Ελλάδα|06.09.2022 09:18

Εργασίες στους σερβικούς σιδηροδρόμους προκαλούν προβλήματα στην τροφοδοσία της ελληνικής αγοράς - 200 βαγόνια σε αναμονή

Μαρία Λιλιοπούλου

Εκτεταμένα προβλήματα στις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές από την Ευρώπη προς Ελλάδα, αλλά και άλλες Βαλκανικές χώρες που μπορούν να προκαλέσουν σοβαρές παρενέργειες και στην τροφοδοσία της ελληνικής αγοράς, έχει δημιουργήσει η απόφαση των σερβικών σιδηροδρόμων να προχωρήσουν σε εργασίες ευρείας αναβάθμισης του σιδηροδρομικού τους δικτύου. Πρακτικά - όπως αναφέρουν πληροφορίες - το δίκτυο έχει σχεδόν αποκοπεί στην περιοχή του Sid (στα σύνορα με την Κροατία) με αποτέλεσμα η ροή των εμπορευματικών βαγονιών να έχει περιοριστεί σημαντικά.

Το πρόβλημα φαίνεται να έχει ενταθεί τον τελευταίο μήνα με πληροφορίες να αναφέρουν την ύπαρξη έως και 200 βαγονιών με προϊόντα όπως χαρτί, ξυλεία, χημικά και τρόφιμα και προορισμό την Ελλάδα που βρίσκονται στην αναμονή στην Ουγγαρία. Οι επιχειρήσεις που έχουν παραγγείλει τα προϊόντα δεν μπορούν να τα παραλάβουν ή τα παραλαμβάνουν με μεγάλες καθυστερήσεις παρά το γεγονός ότι τα έχουν προπληρώσει.

Κύκλοι της αγοράς σημειώνουν πως εάν δε βρεθεί σύντομα λύση στο ζήτημα, το πρόβλημα μέρα με την ημέρα θα διογκώνεται και δεν αποκλείεται να δούμε και προβλήματα τροφοδοσίας. Εκτός από τις ενδεχόμενες μελλοντικές ελλείψεις όμως και το χτύπημα στις επιχειρήσεις που αναμένουν προϊόντα, η κατάσταση αυτή επιφέρει ένα ακόμα σημαντικότατο πλήγμα στην αξιοπιστία του ελληνικού σιδηροδρόμου.

Να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, τα εν λόγω φορτία δεν είναι εύκολο να φτάσουν με άλλα μέσα, όπως π.χ. φορτηγά δεδομένου ότι κάτι τέτοιο θα εκτόξευε το κόστος της μεταφοράς.

Ηδη από τις 10 Αυγούστου η Hellenic Train με κατεπείγον έγγραφό της προς τις εταιρίες, με τις οποίες συνεργάζεται, ενημερώνει για την καθιέρωση περιορισμού κυκλοφορίας για το σύνολο των αποστολών του «Balkan-Express-Projekt» μέχρι νεωτέρας, καθώς δεν έχει γνωστοποιηθεί ο χρόνος αποκατάστασης της κυκλοφορίας.

Ταυτόχρονα εξαιτίας του συνωστισμού που έχει δημιουργηθεί στην Ουγγαρία, το Rail Cargo Hungaria έλαβε αντίστοιχα και για τους 55 σταθμούς του μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας εμπορικών αμαξοστοιχιών. Όλες οι αποστολές και οι επαναποστολές (die reexpedierte (RX) Sendungen), όταν είναι για τα τρένα του «Balkan-Express-Projekt» περιορίζονται.

Αν και το ζήτημα έχει παραμείνει έως τώρα κάτω από το ραντάρ, τα πρώτα προβλήματα έχουν ήδη αρχίσει να εμφανίζονται. Πηγές της Hellenic Train, στις οποίες απευθύνθηκε το «ethnos.gr», σημείωναν ότι ενώ παλαιότερα διέρχονταν περί τα 4 – 6 τρένα ημερησίως, τώρα διέρχονται 4 και στο κομμάτι της Ευρώπης, η πτώση αγγίζει ήδη το 30%.

Εάν η κατάσταση δε βελτιωθεί μάλιστα δεν αποκλείεται να τεθεί ζήτημα εύρεσης εναλλακτικών διελεύσεων μεταφοράς εκ μέρους μεγάλων εταιριών της Ευρώπης καθώς αν συνεχιστούν τα περάσματα «με το σταγονόμετρο», κανείς δεν θα μπορεί να εγγυηθεί ότι δε θα χρησιμοποιηθούν εναλλακτικοί εμπορικοί διάδρομοι εκτός Ελλάδας.

Η πρώτη ενημέρωση που είχε η σιδηροδρομική εταιρία για τις εργασίες στο σερβικό δίκτυο είχε έρθει τον περασμένο Μάρτιο και ανέφερε μόνο εργασίες που θα διαρκούσαν κάποιες ημέρες. Αιφνιδιαστικά, όπως σημειώνουν άνθρωποι κοντά στην υπόθεση, υπήρξε ενημέρωση για πλήρη αναβάθμιση του δικτύου. Οι ίδιες πηγές σημειώνουν ότι δεν πρόκειται για πλήρη διακοπή της κυκλοφορίας, ενώ θολό παραμένει το πότε θα ολοκληρωθούν οι εργασίες με πηγές της εταιρίας να ελπίζουν αυτό να συμβεί μέσα στο 2022.

Το ζήτημα είναι γνωστό και στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών χωρίς ωστόσο να μπορεί να δοθεί κάποια λύση καθώς δε φαίνεται να υπάρχουν περιθώρια παρέμβασης. Υπάρχει μία εθνική απόφαση της γειτονικής χώρας να αναβαθμίσει το δίκτυό της και ως εκ τούτου δύσκολα θα μπορούσαν να εγερθούν οποιεσδήποτε αξιώσεις.

Αν και έχουν ζητηθεί και προτάσεις από την Hellenic Train, τα περιθώρια αντίδρασης φαίνεται να είναι πολύ στενά και η αγορά ίσως θα πρέπει μόνη της να οδηγηθεί σε εναλλακτικές λύσεις. Να σημειωθεί, πάντως, ότι ταυτόχρονα συζητείται και μία πιθανή κίνηση από το υπουργείο Εξωτερικών πιθανότατα μέσω κάποιου διαβήματος, χωρίς όμως να έχει αποφασιστεί ακόμα.

Υπενθυμίζεται ότι σοβαρά προβλήματα στις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές – αν και για διαφορετικούς λόγους – είχαν δημιουργηθεί και το 2015 όταν είχαν ακινητοποιηθεί στην Ειδομένη περίπου 1.800 βαγόνια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που μετέφεραν προϊόντα προς την Κεντρική Ευρώπη εξαιτίας του αποκλεισμού και της κατάληψης της σιδηροδρομικής γραμμής από πρόσφυγες και μετανάστες. Η ζημιά για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ είχε εκτιμηθεί σε περίπου 1,5 εκατομμύριο ευρώ, ενώ το πλήγμα στην αξιοπιστία της εταιρίας ήταν βαρύτατο καθώς μεγάλες εταιρίες απειλούσαν ακόμα και με διακοπή της συνεργασίας τους με την Ελλάδα.

σιδηρόδρομοςΤΡΑΙΝΟΣΕειδήσεις τώρα