ΔΕΘ 2022: Αυτή είναι η προμελέτη της νέας Έκθεσης-Τζήκας: Εγκαίνια το 2026-Στα 280 εκατ. ευρώ το κόστος
Τίμος ΦακαλήςΜικρότερο δομημένο χώρο αλλά μεγαλύτερης χωρητικότητας εκθεσιακό κέντρο, μετατροπή σε πράσινο και ελεύθερους χώρους του 50% της συνολικής έκτασης και 1700 θέσεις πάρκινγκ υπόσχεται η τεχνική προμελέτη ανάπλασης της ΔΕΘ που παρουσιάστηκε την Πέμπτη στην Θεσσαλονίκη από τους επικεφαλής μελετητές Sauerbruch-Hutton, Gustafson Porter + Bowman & Elena Stavropoulou Arch. που πριν ένα χρόνο, είχαν κερδίσει το 1ο Βραβείο στο διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό. «Είμαστε εντός χρονοδιαγράμματος και αποφασισμένοι να εγκαινιάσουμε τη νέα έκθεση το 2026. Πιθανώς να χρειαστεί και μια μικρή παράταση για την ολοκληρωμένη παράδοση του έργου αλλά το 2026 μπορούν να γίνουν τα εγκαίνια» δήλωσε ο προέδρος της ΔΕΘ-HELEXPO Τάσος Τζήκας. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου αναθεωρήθηκε προς τα πάνω μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία και αγγίζει τα 280 εκατ. ευρώ.
Όπως είπε από την πλευρά του, ο δ/νων σύμβουλος της εταιρίας Κυριάκος Ποζρικίδης η κατασκευή θα γίνει με τη μέθοδο ΣΔΙΤ (ο ιδιώτης θα αναλάβει την διαχείριση του ξενοδοχείου και του υπόγειου παρκινγκ), ενώ υπάρχει ήδη έντονο ενδιαφέρον από fund τόσο εντός, όσο και εκτός Ευρώπης για να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό. Σχετικό ραντεβού έχει κλειστεί και θα πραγματοποιηθεί κατά τη διάρκεια της έκθεσης και με fund των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων.
Τι περιλαμβάνει η προμελέτη
Σήμερα ο δομημένος χώρος των περιπτέρων είναι 96.000 τμ. (67.000 των περιπτέρων). Σύμφωνα με την προμελέτη ο δομημένος χώρος των περιπτέρων θα καταλαμβάνει πλέον 58.000 τμ ενώ σε άλλα περίπου 20.000 τμ θα είναι τα επιχειρηματικό κέντρο, το ξενοδοχείο και τα γραφεία. Το συνεδριακό κέντρο «Ιωάννης Βελλίδης» μετακινείται πιο μέσα κατά 40 τ.μ. προκειμένου να δημιουργηθεί ένα πάρκο στο σημείο και να ενοποιηθούν τα μουσεία. Κάποια κτήρια, όπως το Μουσείο, ο Πύργος του ΟΤΕ, η Αψίδα, το κτήριο ΕΣΟ Πάππας θα διατηρηθούν. Οι θέσεις στα πάρκινγκ από 740 θα αυξηθούν σε πάνω από 1.000. Το ΕΧΣ προέβλεπε τη δημιουργία ως πλέον των 2.000 θέσεων συνολικά, ενώ τώρα, μαζί με τις υφιστάμενες 600, οι θέσεις στάθμευσης δεν θα ξεπερνάνε τις 1.700. Η σημαντική αυτή μείωση, προέκυψε μετά από μελέτη του ΙΜΕΤ, που έλαβε υπόψη της τις επιπτώσεις στις μετακινήσεις, από τη λειτουγργία του Μετρό.
Το νερό, τα δένδρα και οι χώροι πρασίνου θα κυριαρχούν σε όλη την έκταση και όπως είπε ο πρόεδρος της ΔΕΘ-HELEXPO, Τάσος Τζήκας, από τα 166 στρέμματά της το 55% αποδίδεται ως δημόσιος χώρος στους πολίτες.
Λούκας Γιαν: Δώρο για την πόλη η ανάπλαση
«Τα υπάρχοντα κτίρια δεν είναι πολύ λειτουργικά. Χρειάζεται να ξαναχτίσουμε από το μηδέν κάποια πράγματα. Η ανάπλαση της ΔΕΘ είναι ένα δώρο για την πόλη. Βρίσκεται στο κέντρο της πόλης και αυτό κάνει συναρπαστικό το πρότζεκτ. Πρόκειται για ένα φιλόδοξο σχέδιο. Βελτιώνουμε την λειτουργικότητα και την λειτουργία της έκθεσης και παράλληλα μειώνουμε το δομημένο αποτύπωμα και δημιουργούμε έναν χώρο πρασίνου. Είναι πολύ σημαντικό για την πόλη» τόνισε κατά την παρουσίαση της προμελέτης ο επικεφαλής της πολυπληθούς ομάδας αρχιτεκτόνων και μηχανικών από την Ελλάδα και το εξωτερικό, Λούκας Γιαν.
Από την πλευρά του ο μελετητής Πόρτερ Νιλ τόνισε οι αρχιτέκτονες επικεντρώθηκαν στην ενίσχυση της βιοποικιλότητας του τοπικού τοπίου. «Θα δημιουργήσουμε χώρους υγροβιότοπων καλλιεργούμενα τοπία. Θα υπάρχει μεγαλύτερη διάδραση του κήπου με τους πολίτες».
Το χρονοδιάγραμμα
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το 2023 θα ολοκληρωθεί το σύνολο των μελετών. Όπως είπε ο κ. Τζήκας μέσα στο 2023 θα πραγματοποιηθεί ο διαγωνισμός του έργου και το 2024 θα ξεκινήσουν τα έργα. «Το 2026 που συμπληρώνονται 100 χρόνια από την πρώτη έκθεση θα κάνουμε τα εγκαίνια του έργου. Δεν θα πρέπει να σταματήσει η λειτουργία της έκθεσης ούτε μια μέρα καθ’ όλη τη διάρκεια των έργων».
Τζήκας-Ποζρικίδης για αντιδράσεις: Η πλειοψηφία της πόλης συμφωνεί με την ανάπλαση
Σε ό,τι αφορά της αντιδράσεις που συναντά το σχέδιο για την ανάπλαση της έκθεσης ο κ. Ποζρικίδης τόνισε ότι «προχωράμε κανονικά στο χρονοδιάγραμμα εφόσον η πόλη και οι φορείς είναι μαζί μας και είναι μαζί μας». Από την πλευρά του ο κ. Τζήκας τόνισε ότι το συγκεκριμένο πλάνο ανάπλασης υποστήριξαν 4 κυβερνήσεις, το υποστηρίζουν όλοι οι φορείς και πάνω από το 70% των κατοίκων της πόλης. «Άρα και με όρους δημοκρατικότητας πρέπει να προχωρήσει». Όσοι αντιδρούν, όπως είπε, αντιμετωπίζουν το θέμα μονοθεματικά και μόνο από οικολογική άποψη. Αντίθετα θα πρέπει να μας απασχολεί και η οικονομία της πόλης. Άρα θέλει μια ολιστική αντιμετώπιση. Έτσι αυξάνεται η οικονομία και η ποιότητα ζωής της πόλης».
- Νέα σελίδα στη ζωή της Λίλι Άλεν - Χώρισε και άνοιξε προφίλ σε εφαρμογή γνωριμιών
- «Απαιτούμε τα δικαιώματα μας»: Στους δρόμους οι χριστιανοί της Συρίας -Αναφορές για πυρπόληση χριστουγεννιάτικου δέντρου
- «Καμπανάκι» στην ΕΕ: Οι αποθήκες φυσικού αερίου αδειάζουν με εκρηκτικούς ρυθμούς
- Αμφιλοχία: Μυστήριο με τον πνιγμό του 27χρονου ποδοσφαιριστή - Τι οδήγησε στη βουτιά «θανάτου»;