Απεργία: Αναζητούνται τα ελάχιστα εγγυημένα δρομολόγια στα ΜΜΜ
Μαρία ΛιλιοπούλουΕλάχιστα εγγυημένα δρομολόγια ακούει τα τελευταία δύο χρόνια το επιβατικό κοινό και ελάχιστα εγγυημένα δρομολόγια δε βλέπει τις ημέρες των απεργιών στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Παρά το γεγονός ότι και η ίδια η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έχει παραδεχτεί ότι επί της ουσίας ο σχετικός νόμος για την πραγματοποίηση ορισμένων δρομολογίων των ΜΜΜ σε ημέρες κινητοποιήσεων είναι ανεφάρμοστος σε αυτήν τη μορφή, τον βγάζει από το συρτάρι κάθε φορά που εξαγγέλεται μία κινητοποίηση στις αστικές συγκοινωνίες.
Ετσι και σήμερα ο υπουργός, Κώστας Καραμανλής αναφέρθηκε για άλλη μια φορά στο ζήτημα στο πλαίσιο της απάντησής του στις δηλώσεις που είχε κάνει από το αμαξοστάσιο της ΟΣΥ στον Ρέντη ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Αλέξης Τσίπρας. «Κάναμε και κάτι ακόμα, επίσης, αυτά τα χρόνια: Θεσμοθετήσαμε την ελάχιστη εγγυημένη υπηρεσία σε κάθε απεργία στα ΜΜΜ, ώστε να μην ταλαιπωρούνται σε ακραίο βαθμό οι πολίτες», σημείωσε ο υπουργός.
Παρόλα αυτά ελάχιστα εγγυημένα δρομολόγια δεν έχουν προγραμματιστεί ούτε για αύριο.
Αλλωστε και ο ίδιος ο κ. Καραμανλής τον περασμένο Σεπτέμβριο σε άλλη κινητοποίηση όταν για ακόμα μία φορά δεν υπήρξε κάλυψη ελάχιστων δρομολογίων είχε παραδεχτεί ότι ο νόμος πρακτικά δε εφαρμόζεται και χρειάζεται αλλαγές, τις οποίες και είχε προαναγγείλει: «Ο νόμος πράγματι δεν εφαρμόζεται» είχε επισημάνει σε τηλεοπτική του εμφάνιση προσθέτοντας ότι: «Σεβόμαστε τους εργαζόμενους. Έχω πει επανειλημμένως ότι σέβομαι τη δουλειά που κάνουν. Να ξέρουν όμως ότι ο νόμος είναι πολύ αυστηρός. Ακόμη και εάν ο νόμος έχει κάποιες ατέλειες θα τον αλλάξουν τα συναρμόδια υπουργεία».
Ποια είναι η πραγματικότητα;
Το λεγόμενο «προσωπικό εγγυημένης υπηρεσίας», αν και προβλέπεται στη σχετική νομοθεσία, δεν έχει εφαρμοστεί καθώς το ζήτημα έχει φτάσει στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ) χωρίς ακόμα να έχει βρεθεί κοινός τόπος και χωρίς κανείς να αναλαμβάνει την ευθύνη της οριστικής εφαρμογής του.
Βάσει της συγκεκριμένης πρόβλεψης ορίζεται η υποχρέωση οι εταιρίες κοινής ωφέλειας μεταξύ των οποίων και οι συγκοινωνιακές εταιρίες, να εκτελούν τη λεγόμενη «ελάχιστη εγγυημένη υπηρεσία» κατά τη διάρκεια απεργιών, δηλαδή το 33% των καθημερινών δρομολογίων. Ορίζεται με άλλα λόγια ότι θα πρέπει να κυκλοφορεί το ένα τρίτο των συρμών, των λεωφορείων, των τρόλεϊ κ.ο.κ. ανεξαρτήτως ποιοι και πόσοι εργαζόμενοι θα πρέπει να βρίσκονται στις θεσεις τους, για να επιτευχθεί αυτό το αποτέλεσμα.
Ειδικότερα όσον αφορά στην περίπτωση απεργιακής κινητοποίησης στο μετρό και στα υπόλοιπα μέσα μαζικής μεταφοράς, προβλέπεται ότι οι οδηγοί δεν θα τραβούν καθολικό χειρόφρενο, αλλά θα εκτελείται το 1/3 των δρομολογίων.
Ωστόσο παρά το γεγονός ότι έχει παρέλθει περίπου μία διετία από την ψήφιση του εν λόγω νόμου έως τώρα δεν έχει εφαρμοστεί καθώς φαίνεται ότι αναδεικνύεται ως ένας μη εφαρμόσιμος νόμος στην πράξη αφού κανείς δεν αναλαμβάνει την ευθύνη να βγαίνει για παράδειγμα για δρομολόγια ο ένας στους τρεις συρμούς του μετρό. Κι αυτό διότι εκτιμάται πως λόγω του συνωστισμού που θα υπάρχει σε σταθμούς και αποβάθρες εξαιτίας των μεγάλων χρονοαποστάσεων, πολλαπλασιάζεται η πιθανότητα ατυχημάτων.
Τον περασμένο Απρίλιο η ΣΤΑΣΥ, όπως προβλέπει ο νόμος, είχε ζητήσει από τον ΟΜΕΔ την παροχή υπηρεσιών Μεσολάβησης, για την κατάρτιση ειδικής συμφωνίας για τον καθορισμό του προσωπικού αυτού. Στον πρώτο κύκλο συνομιλιών μεταξύ των δύο μερών, Διοίκησης και Σωματείων Εργαζομένων, δεν είχε επιτευχθεί συμφωνία με αποτέλεσμα να ξεκινήσει η επεξεργασία μίας νέας πρότασης προς κατάθεση στον ΟΜΕΔ. Η πρόταση αυτή δεν έχει κατατεθεί ακόμα, αλλά όπως τονίζουν πηγές της εταιρίας στο «ethnos.gr», είναι πλέον έτοιμη προς κατάθεση.
Καραμανλής σε Τσίπρα: Από τις πολλές «αυταπάτες», φαίνεται ότι ο κ. Τσίπρας ξεχνά...
«Από τις πολλές «αυταπάτες», φαίνεται ότι ο κ. Τσίπρας ξεχνά… Αλλά οι πολίτες θυμούνται. Η διακυβέρνησή του ήταν καταστροφική, όχι μόνο για την οικονομία της χώρας, αλλά και για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Μείωσε τα πάντα και αύξησε μόνο τα εισιτήρια. Άφησαν τις αστικές συγκοινωνίες υπό διάλυση, σε παρατεταμένη περίοδο αποεπένδυσης και εγκατάλειψης. Δεν προσέθεσαν στο στόλο ούτε ένα λεωφορείο, δεν έκαναν ούτε μία πρόσληψη. Δεν πήραν όχι απλώς ούτε ρόδα, αλλά ούτε…μπουλόνι - κυριολεκτικά, αφού δεν έπαιρναν ούτε ανταλλακτικά».
Αυτό επισημαίνει στην απάντηση προς τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξη Τσίπρα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ο οποίος προσθέτει και τις αλλαγές που επήλθαν τα τελευταία χρόνια και συγκεκριμένα:
- «Μειώσαμε το εισιτήριο από 1,40 (που ήταν επί ΣΥΡΙΖΑ) σε 1,20 στην Αθήνα και από 1 ευρώ σε 0,90 στη Θεσσαλονίκη.
- Κάναμε μετά από χρόνια προσλήψεις, δημιουργώντας 1.389 νέες θέσεις απασχόλησης σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς.
- Αυξήσαμε τα λεωφορεία στο δρόμο κατά 55% στην Αθήνα και 100% στη Θεσσαλονίκη.
- Συμπράξαμε με ιδιώτες, αυξάνοντας το συγκοινωνιακό έργο, χωρίς να αλλοιώσουμε το δημόσιο χαρακτήρα των αστικών συγκοινωνιών.
- Ανατάξαμε και αυξήσαμε τους συρμούς στο Μετρό.
- Παραδώσαμε 6 νέους σταθμούς στη Γραμμή 3 της Αθήνας.
- Στη Θεσσαλονίκη - εκεί που ο ΣΥΡΙΖΑ εγκαινίαζε μουσαμάδες ενώ υποστήριζε όσους με ενστάσεις καθυστερούσαν το έργο - έχουμε μπει στην τελική ευθεία για την ολοκλήρωση του Μετρό, καθώς εκτελούνται δοκιμαστικά δρομολόγια και απελευθερώνουμε δημόσιους χώρους που αποδίδονται επιτέλους ξανά στους πολίτες.
- Ξεκινήσαμε τα έργα για τη νέα Γραμμή 4 του Μετρό στην Αθήνα.
- Ενισχύσαμε και επεκτείναμε το δίκτυο του Τραμ.
- Προχωρούν οι διαγωνισμοί για νέους συρμούς Μετρό -και στη Γραμμή 1.
- Υλοποιούνται οι διαγωνισμοί για νέα λεωφορεία, τα οποία θα αρχίσουν να έρχονται το πρώτο εξάμηνο του 2023. Αφού ο δήθεν διαγωνισμός που ο ΣΥΡΙΖΑ θυμήθηκε να προκηρύξει όπως- όπως εν μέσω προεκλογικής περιόδου, ακυρώθηκε παταγωδώς όχι φυσικά από την κυβέρνησή μας αλλά από την Ανεξάρτητη Αρχή Προδικαστικών Προσφυγών».
Ο υπουργός σημειώνει ότι δεν έχουν λυθεί όλα τα προβλήματα, αλλά «δουλεύουμε με σχέδιο και προσπαθούμε να νοικοκυρέψουμε τα ΜΜΜ. Και αυτή την προσπάθεια την κάνουμε φυσικά ΜΑΖΙ με τους εργαζόμενους στις αστικές συγκοινωνίες που δουλεύουν σκληρά κάθε μέρα. Κάναμε και κάτι ακόμα, επίσης, αυτά τα χρόνια: Θεσμοθετήσαμε την ελάχιστη εγγυημένη υπηρεσία σε κάθε απεργία στα ΜΜΜ, ώστε να μην ταλαιπωρούνται σε ακραίο βαθμό οι πολίτες.
Αυτή είναι η πραγματικότητα για τα ΜΜΜ. Ο δρόμος από την «αυταπάτη» στην πολιτική «απάτη» είναι μακρύς για τον ΣΥΡΙΖΑ -και τον βαδίζει μόνος του», καταλήγει ο κ. Καραμανλής.
- Ποια ονόματα ακούγονται για την Προεδρία της Δημοκρατίας - Τι θα μετρήσει στην απόφαση του Μαξίμου
- Μαγδεμβουργο: Στην αναζήτηση κινήτρου του δράστη της επίθεσης – Οι ακροδεξιές θεωρίες και οι προειδοποιήσεις
- Πρύτανης του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστήμιου: Νέα προπτυχιακά προγράμματα μέσα στο 2025
- Η Σημασία των Μιτοχονδρίων στην Αναγεννητική Ιατρική: Ιστορία και Σύγχρονες Θεραπείες