Ελλάδα|18.11.2022 16:27

Σταθμός μετρό «Μανιάτικα»: Πώς η έλλειψη προσωπικού προκάλεσε απίστευτη ταλαιπωρία στους επιβάτες – Τι συνέβη

Μαρία Λιλιοπούλου

Σκηνές χάους εκτυλίχθηκαν χθες στον σταθμό Μανιάτικα του μετρό ούτε δύο μήνες μετά την έναρξη λειτουργίας του αποδεικνύοντας ότι οι τρεις νέοι σταθμοί του Πειραιά παρά τα πανηγυρικά εγκαίνια άνοιξαν με το σύστημα να βρίσκεται ήδη στα όριά του σε επίπεδο συρμών αλλά και προσωπικού και να μην μπορεί να ανταποκριθεί ακόμα και σε ένα πρόβλημα ρουτίνας, όπως χαρακτηρίζουν εργαζόμενοι τη χθεσινή βλάβη.

Σε μία ημέρα κατά την οποία το δίκτυο κλήθηκε να αντιμετωπίσει σημαντικά μεγαλύτερη επιβατική κίνηση καθώς λίγο πριν είχε ολοκληρωθεί η πορεία για την επέτειο από την εξέγερση του Πολυτεχνείου, μία βλάβη σε κάρτα σηματοδότησης ήταν αρκετή για να προκαλέσει αλαλούμ, στον σταθμό, στον οποίο υπήρχε ένας και μοναδικός υπάλληλος, ο σταθμάρχης, για να διαχειριστεί όλον αυτόν τον κόσμο που είχε «εγκλωβιστεί» για περίπου 45 λεπτά στο σταθμό με το συναγερμό να χτυπά στα τούνελ.

Με αφορμή το περιστατικό, το οποίο γεννά και ερωτηματικά ασφαλείας, ο επικεφαλής της παράταξης, Πειραιάς για Ολους, Νίκος Μπελαβίλας καταγγέλλει «δραματικές και επικίνδυνες παραβιάσεις του πρωτοκόλλου ασφαλείας στους σταθμούς της Γραμμής 3 της Αττικό Μετρό».

Εξηγεί ότι το βράδυ της Πέμπτης, συρμός σταμάτησε στον σταθμό Ελαιώνα για ένα δεκάλεπτο με τα μεγάφωνα να ανακοινώνουν «μικρή καθυστέρηση». Στη συνέχεια σταμάτησε στον σταθμό Αγία Βαρβάρα για άλλα δέκα λεπτά και «μικρή καθυστέρηση».

Ωσπου «στον σταθμό Μανιάτικα το μεγάφωνο καλεί τους επιβάτες να κατέβουν από τον συρμό, να ανέβουν την τεράστια σκάλα και να περάσουν στην αποβάθρα της αντίθετης κατεύθυνσης για να πάνε στον Πειραιά και στο Δημοτικό Θέατρο. Οι κυλιόμενες λειτουργούν στην αντίθετη φορά από την κίνηση των επιβατών. Οι ηλεκτρονικές πινακίδες έχουν χαλάσει και δεν δείχνουν ούτε χρόνους, ούτε προορισμούς. Είναι καθαρό χωρίς να ανακοινώνεται ότι υπάρχει κάποια σοβαρή βλάβη ανάμεσα Μανιάτικα - Δημοτικό Θέατρο», υπογραμμίζει ο κ. Μπελαβίλας.

Ακολούθησαν σκηνές αλλοφροσύνης, όπως τις περιγράφει ο ίδιος, με το πλήθος να ανεβοκατεβαίνει τις σκάλες τρέχοντας και να περιμένει. Δέκα λεπτά αργότερα ήρθε νέα ανακοίνωση για να μετακινηθεί ο κόσμος πίσω στην άλλη αποβάθρα.

«Αυτό το μαρτύριο συνεχίζεται άλλες δύο φορές με αλλόφρονες επιβάτες οι οποίοι φωνάζουν και διαμαρτύρονται τρέχοντας από τη μία πλευρά στην άλλη. Στην τελευταία αυτή φάση του θρίλερ αρχίζει να χτυπάει δαιμονισμένα και ο συναγερμός στα τούνελ με τον κόκκινο προβολέα δίπλα στις κυλιόμενες σκάλες του να αναβοσβήνει».

Οπως σημειώνει ο κ. Μπελαβίλας, εκείνη τη στιγμή ο κόσμος θα έπρεπε να εγκαταλείψει τον σταθμό. Ωστόσο δεν υπήρξε καμία ανακοίνωση και κανένας υπεύθυνος για να δώσει οδηγίες. Έξαλλοι επιβάτες πήγαιναν στο γυάλινο κουβούκλιο με τον υπεύθυνο του σταθμού.

«Δεν υπάρχει ψυχή. Τα γραφεία του σταθμού κλειστά και σκοτεινά. Ο σταθμός Μανιάτικα είναι εκτός ελέγχου. Στις 9.30, μετά από 45 λεπτά ταινίας τρόμου εμφανίζεται ένας συρμός προς Δημοτικό Θέατρο ενώ τότε εμφανίζεται και ένας κάθιδρος έντρομος σταθμάρχης που εξηγεί ότι είναι μόνος του σε όλο το συγκρότημα του σταθμού. Στον μεγάλο τερματικό σταθμό του Δημοτικού Θεάτρου, επίσης στο σταθμαρχείο βρίσκεται μόνο ένας υπάλληλος», αναφέρει στην ανάρτησή του ο κ. Μπελαβίλας.

 

Στις ερωτήσεις των επιβατών η απάντηση ήταν αυτό που εδώ και καιρό καταγγέλλουν και οι εργαζόμενοι στο μετρό, ότι οι σταθμοί λειτουργούν με έναν μόνο υπάλληλο υπεύθυνο για τα τρένα, για τις σκάλες, τις εισόδους, ανεξαρτήτως του μεγέθους του σταθμού με εξαίρεση ορισμένους κεντρικούς σταθμούς συμπεριλαμβανομένου αυτού του Συντάγματος.

Ο σταθμάρχης βάρδιας, μόνος του σε κάθε σταθμό, είναι ο άνθρωπος, ο οποίος σε περίπτωση κινδύνου ή ατυχήματος θα πρέπει να δώσει τις πρώτες βοήθειες ή να οργανώσει και την εκκένωση του σταθμού εφόσον χρειαστεί.

«Αν του συμβεί κάτι, ο σταθμός καταρρέει με εκατοντάδες ανθρώπους στα τούνελ», σημειώνει ο επικεφαλής της παράταξης «Πειραιας για όλους».

Προσθέτει πως: «Γνωρίζαμε ότι το πανηγύρι των εγκαινίων του Μετρό Πειραιά έγινε χωρίς συρμούς με αποτέλεσμα τη δυσλειτουργία της γραμμής, τα αραιά δρομολόγια, τον συνωστισμό τις καθυστερήσεις. Δεν γνωρίζαμε ότι η επικίνδυνη αυτή πολιτική διοίκηση ξεκίνησε τη λειτουργία του Μετρό χωρίς να προσλάβει το απαραίτητο πρόσθετο προσωπικό για τους νέους σταθμούς, για τους επιπλέον 130.000 επιβάτες. Η λειτουργία των τριών σταθμών του Πειραιά με έναν σταθμάρχη μόνο του στη βραδινή βάρδια είναι απαράδεκτη. Οι σταθμοί χθες βράδυ έπρεπε να κλείσουν κατά τη διάρκεια της βλάβης προκειμένου να προστατευθεί ο κόσμος. Όμως τότε θα αποκαλυπτόταν η γύμνια του συστήματος που εγκαινιάστηκε από την κυβέρνηση χωρίς να είναι σε θέση να λειτουργήσει, χωρίς συρμούς, χωρίς προσωπικό, χωρίς την τήρηση του βασικού πρωτοκόλλου ασφαλείας», καταγγέλει ο κ. Μπελαβίλας.

Σημειώνει επίσης πως η εταιρία αντί γι΄αυτό «προτίμησε να τους κρατήσει ανοικτούς για να αποφύγει τη δυσφήμηση βάζοντας σε κίνδυνο τους επιβάτες των επάλληλων δρομολογίων προς Πειραιά και προς αεροδρόμιο».

Ο ίδιος εκφράζει την ανησυχία του, κάνει λόγο για δεκάδες καταγγελίες για το συμβάν της Πέμπτης και καλεί τους δημάρχους Πειραιά και Νίκαιας - Ρέντη, τους βουλευτές της Α’ και Β’ Πειραιά «να απαιτήσουν επειγόντως άμεση ενημέρωση και απαντήσεις για το αδιανόητο επιχειρησιακό κενό λειτουργίας, για την πλήρη παραβίαση των πρωτοκόλλων ασφαλείας της Γραμμής 3 στους πειραιώτικους σταθμούς τις βραδινές ώρες. Να διεκδικήσουν την άμεση στελέχωσή τους με έμπειρο προσωπικό και να ζητήσουν ευθύνες για την τραγική διαχείριση της βλάβης το βράδυ 17 Νοεμβρίου από τις 8.45 μ.μ. ως τις 9.30 μ.μ. στο Μετρό προς Πειραιά».

Τι προκάλεσε το χάος - Τι λένε εταιρία και εργαζόμενοι

Από την πλευρά της η ΣΤΑΣΥ σε ανακοίνωση που εξέδωσε πριν λίγο τονίζει ότι ακολουθήθηκαν όλες οι «προβλεπόμενες διαδικασίες και τα ισχύοντα πρωτόκολλα ασφαλούς κίνησης συρμών και μετακίνησης επιβατών».

Αποδίδει το περιστατικό σε τεχνικό πρόβλημα σηματοδότησης, που καταγράφηκε το βράδυ της Πέμπτης 17/11/2022 σε συγκεκριμένο σημείο του δικτύου της Γραμμής 3 του Μετρό και ειδικότερα στο τμήμα Μανιάτικα - Δημοτικό Θέατρο. «Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ακολουθήθηκε η συνήθης διαδικασία συνέχισης εκτέλεσης συγκοινωνιακού έργου σε μονή τροχιά και για το λόγο αυτό οι επιβάτες ενημερώθηκαν για την ανάγκη αλλαγής αποβάθρας».

Προσθέτει ότι ο «έμπειρος μηχανισμός της ΣΤΑ.ΣΥ. (Κέντρο Ελέγχου, οδηγοί συρμών, σταθμάρχες, υπάλληλοι σηματοδότησης) κινητοποιήθηκε όπως κάθε φορά άμεσα και αποκατέστησε αποτελεσματικά την τεχνική βλάβη που σημειώθηκε», ενώ συμπληρώνει πως «με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο η ΣΤΑ.ΣΥ. απορρίπτει τις αιτιάσεις που διατυπώνονται περί επιχειρησιακών κενών λειτουργίας και ελλιπούς στελέχωσης των σταθμών με προσωπικό».

Παράλληλα, η ΣΤΑ.ΣΥ. διευκρινίζει, πως με την έναρξη λειτουργίας των σταθμών «ΜΑΝΙΑΤΙΚΑ», «ΠΕΙΡΑΙΑΣ» και «ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ» η συχνότητα των δρομολογίων στο τμήμα ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ – ΔΟΥΚΙΣΣΗΣ ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ τις ώρες αιχμής δεν άλλαξε και παρέμεινε στα 4΄ και τις νυχτερινές ώρες μάλιστα μειώθηκε στα 9΄ από 10΄, ενώ και οι συρμοί που κυκλοφορούν στη Γραμμή 3 έχουν αυξηθεί σε 24 από 22.

Αυτό που δεν αναφέρει η εταιρία στη συγκεκριμένη ανακοίνωση είναι ότι άλλαξε η συχνότητα των αεροδρομιακών δρομολογίων για τα οποία η χρονική απόσταση μεταξύ συρμών αυξήθηκε για πρώτη φορά από το 2004 στα 36 από τα 30 λεπτά καθώς δεν προστέθηκε κανένας συρμός που να μπορεί να εξυπηρετήσει το τμήμα Δουκίσσης Πλακεντίας - Αεροδρόμιο.

Οσον αφορά στον αριθμό του προσωπικού, οι εργαζόμενοι μεταδίδουν μία εντελώς διαφορετική εικόνα με μεγάλα κενά και ελλείψεις στις περισσοτερες ειδικότητες. Οπως καταγγέλλουν, το δίκτυο λειτουργεί με έξι νέους σταθμούς, με περίπου 130.000 επιβάτες περισσότερους, αλλά με 850 λιγότερους υπαλλήλους από τον αριθμό που ορίζει το οργανόγραμμα της εταιρίας: «Εδώ και χρόνια διαμαρτυρόμαστε για τα κενά σε εργαζομένους. Θα επρεπε να είμαστε 3.127 και είμαστε μόλις 2.280 ενώ το δίκτυο επεκτείνεται», επισημαίνει στο «ethnos.gr» ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στη Λειτουργία του Μετρό (ΣΕΛΜΑ), Σπύρος Ρεβύθης.

Ο ίδιος επιβεβαιώνει ότι όλοι οι σταθμοί με εξαίρεση τους πολύ κεντρικούς, λειτουργούν με έναν και μοναδικό υπάλληλο, τον σταθμάρχη, προσθέτοντας ότι από το 2017 που καταργήθηκαν τα εκδοτήρια σε πολλούς σταθμούς ένας άνθρωπος έχει την ευθύνη ολόκληρης της εγκαταστασης και των επιβατών που διακινούνται όσο αχανής κι αν είναι ο σταθμός: «Παλαιότερα τα εκδοτήρια ήταν στελεχωμένα και αν υπήρχε έκτακτο περιστατικό, ο εκδότης έκλεινε το εκδοτήριο και βοηθούσε στη διαχείρισή του. Από το 2017 όμως που τα εκδοτήρια έκλεισαν, σε κάθε σταθμό υπάρχει ένας άνθρωπος ανά βάρδια».

Αναφορικά με το περιστατικό της Πέμπτης, οι εργαζόμενοι κάνουν λόγο για «βλάβη ρουτίνας» σε ένα καινούριο σύστημα, το οποίο το πρώτο διάστημα θα εμφανίσει – όπως λένε – κάποιες παιδικές ασθένειες. Προσθέτουν – ωστόσο – ότι το κρίσιμο είναι αυτές οι βλάβες να μπορούν να αντιμετωπίζονται με ασφάλεια για εργαζομένους και επιβάτες.

Οπως μεταδίδουν, αυτό που συνέβη χθες ήταν μια βλάβη στην κάρτα σηματοδότησης μεταξύ των σταθμών Δημοτικό Θέατρο και Μανιάτικα. Το δίκτυο χρειάστηκε για ενα διάστημα και μέχρι να επιδιορθωθεί η βλάβη να δουλέψει σε μονή τροχιά με αποτέλεσμα να προκληθούν καθυστερήσεις.

Το «ethnos.gr» έχει αναφερθεί αρκετές φορές στην προσθήκη νέων σταθμών σταθμών στο δίκτυο χωρίς την ενίσχυση του μέσου με επιπλέον συρμούς και υπαλλήλους.

Αποτέλεσμα ήταν εξαρχής να «θυσιαστούν» πέντε δρομολόγια προς το Αεροδρόμιο καθώς για πρώτη φορά μετά το 2004, η εταιρία αναγκάστηκε να μεγαλώσει τις χρονοαποστάσεις από τα 30 στα 36 λεπτά. Και όλα αυτά όταν δεν υπάρχει κανένα απρόοπτο, καμία τεχνική βλάβη.

Σε ό,τι αφορά τους συρμούς, δεν προηγήθηκε προμήθεια των απαιτούμενων διρρευματικών, οι οποίοι μπορούν να εξυπηρετούν το τμήμα μεταξύ του σταθμού Δουκίσσης Πλακεντίας και Αεροδρομίου. Οι διρρευματικοί συρμοί είναι ειδικής κατασκευής ώστε να μπορούν να ρευματοδοτούνται από τη γραμμή ηλεκτροδότησης στο υπόγειο τμήμα του δικτύου, ενώ διαθέτουν οροφή και παντογράφο ώστε να παίρνουν ρεύμα και εναέρια στο υπέργειο τμήμα του δικτύου έως το Αεροδρόμιο.

Το χθεσινό περιστατικό στα Μανιάτικα, πάντως, δεν ηταν το μοναδικό στη Γραμμή 3 το τελευταίο διάστημα. Στις αρχές Οκτωβρίου υπήρξαν μεγάλες καθυστερήσεις ύστερα από βραχυκύκλωμα σε συρμό, το οποίο ανάγκασε τον οδηγό του να τον ακινητοποιήσει. Το αποτέλεσμα ήταν η κυκλοφορία να διεξάγεται και σε εκείνη την περίπτωση σε μονή τροχιά μεταξύ των σταθμών Αμπελόκηποι και Πανόρμου, προκαλώντας όμως ντόμινο μεγάλων καθυστερήσεων σε όλα τα δρομολόγια.

Λίγες ώρες αργότερα την ίδια μέρα οι επιβάτες ενός άλλου συρμού με κατεύθυνση προς τον Πειραιά χρειάστηκε να κατέβουν στο σταθμό «Ευαγγελισμός» και να επιβιβαστούν σε επόμενο συρμό, στον οποίο όμως βρέθηκαν στην κυριολεξία να είναι ο ένας πάνω στον άλλον.

Νίκος Παππάς: Και το μετρό “σκάει” στα χέρια Μητσοτάκη - Καραμανλή» 

«Το μετρό της Αθήνας εμφανίζει σημάδια κατάρρευσης, ακολουθώντας τη μοίρα που επεφύλαξαν για όλα τα ΜΜΜ οι κύριοι Μητσοτάκης και Καραμανλής», επισημαίνει σε δήλωσή του ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς αναφερόμενος στο περιστατικό στον σταθμό «Μανιάτικα», «όπου οι επιβάτες «εγκλωβίστηκαν» επί 45 λεπτά σε ένα απίστευτο επιχειρησιακό αλαλούμ».

Ο ίδιος σημειώνει ότι οι επιβάτες κλήθηκαν, χωρίς περαιτέρω ενημέρωση, να εγκαταλείψουν τον συρμό στον οποίο επέβαιναν (προφανώς λόγω βλάβης) και όπου ανά δέκα λεπτά καλούνταν (μέσω μεγαφώνων) να αλλάξουν αποβάθρα, εν μέσω συναγερμών για εγκατάλειψη του χώρου, πλήρη παραβίαση των πρωτοκόλλων ασφαλείας και απουσία προσωπικού και οδηγιών.

«Η κυβέρνηση Μητσοτάκη έμεινε στα πανηγύρια για την επέκταση του μετρό στον Πειραιά. Ήδη από εκείνη την ημέρα, το μέτρο και οι επιβάτες στενάζουν. 

Τα δρομολόγια έχουν αραιώσει ελλείψει πρόσθετων συρμών για την κάλυψη των νέων αναγκών, συρμοί μένουν λόγω βλαβών καταμεσής της γραμμής 3 διακόπτοντας την κυκλοφορία, επιβάτες περιμένουν στις αποβάθρες χωρίς ενημέρωση, οι εργαζόμενοι τρέχουν να καλύψουν τα πολλαπλά κενά. Αδιανόητο, αλλά πραγματικό. Και το μετρό «σκάει» στα χέρια Μητσοτάκη και Καραμανλή», καταλήγει ο κ. Παππάς.

ΌΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΣΤΑΣΥμετρόΜανιάτικαειδήσεις τώρα