Ελλάδα|12.01.2023 22:00

Συστήνεται νέος ενιαιος Οργανισμός διερεύνησης αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων

Μαρία Λιλιοπούλου

Εναν φορέα, ο οποίος παρά τις ελλείψεις του κατάφερε οποτεδήποτε χρειάστηκε να φέρει αποτελέσματα κι έναν που δεν κατάφερε ποτέ να συγκροτηθεί και να λειτουργήσει παρά την κρισιμότητα του ρόλου του, καθώς η Πολιτεία δεν μπόρεσε να εφαρμόσει ούτε τον νόμο που ψήφισε το 2008, επιχειρεί να ενοποιήσει με το νομοσχέδιο που συζητείται αυτές τις μέρες στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Βάσει των προτεινόμενων ρυθμίσεων, καταργούνται οι δύο επιτροπές Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων και Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Συμβάντων και ενοποιούνται σε μία, τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ).

Στον νέο Οργανισμό θα δοθεί η δυνατότητα συνεργασίας με διερευνητές από την αγορά με οικονομικά κίνητρα – κυρίως για να καλύψουν τον κλάδο των σιδηροδρομικών ατυχημάτων καθώς η αρμόδια επιτροπή υφίσταται μόνο στα χαρτιά.

Αντιθέτως, η Επιτροπή Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων, η οποία έχει συσταθεί από το 1956 λαμβάνοντας διάφορες μορφές, όπως ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, έχει καταφέρει μόνο από το 2019 έως σήμερα να εκδώσει σημαντικό αριθμό πορισμάτων και συστάσεων ασφαλείας. Παρά το γεγονός ότι διαθέτει μόνον 6 διερευνητές, έχει εκδώσει 13 πορίσματα και 32 συστάσεις ασφαλείας.

Με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο:

  • Ενοποιούνται οι δύο Επιτροπές συστήνοντας έναν νέο Φορέα.
  • Ενοποιούνται τα όργανα διοίκησης. Το νέο 5μελές Συμβούλιο θα αποτελείται από τρία μέλη (Πρόεδρο κι άλλα δύο μέλη) αρμόδια για τα αεροπορικά δυστυχήματα, και δύο (Αντιπρόεδρο κι άλλο ένα μέλος) για τα σιδηροδρομικά.
  • Συνισταται εντός του υπουργείου Αυτοτελής Μονάδα Μελετών και Διερευνήσεων. Η Μονάδα αυτή θα αποτελείται από τρία Γραφεία (Αεροπορικών Ατυχημάτων, Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, και Πρόληψης, Ανάλυσης και Στατιστικής), τα οποία θα στελεχωθούν από τους υπάρχοντες διερευνητές της ΕΔΑΑΠ.
  • Οι διοικητικοί υπάλληλοι μετατάσσονται στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κι αυτό με τη σειρά του θα τους διαθέτει στον νέο Φορέα, ανάλογα με τις ανάγκες που θα έχει.
  • Παρέχεται η δυνατότητα συνεργασίας με τρίτους διερευνητές και τεχνικούς συμβούλους, προκειμένου να καλυφθεί άμεσα η απουσία διερευνητών σιδηροδρομικών ατυχημάτων.
  • Ενισχύεται το έργο των διερευνητών, παρέχοντάς τους οικονομικά κίνητρα.

Το σχέδιο νόμου, προβλέπει μηνιαία αποζημίωση για τους Διερευνητές του Γραφείου Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων και Συμβάντων του νέου ενιαίου οργανισμού προερχόμενη από τα αδιάθετα υπόλοιπα του λογαριασμού Eurocontrol, στον οποίο αποδίδονται τα τέλη διαδρομής και τερματικής περιοχής από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια της Αεροναυτιλίας, ενώ ορίζει ότι οι πάσης φύσεως αποδοχές τους δεν μπορεί να υπολείπονται των αμοιβών των επιθεωρητών της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ).

Επιπλέον ο ενιαίος φορέας θα μπορεί να αναθέτει μελέτες, έργα και υπηρεσίες, με τη σύναψη συμβάσεων, συμπεριλαμβανομένων των υπηρεσιών τεχνικών συμβουλών, καθώς και των αναγκαίων προμηθειών για τη λειτουργία του.

Παράλληλα το νομοσχέδιο προβλέπει υψηλότερα πρόστιμα τα οποία θα κυμαίνονται από 50.000 έως και 500.000 ευρώ για τις περιπτώσεις παραβάσεων στον τόπο αεροπορικού ατυχήματος. Τέτοιες παραβάσεις μπορεί να είναι η είσοδος στον τόπο του ατυχήματος και οι μεταβολές στον τόπο, στα πειστήρια, στα συντρίμματα ή το λοιπό περιεχόμενο του αεροσκάφους πριν την άρση του αποκλεισμού. Επίσης, προβλέπεται πρόστιμο και στην περίπτωση έκφρασης δημόσιας άποψης για την πορεία της έρευνας ή για επί μέρους συμπεράσματα χωρίς τη συγκατάθεση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ.

ΌΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορώνειδήσεις τώρασιδηροδρομικό ατύχημααεροπορικό δυστύχημασιδηροδρομικό δυστύχημα