Υπουργείο Ανάπτυξης: Προωθεί τον χειρισμό κλαρκ ακόμα και για 2,5 τόνους χωρίς άδεια παρά την έκρηξη εργατικών δυστυχημάτων
Μαρία ΛιλιοπούλουΕλεύθερο ακόμα και σε έναν ανειδίκευτο εργάτη χωρίς καμία σχετική προϋπηρεσία αφήνει το επάγγελμα του χειρισμού ανυψωτικού μηχανήματος ικανότητας έως 2,5 τόνων η κυβέρνηση με ξεχωριστό άρθρο στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης για τα επιχειρηματικά πάρκα, το οποίο συζητείται αυτές τις ημέρες στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής.
Την ώρα που στην Ελλάδα ο αριθμός των νεκρών σε εργατικά δυστυχήματα έχει ήδη ξεπεράσει μέσα σε 9 μήνες το σύνολο όσων είχαν χάσει τη ζωή τους εν ώρα εργασίας ολόκληρο το 2020, η κυβέρνηση καταργεί κάθε προϋπόθεση για τον χειρισμό των ανυψωτικών μηχανημάτων αυτής της κατηγορίας.
Όπως επισημαίνεται στο σχετικό άρθρο, «για την άσκηση της επαγγελματικής δραστηριότητας του χειρισμού μηχανημάτων έργου που κατατάσσονται στην «ειδικότητα 2» (εργασίες ανύψωσης και μεταφοράς φορτίων ή προσώπων) με συνολική ισχύ κινητήρων άνω των δέκα (10) kw και μέγιστη ανυψωτική ικανότητα έως δύο χιλιάδων πεντακοσίων (2.500) Kgr δεν απαιτείται η προηγούμενη λήψη άδειας ή αναγγελίας και η σχετική επαγγελματική δραστηριότητα ασκείται ελεύθερα».
Οι αντιδράσεις στη συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση είναι μαζικές με το ένα μετά το άλλο τα Εργατικά Κέντρα της χώρας να εκδίδουν σχετικά ψηφίσματα, ενώ και η ΓΣΕΕ απαιτεί την απόσυρση του συγκεκριμένου άρθρου σημειώνοντας πως η κυβέρνηση αγνοεί την επικινδυνότητα του επαγγέλματος αφού «την ώρα που τα εργατικά δυστυχήματα έχουν λάβει στη χώρα μας μορφή χιονοστιβάδας», το υπουργείο Ανάπτυξης προωθεί ρύθμιση αφήνοντας «ανειδίκευτους εργάτες να χειρίζονται μηχανήματα ανύψωσης και μεταφοράς 2,5 τόνων χωρίς άδεια και χωρίς προϋπηρεσία». Χαρακτηρίζει το νομοθέτημα «ανεύθυνο και επικίνδυνο» συμπληρώνοντας πως εάν προχωρήσει η ψήφισή του θα πρόκειται για «προμελετημένο έγκλημα».
Κι όλα αυτά τη στιγμή που έως τις αρχές Οκτωβρίου, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της Ομοσπονδίας Συλλόγων Τεχνικών Επιχειρήσεων Ελλάδας 51 εργαζόμενοι είχαν χάσει τη ζωή τους σε εργατικά δυστυχήματα.
Το επάγγελμα του χειριστή μηχανήματος έργου και ειδικότερα η εν λόγω ειδικότητα καταγράφει τη δυσάρεστη πρωτιά των εργατικών ατυχημάτων και επίσης συγκαταλέγεται στις πρώτες θέσεις των θανατηφόρων εργατικών δυστυχημάτων, επεσήμανε στη Βουλή στο πλαίσιο της ακρόασης των φορέων ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Χειριστών Μηχανημάτων Εργου Ελλάδας, Γιώργος Ηλιόπουλος.
«Για την απόκτηση άδειας οδήγησης μοτοποδηλάτου, μηχανής, αυτοκίνητου, φορτηγού, νταλίκας ή τον χειρισμό ταχύπλοου απαιτούνται συγκεκριμένα υποχρεωτικά μαθήματα εκμάθησης. Θα πρέπει να κριθείς ικανός από συγκεκριμένη εξεταστική κρατική αρχή μετά από επιτυχή θεωρητική και πρακτική εξέταση, αλλά ο χειρισμός ανυψωτικού μηχανήματος αφήνεται ελεύθερος».
Ο ίδιος σημείωσε πως η ρύθμιση αυτή «είναι εντολή και θέλω των μελών του ΣΕΒ (εταιρίες logistics, Σούπερ Μάρκετ, Αποθήκες, Μεταφορικές) και μιας σειράς άλλων επιχειρήσεων που δεν επιθυμούν εργαζόμενους με επαγγελματικά προσόντα, με ειδίκευση και εξειδίκευση, αλλά εργαζόμενους - παιδιά για όλες τις δουλειές μέσα σε ένα εργασιακό χώρο αγνοώντας την ασφάλεια των εργαζομένων, αδιαφορώντας για τα εργατικά ατυχήματα, μη δίνοντας σημασία στις ανθρώπινες ζωές».
Ο κ. Ηλιόπουλος εκτίμησε ότι εφόσον η ρύθμιση αυτή προχωρήσει, θα ακολουθήσουν εκατόμβες νεκρών, ενώ θα επικρατήσει ένα άναρχο εργασιακό περιβάλλον χωρίς κανένα κανονιστικό πλαίσιο και θα δημιουργηθούν στρατιές ανέργων καθώς πλέον οι χειριστές ειδικότητας 2, χειριστές Κλαρκ, η πιο πολυπληθής ειδικότητα του επαγγέλματος «θα εκδιωχθούν από την εργασία τους, αφού δε θα είναι χρήσιμη η άδεια τους και την εργασία που έκαναν θα μπορεί να την κάνει ο οποιοσδήποτε μέσα σε μια επιχείρηση».
Σήμερα με το επάγγελμα του χειριστή μηχανήματος έργου με άδεια άσκησης επαγγέλματος ασχολούνται περίπου 90.000 άτομα σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια με το 60% του συνόλου να κατέχουν την εν λόγω άδεια ειδικότητας 2, εργαζόμενοι ως χειριστές μηχανημάτων Κλαρκ.
Διαβεβαίωση Γεωργιάδη για μη αλλαγή της διαδικασίας
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας αποκάλυψε ότι είχαν από το 2019 τη διαβεβαίωση του υπουργού Άδωνι Γεωργιάδη ότι η διαδικασία αδειοδότησης δε θα άλλαζε όσο θα βρισκόταν ο ίδιος στο υπουργείο, παρά το γεγονός ότι είχε παραδεχτεί πως δεχόταν εξαρχής σχετικές πιέσεις.
Τη συνάντηση παραδέχτηκε στη συνέχεια και ο υπουργός, ο οποίος επιχείρησε να δικαιολογήσει τη στροφή του στην αντίθετη κατεύθυνση κάνοντας λόγο για «καρτέλ» στο επάγγελμα: «Μου πήρε 3,5 χρόνια να αλλάξω τον νόμο γιατί περίμενα να δω τι πραγματικά συμβαίνει. Το υπάρχον πλαίσιο είναι σχεδόν καρτέλ», είπε ο κ. Γεωργιάδης προσθέτοντας ότι οι ανάγκες γι΄αυτήν την ειδικότητα είναι πολύ μεγάλες στην Ελλάδα και όσο θέλουμε να αναπτύσσουμε τη βιομηχανία, τόσο περισσότερο θα αυξάνονται. Ανέφερε ότι οι χειριστές θα περνούν από εξετάσεις και θα λαμβανουν πιστοποίηση, ενώ κάλεσε τους βουλευτές της αντιπολίτευσης «να μη δίνουν διαρκώς μάχθες οπισθοφυλακής», την ώρα που ...στην Κίνα δεν υπάρχουν καν χειριστές αλλά ρομποτικά συστήματα.
- Κολωνός: Στη δημοσιότητα τα στοιχεία του 53χρονου που βίαζε και εξέδιδε την 12χρονη
- Η Δύση κατηγορεί τη Μόσχα για εγκλήματα πολέμου και είναι σε εγρήγορση για πυρηνικά
- ΔΝΤ: Επιβράδυνση ανάπτυξης στο 1,8% το 2023 για την Ελλάδα και ύφεση σε Γερμανία - Ιταλία
- 50 χρόνια από την αεροπορική τραγωδία στις Άνδεις: Αγνοούνταν για 72 ημέρες και αναγκάστηκαν να καταφύγουν στην ανθρωποφαγία
- Παγκόσμια ανησυχία για τις απειλές Πούτιν μετά το χτύπημα με τον πύραυλο Oreshnik στην Ουκρανία: Τα χαρακτηριστικά του νέου όπλου της Ρωσίας
- Νέα αποκάλυψη για την υπόθεση της Αμαλιάδας: Είχε παντρευτεί εικονικά Ινδό η Ειρήνη Μουρτζούκου
- Πόλεμος της κυβέρνησης Μπάιντεν με τις εταιρείες τεχνολογίας: Ζητεί να διαχωριστεί η Google από το Chrome και το Android
- Βρετανία: Πόσο κόστισε η στέψη του βασιλιά Καρόλου – Το ιλιγγιώδες ποσό