Ελλάδα|17.07.2022 22:55

Συντριβή αεροσκάφους Antonov: Τα μοιραία λεπτά πριν την πτώση και οι τελευταίες κινήσεις του πιλότου για να το σώσει

Μαρία Λιλιοπούλου
Σετ φωτογραφιών, σύρετε προς τα αριστερά
AP Photo/Giannis Papanikos
AP Photo/Giannis Papanikos
AP Photo/Giannis Papanikos
AP Photo/Giannis Papanikos
AP Photo/Giannis Papanikos
AP Photo/Giannis Papanikos
AP Photo/Giannis Papanikos

Να επιστρέψει στη Σερβία, στο αεροδρόμιο από το οποίο είχε αναχωρήσει και όχι να πραγματοποιήσει αναγκαστική προσγείωση στο αεροδρόμιο της Χρυσούπολης Καβάλας φαίνεται ότι ήταν η πρώτη επιλογή του πιλότου του μοιραίου Antonov 12, το οποίο κατέπεσε φλεγόμενο το βράδυ του Σαββάτου μεταφέροντας 11.5 τόνους πυρομαχικά από την Σερβία με τελικό προορισμό το Μπαγκλαντές.

Αυτό προκύπτει από την ανακοίνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), η οποία αποκαλύπτει ότι ο κυβερνήτης του ουκρανικού αεροσκάφους περίπου είκοσι λεπτά μετά την είσοδό του στον ελληνικό εναέριο χώρο, στις 22:37, ενημέρωσε το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών - Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) ότι λόγω προβλήματος (operation reasons) δεν θα συνεχίσει για τον τελικό του προορισμό, αλλά θα γυρίσει πίσω στο αεροδρόμιο αναχώρησης.

Η απόφαση αυτή εικάζεται ότι μπορεί να οφείλεται στην επικινδυνότητα του φορτίου και στην ενδεχόμενη προσπάθεια του πιλότου να αποφύγει την προσγείωση του αεροσκάφους σε μία τρίτη χώρα, κάτι το οποίο θα ενεργοποιούσε και την εφαρμογή αυστηρού πρωτοκόλλου και εντατικών ελέγχων.

Ωστόσο στη συνέχεια, πιθανώς διότι η βλάβη επεκτάθηκε κάνοντας αδύνατη την επιστροφή, ο πιλότος στις 22.45 ενημερώνει στη συνομιλία με τον πύργο ελέγχου Καβάλας ότι τελικά κατευθύνεται για αναγκαστική προσγείωση. Δύο λεπτά μετά το σήμα του χάθηκε εντελώς από τα ραντάρ της εναέριας κυκλοφορίας.

Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΥΠΑ

Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), ενημερώνει σχετικά με την πτώση του αεροσκάφους Antonov 12 στην περιοχή της Καβάλας το Σάββατο 16 Ιουλίου 2022.

Το ουκρανικού νηολογίου αεροσκάφος τύπου Antonov 12, απογειώθηκε από τον αερολιμένα της Νις στην Σερβία με οκταμελές (πλήρωμα και εντεκάμιση (11,5) τόνους επικίνδυνο φορτίο (dangerous goods). Σύμφωνα με το σχέδιο πτήσης που είχε καταθέσει στις αρμόδιες αρχές της Σερβίας, το αεροσκάφος θα πραγματοποιούσε πτήση cargo προς το Μπανγκλαντές (Ντάκα) με ενδιάμεσους σταθμούς την Ιορδανία (Αμμάν), την Σαουδική Αραβία (Ριάντ) και την Ινδία (Αχμενταμπάντ).

Στον Ελληνικό εναέριο χώρο εισήρθε στις 22:09 τοπική ώρα. Το αεροπλάνο στις 22:37 ενημέρωσε το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών - Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) ότι λόγω προβλήματος (operation reasons) δεν θα συνεχίσει για το τελικό του προορισμό και ότι θα γυρίσει πίσω στο αεροδρόμιο αναχώρησης. Στις 22:42 πετώντας ανατολικά της Χαλκιδικής ενημέρωσε τους Ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην προσέγγιση Θεσσαλονίκης ότι έχει πρόβλημα στον κινητήρα νούμερο τέσσερα (4) αναφέροντας: may day φωτιά στον κινητήρα τέσσερα. Η ΥΠΑ άμεσα κήρυξε κατάσταση κινδύνου με την ενεργοποίηση των σχετικών διαδικασιών που προβλέπονται. Στις 22:45 το αεροσκάφος είχε συνομιλία με τον πύργο ελέγχου Καβάλας και ενημέρωσε ότι κατευθύνεται για αναγκαστική προσγείωση. Αμέσως δόθηκε άδεια προσγείωσης για το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης στην Καβάλα. Στις 22:47 το στίγμα του αεροσκάφους χάθηκε από τα ραντάρ της εναέριας κυκλοφορίας.

Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ενημέρωσε το Εθνικό Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης για την κατάσταση κινδύνου και εν συνεχεία για την απώλεια επικοινωνίας και ξεκίνησε άμεσα η διαδικασία εντοπισμού, έρευνας και διάσωσης. Παράλληλα κινητοποιήθηκαν όλοι οι αρμόδιοι φορείς (Πυροσβεστική Υπηρεσία, Ελληνική Αστυνομία, Πολιτική Προστασία, Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και τοπικοί φορείς) για την απώλεια στίγματος του αεροπλάνου στην ευρύτερη περιοχή της Καβάλας.

Για το αεροπορικό δυστύχημα έχει επιληφθεί η Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων (ΕΔΑΑΠ).

Εντοπίστηκαν οι 8 σοροί

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την τελευταία επίσημη ενημέρωση, εντοπίστηκαν και ανασύρθηκαν και οι 8 σοροί του πληρώματος του αεροσκάφους Antonov.  Σύμφωνα με την Πυροσβεστική μετά τον εντοπισμό τους, ακολούθησε η μεταφορά των σορών στο Γενικό Νοσοκομείο Κομοτηνής.

Κατά τη διάρκεια της δεύτερης φάσης της επιχείρησης συμμετείχε ειδικευμένο προσωπικό του ελληνικού στρατού και 30 πυροσβέστες για δημιουργία οδών ασφαλούς διέλευσης και μεταφοράς σορών σε χώρο απολύμανσης. Στις έρευνες για τον εντοπισμό και την ανάσυρση των σορών συνέδραμαν όλες οι δυνάμεις της Πολιτικής Προστασίας καθώς και δυνάμεις της ΕΛΑΣ, της τοπικής αυτοδιοίκησης και του ΕΚΑΒ καθώς και το ελικόπτερο του ενιαίου συντονιστικού κέντρου έρευνας και διάσωσης.

Νωρίτερα, όπως ανέφερε ο εκπρόσωπος τύπου του Πυροσβεστικού Σώματος, επιπυραγός, Γιάννης Αρτοποιός, δεν εντοπίστηκαν επικίνδυνες ουσίες στο χώρο όπου κατέπεσε χθες το αεροσκάφος Αντόνοφ

ειδήσεις τώραΚαβάλααεροσκάφοςπτώση αεροπλάνου