αρχές 2023 ξεκινούν τα έργα - Οι χρόνοι των διαδρομών και οι καινοτομίες

Μαρία Λιλιοπούλου

Στις αρχές του 2023 αναμένεται να ξεκινήσουν την εκσκαφή της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας οι δύο μετροπόντικες, οι οποίοι αυτήν την περίοδο κατασκευάζονται στη Γερμανία. Στο μεγάλο εργοτάξιο της Κατεχάκη έχει ήδη ξεκινήσει η διάνοιξη του φρέατος από το οποίο θα μπει ο πρώτος «μετροπόντικας» στις αρχές του νέου έτους. 

Από την Κατεχάκη είχε ξεκινήσει και πριν 28 χρόνια, το 1994, ο ένας από τους δύο μετροπόντικες, που διάνοιξαν τα πρώτα τμήματα των Γραμμών 2 και 3 του Μετρό της Αθήνας.

Την πρώτη επίσκεψη - επιθεώρηση σε εργοτάξιο της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας πραγματοποίησε το πρωί της Τετάρτης ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής συνοδευόμενος από τον υφυπουργό Υποδομών, Γιώργο Καραγιάννη.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το φθινόπωρο που θα έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του φρέατος δίπλα στο 401 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο, θα έχουν φτάσει και τα νέα υπερσύγχρονα ΤΒΜ (μετροπόντικες). Ο ένας μετροπόντικας θα ξεκινήσει από το φρέαρ της Κατεχάκη, ο δεύτερος από το φρέαρ της Βεΐκου και θα «συναντηθούν» στον Ευαγγελισμό. Ουσιαστικά η διάνοιξη των σηράγγων για τη Γραμμή 4 του Μετρό θα ξεκινήσει από τις δύο άκρες της γραμμής, την Κατεχάκη και τη Βεΐκου.

Όπως επισημάνθηκε, πρόκειται για τα πιο σύγχρονα μηχανήματα, που εξασφαλίζουν μηδενική ενόχληση. Το εργοτάξιο από το φθινόπωρο θα δουλεύει 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, αλλά υπόγεια πλέον, χωρίς να ενοχλεί, ώστε αρχές του 2023 να έχουν ήδη ανοιχθεί τα πρώτα μέτρα σήραγγας.

Με τη Γραμμή 4 οι πολίτες θα πηγαίνουν από το Γουδή στην Κυψέλη σε 13 λεπτά και από το Άλσος Βεΐκου στα Εξάρχεια σε 7 λεπτά.

Οι μετροπόντικες και η διάνοιξη των σηράγγων

Σε χώρο έκτασης περίπου 7,5 στρεμμάτων – τμήμα του οποίου παραχωρήθηκε από τον χώρο στάθμευσης του 401 ΓΣΝΑ – θα «φιλοξενηθεί» το 1ο ΤΒΜ (μετροπόντικας), που θα κατασκευάσει περίπου 5,5 χλμ σήραγγας από την Κατεχάκη έως τον Ευαγγελισμό.

Για την καταβίβαση και συναρμολόγηση του ΤΒΜ κατασκευάζεται φρέαρ διαστάσεων 45Χ20 μέτρων και βάθους 36,5 μέτρων. Η εκσκαφή του φρέατος προβλέπεται να ολοκληρωθεί το φθινόπωρο, οπότε και η παραλαβή του ΤΒΜ στο εργοτάξιο για την έναρξη της συναρμολόγησης.

Το εργοτάξιο κατά τη φάση κατασκευής θα εργάζεται όλο το 24ωρο και 7 ημέρες την εβδομάδα, ώστε τα πρώτα μέτρα της σήραγγας να έχουν ανοιχθεί στις αρχές του 2023.

 

Ήδη έχουν ξεκινήσει οι εργοταξιακές εγκαταστάσεις για την υποστήριξη και λειτουργία του ΤΒΜ, όπως η θεμελίωση της γερανογέφυρας (50 τόνων), που θα χρησιμοποιηθεί για την μεταφορά των προκατασκευασμένων δακτυλίων από την επιφάνεια στον πυθμένα του φρέατος. 

Τα 2 ολοκαίνουργα ΤΒΜ, που θα διανοίξουν τα συνολικά 12.8 χλμ. σήραγγας της Γραμμής 4 του Μετρό, κατασκευάζονται στη Γερμανία, όπου το καλοκαίρι θα διεξαχθούν οι εργοστασιακές δοκιμές τους.

Η διάνοιξη των σηράγγων θα ξεκινήσει από τις δύο άκρες της Γραμμής 4 (δηλαδή από τα φρέατα Κατεχάκη και Βεΐκου) και τα δύο ΤΒΜ θα καταλήξουν στον Ευαγγελισμό, όπου θα γίνει η αποσυναρμολόγησή τους. 

Πρόκειται για μηχανήματα νέας τεχνολογίας που διαφυλάσσουν την ασφάλεια των υπερκείμενων κατασκευών κατά τη διάνοιξη των σηράγγων και εξασφαλίζουν την ελάχιστη δυνατή όχληση της πόλης.

Υπενθυμίζεται ότι από την Κατεχάκη ξεκίνησε το 1994, ο ένας από τους δύο μετροπόντικες, που διάνοιξαν τα πρώτα τμήματα των Γραμμών 2 και 3 του Μετρό της Αθήνας και συγκεκριμένα το ΤΒΜ με το όνομα «ΠΕΡΣΕΦΟΝΗ», που χρησιμοποιήθηκε στο τμήμα της Γραμμής 3 από το Σταθμό Κατεχάκη έως τον Σταθμό Σύνταγμα.

Ο βαθμός δυσκολίας του εγχειρήματος αυτή τη φορά αυξάνεται λόγω της άμεσης γειτνίασης του συγκεκριμένου εργοταξίου με τον εν λειτουργία σταθμό «Κατεχάκη», τη σήραγγα της Γραμμής 3 του Μετρό και την πεζογέφυρα του αρχιτέκτονα Calatrava. Το γεγονός αυτό επιβάλει την ανάπτυξη νέας τεχνογνωσίας στη δομητική παρακολούθηση (monitoring). Τεχνογνωσία, η οποία θα χρησιμεύσει στο μέλλον, όταν πυκνώσουν ακόμη περισσότερο οι σήραγγες του δικτύου Μετρό της Αθήνας.

Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με το συνολικό σχεδιασμό της Γραμμής 4, μετά την ολοκλήρωση του τμήματος Α , από τη θέση αυτή θα ξεκινά το τμήμα Β της Γραμμής 4 προς Μαρούσι. Η περιοχή επομένως θα αναβαθμιστεί σε συγκοινωνιακό κόμβο, με τις Γραμμές 3 και 4 του Μετρό να ενώνουν τα βόρεια και ανατολικά προάστια της Αθήνας και το κέντρο. 

Καραμανλής: Εξαιρετικά σημαντική η σημερινή μέρα

Εξαιρετικά σημαντικά χαρακτήρισε τη σημερινή ημέρα, ο κ. Καραμανλής επισημαίνοντας ότι πολλά χρόνια μετά την κατασκευή των Γραμμών 2 και 3 του Μετρό, πλέον τα εργοτάξια για την κατασκευή της Γραμμής 4 έχουν πάρει μπρος. 

«Βρισκόμαστε στην Κατεχάκη, όπου πριν από 28 χρόνια, το 1994, ξεκίνησε ένας από τους δυο μετροπόντικες που άνοιξαν τις Γραμμές 2 και 3. Και τώρα από εδώ θα ξεκινήσει η Γραμμή 4, ένα έργο, το οποίο πέρασε από χίλια κύματα. Ένα έργο, το οποίο καθυστέρησε πολύ και ένα έργο, το οποίο καταφέραμε σε πολύ γρήγορο χρόνο να το ξεμπλοκάρουμε».

Σύμφωνα με τον υπουργό, το έργο προχωρεί μπροστά από τα χρονοδιαγράμματα, ενώ εκτός από το συγκεκριμένο εργοτάξιο, ενεργά εργοτάξια υπάρχουν σε αρκετά σημεία.

Υπενθυμίζεται ότι με στόχο να διατηρηθεί το «πράσινο ισοζύγιο», έχει ήδη υπογραφεί ένα μνημόνιο συνεργασίας με το Δήμο Αθηναίων, βάσει του οποίου θα φυτευτούν και 2.000 δένδρα παραπάνω. «Μάλιστα στο Σταθμό της Πανεπιστημιούπολης θα τετραπλασιάσουμε το πράσινο», τόνισε ο κ. Καραμανλής.

Όπως συμπλήρωσε ο κ. Καραγιάννης, «η Γραμμή 4 σημαίνει 53.000 λιγότερα αυτοκίνητα στους δρόμους καθημερινά και 340.000 επιπλέον επιβάτες στο μετρό ημερησίως. Σημαίνει μία πιο πράσινη, μια πόλη πιο ανθρώπινη».

Κατά την επίσκεψη τον κ. Καραμανλή συνόδευσαν επίσης η Γενική Γραμματέας Υποδομών, Μαρία- Έλλη Γεράρδη, ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό, Νίκος Κουρέτας, ο Πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Νίκος Ταχιάος, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Άβαξ, Κωνσταντίνος Μιτζάλης και ο διευθυντής της κοινοπραξίας του έργου Μετρό Γραμμή 4, Νίκος Σπυριδωνάκος, 

Η Γραμμή 4 του Μετρό σε αριθμούς 

  • 15 σταθμοί (Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Ιλίσια, Γουδή)
  • 85.000 τετραγωνικά μέτρα αναπλάσεων
  • 300 δέντρα έχουν ήδη μεταφυτευθεί τους πρώτους πέντε μήνες των εργασιών και εκκρεμεί η μεταφύτευση περίπου 1.000 δέντρων επιπλέον, σε θέσεις (φυτώρια, πλατείες, παρτέρια κλπ) που υποδεικνύουν οι δήμοι Αθηναίων, Γαλατσίου, Καισαριανής και Ζωγράφου. 
  • Αύξηση αστικού πρασίνου
  • 1,5 με 2 χρόνια διαρκεί η εκσκαφή ενός σταθμού Μετρό
  • 2 μετροπόντικες θα κατασκευάσουν τις σήραγγες της Γραμμής 4 
  • 15 - 18 μέτρα την ημέρα σκάβουν οι μετροπόντικες 
  • Σε 30 μέτρα βάθος κατά μέσο όρο και τοπικά μέχρι 75 μέτρα βάθος οι σήραγγες της Γραμμής 4 
  • Σε βάθος από 20 μέτρα (Άλσος Βεΐκου) μέχρι 36.5 μέτρα (Ελικώνος) οι σταθμοί της Γραμμής 4 
  • 318 λιγότεροι τόνοι CO2 και 53.000 λιγότερα ΙΧ ημερησίως από τη λειτουργία της γραμμής.
  • 20 αυτόματοι συρμοί χωρίς οδηγό
  • 2 κόμβοι μετεπιβίβασης, με τη Γραμμή 3 στον σταθμό Ευαγγελισμό και με τη Γραμμή 2 στον σταθμό Ακαδημία (Πανεπιστήμιο)

Χρόνοι διαδρομής

  • Άλσος Βεΐκου - Δικαστήρια σε 5 λεπτά 
  • Άλσος Βεΐκου - Γουδή σε 17,5 λεπτά
  • Άλσος Βεΐκου - Πανεπιστημιούπολη σε 14 λεπτά

 Οι καινοτομίες της Γραμμής 4

  • Συρμοί σύγχρονης αισθητικής κατασκευασμένοι από υλικά φιλικά προς το περιβάλλον, σχεδόν πλήρως ανακυκλώσιμα, χωρίς οδηγό.
  • Τεχνολογικά εξελιγμένο σύστημα σηματοδότησης & ελέγχου συρμών.
  • Σύστημα αυτοματοποιημένης λειτουργίας θυρών σε συρμούς & αποβάθρες για την ασφάλεια των επιβατών.
  • Ανάκτηση ενέργειας από την πέδηση (φρενάρισμα) των συρμών και επιστροφή προς το Δίκτυο Μέσης τάσης της ΔΕΗ. Θα εξοικονομούνται καθημερινά 1.216 MWh ενέργειας.
  • Εφαρμογή του συστήματος Building Information Modelling (ΒΙΜ).
μετρόΥπουργείο Υποδομών και Μεταφορώνγραμμή 4ειδήσεις τώρα