Ελλάδα|20.09.2022 22:19

Απεργία ΜΜΜ: «Παραλύει» η Αθήνα την Τετάρτη - «Χειρόφρενο» σε όλα και προσφυγή της ΣΤΑΣΥ στη Δικαιοσύνη

Newsroom

«Παραλύει» η Αθήνα την Τετάρτη, καθώς τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) τραβούν χειρόφρενο και προχωρούν σε 24ώρη απεργία. Οι Αθηναίοι θα πρέπει να οπλιστούν με υπομονή για τις δύσκολες κυκλοφοριακές συνθήκες που θα διαμορφωθούν, καθώς σύμφωνα με τις επίσημες αποφάσεις των σωματείων, ακινητοποιούνται μετρό, ηλεκτρικός, τραμ, λεωφορεία και τρόλεϊ.

Την απεργία προκήρυξε το Εργατικό Κέντρο Αθήνας (ΕΚΑ) ως αντίδραση στις διατάξεις του νομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών που αλλάζουν ριζικά τη λειτουργία των ΔΕΚΟ και ψηφίζεται την Τετάρτη στη Βουλή. Η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ προσέφυγε στη Δικαιοσύνη προκειμένου να κριθεί παράνομη η κινητοποίηση, ωστόσο, η υπόθεση θα εκδικαστεί την ημέρα της απεργίας -πράγμα που σημαίνει ότι θα έχει ξεκινήσει ήδη.

Οι εργαζόμενοι της ΣΤΑΣΥ στην ανακοίνωσή τους κάνουν λόγο για «κρεσέντο παλαιοκομματισμού και εξυπηρέτησης πελατειακών σχέσεων με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, με το οποίο: περιορίζεται ο ρόλος του ΑΣΕΠ στις προσλήψεις προσωπικού, ενισχύονται οι προμήθειες σε απευθείας αναθέσεις και ανοίγει η πόρτα προσλήψεων ακριβοπληρωμένων «golden boys» καθώς δίνεται η δυνατότητα προσλήψεων για θέσεις Γενικών Διευθυντών και Διευθυντών από την αγορά, υπονομεύοντας την υπηρεσιακή εξέλιξη του υπάρχοντος προσωπικού».

Επαναλαμβάνουν ότι οι νέες ρυθμίσεις οδηγούν σε διάλυση τις εργασιακές σχέσεις, δημιουργούν εργαζόμενους πολλών ταχυτήτων μέσα στον ίδιο εργασιακό χώρο και υπονομεύουν περισσότερο τον ρόλο των συλλογικών διαπραγματεύσεων.

«Συγκεκριμένα, οι νεοπροσληφθέντες εργαζόμενοι εξαιρούνται από τις Επιχειρησιακές Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας και διευκολύνεται η απόλυσή τους, ακόμα και ένα έχουν προσληφθεί ως αορίστου χρόνου. Επίσης, για πρώτη φορά, προβλέπεται η ύπαρξη σε αυτές τις εταιρείες «νοικιαζόμενων» εργαζόμενων».

Οι εργαζόμενοι προγραμματίζουν συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Οικονομικών στις 12 το μεσημέρι. Η απόφαση για την απεργία ελήφθη σε έκτακτη συνεδρίασή του ΕΚΑ, το οποίο ζητά την άμεση απόσυρση του νομοσχεδίου, τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα όλων των Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών, την άμεση υπογραφή Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας στις Δημόσιες Επιχειρήσεις στις οποίες δεν έχουν υπογραφεί, την κάλυψη των κενών θέσεων εργασίας με την πρόσληψη προσωπικού αορίστου χρόνου πλήρους απασχόλησης, με την ουσιαστική εποπτεία του ΑΣΕΠ και την επαναφορά της δυνατότητας των κοινωνικών εταίρων (οργανώσεων εργαζομένων και διοικήσεων ΔΕΚΟ) να συμφωνούν μισθολογικούς και μη όρους με Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας.

Στη Δικαιοσύνη προσέφυγε η ΣΤΑΣΥ

Με προσφυγή στη Δικαιοσύνη απάντησε άμεσα η Διοίκηση της ΣΤΑ.ΣΥ. στην κοινή απόφαση όλων των Σωματείων εργαζομένων για την πραγματοποίηση της απεργίας. Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η εταιρεία, ζήτησε να κηρυχθεί παράνομη και καταχρηστική η εν λόγω απεργία, γιατί δεν έχουν τηρηθεί οι νόμιμες προϋποθέσεις κήρυξής της.

Ωστόσο, με δεδομένη τη γνωστοποίηση της απόφασης των Σωματείων το μεσημέρι της Τρίτης, κατέστη αδύνατη η εκδίκαση της προσφυγής της εταιρείας την Τρίτη προ της έναρξης της επερχόμενης απεργίας και ως εκ τούτου η εκδίκαση θα γίνει το πρωί της Τετάρτης.

Η εταιρεία αναφέρει ότι ζητά προκαταβολικά συγγνώμη από το επιβατικό κοινό, για την ταλαιπωρία και τις δυσκολίες που θα συναντήσει κατά τις μετακινήσεις του.

Γιατί δεν εφαρμόζεται η ελάχιστη εγγυημένη λειτουργία στα ΜΜΜ

Απορία στο επιβατικό κοινό προκαλεί συχνά η μη εφαρμογή των ρυθμίσεων του νόμου που έχει ψηφιστεί και υποχρεώνει εταιρίες κοινής ωφέλειας μεταξύ των οποίων και τις συγκοινωνιακές εταιρίες, να εκτελούν τη λεγόμενη «ελάχιστη εγγυημένη υπηρεσία» κατά τη διάρκεια απεργιών, δηλαδή το 33% των καθημερινών δρομολογίων. Ορίζει με άλλα λόγια ότι θα πρέπει να κυκλοφορεί το ένα τρίτο των συρμών, των λεωφορείων, των τρόλεϊ κ.ο.κ. ανεξαρτήτως ποιοι και πόσοι εργαζόμενοι θα πρέπει βρίσκονται στα πόστα τους, για να επιτευχθεί αυτό το αποτέλεσμα.

Ειδικότερα όσον αφορά στην περίπτωση απεργιακής κινητοποίησης στο μετρό και στα υπόλοιπα μέσα μαζικής μεταφοράς, οι οδηγοί δεν θα τραβούν καθολικό χειρόφρενο, αλλά θα εκτελείται το 1/3 των δρομολογίων.

Το προσωπικό της ελάχιστης εγγυημένης λειτουργίας δε θα πρέπει να συγχέεται με το λεγόμενο προσωπικό ασφαλείας, το οποίο απασχολείται σε κάθε κινητοποίηση με βασικό αντικείμενο όχι τη λειτουργία των μέσων, αλλά τη φύλαξη αμαξοστασίων, σταθμών, συρμών και εγκαταστάσεων των εταιριών.

Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι έχει παρέλθει περίπου μία διετία από την ψήφιση του εν λόγω νόμου έως τώρα δεν έχει εφαρμοστεί καθώς φαίνεται ότι αναδεικνύεται ως ένας μη εφαρμόσιμος νόμος στην πράξη αφού κανείς δεν αναλαμβάνει την ευθύνη να βγαίνει για παράδειγμα για δρομολόγια ο ένας στους τρεις συρμούς του μετρό. Κι αυτό διότι εκτιμάται πως λόγω του συνωστισμού που θα υπάρχει σε σταθμούς και αποβάθρες εξαιτίας των μεγάλων χρονοαποστάσεων, πολλαπλασιάζεται η πιθανότητα ατυχημάτων.

Όπως επισημαίνει στο ethnos.gr ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στον ΗΣΑΠ, Πάνος Κοντογιάννης, τα σωματεία μαζί με τη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ έχουν ήδη προχωρήσει τη διαδικασία ώστε να βρεθεί τρόπος εφαρμογής του προσωπικού ελάχιστης εγγυημένης λειτουργίας, χωρίς όμως ακόμα να υπάρχει αποτέλεσμα: «Για το θέμα ακολουθήσαμε τη διαδικασία διαιτησίας στον ΟΜΕΔ αλλά δεν μπορέσαμε να συμφωνήσουμε σε συγκεκριμένο πλάνο. Και ο ΟΜΕΔ βρίσκεται σε δύσκολη θέση διότι γίνεται αντιληπτό ότι ούτε μπορείς να έχεις επιβίβαση - αποβίβαση ανά τρεις σταθμούς, ούτε και να εφαρμόσεις χρονοαποστάσεις 14 ή 21 λεπτών. Θα γίνεται χαμός στις αποβάθρες και θα είναι ζήτημα χρόνου να συμβεί ατύχημα».

Τη διαδικασία στον ΟΜΕΔ για τον καθορισμό σχεδίου για το προσωπικό ελάχιστης εγγυημένης υπηρεσίας ώστε να μπορούν να γίνονται δρομολόγια σε ημέρες απεργιών, καθώς και το ότι σε πρώτη φάση δεν επιτεύχθηκε συμφωνία, επιβεβαίωσε με τοποθέτησή της και η εταιρία προσθέτοντας πως αυτή τη στιγμή είναι υπό επεξεργασία μία νέα πρόταση.

«Για το προσωπικό ελάχιστης εγγυημένης υπηρεσίας, ούτως ώστε να μπορούν να γίνονται δρομολόγια, η ΣΤΑΣΥ, όπως προβλέπει ο νόμος, ζήτησε από τον Απρίλιο από τον ΟΜΕΔ την παροχή υπηρεσιών Μεσολάβησης, για την κατάρτιση ειδικής συμφωνίας για τον καθορισμό του προσωπικού αυτού. Στον πρώτο κύκλο συνομιλιών μεταξύ των 2 μερών, Διοίκησης και Σωματείων Εργαζομένων, δεν επιτευχθεί συμφωνία. Αυτή τη στιγμή επεξεργαζόμαστε νέα πρόταση προς κατάθεση στον ΟΜΕΔ εντός των νόμιμων προθεσμιών», τόνιζαν κύκλοι της ΣΤΑΣΥ.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΜΜΜλεωφορείααπεργίαΣΤΑΣΥ24ωρη απεργίαμετρόειδήσεις τώραΜέσα Μαζικής Μεταφοράς