Εταιρείες διαμεσολάβησης: Δεν εφαρμόζεται το νομοθετικό πλαίσιο - Τι υποστηρίζει το υπουργείο - «Η κυβέρνηση εξυπηρετεί συμφέροντα», λέει ο Σπίρτζης
Μαρία ΛιλιοπούλουΣτον ... πάγο παραμένει εν πολλοίς ο νόμος, ο οποίες ρύθμιζε τις διαδικασίες και τις προυποθέσεις λειτουργίας για τις πλατφόρμες διαμεσολάβησής για ταξί στην Ελλάδα τέσσερα και πλέον χρόνια μετά την ψήφισή του. Η αποκάλυψη του τεράστιου διεθνούς σκανδάλου διαφοράς της Uber, η οποία έχει αναταράξει συθέμελα το διεθνές πολιτικό σκηνικό, φαίνεται να συνηγορεί στο ότι και ο κολοσσός της νέας τεχνολογίας επέλεξε για την εδραίωσή του και την υπερπήδηση θεσμικών εμποδίων όχι τα νέα μέσα, αλλά μάλλον πιο ...παραδοσιακές μορφές λόμπινγκ που εξασφάλιζαν πρόσβαση σε κυβερνητικούς αξιωματούχους ώστε να «διορθωθούν» ακόμα και νόμοι που έθεταν εμπόδια.
Το σκάνδάλο άνοιξε εκ νέου τη συζήτηση και στη χώρα μας για τα έργα και τις ημέρες της εταιρείας και στην Ελλάδα. Οι αυτοκινητιστές ταξί ζητούν ενδελεχή έλεγχο από τις αρμόδιες αρχές και συναντήσεις με τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη και τους αρχηγούς όλων των κομμάτων και η αξιωματική αντιπολίτευση μέσω του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξη Τσίπρα αφήνει σαφείς αιχμές για τη στάση στελεχών της ΝΔ εκείνη την εποχή: «Είναι προφανές πως δεν μπορεί σε όλον τον κόσμο να χρησιμοποίησαν αθέμιτες πρακτικές αλλά στην Ελλάδα η υποστήριξη να ήταν για λόγους ιδεολογικούς, δεν το πιστεύω» σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Τσίπρας κατά τη συνάντησή του με τον πρόεδρο του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ), Θύμιο Λυμπερόπουλο προσθέτοντας με νόημα ότι η υπόθεση αυτή «δεν αφορά μόνο το χθες αλλά και το σήμερα και το αύριο, αφού υπάρχουν χιλιάδες έγγραφα, η έρευνα θα τρέξει, δεν ξέρουμε τι αποκαλύψεις θα δούμε μπροστά μας».
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου έσπευσε να ξεκαθαρίσει πως «δεν υπάρχει τίποτε που να συνδέει πολιτικά πρόσωπα στη χώρα με την Uber» κάνοντας λόγο για μία συζήτηση άνευ αντικειμένου που ξεκίνησε μετά την προσπάθεια του Αλέξη Τσίπρα «να φωτογραφίσει πρόσωπα και να υπαινιχθεί μία συνομωσία και την ύπαρξη σκανδάλου χωρίς στοιχεία».
Το ζήτημα της ρύθμισης της αγοράς του ταξί και των εταιριών διαμεσολάβησης έχει οδηγήσει τα τελευταία χρόνια σε «άγριες» κόντρες τα δύο κόμματα, οι οποίες – όπως φάνηκε – δεν έχουν ξεχαστεί.
Την ίδια στιγμή ο νόμος 4530 του 2018 της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ παραμένει σε κρίσιμα σημεία του ανεφάρμοστος, όπως παραδέχεται και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μέσω της απάντησης του υπουργού, Κώστα Καραμανλή σε ερώτηση του «ethnos.gr» στο περιθώριο της εκδήλωσης για τις νέες ψηφιακές υπηρεσίες του υπουργείου. Ο υπουργός υποστηρίζει ότι η υπηρεσία της Uber χωρίς επαγγελματίες αυτοκινητιστές καταργήθηκε αποκλειστικά λόγω της απόφασης του Ευρωπαικού Δικαστηρίου χωρίς να έχει συμβάλλει σε αυτό ο νόμος του ΣΥΡΙΖΑ: «Η Uber γιατί καταργήθηκε; Γιατί βγήκε μια απόφαση του Ευρωπαικού Δικαστηρίου. Ο νόμος του ΣΥΡΙΖΑ το 2018 δεν έκανε απολύτως τίποτα για να καταργηθεί κι αυτό αποδεικνύεται από ένα πολύ απλό πράγμα, δεν εφαρμόστηκε επί ΣΥΡΙΖΑ, ούτε τώρα γιατί είναι ανεφάρμοστος με τη διαφορά τώρα δεν έχουμε πρόβλημα με την Uber αφού δουλεύει όπως όλες οι αντίστοιχες με επαγγελματίες και οδηγούς ταξί. Αρα δεν υπάρχει ζήτημα αυτήν τη στιγμή».
Παρά τη μη εφαρμοσιμότητα βέβαια που κατά τον υπουργό οδήγησε τελικά και στη μη εφαρμογή του νόμου, το νομοθέτημα συνεχίζει να υφίσταται χωρίς να έχει αντικατασταθεί από κάποιο άλλο εδώ και τρία χρόνια.
Υπενθυμίζεται ότι ο συγκεκριμένος νόμος όριζε μεταξύ άλλων τη λειτουργία ενός Μητρώου, στο οποίο όλες οι εταιρίες διαμεσολάβησης θα δήλωναν αριθμό και στοιχεία οχημάτων και οδηγών που απασχολούν. Λειτουργεί όμως αυτό το Μητρώο; Ο κ. Καραμανλής απαντά καταφατικά, αν και από την απάντησή του προκύπτει ότι η πρόθεση να στηριχτεί η διάταξη είναι μάλλον χλιαρή: «Βεβαίως λειτουργεί αλλά καταλαβαίνετε ότι αυτή η πλατφόρμα είναι ένας γραφειοκρατικός κυκεώνας. Και ρωτώ: που αλλού στον κόσμο υπάρχει τέτοια πλατφόρμα; Βρείτε μου κάποια χώρα της Ευρώπης», λέει χαρακτηριστικά. Και συνεχίζει: «Μερικά πράγματα δεν είναι εφαρμόσιμα, έτσι όπως τα εχουν κάνει. Και επειδή είδα τις συναντήσεις κιόλας να μας πει ο κ. Λυμπερόπουλος ποια κυβέρνηση και ποια παράταξη έδωσε δύο φορές αυξήσεις στα κόμιστρα».
Το ΣΑΤΑ από την πλευρά του επιμένει ότι το εν λόγω Μητρώο δε λειτουργεί επί της ουσίας και όσες φορές έχουν ζητήσει στατιστικά στοιχεία δεν έχουν λάβει καμία απάντηση, ενώ συνολικά και ο νόμος έχει μπει στο συρτάρι. Εμμένει στην απαίτηση για διεξαγωγή εξονυχιστικών ελέγχων για τα έργα και ημέρες της Uber στην Ελλάδα, ενώ ο πρόεδρός του, επαναλαμβάνει το αίτημά του για συναντήσεις τόσο με τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη όσο και με τους υπόλοιπους πολιτικούς αρχηγούς.
Στα επιχειρήματα της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ότι ο νόμος που ρυθμίζει τη σχετική αγορά είναι πρακτικά ανεφάρμοστα, ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ Θύμιος Λυμπερόπουλος απαντά με δήλωσή του στο ethnos.gr πως «αν η κυβέρνηση δεν έχει σκοπό να εφαρμόσει το νόμο και 3 χρόνια τώρα συντάσσεται με όσους υποκλέπτουν έργο από το ταξί και έσοδα από το κράτος, ας βγει να το πει δυνατά να το ακούσει ο κλάδος».
Ο ίδιος προσθέτει ότι: «Εγω ως εκπρόσωπος του κλάδου δεν ανήκω σε κανένα κομματικό συγκρότημα. Εκτελώ εντολές του κλάδου μου, ο οποίος γι΄αυτό με επανέφερε από το πραξικόπημα που μου έκαναν. Δεν έχω πρόθεση ούτε να εκδικηθώ κανέναν, ούτε να χαρίσω σε κανένα. Ομως θα μιλάω με όλους, κάτι που πρώτα ζήτησα από τον Πρωθυπουργό. Οσοι με δέχτηκαν, πήγα, σε όσους θα με δεχτούν, θα πάω, αλλά έργο να κλέβεται από τα ταξί, να θέλουν να τιμωρήσουν το ταξί για να το δώσουν στις πολυεθνικές δε θα τους το χαρίσω. Δεν έχουμε να χωρίσουμε τίποτα. Η Uber διαλύει αυτή τη στιγμή το πολιτικό σύστημα στον πλανήτη. Ζητάμε έρευνα και έλεγχο για να δούμε και εδώ τι έγινε», σημειώνει.
Η παρουσία της Uber στην Ελλάδα
Η αμερικανική εταιρία πρωτοεμφανίστηκε στη χώρα μας το 2014 αρχικά με την υπηρεσία uberTAXI σε συνεργασία με επαγγελματίες οδηγούς και μόνο στην Αθήνα. Στη συνέχεια ξεκίνησε την υπηρεσία UberX, μέσω της οποίας μη επαγγελματίες οδηγοί ταξί εκτελούσαν με τα ΙΧ τους μεταφορικό έργο εξασφαλίζοντας ένα πρόσθετο εισόδημα σε ένα απολύτως θολό φορολογικό τοπίο. Η κίνηση οδήγησε σε συγκρούσεις την εταιρίας με τους αυτοκινητιστές ταξί στις περισσότερες χώρες που λειτούργησε μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα με τους εκπροσώπους του κλάδου στη χώρα μας να κάνουν λόγο για «Ιούδες» του κλάδου για 30 αργύρια και να καλούν τους ταξιτζήδες να μην ενταχθούν στις υπηρεσίες της.
Η ψήφιση του νόμου για τις πλατφόρμες διαμεσολάβησης από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ οδήγησε την Uber στην απόφαση αναστολής της σημαντικού τμήματος των δραστηριοτήτων της στην Ελλάδα το 2018 αποδίδοντας την ουσιαστική αποχώρησή της από την ελληνική αγορά στην ψήφιση του νόμου, ο οποίος ρύθμιζε τη λειτουργία του κλάδου των ταξί και τις εφαρμογές και τις εταιρίες διαμεσολάβησης.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση που είχε εκδώσει τότε η εταιρία, η Uber θα αξιολογούσε τα νέα δεδομένα προκειμένου να αποφασίσει εάν θα επαναδραστηριοποιηθεί στην Ελλάδα με την uberX, η οποία είναι η υπηρεσία που στηριζόταν στη συνεργασία με ιδιώτες οδηγούς: «Ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο ψηφίστηκε πρόσφατα με διατάξεις που επηρεάζουν τις υπηρεσίες ridesharing. Θα πρέπει να αξιολογήσουμε εάν και πώς μπορούμε να λειτουργήσουμε σύμφωνα με αυτό το νέο πλαίσιο και θα αναστείλουμε το uberX στην Αθήνα από την επόμενη Τρίτη μέχρι να βρούμε μία κατάλληλη λύση» επισημαινόταν στην ανακοίνωση της εταιρίας.
Σήμερα, η Uber παρέχει μέσω της πλατφόρμας της την υπηρεσία Uber Taxi στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, τη Σαντορίνη και τη Μύκονο.
Το Ευρωπαικό Δικαστήριο είχε ξεκαθαρίσει ότι πρόκειται για μεταφορική υπηρεσία
Τον Δεκέμβριο του 2017 το Ευρωπακό Δικαστήριο αποφάνθηκε ότι η Uber ουσιαστικά προσφέρει υπηρεσίες μεταφορών και ότι η συγκεκριμένη υπηρεσία διαμεσολάβησης και διευκόλυνσης της επικοινωνίας με μη επαγγελματίες οδηγούς, την οποία παρείχε η Uber, στην πραγματικότητα αποτελεί υπηρεσία του τομέα των μεταφορών.
Σύμφωνα με την απόφαση του Δικαστηρίου, η υπηρεσία «πρέπει να θεωρηθεί ότι αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα μιας συνολικής υπηρεσίας της οποίας κύριο στοιχείο είναι η υπηρεσία μεταφοράς και, ως εκ τούτου, δεν πρέπει να χαρακτηρίζεται <υπηρεσία>, αλλά <υπηρεσία>».
Το Ευρωδικαστήριο μάλιστα είχε επισημάνει ότι «εναπόκειται στα κράτη μέλη να ρυθμίζουν τους όρους παροχής τέτοιων υπηρεσιών, τηρώντας τις γενικές αρχές της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης», ανοίγοντας ουσιαστικά το δρόμο για μια σκληρότερη εθνική νομοθέτηση.
Η υπόθεση είχε φτάσει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο ύστερα από αγωγή που άσκησε μια επαγγελματική ένωση οδηγών ταξί της Βαρκελώνης με αίτημα να αναγνωριστεί ότι οι δραστηριότητες της Uber συνιστούν παραπλανητικές πρακτικές και πράξεις αθέμιτου ανταγωνισμού.
Ο νόμος του 2018 και οι αντιδράσεις
Από το 2011 οπότε και έγινε η πρώτη απόπειρα ανοίγματας και απελευθέρωσης του επαγγέλματος του ταξί έως και το 2018 η κοινη γνώμη είχε συνηθίσει να βλέπει τους αυτοκινητιστές στο ρόλο του διαμαρτυρόμενου, σε πορείες, συγκεντρώσεις και στο απώτερο παρελθόν ακόμα και σε αποκλεισμούς λιμανιών έως τις ηχηρές διαμαρτυρίες για την αποφυγή της Uberοποίησης, όπως αποκαλούσε τις εξελίξεις στον κλάδο του ο κ. Λυμπερόπουλος, ο οποίος την εποχή εκείνη ηγείτο και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας.
Το 2018 όμως με την κατάθεση του νομοσχεδίου για τα ταξί από τον τότε υπουργό Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη οι ρόλοι φαίνεται να αλλάζουν. Η αυστηρή ρύθμιση της αγοράς, η οποία από άλλους χαρακτηρίστηκε ασφυκτική, βρήκε την πλήρη αποδοχή των αυτοκινητιστών.
Αυτή τη φορά ήταν τα στελέχη της ΝΔ αλλά και ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης από τη θέση της τότε αξιωματικής αντιπολίτευσης που καλούσαν «τον κ. Τσίπρα «να σταματήσει κάθε σχέδιο που ακυρώνει στην πράξη αυτή την καινοτόμο πλατφόρμα».
Η Ντόρα Μπακογιάννη είχε μιλήσει για τα ταξί Uber, «που τα ξέρει όλος ο κόσμος που είναι ένας άνθρωπος που παίρνει ένα μικρό αυτοκινητάκι και μπαίνει στο διαδίκτυο και του τηλεφωνάς» προσθέτοντας πως «η πραγματικότητα δεν πολεμιέται».
Ο σημερινός υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης σε έντονο ύφος αναρωτιόταν αν «είναι δυνατόν το 2017 να έρθει στην Ελλάδα ένα νομοσχέδιο που θα απαγορεύει στους Έλληνες να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για να χρησιμοποιούν υπηρεσίες ταξί; Δηλαδή τρελαίνομαι. Κατηγορούμε τον Σόιμπλε το μνημόνιο, τον Τόμσεν και δεν ξέρω ποιόν άλλο;», ενώ ο Κωστής Χατζηδακης είχε πει: «Η πλατφορμα λέει ότι μπορεί να έχεις ένα καλύτερο ταξί; Εμείς λέμε όχι δεν το θέλουμε. Είναι σουρεαλιστικό». Και ο Κώστας Κυρανακης είχε αναφερθεί σε συνάντησή του με εκπρόσωπο της εταιρίας στην Ελλάδα και τις ευκαιρίες απασχόλησης για τους νέους.
Παρά τις αντιδράσεις ο νόμος, ο οποίος ψηφίστηκε τον Μάρτιο του 2018, θεσμοθετούσε «τσουχτερά» πρόστιμα και ποινές που έφταναν έως την ανάκληση της άδειας και τη διακοπή λειτουργίας της πλατφόρμας διαμεσολάβησης από το Σώμα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος για διάστημα έως και δύο ετών σε περιπτώσεις μεγάλων παραβάσεων.
Συγκεκριμένα προβλεπόταν η αδειοδότηση όλων των επιχειρήσεων για την οποία απαιτούνταν σχετική αίτηση, παράβολο δημοσίου ύψους 1.000 ευρώ και γνωμοδότηση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομενων (εφόσον γίνεται επεξεργασία στοιχείων). Η άδεια προβλεπόταν ότι θα εκδίδεται από το υπουργείο εντός τριάντα ημερών και οι υπεύθυνοι της εταιρίας όφειλαν να καταχωρήσουν στο Μητρώο του υπουργείου τους όρους χρήσης, τα στοιχεία των ιδιοκτητών ή των οδηγών οχημάτων, τις άδειες κυκλοφορίας των οχημάτων ή τις συμβάσεις μεταξύ οδηγών και εταιρίας. Οι εταιρίες υποχρεώνονταν να ορίσουν νόμιμο εκπρόσωπό τους στην Ελλάδα, ενώ ορίζόταν σαφώς ότι θα φορολογούνται με βάση την κείμενη νομοθεσία εκδίδοντας διαφορετικά φορολογικά στοιχεία για οδηγούς και επιβάτες.
Σπίρτζης: Μας πολέμησαν λυσσαλέα όλοι
«Η ΝΔ είναι πιστή στην εξυπηρέτηση συγκεκριμένων μεγάλων συμφερόντων και όχι των μεσαίων και χαμηλών στρωμάτων της ελληνικής κοινωνίας. Αυτός είναι και ο λόγος που έδωσαν λυσσαλέα μάχη ενάντια στο νόμο που έβαζε κανόνες τόσο στην ενοικίαση αυτοκινήτων με οδηγό που λειτουργούσαν και λειτουργούν σαν <πειρατές> όσο και σε εταιρίες διαμεσολάβησης στο ταξί που δεν πληρούσαν τους στοιχειώδεις κανόνες λειτουργίας για τις υπηρεσίες που προσέφεραν και πληρώνονταν στη χώρα μας καταπατώντας ταυτόχρονα και τη νομοθεσία και τον ανταγωνισμό», λέει σε συνέντευξή του στο «ethnos.gr» ο Χρήστος Σπίρτζης, βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ που ως υπουργός Μεταφορών εκείνης της περιόδου ήταν το βασικό πρόσωπο πίσω από την αυστηροποίηση του νομοθετικού πλαισίου.
Ο ίδιος περιγράφει ένα απολύτως άναρχο τοπίο εκείνη την εποχή: Εταιρίες χωρίς έδρα στην Ελλάδα, χωρίς φορολογικό εκπρόσωπο, χωρίς φορολογικά στοιχεία και εισπράξεις που οδηγούνταν στο σύνολό τους στο εξωτερικό.
«Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αποτελεί ότι η κάθε πληρωμή καθε Ελληνα πολίτη που καλούσε αυτές τις εταιρίες πήγαινε κατευθείαν σε λογαριασμύς της εταιρίας στο εξωτερικό και κάποιες ημέρες αργότερα από άλλος λογαριασμούς πληρώνονταν οι αντίστοιχες διαδρομες στους συνεργαζόμενους αυτοκινητιστές. Με τον τρόπο αυτόν απέφευγαν τη φορολόγηση που γεννά ζητήματα υγιούς ανταγωνισμού, ενώ προξενούσε και απώλεια εσόδων για το ελληνικό δημόσιο».
Στην ερώτηση εάν ο νόμος του 2018 αντιμετωπίζει ζητήματα εφαρμοστικότητας, απαντά: «Ο μόνος λόγος που σημερα η κυβέρνηση Μητσοτάκη και το υπουργείο Μεταφορών δεν εφαρμόζουν το νόμο είναι για να εξυπηρετήσουν τα ίδια συμφέροντα που στήριξαν λυσσαλέα και δημόσια και τα χρόνια που ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ κυβέρνηση. Οφείλουν να δώσουν εξηγήσεις για τα στελέχη τους που στήριξαν και συναντήθηκανμε την Uber και τις υπόλοιπες πλατφόρμες και για την ανυπαρξία οποιασδήποτε κίνησης ελέγχου και τήρησης του νόμου».
Ο κ. Σπίρτζης συμπληρώνει πως μέσα σε τρία χρόνια διακυβέρνησης, η ΝΔ «ακύρωσε στην πράξη όλες τις προβλέψεις του νόμου που διασφάλιζε τον υγιή ανταγωνισμό, τα δημόσια έσοδα, την ασφάλεια των πολιτών και επισκεπτών της χώρας μας με τη μέθοδο της μη εφαρμογής του. Επιχειρήματα ότι ο νόμος είναι ανεφάρμοστος μόνο θυμηδία μπορούν να προκαλέσουν. Τι δεν μπορεί να εφαρμοστεί; να υπάρχει ηλεκτρονική πλατφόρμα, στην οποία να δηλώνουν οι εταιρίες με ποια ταξί και ποιους οδηγούς συνεργαζονται, στοιχεία που υπάρχουν ήδη στις πλατφόρμες των εταιριών αυτών; Το μόνο σίγουρο είναι οι προνομιακές σχέσεις της ΝΔ και της κυβέρνησης Μητσοτάκη με τις μεγάλες εταιρίες που νοικιάζουν αυτοκίνητα με οδηγό για να δρουν ως <πειρατές>. Δεν είναι άλλωστε καθόλου τυχαίο ότι εκτός από τις πιέσεις εντός και εκτός χώρας ότι η ΝΔ τάχθηκε υπέρ της πολιτικής που πρότεινε η Uber, δηλαδή της πλήρους απορρύθμισης στην πράξη του επαγγέλματος του αυτικινητιστή υπέρ των <πειρατών> αλλά και της εμμονής των θεσμών να αμβλυνθούν οι όροι και οι προδιαγραφές του νόμου ιδιαίτερα στις τουριστικές περιοχές.
Αν λοιπόν είναι ανεφάρμοστος ο νόμος που δεν έκανε τα χατήρια των λομπι της Uber και των υπόλοιπων μεγάλων εταιριών του χώρου, γιατί επί 3 χρόνια η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν τον άλλαξε; Η απάντηση είναι απλή: το μόνο που τους νοιάζει είναι αν αφήσουν το χώρο έρμαιο σε μεγάλα συμφέροντα χωρίς κανόνες, χωρίς ελέγχους, χωρίς φορολόγηση, χωρίς επαγγελματίες οδηγούς, χωρίς κανόνες για τον υγιή ανταγωνισμό και το σεβασμό της εθνικής και ευρωπαικής νομοθεσίας. Το μόνο σίγουρο από τις αποκαλύψεις που έχουν δει έως τώρα τη δημοσιότητα είναι ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ήταν από τς ελάχιστες κυβερνήσεις που δεν υπέκυψαν και δεν εξυπηρέτησαν τα λόμπι», καταλήγει.
Η μίσθωση οχημάτων με οδηγό και οι πιέσεις και από τους θεσμούς
Το σχέδιο νόμου όριζε αυστηρότερους κανόνες και για τη μίσθωση οχημάτων με οδηγό. Με Κοινή Υπουργική Απόφαση που ακολούθησε όριζε 3ωρη μίσθωση με ελάχιστη αποζημιωση τα 180 ευρώ, ενώ υποχρέωνε τις εταιρίες να προαναρτούν τις μισθωσεις σε ειδική πλατφόρμα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και καθόριζε ειδική σήμανση για τα συγκεκριμένα οχήματα ώστε να είναι διακριτά από τα απλά ΙΧ.
Η συγκεκριμένη διάταξη συνάντησε εξαρχής τις πιέσεις των θεσμών, εξηγεί ο κ. Σπίρτζης, οι οποίοι εφόσον είχε ψηφιστεί ήδη ο νόμος, ζητούσαν μετ΄επιτάσεως να μειωθεί το κόστος ειδικά στις τουριστικές περιοχές.
Τελικά λίγους μήνες μετά, τον Σεπτέμβριο του 2019 το κόστος της μίσθωσης για ελάχιστη διάρκεια 3 ωρών μειώνεται στο μισό, δηλαδή στα 90 ευρώ και τα χρόνια της πανδημίας λόγω της μείωσης του ΦΠΑ έπεσε περαιτέρω στα 82 ευρώ.
Ταυτόχρονα με νέα ρύθμισηαποφασίστηκε ότι ειδικά για τα νησιά της χώρας πλην της Κρήτης και της Εύβοιας, η ελάχιστη διάρκεια της σύμβασης ολικής εκμίσθωσης με οδηγό μέσω προκρατήσεως ορίζεται σε μισή ώρα για την περίοδο από το μήνα Μάιο έως και το μήνα Αύγουστο.
Η κυβέρνηση, πάντως, φαίνεται έτοιμη να επανεξετάσει το νομοθετικό πλαίσιο, όπως ανακοινώνεται στην εγκύκλιο παράτασης της συντομότερης εκμίσθωσης για τα νησιά έως το τέλος Οκτωβρίου, την οποία εξέδωσε τον περασμένο Απρίλιο ο υφυπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Παπαδόπουλος: «Ενόψει επικείμενης νομοθετικής ρύθμισης, παρατείνεται από την 1η Απριλίου 2022 έως την 31η Οκτωβρίου 2022 η ελάχιστη διάρκεια εκτέλεσης του μεταφορικού έργου των Ε.Ι.Χ. οχημάτων με οδηγό» υπογραμμίζεται.
Να σημειωθεί άλλωστε ότι οι Σύνδεσμοι ενοικίασης οχημάτων με οδηγό έχουν επανειλημμένως ζητήσει τη μικρότερη ρύθμιση του κλάδου και πρακτικά την κατάργηση σχεδόν του συνόλου του υφιστάμενου πλαισίου. Μεταξύ άλλων ζητούν την κατάργηση της Ελάχιστης Χρέωσης της Μίσθωσης με Οδηγό, η οποία επισημαίνουν ότι λειτουργεί ενάντια στον ελεύθερο ανταγωνισμό, εις βάρος του καταναλωτή και εις βάρος της ανάπτυξης του Τουρισμού, την κατάργηση του Ελάχιστου Χρόνου Ενοικίασης με Οδηγό τονίζοντας πως είναι αυθαίρετη και καταχρηστική, την κατάργηση του Ηλεκτρονικού Μητρώου Καταχώρησης Κρατήσεων, αλλά και την κατάργηση της υποχρέωσης του διακριτικού σήματος-μπλε λωρίδας.
ΣΑΤΑ: Δεν έχουμε πάρει ποτέ στοιχεία για τα μισθωμένα οχήματα με οδηγό
Σύμφωνα με κύκλους του ΣΑΤΑ συχνά παραβιάζονται και οι νομοθετικές προβλέψεις για τα μισθωμενα οχήματα με οδηγό, ενώ δε διενεργούνται και αρκετοί έλεγχοι: «Αυτή τη στιγμή το κράτος δεν ξέρει πόσα ΙΧ κάνουν επιβατικές μεταφορές. Ζητήσαμε και δεν πήραμε κανένα στοιχείο. Το κράτος γνωρίζει τα πάντα για τους αυτοκινητιστές ταξί, αλλά εμείς δε γνωριζουμε τίποτα απολύτως για τον ανταγωνισμό μας» λένε χαρακτηριστικά.
Οταν κατά καιρούς η αστυνομία προβαίνει σε ελέγχους, διαπιστώνεται σωρεία παραβάσεων. Το περασμένο φθινόπωρο σε εντατικούς ελέγχους στο Αεροδρόμιο της Αθήνας είχε εντοπιστεί πλειάδα παραβάσεων σε μισθωμένα οχήματα, μεταξύ των οποίων και η μη ανάρτηση της σύμβασης στην πλατφόρμα και είχαν επιβληθεί πρόστιμα αρκτών χιλιάδων ευρώ. Ωστόσο τέτοιοι έλεγχοι και εξαιτίας της έλλειψης ανθρώπινου δυναμικού δε γίνονται συστηματικά.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τον Θύμιο Λυμπερόπουλο, η Uber πληρώνει με εμβάσματα που έρχονται από το εξωτερικό. Οι αυτοκινητιστές πρέπει να έχουν ανοίξει ειδικό κωδικό στην εφορία για ενδοκοινοτικές συναλλαγές για να μπορούν να το κάνουν. Ωστόσο στο παρελθόν υπήρξαν προβλήματα και με αυτό. Χαρακτηριστική η περίπτωση ανθρώπου, ο οποίος όταν κατέθεσε τα χαρτιά του για σύνταξη, βρέθηκε αντιμέτωπος με ένα χρέος 7.000 ευρώ γι΄αυτό το λόγο.
Μετά την αποκάλυψη του σκανδάλου με την αμερικανική εταιρία, πάντως, οι αυτοκινητιστές ταξί σκοπεύουν να αντιδράσουν και σε ευρωπαικό επίπεδο με τις πληροφορίες να κάνουν λόγο για μαζική συγκέντρωση έξω από το Ευρωπαικό Κοινοβούλιο το προσεχές φθινόπωρο με τη συμμετοχή εκπροσώπων του κλάδου από πολλές ευρωπαικές χώρες.
- Οι 48 ώρες που θα κρίνουν τον ενεργειακό «λογαριασμό» - Προσδοκίες και ανησυχίες στο κυβερνητικό στρατόπεδο
- Κομισιόν: Προς δημοπρασίες με... bonus για περικοπές στην κατανάλωση φυσικού αερίου
- Ξεκινούν δωρεάν εξετάσεις για τον καρκίνο τραχήλου μήτρας μέσω ΕΟΠΥΥ – Ποιες ηλικίες αφορούν
- ΣΥΡΙΖΑ: Η δημοκρατία και η λειτουργία των θεσμών σε πρώτο πλάνο σε εκδήλωση στο Ζάππειο - Το κατηγορώ στην κυβέρνηση
- Εκλογές ΗΠΑ 2024: Γιατί μπορεί να καθυστερήσουν τα αποτελέσματα - Ο κρίσιμος ρόλος των «swing states»
- Έρχονται υπηρεσίες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και από τα φαρμακεία - Tι ανακοίνωσε ο Γεωργιάδης
- Μαγνησία: Συναγερμός για τρίτο κρούσμα ευλογιάς προβάτων σε κοπάδι - Αναστατωμένοι οι κτηνοτρόφοι
- Μικ Τζάγκερ και Ντικ Βαν Ντάικ στο πλευρό της Κάμαλα Χάρις