Ελλάδα|29.09.2022 12:47

ΜΜΜ: Εν αναμονή των έργων του μετρό απαξιώνεται η σύνδεση του Πειραιά με τον Προαστιακό

Μαρία Λιλιοπούλου

Την ώρα που στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ετοιμάζονται για κορδέλες και τελετές με αφορμή την παράδοση στην κυκλοφορία των τελευταίων τριών σταθμών της επέκτασης του μετρό προς τον Πειραιά (πιθανότατα στις 5 Οκτωβρίου) που θα ενώνει το λιμάνι με το Αεροδρόμιο της Αθήνας σε διάστημα μικρότερο της μίας ώρας, ένα άλλο μέσο, το οποίο πραγματοποιεί εδώ και χρόνια τη συγκεκριμένη σύνδεση σε ανταγωνιστικούς χρόνους, εξακολουθεί να απαξιώνεται.

Ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος της Αθήνας, ο οποίος μετά την έναρξη λειτουργίας της ηλεκτροκίνησης το 2017 διανύει την απόσταση Πειραιάς - Αεροδρόμιο σε λιγότερο από 1 ώρα πραγματοποιώντας ενδιάμεσα πάνω από 16 σταθμεύσεις σε πυκνοκατοικημένες περιοχές ενώ παράλληλα συνδέει και την Πελοπόννησο (Κιάτο) με τον Πειραιά, αντιμετωπίζει εδώ και ένα χρόνο σημαντικά προβλήματα εξαιτίας της σιδηροδρομικής υποδομής, με τα οποία όμως κανένας αρμόδιος δε μοιάζει να ασχολείται.

Αποτέλεσμα είναι να έχει σταματήσει η απευθείας σιδηροδρομική σύνδεση του Αεροδρομίου και της Πελοποννήσου με τον Πειραιά, όπως επισημαίνει σε ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ). Οι επιβάτες αναγκάζονται να πραγματοποιούν μετεπιβίβαση στον σταθμό του Ρέντη σε συρμούς diesel, μετεπιβίβαση που συνεπάγεται αύξηση της χρονοαπόαστασης αλλά κυρίως ταλαιπωρία και καθυστερήσεις.

«Αντί η απευθείας σύνδεση του Πειραιά να επεκταθεί και στην γραμμή Χαλκίδας, δίνοντας περαιτέρω λύσεις ποιοτικής μετακίνησης στους πολίτες που αντιμετωπίζουν ήδη το αυξημένο κόστος ενέργειας, προστίθενται μετεπιβιβάσεις στα υφιστάμενα δρομολόγια», σημειώνουν οι μηχανοδηγοί προσθέτοντας ότι «η διαμορφωθείσα κατάσταση απαξιώνει άμεσα τον Προαστιακό της Αθήνας ενώ ο σιδηρόδρομος δέχεται ακόμα ένα χτύπημα στην καθημερινή του λειτουργία».

Το επιχείρημα για την επιβατική κίνηση

Ένα από τα επιχειρήματα που ακούγονται σε σιδηροδρομικούς κύκλους είναι ότι μεταξύ Ρέντη και Πειραιά η επιβατική κίνηση δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλη. Ωστόσο, όπως μεταδίδουν οι εργαζόμενοι, αυτό όχι μόνο δεν ευσταθεί, αλλά ιδιαίτερα το καλοκαίρι η αύξηση ήταν τεράστια και οι επιβάτες αναγκάζονταν να κουβαλάνε τις αποσκευές τους στο Ρέντη για να μετεπιβιβάζονται από και σε συρμούς diesel και όλα αυτά ενώ το δίκτυο ηλεκτροκίνησης λειτουργούσε κανονικά.

Δεν κρύβουν μάλιστα την αγωνία τους για τον ορατό κίνδυνο της περαιτέρω απαξίωσης του Προαστιακού της Αθήνας ενόψει και της εισόδου του μετρό στο κεντρικό λιμάνι της πρωτεύουσας.

Δεν περιορίζεται στην Αθήνα το πρόβλημα

Τα προβλήματα του σιδηροδρόμου όμως, όπως έχει γράψει πολλές φορές το «ethnos.gr», δεν περιορίζονται μόνο στην Αθήνα. Προσφάτως και ενώ οι μηχανοδηγοί είχαν ενημερωθεί ότι τα δρομολόγια στη Θράκη θα ξεκινούσαν από τις 26 Σεπτεμβρίου, συνδέοντας σιδηροδρομικά την Κομοτηνή και την Ξάνθη με την Αλεξανδρούπολη διαπιστώθηκε ότι για άλλη μια φορά, εντελώς ξαφνικά, ανεστάλη η λειτουργία τους.

«Θυμίζουμε ότι σήμερα στον Έβρο κυκλοφορεί μόλις 1 τρένο αντί για 3 την ημέρα που κυκλοφορούσαν μέχρι πρόσφατα, ενώ έχει διακοπεί η σιδηροδρομική σύνδεση της Αλεξανδρούπολης με την Θεσσαλονίκη εδώ και καιρό καθώς απαιτείται μετεπιβίβαση σε λεωφορεία στην Δράμα», τονίζουν οι μηχανοδηγοί καλώντας την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών να δώσει λύσεις στα προβλήματα ώστε τα τρένα να κυκλοφορούν σε όλη την Ελλάδα και να μην απαξιώνονται.

Παράλληλα καλούν την Hellenic Train να προχωρήσει σε επενδύσεις σε τροχαίο υλικό για τον Προαστιακό Αθήνας και Θεσσαλονίκης καθώς η ανάγκη αυτή είναι παραπάνω από επιτακτική σήμερα, όπως αναφέρουν.

Νίκος Παππάς: «600 εκατ. ευρώ επενδύσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έγιναν “αέρας” με υπογραφή Καραμανλή»

Στο ζήτημα της απαξίωσης του σιδηροδρόμου αναφέρθηκε για ακόμα μία φορά από το βήμα της Βουλής ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς σημειώνοντας ότι επενδύσεις ύψους 600 εκατομμυρίων, για τις οποίες είχε δεσμευτεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ (νυν Hellenic Train), χάθηκαν στη ...διαδρομή.

«600 εκατ. ευρώ επενδύσεις, για τις οποίες είχε δεσμευτεί η Hellenic Train, πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έγιναν αέρας κοπανιστός με δική σας υπογραφή», επεσήμανε, απευθυνόμενος στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή.

Όπως εξήγησε, «με βάση τη σύμβαση δημοσίου – ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που κληρονομήσατε από εμάς, το δημόσιο εισέπραξε 300 εκατ. ευρώ την περίοδο 2016 – 2021. Τον Νοέμβριο του 2019 υπογράψατε μνημόνιο συνεργασίας με την εταιρεία, το οποίο προέβλεπε επενδύσεις πλέον των 700 εκατ. ευρώ. Τον Δεκέμβριο του 2020 κατατέθηκε στο υπουργείο, εγκεκριμένη από το Δ.Σ. της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η σύμβαση μεταξύ των δύο μερών, η οποία προέβλεπε τα ίδια ποσά επενδύσεων, ώστε να εφαρμοστεί από τις αρχές του 2021. Και αυτή φέρει τη δική σας υπογραφή, την παραλάβατε. Τότε, όμως, ξεκινήσατε μία νέα διαπραγμάτευση από το μηδέν και τελικά φέρατε μία σύμβαση, η οποία πηγαίνει τις επενδύσεις στα 160 εκατ. ευρώ. Να φέρετε το μνημόνιο συνεργασίας και την τελική σύμβαση στη βουλή για να δούμε τις διαφορές. Η ανάγκη για διαφάνεια δεν πρέπει να υποτάσσεται στην απόκρυψη στοιχείων» υπογράμμισε.

Σχολιάζοντας την κατάσταση του σιδηροδρόμου ο κ. Παππάς ανέφερε ότι επί τρία χρόνια δεν έχει γίνει κανένα απολύτως έργο στον σιδηρόδρομο παραθέτοντας τα εξής:

  • Η γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη δεν έχει τηλεδιοίκηση.
  • Τα δρομολόγια από Πειραιά για αεροδρόμιο γίνονται με μετεπιβιβάσεις.
  • Η Ξάνθη και η Κομοτηνή δεν έχουν δει τρένο για χρόνια.
  • Η μετάβαση στην Ηλεία γίνεται με κάθε άλλο μέσο μεταφοράς εκτός από τρένο.
ΜΜΜΠειραιάςΝίκος Παππάςειδήσεις τώραπροαστιακόςμετρόσιδηρόδρομος