Το σχέδιο για την ανάπλαση του Ιλισού
Άρης ΧατζηγεωργίουΣάρκα και οστά αρχίζει να αποκτά το σχέδιο για την αποκάλυψη της φυσικής κοίτης του ποταµού Ιλισού ανάµεσα στο Ολυµπιείο και το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στην περιοχή του Φιξ. Ο καθηγητής του ΕΜΠ, Νίκος Μπελαβίλας, πρόεδρος της Ανάπλαση Αθήνας ΑΕ, αποκάλυψε χθες ότι η ιδέα -για την οποία είχε µιλήσει πρώτη φορά τον περασµένο Νοέµβριοέχει αποκτήσει συγκεκριµένο σχέδιο αλλά και σηµαντικούς συµµάχους.
Όπως είχε αποκαλύψει τότε το «Εθνος» (20 Νοεµβρίου 2018: «Το σχέδιο για το κέντρο της Αθήνας»), ο κ. Μπελαβίλας, µιλώντας σε ενηµερωτική συνάντηση της δηµοτικής παράταξης «Ανοιχτή Πόλη», είχε πει ότι η ιδέα ξεκίνησε από ένα πρόβληµα που είχε προκύψει λίγες εβδοµάδες πριν. Το πρόβληµα ήταν οι σοβαρές αλλοιώσεις στην τσιµεντένια πλάκα που σκέπασε µεταπολεµικά την κοίτη του Ιλισού ποταµού.
Οι αλλοιώσεις αυτές δεν είχαν προκληθεί µόνο από την πολυκαιρία και την ελλιπή συντήρηση της πλάκας, αλλά και από την επιλογή να πατήσουν πάνω της οι γραµµές του τραµ, όπως αυτό διέρχεται από τη νησίδα της οδού Καλλιρρόης. «Πάµε να αποκαλύψουµε τον Ιλισό» έγραψε χθες ο κ. Μπελαβίλας.
«Αντί να επισκευάσουµε την κατεστραµµένη κάλυψη του Ιλισού, αυτήν τη στιγµή µελετάµε την αποκάλυψη του αρχαίου ποταµού της Αθήνας από το Ολυµπιείον ως του Φιξ. Η ιδέα γεννήθηκε ακριβώς εξαιτίας της καταστροφής της παλαιάς κοίτης και της διακοπής της λειτουργίας του τραµ σε εκείνο το τµήµα. Αντί να σπαταληθούν χρήµατα για την επισκευή-αντικατάσταση του γερασµένου αγωγού, θα επιχειρηθεί το άνοιγµα».
Ο κ. Μπελαβίλας δίνει και τις τεχνικές λεπτοµέρειες: «Η κοίτη έχει πλάτος 25-35 µέτρα. Βρίσκεται κάτω από τη σηµερινή νησίδα του τραµ. Το βάθος είναι 3-4 µέτρα. Το νερό κυλά τον χειµώνα και στερεύει το καλοκαίρι. Με κατάλληλο βιολογικό καθαρισµό η ροή µπορεί να ενισχυθεί µε τα “γκρίζα” νερά της πόλης».
Η ενδεδειγµένη διαδροµή
Τι θα γίνει όµως µε το τραµ; «Το τραµ θα µετακινηθεί από την οδό Καλλιρρόης, στο ύψος του Φιξ, στη Συγγρού, και από εκεί απευθείας στο Σύνταγµα». Ο κ. Μπελαβίλας είχε πει πως αυτή ήταν η ενδεδειγµένη διαδροµή εξαρχής, αλλά οι κυβερνήσεις που ασχολήθηκαν µε τα Ολυµπιακά έργα υποστήριζαν ότι θα έχουν πρόβληµα οι αρχαιότητες (Πύλη Αδριανού κ.λπ.) από τους κραδασµούς του τραµ, λες και είµαστε στη δεκαετία του 1930. Το σχέδιο έχει και άλλες παράπλευρες ωφέλειες: «Η οδός Βασιλίσσης Ολγας θα πεζοδροµηθεί από την Πύλη του Αδριανού ως το Καλλιµάρµαρο.
Η µπετονένια πλάκα και τα τοιχία θα φύγουν. Το ποτάµι έτσι µετατρέπεται σε έναν πράσινο διάδροµο περιπάτου µε υδρόβια βλάστηση και µονοπάτια, που ενώνει τον Μεγάλο Πεζόδροµο των Αρχαιολογικών Χώρων µε το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Στο σύµπλεγµα εντάσσεται και ο Ναός της Αγροτέρας Αρτέµιδος, χάρη στην πρόσφατη απόφαση του ΚΑΣ».
Όσο για τους «συµµάχους» του έργου, ο καθηγητής επισηµαίνει πως «εξασφαλίστηκε η συναίνεση της Ρένας ∆ούρου στην ιδέα διερεύνησης, του Χρήστου Σπίρτζη για τα τεχνικά, κυκλοφοριακά και υδραυλικά, της Αττικό Μετρό για την αλλαγή του τραµ, της ηγεσίας του υπουργείου Πολιτισµού για τα αρχαιολογικά», και έτσι «ξεκινήσαµε οργανώνοντας µε την Ανάπλαση Αθήνας ΑΕ την κοινή οµάδα εργασίας µε τον ∆ήµο Αθηναίων, την Περιφέρεια Αττικής, τα συναρµόδια υπουργεία, την Αττικό Μετρό και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης για την ωρίµανση του έργου».
Υπενθυµίζεται ότι πρόσφατα η Ρ. ∆ούρου, που διαθέτει και σηµαντικά χρηµατοδοτικά εργαλεία, είχε αναφερθεί στο έργο ανάπλασης, ώστε «ο Ιλισός να βρει τη φυσική του κοίτη από την Αγία Φωτεινή έως το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης»
Ακολουθήστε το ethnos.gr στο Instagram
- ΣΥΡΙΖΑ: Ο Σωκράτης Φάμελλος πρόεδρος, τα προβλήματα της Κουμουνδούρου άλυτα – Η συμμετοχή, ο ισχυρός παράγοντας Πολάκης και τα σενάρια επιστροφής της Νέας Αριστεράς
- Στο «χαρτί» της οικονομίας επενδύει η κυβέρνηση - Ποια σήματα θα εκπέμψει ο Μητσοτάκης στο υπουργικό συμβούλιο
- ΜΜΜ: Ερχονται ανέπαφες πληρωμές και «έξυπνες» στάσεις, αλλά τα ανεκτέλεστα δρομολόγια αποθαρρύνουν τους επιβάτες
- Διεθνολόγος για πόλεμο στην Ουκρανία: «Τρομακτική η επιτάχυνση των εξελίξεων - Μεγάλοι κίνδυνοι»